Теми статей
Обрати теми

Робота з даними в Excel 2007: режим «Итоги»

Редакція БК
Стаття

Робота з даними в Excel 2007: режим «Итоги»

 

img 1

У бухгалтерській практиці бази даних (табличні масиви) зовсім не завжди мають регулярну структуру, коли можна написати формулу, а потім скопіювати її. Якраз навпаки: у реальному житті регулярні таблиці бухгалтер зустрічає нечасто. Візьмемо хоча б Головну книгу. Кількість операцій за кожен день у ній різна. Щоб визначити, наприклад, обороти щодо певної групи проводок за кожен день, доведеться у формулах уручну проставляти діапазон підсумовування для кожної дати! Що й казати, перспектива нерадісна. Якщо не використовувати режим підбиття підсумків. Для бухгалтера робота з підсумками є дуже важливою. Тому ми й вирішили виділити цю тему в окрему статтю та розглянути: яку функцію виконують підсумки, які їх переваги та недоліки, чим конкретно може бути корисний режим «Итоги» практикуючому бухгалтеру.

Микола КАРПЕНКО, канд. техн. наук, доцент кафедри прикладної математики та інформаційних технологій Харківської національної академії міського господарства

 

Режим підбиття підсумків, як і автофільтр, призначено для обробки великих баз даних. Але між цими інструментами є принципова відмінність. Автофільтр не змінює вихідну базу даних, він лише аналізує її записи та показує (або приховує) їх на екрані. Що стосується режиму «

Итоги», то він коригує базу — вставляє до неї розрахункові формули та групує рядки, створюючи так звану структуру. Але це ще не все. Автофільтр — інструмент самодостатній. Його можна застосувати до бази даних без її попередньої обробки. А от робота з підсумками передбачає, що базу буде попередньо відсортовано. Тому, якщо ви забули прийоми сортування даних, освіжіть їх у пам’яті, перш ніж читати цю статтю.

 

Алгоритм роботи режиму «Итоги»

Для роботи в режимі «

Итоги» ви маєте зазначити, як мінімум, три речі: ключове поле, перелік полів для обробки та тип операції для виконання обчислень. У режимі підбиття підсумків Excel аналізує ключове поле. Як тільки значення цього поля зміниться, він вставляє до бази новий рядок. У цьому рядку він записує коментар та впроваджує розрахункові формули для тих полів, які зазначено в переліку «для обробки». А характер обчислень у цих формулах режим «Итоги» встановить виходячи із заданого вами типу операції. Поясню це на конкретному прикладі. Скажімо, у вас є база бухгалтерських проводок. В одній з колонок цієї бази записано дату проводки. За цими даними ви хочете підрахувати дебетовий та кредитовий обороти за кожну дату. Зрозуміло, що, працюючи вручну, ви діятимете так: послідовно переглядаючи базу, знайдете запис, де дата проводки змінить своє значення; у цьому місці додасте новий рядок, а в цьому рядку напишете формули підсумовування значень у колонках дебету і кредиту для виділеного блока дат. І потім повторите ці дії для всієї бази даних, витративши при цьому багато часу й сил. Режим «Итоги» виконає цю роботу за лічені секунди.

Важливе зауваження. Зверніть увагу на фразу «…змінить своє значення.». Ми вжили її стосовно ключового поля в базі проводок. Вона означає, що перед використанням режиму «

Итоги» базу за цим полем обов’язково має бути відсортовано! Інакше нічого не вийде, розрахунок буде неправильним. Тож сам по собі інструмент відпрацює, але що ми врешті-решт побачимо? Стосовно бази проводок це виглядатиме так. Спочатку Excel знайде групу проводок за «01/01/2010». Як тільки дата зміниться і стане «02/01/2010», він вставить рядок і підрахує в ньому суму дебетового і кредитового оборотів за «01/01/2010». Далі Excel обробить дані за «02/01/2010» і підрахує відповідні підсумки. Потім обробить «03/01/2010» і так далі. Але в якийсь момент знову зустрінуться проводки за «01/01/2010». Для цих проводок Excel теж підрахує суму, і в результаті підсумковий оборот за «01/01/2010» буде «розкидано» по базі у вигляді декількох значень. Причому кількість цих значень залежатиме від того, скільки груп проводок за «01/01/2010» виявить Excel у різних місцях бази даних. Та варто відсортувати базу за датою, і Excel вишикує всі проводки у хронологічному порядку. Записи, що стосуються однієї дати, буде розташовано підряд. Відповідно для них Excel визначить тільки одне підсумкове значення, і все відпрацює правильно.

 

Як викликати режим «Итоги»

Роботу з підсумками Excel 2007 зосереджено в меню «

Данные». Але перш ніж звернутися до цього інструменту, нам знадобиться певний об’єкт . Таким об’єктом я вибрав базу даних, зображену на рис. 1. У ній зібрано докладні відомості про реалізацію товарів у кількісному та вартісному виразі. У першій колонці таблиці знаходиться дата операції. Потім іде номер документа, яким зареєстровано операцію (поле «Н-Док)». У колонці «Покупатель» записано назву контрагента, який купив товар. Стовпець «Наименование» заповнено назвами товарів. Далі розміщено відомості про кількість, ціну реалізації та суму відповідної операції. Зі структурою бази ми розібралися. Тепер виконуємо такі дії:

1) завантажуємо Excel, відкриваємо файл, зображений на рис. 1;

img 2

2) викликаємо меню «

Данные»;

3) знаходимо групу «

Структура» (рис. 2);

img 3

4) клацаємо по іконці «Промежуточные итоги». Відкриється вікно, як показано на рис. 3.

img 4

У цьому вікні є чотири групи параметрів. Стисло опишемо їх призначення.

«При каждом изменении в:» — тут потрібно вказати ключове поле (або так зване поле групування ). Повернемося до бази на рис. 1. Якщо я хочу визначити підсумкові значення за обсягами продажів за день, ключовим полем виступатиме колонка «Дата». Саме зміст комірок у цій колонці Excel переглядатиме на предмет зміни їх значень. Параметр «При каждом изменении в:» оформлено у вигляді списку. Значеннями цього списку є всі доступні поля бази даних Excel;

«Операция:» — це теж список, у якому перелічено всі можливі типи операцій над полями при підбитті підсумків. Це може бути підсумовування, підрахунок кількості значень, обчислення середнього, визначення максимуму, мінімуму чи добутку;

«Добавить итоги по:» — цей параметр визначає, за якими з полів бази даних Excel має підрахувати підсумки. Параметр оформлено у вигляді невеликого вікна, в якому показано список усіх полів бази даних. Ліворуч від кожної назви є невеликий квадратик. Клацання миші по квадратику робить його активним. У цьому випадку всередині квадратика з’явиться галочка. На рис. 3 активними полями для підсумків є «Кол» і «Сумма». Це означає, що формули для визначення підсумків Excel поставить саме в цих колонках;

«Заменить текущие итоги» — коли параметр уключено , кожне нове визначення підсумків замінює попередні значення. Якщо прапорець відключити, то нові підсумки Excel додасть до попередніх. У такий спосіб з’являється можливість створити таблицю з багаторівневими підсумками;

«Конец страницы между группами» — параметр відіграє не стільки функціональну, скільки оформлювальну роль. Якщо його включити , то при кожній зміні у значенні ключового поля на лист Excel буде вставлено символ початку нової сторінки. Таким чином, кожну групу підсумкових значень буде надруковано з нового листа. На практиці цей режим використовують рідко;

«Итоги под данными» — параметр визначає, в якому місці Excel має додати рядок із підсумковими значеннями. Якщо прапорець включено , у результуючій таблиці спочатку йдуть значення, а потім — рядок з підсумками (так прийнято за умовчанням). Якщо прапорець відключити, то в результуючому звіті Excel спочатку розташує підсумки, а під ними знаходитимуться дані.

Унизу вікна розташовано три кнопки:

— «Убрать все» — видаляє підсумки з таблиці;

— «ОК» — ініціює підбиття підсумків;

— «Отмена» — скасовує виконання операції з розрахунку підсумків.

 

Приклади роботи з підсумками

Докладно деталі роботи з інструментом «

Итоги» ми розглянемо на кількох невеликих прикладах, а заразом з’ясуємо, як «Итоги» поєднуються з іншими способами обробки даних.

 

ПІДСУМКИ ЗА ОДНИМ КЛЮЧОВИМ ПОЛЕМ

Це — найпростіший спосіб використання підсумків. Хоча на практиці він, мабуть, є найпоширенішим. Роботу в цьому режимі ми розглянемо на прикладі бази даних, зображеної на рис. 1. Наше завдання — визначити сумарний оборот щодо кожного контрагента у вартісному та кількісному виразі. Виконуємо такі дії:

1) відкриваємо файл із базою даних;

2) робимо активною будь-яку комірку в колонці «

Дата»;

3) викликаємо меню «

Главная»;

4) знаходимо групу «

Редактирование» та клацаємо по іконці «Сортировка и фильтр»;

5) із меню, що з’явилося, вибираємо значення «

Сортировка от старых к новым». Записи бази даних буде впорядковано за збільшенням поля «Дата». У принципі, активну комірку ми могли б поставити і поза колонкою «Дата». Цілком достатньо, щоб вона просто знаходилася всередині бази даних. Але в цьому випадку нам довелося б звернутися до сортування, що настроюється, і явно вказати ключове поле;

6) викликаємо меню «

Данные»;

7) знаходимо групу «

Структура» та клацаємо по іконці «Промежуточные итоги» (рис. 2). З’явиться вікно, як показано на рис. 3;

8) клацанням миші розкриваємо список «

При каждом изменении в:», вибираємо значення «Дата»;

9) клацаємо по списку «

Операция:», вибираємо значення «Сумма»;

10) у списку «

Добавить итоги по:» ставимо галочку біля полів «Кол» та «Сумма»;

11) прапорець «

Заменить текущие итоги» залишаємо включеним ;

12) натискуємо на «

ОК». Результат показано на рис. 4 на с. 23.

img 5

Після кожної зміни в полі «Дата» з’являється додатковий рядок. Ключовим полем у нас була колонка «А». У цій колонці в кожному рядку з підсумками Excel поставив спеціальний запис — значення ключового поля та слово «Итог». Наприклад, для дати «03/02/2010» тут стоятиме значення «03/02/2010 Итог». Далі по рядку (у колонках «Е» та «G») з’явилися підсумки. Перший підсумок у полі «Кол» (рис. 4 на с. 23) розташовано в комірці «E14», він дорівнює 264 (шт.). Другий підсумок знаходиться в комірці «G14», він дорівнює 464,8 грн. Це — не що інше, як обороти в кількісному та вартісному виразі за дату «03/02/2010».

Ліворуч від рядків із підсумками з’явилися спеціальні значки. На рис. 4 їх показано у вигляді квадратиків зі знаком «-» (мінус). Це — символи управління структурою таблиці. Від кожного прямокутника в напрямку «вгору» йде графічний елемент, що нагадує прямокутну дужку. Він показує, які рядки в базі даних увійшли до розрахунку поточного підсумку. Так, на рис. 4 до підсумків за «03/02/2010» увійшли рядки робочого листа з другого по тринадцятий.

Клацання по квадратику з «мінусом» згортає групу підсумків в один рядок. Спробуйте клацнути лівою кнопкою по квадратику, розташованому напроти рядка «14». На екрані залишиться тільки рядок із підсумком за цю дату. Записи бази даних, починаючи з другої по тринадцяту, Excel прибере з екрана (зробить невидимими).

У правому верхньому куті робочого листа з’явилися три нові елементи. Вони виглядають як прямокутники з написами «1», «2» і «3». Це — кнопки згортання та розгортання підсумків за рівнями групування. За їх допомогою можна миттєво змінити ступінь деталізації підсумкового звіту. Виконуємо такі дії:

1) клацаємо по прямокутнику з цифрою «2». На екрані залишилися тільки рядки з підсумками (номери «14», «32», «54» тощо — рис. 5, угорі);

img 6

2) клацаємо по прямокутнику з цифрою «1». На екрані залишився єдиний рядок із загальним підсумком щодо всієї бази даних (рис. 5, унизу).

Підсумуємо, що ж ми отримали. При настроюванні параметрів підсумків як ключове поле було зазначено колонку «Дата». Тому в цій колонці Excel і поставив коментарі, продублювавши значення ключового поля разом зі словом «Итог». Інші колонки (крім тих, де є обчислення) він залишив порожніми. Це неприйнятний результат, і проблема виявилася при згортанні підсумків. Наприклад, переглядаючи дані на другому рівні (рис. 5, угорі), ми не бачимо даних про покупця, найменування товару, номер документа. У нашому прикладі в цих даних сенсу немає. Але трапляються випадки, коли цей недолік ускладнює роботу з підсумковою таблицею. Наприклад, при роботі із вкладеними підсумками. Як вирішити цю проблему, ми розглянемо трохи пізніше.

Тепер розберемося, як Excel визначив підсумки. Клацаємо по будь-якому значенні, де підраховано підсумок. Наприклад, по комірці «E14». У ній ми бачимо формулу «=ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ(9;E2:E13)». Це — убудована функція Excel, яку він застосував для розрахунку підсумкових значень у базі даних. Синтаксис функції такий: «ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ(номер_функции, Блок1, Блок2...)». Перший параметр визначає тип операції, що виконується. Далі йдуть адреси блоків комірок, над якими виконується ця операція. Можна зазначити до 29 різних блоків. Функція «ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» є багатофункціональною. Перелік виконуваних нею операцій зазначено в таблиці.

 

Номер функції

Еквівалентна функція Excel (тип операції)

для обробки всіх значень

для ігнорування прихованих значень

1

101

СРЗНАЧ (середнє арифметичне)

2

102

СЧЕТ (кількість чисел)

3

103

СЧЕТЗ (кількість значень)

4

104

МАКС (максимум)

5

105

МИН (мінімум)

6

106

ПРОИЗВЕД (добуток чисел)

7

107

СТАНДОТКЛОН (стандартне відхилення у вибірці)

8

108

СТАНДОТКЛОНП (стандартне відхилення в генеральній сукупності)

9

109

СУММ (підсумовування)

10

110

ДИСП (дисперсія за вибіркою)

11

111

ДИСПР (дисперсія за генеральною сукупністю)

 

Функцію «

ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» можна вставити на робочий лист і звичайним способом, наприклад через Майстра функцій. Використовувати режим «Итоги» для цього зовсім не обов’язково.

Важливою перевагою функції «

ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» є можливість обробляти або виключати з обробки приховані фрагменти робочого листа.

 

ВИДАЛЕННЯ ПІДСУМКІВ

Щоб прибрати підсумки з бази даних, виконуємо такі дії:

1) ставимо активну комірку на область бази даних;

2) викликаємо меню «

Данные»;

3) знаходимо групу «

Структура» та клацаємо по іконці «Промежуточные итоги»;

4) у вікні «

Промежуточные итоги» (рис. 3) клацаємо по кнопці «Убрать все». База даних набере первісного вигляду, як на рис. 1.

 

ВКЛАДЕНІ ПІДСУМКИ

Повернемося до бази на рис. 1 та спробуємо знайти сумарний оборот щодо кожного окремого контрагента (у вартісному та кількісному виразі) за кожну дату. Для цього нам знадобиться підбити підсумки двічі. Спочатку — щодо контрагенту (поле «

Покупатель»), потім — за датою. Природно, що й відсортувати таблицю теж доведеться двічі (за цими двома полями). Виконуємо такі дії:

1) відкриваємо файл із базою даних;

2) ставимо активну комірку на область бази даних;

3) викликаємо меню «

Главная»;

4) знаходимо групу «

Редактирование» та клацаємо по іконці «Сортировка и фильтр»;

5) із меню, що з’явилося, вибираємо

«Настраиваемая сортировка…»;

6) у списку «

Сортировать по» вибираємо значення «Покупатель»;

7) параметр «

Сортировка» залишаємо в положенні «Значения»;

8) у списку «

Порядок» указуємо «От А до Я»;

9) клацаємо по кнопці «

Добавить уровень». З’являться поля для заповнення ще однієї умови сортування;

10) у списку «

Сортировать по» вибираємо значення «Дата»;

11) параметр «

Сортировка» залишаємо в положенні «Значения»;

12) у списку «

Порядок» зазначаємо «От старых к новым». У результаті вікно з параметрами сортування матиме вигляд, як показано на рис. 6 на с. 25;

img 7

13) натискуємо на «ОК»;

14) викликаємо меню «Данные»;

15) знаходимо групу «Структура» та клацаємо по іконці «Промежуточные итоги» (рис. 2). З’явиться вікно, як показано на рис. 3;

16) клацанням миші розкриваємо список «При каждом изменении в:», вибираємо значення «Покупець»;

17) клацаємо по списку «Операция:», вибираємо значення «Сумма»;

18) у списку «

Добавить итоги по:» ставимо галочки біля полів «Кол» та «Сумма»;

19) прапорець «

Заменить текущие итоги» залишаємо включеним ;

20) натискуємо на «

ОК»;

21) знову викликаємо меню «

Данные» — нам потрібно отримати підсумки ще за одним полем;

22) знаходимо групу «

Структура» і клацаємо по іконці «Промежуточные итоги». З’явиться вікно, як показано на рис. 3;

23) клацанням миші розкриваємо список «

При каждом изменении в:», вибираємо значення «Дата»;

24) клацаємо по списку «

Операция:», вибираємо значення «Сумма»;

25) у списку «

Добавить итоги по:» залишаємо галочки біля полів «Кол» та «Сумма»;

26) прапорець «

Заменить текущие итоги» відключаємо ;

27) натискуємо на «

ОК». Результат показано на рис. 7.

img 8

У таблиці з’явилися два рівні підсумків. У колонці «Дата» розташовано підсумки за датою, у колонці «Покупатель» — сумарні обсяги реалізації щодо кожного контрагента.

 

ПІДСУМКИ ПЛЮС АВТОФІЛЬТР

При роботі з інструментами обробки даних особливо цікавим є їх спільне використання. У цьому випадку йдеться про роботу з підсумками при одночасній фільтрації даних. У такому режимі ви можете отримати підсумки не для всієї бази даних, а лише для певної її частини. Спробуємо застосувати два згадані інструменти до таблиці, зображеної на рис. 1. Наша мета — підрахувати підсумки реалізації за датами вибірково для одного покупця. Виконуємо такі дії:

1) відкриваємо файл із базою даних;

2) ставимо активну комірку на область бази даних;

3) викликаємо меню «

Главная»;

4) знаходимо групу «

Редактирование» та клацаємо по іконці «Сортировка и фильтр»;

5) із меню, що з’явилося, вибираємо «

Фильтр». У заголовках бази з’явилися значки автофільтра;

6) клацаємо по значку вибору в колонці «

Покупатель». Із меню, що розкрилося, вибираємо «Текстовые фильтры → Равно…». З’явиться вікно «Пользовательский фильтр», зображене на рис. 8;

img 9

7) як значення поля «Покупатель» вибираємо «ООО “Коло”»;

8) натискуємо на «

ОК». На екрані залишилися тільки дані щодо фірми «ООО “Коло”». За датами таблицю відсортовано первісно, тому можна продовжити без попереднього сортування бази;

9) викликаємо меню «

Данные»;

10) у групі «

Структура» клацаємо по іконці «Промежуточные итоги»;

11) у вікні «

Промежуточные итоги» (рис. 3) розкриваємо список «При каждом изменении в:»;

12) вибираємо значення «

Дата»;

13) у списку «

Операция:» ставимо значення «Сумма»;

14) у списку «

Добавить итоги по:» ставимо галочки біля полів «Кол» та «Сумма»;

15) уключаємо прапорець «

Заменить текущие итоги»;

16) натискуємо на «

ОК».

Перед нами практично такий самий результат, як показано на рис. 7. Але є одна відмінність. Спробуємо зняти автофільтр. Виконуємо такі дії:

1) клацаємо по значку вибору в полі «

Покупатель»;

2) із меню, що розкрилося, вибираємо «

Снять фильтр с “Покупатель”».

Ми відмінили автофільтр. Тепер на екрані з’явилися всі записи. Перегорнувши всю базу, ми побачимо, що інструмент «

Итоги» відпрацював вибірково. Підсумкові значення підраховано тільки для фірми «ООО “Коло”».

Важливо! Режим «Итоги» працює з урахуванням автофільтра. Ви можете сміливо відібрати фрагмент бази даних, відсортувати його, усередині цього фрагмента підбити підсумки — і все це працюватиме правильно.

Змінимо наш експеримент. Тепер ми спочатку підіб’ємо підсумки за всією базою, а потім застосуємо автофільтр. Виконуємо такі дії:

1) за основу беремо таблицю, як показано на рис. 1. Відкриваємо її. Не забуваємо поставити покажчик активної комірки всередину бази даних;

2) викликаємо меню «

Данные»;

3) у групі іконок «

Структура» клацаємо по іконці «Промежуточные итоги»;

4) у вікні настройки підсумків (рис. 3) розкриваємо список «

При каждом изменении в:»;

5) вибираємо значення «

Дата», у полі операції ставимо значення «Сумма». У списку «Добавить итоги по:» залишаємо галочки біля елементів «Кол» та «Сумма»;

6) уключаємо прапорець «

Заменить текущие итоги»;

7) натискуємо на «

ОК». У таблиці з’явилися підсумки за кожною датою;

8) викликаємо меню «

Главная»;

9) знаходимо групу «

Редактирование», клацаємо по іконці «Сортировка и фильтр»;

10) із меню, що розкрилося, вибираємо «

Фильтр». У заголовках бази стануть доступні значки автофільтра;

11) клацаємо по значку в колонці «

Покупатель», із запропонованого меню вибираємо «Текстовые фильтры → Равно…». З’явиться вікно «Пользовательский фильтр», зображене на рис. 8;

12) як значення поля «

Покупатель» вибираємо «ООО “Коло”»;

13) натискуємо на «

ОК». На екрані залишилися тільки дані щодо фірми «ООО “Коло”», а загальний підсумок у полі «Сумма» за відфільтрованим фрагментом бази даних склав «5573,6».

Важливо! Незважаючи на те що в таблиці з підсумками є проміжні значення, ви можете застосувати до неї автофільтр. Усі значення буде підраховано правильно, функція «ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» (за необхідності) змінить свої значення та обчислюватиме підсумки тільки для видимого фрагмента бази даних.

 

ПІДСУМКИ, ПЕРЕХІД І ЗАПОВНЕННЯ КОМІРОК

У практиці бухгалтерських розрахунків таблицю з підсумками часто використовують як заготівку для отримання згорнутого звіту з великої бази даних. Для цього таблицю з підсумками спочатку перетворюють у значення (щоб видалити формули «

ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» та не перейматися щодо їх взаємодії з автофільтром). З отриманого результату за допомогою фільтра вибирають потрібні записи. І в такий спосіб урешті-решт отримують компактний звіт. Однак при виконанні описаних дій є певні проблеми, пов’язані зі структурою таблиці, де підраховано підсумки.

Повернемося до бази з підсумками, зображеної на рис. 7. Нагадаю, що в ній ми визначили підсумкові значення за двома полями: спочатку — щодо покупця, потім — за датою. Припустимо, що за цією базою нам потрібно побудувати невелику табличку, де залишаться тільки дати й сумарні підсумки щодо кожного покупця за цю дату. Для цього потрібно залишити на екрані тільки ті рядки, в яких у колонці «

Покупатель» (стовпець «С») є слово «итог», а також рядки з підсумками за датами. На перший погляд, немає нічого простішого — викликати автофільтр, застосувати умову «содержит», відібрати потрібні записи, скопіювати їх до буфера обміну та перенести в інше місце (наприклад, на інший робочий лист). Але є одна проблема. Зверніть увагу на стовпець «Дата». У тих рядках, де розташовано підсумки за датами, відповідні комірки в полі «Покупатель» порожні. Наприклад, рядок «253» (рис. 7). У комірці «А253» записано значення «31.02.2010 Итог», у комірках «E253» й «F253» — відповідні суми. Але в комірці «D253» нічого немає. Те саме можна сказати і про колонку «Покупатели». Там, де є підсумки щодо контрагентів, тексту в колонці «Дата» немає. Тому, відібравши фільтром із таблиці рядки з підсумками за датами, ми не бачитимемо назви покупців. Зрозуміло, що така ситуація нас не влаштує, тож доведеться вручну продублювати найменування контрагентів до тих позицій колонки «С», де є підсумки за датами. Стосовно рис. 7 це комірки «С248», «С253», «С256», «С259» тощо. При великій кількості підсумків така робота може забрати багато часу. Може, якщо не згадати про можливості інструменту «Найти и выделить». Виконуємо такі дії:

1) відкриваємо базу з підсумками. У нашому прикладі вона має такий вигляд, як показано на рис. 7;

2) виділяємо всю таблицю, копіюємо її до буфера обміну («

Ctrl+C»);

3) не знімаючи виділення, клацаємо по значку розкриття списку іконки «

Вставить». Розкриється меню варіантів вставки;

4) із цього меню вибираємо «

Специальная вставка». З’явиться вікно настройок спеціальної вставки;

5) перемикач «

Вставить» переводимо в положення «Значения»;

6) натискуємо на «

ОК» (рис. 9);

img 10

Ці дії потрібні для того, щоб видалити з таблиці з підсумками формули проміжного підсумовування. Інакше, застосувавши автофільтр, ми не отримаємо правильних підсумків. Нагадаю, що функція «ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» працює з урахуванням автофільтра. Тому замість реальних значень на місці підсумків ми побачимо нулі. Тепер наше завдання — заповнити порожні комірки в таблиці. Для цього до порожніх клітин потрібно перенести дані з розташованої вище комірки. Наприклад, до комірки «С248» слід скопіювати значення «ООО “Коло”», тобто написати в комірці «С248» формулу «=С247». Відповідно до комірки «С256» потрібно вставити формулу «=С255», до комірки «С259» — формулу «=С258» тощо (рис. 7);

7) стаємо всередину бази даних;

8) входимо до меню «Главная», клацаємо по іконці «Найти и выделить» (або натискуємо на «Ctrl+G», рис. 10 на с. 28);

img 11

9) із меню, що з’явилося, вибираємо «Перейти…». З’явиться вікно «Переход» (рис. 10);

10) у ньому клацаємо по кнопці «Выделить…». Відкриється вікно «Выделение группы ячеек»;

11) у цьому вікні знаходимо перемикач Выделить…» і ставимо його в положення «Пустые ячейки»;

12) натискуємо на «ОК». Excel виділить усі порожні комірки в базі даних з підсумками. Перша з них буде «C5»;

13) не знімаючи виділення, уводимо до комірки «C6» формулу «=C5»;

14) натискуємо на «Ctrl+Enter». Excel заповнить усі порожні комірки в базі посиланнями на сусідні комірки зверху;

15) видаляємо зайві формули-посилання.

Тепер базу можна безболісно відфільтрувати. Усі порожні комірки буде заповнено значеннями.

 

ПІДСУМКИ ТА КОНТЕКСТНА ЗАМІНА

Функція «

ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ», яку використовує режим «Итоги» MS Excel, не завжди зручна при роботі з таблицями. Усе залежить від ситуації. У практиці бухгалтера трапляються випадки, коли потрібно побачити суми з урахуванням дії автофільтра. Типовий приклад — коли з бази касових операцій потрібно вибрати автофільтром конкретного працівника та перевірити правильність закриття підзвітних сум. У цьому випадку функція «ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» працює так, як слід. Вона покаже саме ті сумарні значення, що стосуються конкретного вибраного працівника. Якщо аналізувати ту саме базу повністю, така функція вже не знадобиться. Найімовірніше, нас цікавитимуть не поодинокі суми з окремого фрагменту таблиці, а реальні значення за всіма даними. Навіть якщо їх приховано фільтром. Говорячи мовою Excel, у першому випадку вам потрібні підсумки, які підраховує функція «ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ». У другому випадку підсумкових значень потрібно настроїти функцією «СУММ». Щоб вирішити таку проблему, я раджу взяти на замітку такий прийом:

1) відкриваємо базу даних, наприклад, як показано на рис. 4;

2) стаємо на комірку, в якій записано функцію «

ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ». У базі на рис. 4 це може бути комірка «E14»;

3) клацаємо лівою кнопкою миші по рядку формул;

4) виділяємо з тексту формули

(у цьому випадку це «=ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ(9;E2:E13)») фрагмент «=ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ(9;»;

5) натискуємо на «

Ctrl+C» — копіюємо текст до буфера обміну. Я це зробив для того, щоб потім використовувати рядок «=ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ(9;» у контекстній заміні;

6) викликаємо меню «

Главная»;

7) у групі «

Редактирование» знаходимо іконку «Найти и выделить» (рис. 10), клацаємо по ній лівою кнопкою миші (або натискуємо на «Ctrl+H»). Відкриється меню, як показано на рис. 11;

img 12

8) вибираємо пункт «Заменить…». Відкриється вікно, як показано на рис. 12;

img 13

9) стаємо на поле «Найти:», натискуємо на «Ctrl+V», щоб вставити вміст буфера обміну. У цьому полі з’явиться текст «=ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ(9;»;

10) переходимо на поле «Заменить:», уводимо до нього текст «=СУММ(»;

11) натискуємо на кнопку «Заменить все».

Зовні на екрані нічого не зміниться. Усі цифри залишаться тими самими. Але тепер підсумки буде підраховано функцією «СУММ». Якщо приховати частину записів за допомогою автофільтра, сумарні значення залишаться без змін.

Важливо! Замінивши формулу підсумовування з «=ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ» на «СУММ», ви не зможете видалити підсумки через кнопку «Убрать все» (рис. 3). Щоб повернути таку можливість, замініть за допомогою контекстної заміни рядок «=СУММ(» на «=ПРОМЕЖУТОЧНЫЕ.ИТОГИ(9;», і все запрацює.

 

На цьому ми завершимо знайомство з підсумками і наступного разу приступимо до роботи з одним із найреволюційніших інструментів Excel — консолідаціями та зведеними таблицями. А я чекаю ваших листів, запитань та пропозицій на

bk@id.factor.ua, nictomkar@rambler.ru або на форумі редакції www.bk.factor.ua/forum . Успішної роботи!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі