Теми статей
Обрати теми

Як виправити помилки в електронній декларації з податку на прибуток, складеній за 9 місяців 2010 року

Редакція БК
Стаття

Як виправити помилки в електронній декларації з податку на прибуток, складеній за 9 місяців 2010 року

 

Щоквартально бухгалтер має правильно скласти декларацію з податку на прибуток та коректно визначити суму податку, що підлягає сплаті. Сьогодні практично на кожному підприємстві це завдання полегшене використанням різних бухгалтерських програм, зокрема програми «1С:Підприємство» версії 7.7. Але, на жаль, навіть вони не повністю автоматизують цей процес, і дуже часто декларація формується з помилками та некоректностями, а бухгалтер вимушений витрачати свій час на повторну перевірку її показників та усунення таких некоректностей. У цій статті опишемо найбільш поширені помилки, які можуть виникнути при складанні декларації в «1С», а також розповімо про те, як їх можна виправити.

Юлія КАМІНСЬКА, консультант «Б&К»

 

Порядок складання та форму декларації з податку на прибуток затверджено наказом ДПАУ від 29.03.2003 р. № 143. Строки подання декларації встановлено п.п. 4.1.4

Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III, згідно з яким платник податків зобов’язаний її подати протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу.

У програмі «1С» регламентований звіт «Декларація про прибуток (квартальна форма)» (у меню «

Отчеты → Регламентированные отчеты») формується на підставі такої інформації:

1) за рахунками податкового обліку ВД та ВВ з аналітикою за видами субконто;

2) оборотів за рахунками 64 і 65, що відображають нарахування та сплату податків. Причому слід мати на увазі, що ці суми повинні збігатися з даними звітності за такими податками.

Щоб автоматично заповнити цей звіт, необхідно скористатися кнопкою «

Заполнить» (рис. 1). У разі якщо не всі рядки декларації заповнилися правильно, можна їх підкоригувати вручну, прибравши значок у полі «Автоматический расчет».

img 1

Якщо бухгалтер бажає зрозуміти, чому той чи інший рядок декларації заповнено некоректно, йому необхідно скористатися клавішею «

Раскрыть (F5)», яка сформує розшифровку рядка декларації, що цікавить. На жаль, не за всіма рядками існують такі розшифровки, оскільки інформація до деяких рядків береться з відповідних додатків до декларації, і бухгалтер повинен розуміти, на який додаток слід звернути увагу, щоб перевірити суму рядка, а також сформувати розшифровки за рядками додатків. В іншому разі йому доведеться заповнити такі рядки вручну.

Перш ніж автоматично сформувати декларацію з податку на прибуток, необхідно виконати підготовчі процедури, без яких дані в декларації будуть неповними. Зокрема, такими процедурами є: нарахування податків і зборів у податковому обліку, списання ТМЦ та МШП, розподіл сум ремонтів та модернізацій, нарахування амортизації в податковому обліку, нарахування відсотків за кредитами та позиками, проведення переоцінки тощо. Якщо всі такі процедури виконано, слід провести закриття податкового періоду (меню «

Документы → Прочие → Закрытие налоговых периодов» — електронний документ «Закрытие налогового периода»). При цьому слід пам’ятати, що цей документ має бути проведено останнім із введених за квартал, інакше частину інформації може бути загублено або сформовано некоректно.

А тепер розглянемо кілька типових ситуацій, коли всі зазначені правила дотримано, а декларація все-таки формується некоректно.

 

Ситуація 1

. Некоректно формується інформація в рядку 01.1 «Доходи від продажу товарів (робіт, послуг)».

Причин цієї помилки може бути декілька. По-перше, слід перевірити коректність зазначення в закладці «

Дополнительно» усіх електронних документів «Расходная накладная» та «Оказание услуг» правильного виду субконто («Продаж (придбання) товарів (робіт, послуг)»). Слід урахувати, що в цьому рядку відображається інформація про всі поставки або виконані роботи (надані послуги), пов’язані тільки з основною діяльністю підприємства. По-друге, перевірити, чи не зазначено десь помилково неправильну суму в полі «Указать сумму предварительной оплаты вручную» у закладці «Дополнительно» електронних документів «Расходная накладная» та «Оказание услуг». Якщо це так, то слід або прибрати ознаку в цьому полі, або поставити правильну суму передоплати. Для повної впевненості в тому, що суму валових доходів за рядком 01.1 розраховано правильно, рекомендуємо провести звірку його даних з даними бухгалтерського обліку. Для цього, наприклад, можна сформувати оборотно-сальдову відомість або аналіз рахунка за субконто за субрахунком 361 та розрахувати суму валових доходів за кожним контрагентом окремо за такою формулою (якщо підприємство є платником ПДВ і не веде окремий облік авансів на субрахунку 6811):

 

(Кредитове сальдо за субрахунком 361 на кінець періоду (переплата) - Кредитове сальдо за субрахунком 361 на початок періоду + Загальна сума поставки за субрахунком 361 у звітному періоді)) ÷ 1,2.

 

Ситуація 2.

Некоректно формується інформація в рядках 01.2 К1 «Приріст балансової вартості запасів» та 04.2 К1 «Убуток балансової вартості запасів».

Суми за рядками 01.2 К1 та 04.2 К1 формуються на підставі заповнення додатка К1/1 таблиці 1 «Розрахунок приросту (убутку) балансової вартості запасів». Ця таблиця заповнюється за даними позабалансового рахунку ЗА «

Балансовая стоимость запасов». Інформація за цим рахунком формується після проведення електронного документа «Закрытие налоговых периодов». Законодавчо показник цих рядків регулюється п. 5.9 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР ( далі — Закон про податок на прибуток). При перевірці розрахунку приросту (убутку) слід урахувати таке:

1) особливості заповнення цього додатка підприємствами залежно від галузі та специфіки їх діяльності;

2) сума переоцінки запасів не включається до приросту балансової вартості;

3) вартість запасів, витрачених на поліпшення основних засобів, не бере участі в розрахунку балансової вартості.

Якщо всі зазначені нюанси враховано, а додаток формується некоректно, слід провести перепроведення документів для відновлення послідовності проведення. Таке перепроведення здійснюється в такий спосіб. У меню «

Сервис» вибираємо «Обработка документов». Далі вибираємо:

— період, за який необхідно провести таку обробку;

— вид документів, що обробляються, — усі електронні документи, які впливають на формування сум податкових зобов’язань та податкового кредиту;

— фірму, за якою провадитиметься обробка документів;

— тип документів, що обробляються, — «

Все, удовлетворяющие заданным условиям»;

— тип обробки — «

Провести».

 

Ситуація 3.

Некоректно формується інформація в рядку 01.6 «Інші доходи, крім визначених у 01.1 ÷ 01.5».

Інформація до цього рядка потрапляє на підставі субконто «Інші доходи та витрати». Для виправлення помилок, насамперед, слід порівняти дані податкового обліку з даними бухгалтерського обліку, проаналізувавши проводки, якими відображаються такі доходи. Зокрема:

1) доходи у вигляді відсотків, нарахованих на залишок за банківським рахунком (електронний документ «

Банковская выписка»):

Дт 31 — Кт 73;

2) доходи у вигляді сум штрафів та/або неустойки чи пені, фактично отриманих за рішенням сторін договору, відповідних державних органів, суду (відображається у програмі «

Операцией»):

Дт 68 — Кт 715;

3) суми безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податків у звітному періоді, а також суми поворотної фінансової допомоги, отриманої підприємством у звітному періоді, що залишаються неповерненими на кінець такого звітного періоду, від осіб, які не є платниками податку на прибуток (електронний документ «

Банковская выписка»):

Дт 31 — Кт 685;

4) суми акцизного збору, сплаченого (нарахованого) покупцями підакцизних товарів (за їх рахунок) на користь платника такого акцизного збору (електронний документ «

Расходная накладная»):

Дт 26, 28 — Кт 6412;

Дт 6412 — Кт 31.

 

Ситуація 4.

Некоректно формується інформація в рядку 04.1 «Витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім визначених в 04.11».

Насамперед слід провести перевірку правильності зазначення субконто «Продаж (придбання) товарів (робіт, послуг)» у закладках «

Дополнительно» електронних документів «Приходная накладная» та «Услуги сторонних организаций» за аналогією до ситуації 1.

Якщо підприємство прийняло рішення відображати валові витрати за правилом першої події, тобто з урахуванням авансів, воно має перевірити коректність настройки у програмі «1С» автоматичної першої події:

1) у картках контрагентів, які працюють на загальній системі оподаткування, у закладці «

Основные сведения» має бути виставлена ознака «Плательщик налога на прибыль» (у меню «Справочники → Контрагенты»). Слід мати на увазі, що цю ознаку має бути встановлено на дату, не пізніше дати звітності, інакше перша подія за такими контрагентами не формуватиметься;

2) у картках контрагентів, які працюють на спрощеній системі оподаткування, а також для СПД ця ознака має бути неактивною.

Якщо підприємство проводить відображення валових витрат за фактом надходження первинних документів, що відображають придбання товарів, виконання робіт та надання послуг, для правильного формування даних податкового обліку слід перевірити таке:

1) чи зазначено в електронному документі «

Банковская выписка» ознаку «0» у стовпці «Д/Р», що відповідає за формування валових витрат у податковому обліку;

2) чи відключено ознаку «

Плательщик налога на прибыль» у картках усіх контрагентів.

Бухгалтер може провести звірку сум валових витрат за аналізом рахунка за субконто або журналом-ордером за субконто за субрахунком 631 (якщо підприємство не веде окремий облік авансів на субрахунку 3711), скориставшись наведеною вище формулою, що застосовується для розрахунку валових доходів. Однак така формула застосовується тільки у випадку, якщо підприємство застосовує правило першої події. В іншому разі необхідно просто порівняти суми актів, відображених у програмі «1С» за звітний податковий квартал, із сумою валових витрат.

Незалежно від правил формування валових витрат платнику податків слід пам’ятати, що він зможе підтвердити задекларовану суму лише в разі наявності правильно оформлених первинних документів, що підтверджують факт понесення таких витрат.

 

Ситуація 5.

Некоректно формується інформація в рядку 04.6 «Сума податків, зборів (обов’язкових платежів), крім визначених у 04.4».

Цей рядок декларації заповнюється у програмі «1С» на підставі підсумкових даних про суми нарахованих податків і зборів, автоматично сформованих у додатку Р1. Додаток, у свою чергу, заповнюється на підставі даних бухгалтерських субрахунків, що відображають нарахування податків, перелічених у цьому додатку.

Якщо ці рядки формуються некоректно, потрібно звірити проводки за бухгалтерським обліком із сумами валових витрат, сформованих у цьому додатку.

У деяких випадках нарахування таких податків і зборів автоматизовано, а в деяких таке нарахування проводить бухгалтер ручними операціями. Наприклад, сума комунального податку, який відображається в рядку 4.6.23 додатка Р1, формується в бухгалтерському та податковому обліку на підставі електронного документа «

Начисление ЗП», а сума плати за землю, що відображається в рядку 4.6.4 додатка Р1, проводиться у програмі «1С» ручною операцією.

Помилки при заповненні рядка 04.6 пов’язані з тим, що в разі ручного нарахування сум податків і зборів бухгалтери часто забувають зробити, крім проводки в бухгалтерському обліку, ще й проводку в податковому обліку.

 

Ситуація 6.

Некоректно формується інформація в рядку 04.9 «Від’ємне значення об’єкта оподаткування попереднього податкового року».

Інформація до цього рядка у програмі «1С» береться автоматично із збереженого файлу зі звітом за попередній податковий рік. Якщо файл за попередній рік відсутній, програма видає повідомлення:

«Файл звіту за 4 квартал 2009 року не виявлений! Автоматичне заповнення рядка з кодом 04.9 неможливе!».

Звертаємо вашу увагу на те, що при складанні квартальної звітності за 9 місяців 2010 року бухгалтерам слід урахувати зміни в нормах податкового законодавства, внесені Законом України від 20.05.2010 р. № 2275-VI, а також роз’яснення, наведені в листі ДПАУ «Щодо відображення від’ємного результату у складі валових витрат у 2010 році» від 14.07.2010 р. № 14009/7/15-0417.

Згідно зі змінами, унесеними до п. 22.4 Закону про податок на прибуток Законом № 2275-VI, у 2010 році у складі валових витрат підприємства враховується 20 % суми від’ємного об’єкта оподаткування, сформованого на 1 січня 2010 року.

У своєму листі ДПАУ звертає увагу платників податків на те, що 20-відсоткове обмеження також застосовуватиметься до самостійно виявлених помилок за результатами минулих років, якщо такі помилки впливають на збільшення від’ємного значення, накопиченого на 01.01.2010 р. (рядок 8 Декларації з податку на прибуток за 2009 рік).

Отже, якщо при складанні декларації з податку на прибуток за 9 місяців 2010 року сума від’ємного значення об’єкта оподаткування автоматично береться з файлу зі звітом за попередній податковий рік, бухгалтеру слід відкоригувати її в ручному режимі.

 

Ситуація 7

. Некоректно формується інформація в рядку 04.10 «Витрати на поліпшення основних фондів та нафтогазових свердловин».

Для заповнення цього рядка використовуються дані таблиці 3 додатка К1/1 (поліпшення основних фондів) та таблиці 2 додатка К1/2 (поліпшення нафтогазових свердловин). При цьому у програмі повинна коректно формуватися інформація за субконто «

Витрати на поліпшення основних фондів». У стовпці 4 таблиці 3 зазначається сума 10-відсоткового ліміту балансової вартості основних фондів. Саме в межах цієї суми підприємство має право віднести до валових витрат вартість поліпшень необоротних активів протягом року. Проводки щодо поліпшення основних засобів виконує електронний документ «Модерн. необ. акт.». Цей документ формує проводку за позабалансовим рахунком ОСМ «Модернизация ОС (налоговый учет)». Після проведення електронного документа «Закрытие налогового периода» рахунок ОСМ формує проводку за валовими витратами за субконто «Витрати на поліпшення основних фондів» у межах ліміту. Сума перевищення відображається за дебетом відповідних субрахунків рахунка ОЗ «Балансовая стоимость ОС (налоговый учет)». При цьому слід пам’ятати, що підприємства, зареєстровані у середині року, не можуть використовувати норму п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток, оскільки в них немає балансової вартості основних фондів на початок року. Сума поліпшень основних фондів у такому разі включається до балансової вартості груп 2, 3, 4 або окремого об’єкта основних фондів групи 1.

Для контролю вартості виконаних ремонтів рекомендуємо розробити електронний документ «

Сводный реестр актов ремонтов (модернизаций) за период». Такий реєстр повинен містити перелік актів ремонтів (модернізацій) основних засобів із зазначенням дати реєстрації акта, групи, найменування та інвентарного номера ОЗ, а також вартості проведених згідно з актом ремонтних робіт. Такий реєстр допоможе контролювати правильність розподілу сум ремонтів та поліпшень між валовими витратами та балансовою вартістю основних фондів.

 

Ситуація 8.

Некоректно формується інформація в рядку 04.13 «Інші витрати, крім визначених у 04.1 ÷ 0.4.12».

Цей рядок декларації є «збірним», і інформація за ним формується на підставі субконто «

Інші доходи та витрати». Як і при перевірці інших доходів, бухгалтеру слід порівняти дані податкового обліку з даними бухгалтерського обліку, проаналізувавши проводки, якими відображаються такі витрати. У деяких випадках такі витрати відображаються електронними документами, а в деяких — ручними операціями. Наприклад, нарахування відсотків за розрахунково-касове обслуговування банку відображається електронним документом «Банковская выписка», а сума витрат на відрядження — документом «Авансовый отчет».

Розглянемо одну з найбільш поширених помилок, яку допускають бухгалтери. У рядку 04.13, зокрема, відображається сума відсотків за кредитами (позиками), які, як правило, нараховуються у програмі «1С» ручною операцією. У разі неповного відображення в цій статті всієї суми нарахованих відсотків необхідно провести звірку з даними картки субрахунку 951 «Відсотки за кредит» та картки рахунка ВВ за субконто «

Інші доходи та витрати». Ці суми можуть помилково потрапляти до рядка 04.1 «Витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім зазначених у 04.11». Крім цього, при ручному нарахуванні бухгалтери часто забувають зробити крім проводки в бухгалтерському обліку ще й проводку в податковому обліку, тим самим занижуючи суму витрат у податковому обліку.

 

Ситуація 9.

Некоректно формується інформація в рядку 07 К1 «Сума амортизаційних відрахувань».

Суми амортизаційних відрахувань у податковому обліку формуються після щоквартального проведення електронного документа «

Начисл. износа» (з вибором виду операції «Рассчитать амортизацию в налоговом учете»). У рядку 07 К1 відображається сума амортизаційних відрахувань, розрахованих у порядку, установленому п. 8.3 Закону про податок на прибуток. Інформація про їх суму береться з позабалансового рахунка «ОС» «Балансовая стоимость ОС (налоговый учет)» та НА «Балансовая стоимость НА (налоговый учет)».

При складанні додатка К1 декларації з податку на прибуток слід мати на увазі такий момент. Програма «1С» не завжди коректно округляє значення розрахованих амортизаційних відрахувань за кожною з груп основних фондів. Така помилка може виникати в разі, якщо у програмі «1С» ведеться пооб’єктний облік для груп 2 — 4, а не груповий, як це передбачено п.п. 8.3.5 Закону про податок на прибуток. Сукупний облік балансової вартості груп 2 — 4 має бути настроєний в обліку в обов’язковому порядку для формування коректних даних щодо амортизації та балансової вартості групи основних фондів. Це необхідно ще й для того, щоб уникнути перекручення при формуванні облікової інформації про амортизацію та балансову вартість групи, наприклад у разі ліквідації (списання, продажу) об’єкта груп 2 — 4. Відключення пообъектного обліку для об’єктів груп 2 — 4 здійснюється в «1С» так. У меню «

Справочники → Налоги и отчисления» вибирається папка «Ставки, связанные с ОС, НМА, МШП». У цій папці необхідно обрати відповідну групу основних фондів, для якої проводиться відключення пооб’єктного обліку. Далі встановлюється дата, з якої необхідно проводити нарахування амортизації сукупно за групою, та в рядку «Значение» задається «Пообъектно = 0;». Цей параметр знаходиться у спливаючому меню «История значения → Дополн. инф. (Дополнительные параметры)»).

Після зміни параметрів обліку слід перевірити та в разі потреби відкоригувати ручною операцією в базі суму вхідного сальдо балансової групи основних фондів.

Але навіть при правильному настроюванні програми «1С» рекомендуємо кожного разу перевіряти коректність заповнення додатка К1/1 та, якщо необхідно, проводити коригування результатів розрахунків уручну.

Ще одним випадком неправильного формування сум амортизації в податковому обліку може бути неправильне зазначення норми амортизації в електронному документі «Ввод в експл.».

Проаналізувавши всі наведені помилки, можна зробити висновок, що більшість із них виникає у випадках неправильного заповнення даних, від яких залежить коректне формування декларації з податку на прибуток. Тому при заповненні реквізитів документів, що стосуються податкового обліку, необхідно бути особливо уважними.

 

У цій статті ми описали найпоширеніші помилки, які бухгалтери можуть усунути самостійно. Сподіваємося, що наші поради та рекомендації полегшать вашу роботу і допоможуть заощадити час, який витрачається на підготовку податкової звітності. Чекаємо ваших листів на електронну адресу редакції

id@bk.factor.ua. Успіхів у роботі!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі