Теми статей
Обрати теми

Нюанси перехідних операцій при зміні спрощеної системи оподаткування на загальну

Редакція БК
Стаття

Нюанси перехідних операцій при зміні спрощеної системи оподаткування на загальну

 

У межах чинного податкового законодавства підприємство має право змінити систему оподаткування, на якій воно працює. Наприклад, на підприємстві, що працювало на єдиному податку, було прийнято рішення про перехід на загальну систему оподаткування. У статті розповімо, як у цій ситуації врахувати перехідні залишки при зміні системи оподаткування у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7».

Ірина АФАНАСЕНКО, консультант «Б & К»

 

ЗМІНА СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ

Перше, на що варто звернути увагу, — це основні відомості про нашу організацію. Вони зберігаються в довіднику «

Фирмы». При переході зі спрощеної системи оподаткування на загальну в картці підприємства на закладці «Дополнительно» необхідно встановити прапорець «Плательщик налога на прибыль на общих основаниях» (рис. 1). Цей реквізит є періодичним, тому слід звернути увагу на дату запису змін.

img 1

Другий момент, що заслуговує на увагу, — це значення статей валових доходів та валових витрат, які використовуються для підстановки до таких первинних документів, як документи реалізації, надходження, оплати. Значення статей валових доходів та валових витрат можна знайти у списку констант (меню «Операции — Константы») (рис. 2). Тут необхідно вибрати з довідника «Валовые доходы/расходы» статті, за якими переважно формуватимуться валові доходи і валові витрати на нашому підприємстві. Вони проставлятимуться в первинних документах автоматично.

img 2

Тепер необхідно визначити, що робити з такими перехідними залишками, як товари (запаси), основні фонди, послуги.

 

ТОВАРИ

Згідно з неодноразовими роз’ясненнями ДПАУ (листи ДПАУ від 29.03.2007 р. № 3046/6/15-0316, від 25.02.2008 р. № 3613/7/15-0217, від 06.02.2007 р. № 2169/7/15-0217) урахувати у валових витратах вартість запасів, придбаних в єдиноподатковий період, підприємство не може. Отже, вартість перехідних залишків у таблиці 1 додатка К 1/1 до декларації з податку на прибуток не відображається та до перерахунку за п. 5.9 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств (в редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР)» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР (далі — Закон про податок на прибуток) не включається. У програмі суми таких перехідних залишків слід ручною операцією відобразити за кредитом позабалансових субрахунків податкового обліку запасів (ЗАБО, ЗАМО, ЗАНО, ЗАПО, ЗАРО, ЗАТО) рис. 3. Ці субрахунки належать до рахунка ЗА «

Балансовая стоимость запасов (налоговый учет)», за даними якого у програмі заповнюється таблиця 1 додатка К 1/1.

img 3

У подальшому при продажу таких запасів виникатимуть тільки валові доходи без урахування їх у додатку К 1/1 до декларації з податку на прибуток.

 

ОСНОВНІ ЗАСОБИ

Щодо перехідних залишків основних засобів справа більш сприятлива. У консультації фахівців ДПАУ* зазначено: якщо платник податків, перебуваючи на спрощеній системі оподаткування, придбав основні засоби для власного виробничого використання, то станом на дату переходу на загальну систему оподаткування він формує групи ОФ за їх залишковою вартістю (визначеною розрахунково відповідно до податкових норм амортизації). При цьому він здійснює розподіл основних засобів за групами згідно з п.п. 8.2.2 Закону про податок на прибуток.

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 96.

Якщо підприємство застосовує в бухгалтерському обліку податковий метод нарахування амортизації, то завдання визначення балансової вартості ОФ спрощується. Якщо ж використовується будь-який інший метод, передбачений законодавством (п. 26 П(С) БО7), то слід здійснити відповідний перерахунок балансової вартості ОФ. Як відобразити у програмі цю операцію, розглянемо на такому прикладі.

Приклад

На балансі підприємства обліковуються такі основні засоби, придбані та введені в експлуатацію у грудні 2008 року:

— будівля — первісна вартість — 120000,00 грн.; залишкова вартість — 108000,00 грн.; метод нарахування амортизації — прямолінійний;

— сточувальна машина — первісна вартість — 8000,00 грн.; залишкова вартість — 4876,55 грн.; метод нарахування амортизації — податковий;

— краєобметувальна машина — первісна вартість — 4000,00 грн.; залишкова вартість — 2438,28 грн.; метод нарахування амортизації — податковий;

— легковий автомобіль — первісна вартість — 50000,00 грн.; залишкова вартість — 21523,36 грн.; метод нарахування амортизації — податковий;

— комп’ютер — первісна вартість — 3500,00 грн.; залишкова вартість — 953,72 грн.; метод нарахування амортизації — податковий;

— принтер — первісна вартість — 2000,00 грн.; залишкова вартість — 544,98 грн.; метод нарахування амортизації — податковий.

Усі основні засоби, крім будівлі, амортизувалися із застосуванням податкового методу. Отже, балансову вартість будівлі необхідно розрахувати згідно з податковими нормами амортизації, а для решти основних засобів балансова вартість дорівнюватиме їх залишковій вартості на момент зміни системи оподаткування.

Для розрахунку балансової вартості будівлі використовується її первісна вартість, дата введення в експлуатацію та відповідна норма амортизації (для об’єкта групи 1 — 2 %). У результаті такого перерахунку за два роки експлуатації за ставкою 2 % балансова вартість будівлі дорівнюватиме 102091,57 грн.

Далі необхідно розподілити основні засоби за групами ОФ згідно з п.п. 8.2.2 Закону про податок на прибуток та визначити балансову вартість кожної групи:

— група 1 — будівля;

— група 2 — легковий автомобіль;

— група 3 — сточувальна машина та краєобметувальна машина;

— група 4 — комп’ютер та принтер.

Балансова вартість:

— групи 1 — 102091,57 грн.;

— групи 2 21523,36 грн.;

— групи 3 — 7314,83 грн. (4876,55 + 2438,28);

— групи 4 — 1498,70 грн. (953,72 + 544,98).

Тепер перехідні залишки основних засобів відобразимо у програмі документом «

Операция» (рис. 4).

img 4

 

ПОСЛУГИ

Щодо послуг, наданих у період, коли підприємство перебувало на єдиному податку, а оплачених уже на загальній системі оподаткування, ДПАУ у своїй консультації* зазначає таке: «…при збільшенні валового доходу на суму коштів, одержану за послуги, що надані до переходу зі спрощеної системи на загальну, підприємство має право включити витрати, пов’язані з отриманням цих коштів, до складу валових витрат». У програмі в період виникнення валових доходів при проведенні документа оплати («

Выписка банка», «Приходный кассовый ордер») необхідно відобразити валові доходи та валові витрати за витратами, пов’язаними з наданням таких послуг, за допомогою документа «Операция» (рис. 5).

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 42.

img 5

 

Ми розглянули основні нюанси перехідних операцій при зміні спрощеної системи оподаткування на загальну. Якщо у вас виникнуть запитання, пишіть на електронну адресу редакції

bk@id.factor.ua.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі