Теми статей
Обрати теми

Складання квартальної декларації з ПДВ в «1С:Бухгалтерії 8»

Редакція БК
Стаття

Складання квартальної декларації з ПДВ в «1С:Бухгалтерії 8»

 

img 1

У цій статті розглянемо формування квартальної декларації з ПДВ за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 25.11.2011 р. № 1492, у програмі «1С:Бухгалтерія 8». Від чого залежить коректне автоматичне заповнення декларації з ПДВ? Яка специфіка ведення обліку ПДВ в «1С:Бухгалтерії 8»? Відповіді на ці запитання ви знайдете у запропонованій статті.

Юлія КАМІНСЬКА, консультант «Б & К»

 

Законодавчий аспект

Перш ніж розглядати нюанси «1С:Бухгалтерії 8» стосовно формування квартальної звітності з ПДВ, приділимо трохи уваги законодавчому аспекту.

Якщо підприємство приймає рішення про обрання квартального податкового періоду, воно зобов’язане подати заяву до податкового органу разом з декларацією за результатами останнього податкового періоду календарного року. При цьому квартальний податковий період починає застосовуватися з першого податкового періоду наступного календарного року.

 

ХТО МАЄ ПРАВО НА обрання КВАРТАЛЬНОГО ПОДАТКОВОГО ПЕРІОДУ

Відповідно до п. 202.2 розд. V Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) квартальний податковий період можуть обрати для себе платники ПДВ, які мають право на застосування нульової ставки з податку на прибуток на період з 1 квітня 2011 року до 1 січня 2016 року відповідно до п.п. «б» п. 154.6 ПКУ.

Звертаємо вашу увагу, що нульова ставка з податку на прибуток застосовується на період з 01.04.2011 р. до 01.01.2016 р. для діючих платників податків, в яких:

— протягом трьох послідовних попередніх років (або протягом усіх попередніх періодів, якщо з моменту їх утворення минуло менше трьох років) щорічний обсяг доходів задекларовано в сумі, що не перевищує 3 млн грн.;

— середньооблікова кількість працівників протягом цього періоду не перевищувала 20 осіб;

— розмір доходів кожного звітного податкового періоду наростаючим підсумком з початку року не перевищує 3 млн грн.;

— розмір нарахованої за кожний місяць звітного періоду заробітної плати (доходу) працівників, які перебувають із ними у трудових відносинах, становить не менше двох мінімальних заробітних плат (з 01.01.2012 р. — не менше 2146 грн. (1073 грн. х 2));

— є платниками єдиного податку за ставкою 3 % відповідно до п.п. 1 п. 293.3 ПКУ.

Не мають права на обрання квартального податкового періоду з ПДВ:

— новоутворені підприємства. Вони зобов’язані будуть протягом 2012 року здавати декларацію з ПДВ щомісячно;

— підприємства, які були зареєстровані платниками єдиного податку у встановленому законодавством порядку в період до набуття чинності змінами, унесеними до ПКУ, зокрема доповнення главою 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» його розд. XIV, та в яких за останній календарний рік обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) становив до 1 млн грн. і середньооблікова кількість працівників складала до 50 осіб. Такі підприємства зобов’язані будуть протягом 2012 року здавати декларацію з ПДВ щомісячно (абз. 3 п. 202.2 ПКУ);

— платники єдиного податку за ставкою 3 % (юридичні та фізичні особи), які з 01.01.2012 р. перейшли із загальної системи оподаткування або перейшли зі сплати єдиного податку за ставкою 6 %.

 

ОСОБЛИВОСТІ КВАРТАЛЬНОЇ ЗВІТНОСТІ

Порядок подання податкової декларації з ПДВ та строки розрахунків з бюджетом установлюються ст. 203 розд. V ПКУ лише у випадку, коли базовий звітний (податковий) період дорівнює календарному місяцю.

ДПАУ в розд. I листа від 24.01.2011 р. № 1704/7/16-1517 зазначила, що для звітного (податкового) періоду, який дорівнює календарному кварталу, окремих правил подання звітності з ПДВ ст. 203 розд. V ПКУ не встановлено. Тому для визначення строку подання таких декларацій слід керуватися п.п. 49.18.2 розд. II ПКУ.

Отже, декларацію з ПДВ за I квартал 2012 року необхідно подати не пізніше 9 квітня 2012 року.

Згідно з п. 57.1 гл. 2 розд. II ПКУ платник податків зобов’язаний самостійно сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, установлених цим Кодексом.

Нагадаємо: за несвоєчасне подання декларацій на платника ПДВ, який застосовує квартальний звітний податковий період, накладаються штрафні фінансові санкції, визначені п. 120.1 розд. II ПКУ, у розмірі 170 грн. за кожне таке несвоєчасне подання, аналогічні дії, учинені платником податків протягом року, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн. за кожне таке несвоєчасне подання.

 

Особливості обліку ПДВ в «1С:Бухгалтерії 8» та заповнення декларації з ПДВ

Першим кроком для коректного обліку таких операцій є настроювання самої системи, а саме обрання схеми оподаткування (указується в регістрі відомостей «Учетная политика организаций»).

Для відображення податкових зобов’язань та податкового кредиту у програмі «1С:Бухгалтерія 8» призначено такі бухгалтерські субрахунки (меню «Операции → Планы счетов → План счетов бухгалтерского учета»):

Номер субрахунку

Найменування субрахунку

Вид субрахунку

(А — активний, П — пасивний, АП – активно-пасивний)

6412

Розрахунки з ПДВ

АП

643

Податкові зобов’язання

АП

6431

Податкові зобов’язання

А

6432

Податкові зобов’язання непідтверджені

П

6433

Коригування податкових зобов’язань

АП

6434

Податкові зобов’язання (роздріб)

АП

6435

Умовний продаж

АП

644

Податковий кредит

АП

6441

Податковий кредит

П

6442

Податковий кредит непідтверджений

А

6443

Коригування податкового кредиту

АП

 

Суми в декларацію з ПДВ затягуються з регістрів відомостей, а рухи в регістрах формують первинні документи. Отже, для коректного заповнення декларації з ПДВ важливо правильно заповнювати первинні документи.

Наприклад, у документі «Поступление товаров и услуг» у табличній частині «Товары» є поле «Налоговое назначение НДС» (рис. 1). У ньому зазначають, в якій діяльності відносно ПДВ придбані товари використовуватимуться на вашому підприємстві. Значення для цього поля вибирають із довідника «Налоговое назначение активов и затрат». Розглянемо запропоновані варіанти:

— «Не облагаемая НДС, любая хозяйственная» — господарська діяльність, що звільнена від ПДВ або не обкладається ПДВ. При проведенні документа проводок з ПДВ сформовано не буде, але в податковому обліку відобразиться собівартість придбаних ТМЦ;

— «Не облагаемая НДС, не хозяйственная» — цей вид діяльності вибираємо для ТМЦ, які не використовуватимуться в господарській діяльності підприємства. При проведенні документа проводок з ПДВ не буде, сума в податковому обліку дорівнюватиме нулю;

— «Облагаемая НДС» — будь-яка господарська діяльність, що обкладається ПДВ. Із цим значенням документ сформує проводки з ПДВ та відобразить суму ТМЦ у податковому обліку;

— «Пропорционально облагаемая НДС» — вибирається в разі, якщо придбані ТМЦ використовуватимуться як у діяльності, що обкладається ПДВ, так і в такій, що ПДВ не обкладається.

img 2

Важливо! Незважаючи на те, з ПДВ чи без ПДВ ви купили ТМЦ, що прибуткуються, у полі «Налоговое назначение НДС» слід вказувати саме ту діяльність, в якій ви маєте намір використовувати придбані запаси. За значенням, указаним у реквізиті «Налоговое назначение НДС», у подальшому відстежуватиметься цільове використання придбаних товарів.

 

ОЧІКУВАНИЙ та ПІДТВЕРДЖЕНИЙ ПДВ: ЯК ВІДРІЗНИТИ ОДИН ВІД однОГО

В «1С:Бухгалтерії 8» ПДВ поділяють на очікуваний та підтверджений. Очікуваний ПДВ — це той, за яким ще не було виписано або отримано податкові накладні. Очікуваний податковий кредит обліковується на субрахунку 6442, податкове зобов’язання — на субрахунку 6432.

Підтверджений ПДВ — це колишній очікуваний ПДВ, за яким у базі даних було зареєстровано податкові документи.

До моменту отримання/виписування податкових накладних у первинних документах фіксується передбачуване значення параметрів, що впливають на облік ПДВ.

На рис. 2 наведено проводки, сформовані документом «Поступление товаров и услуг». Ми бачимо, що проведення цього документа є першою подією і податковий кредит сформовано по субрахунку 6442 «Податковий кредит непідтверджений».

img 3

Порада За допомогою субрахунку 6442 «Податковий кредит непідтверджений» підприємство може контролювати суми ПДВ, за якими не було отримано податкові накладні від контрагентів.

Звертаємо увагу на те, що дані за цим субрахунком необхідно постійно (щомісячно) вивіряти, щоб унеможливити виникнення неіснуючих сум ПДВ.

Аналогічно проводиться контроль податкових зобов’язань за субрахунком 6432 «Податкові зобов’язання непідтверджені».

Підтверджений ПДВ реєструється при виписуванні або отриманні податкових документів. При цьому формується проводка з субрахунку 6442 (або 6432) на основний субрахунок розрахунків з бюджетом з ПДВ, а саме субрахунок 6412 (рис. 3).

img 4

Отримані від постачальника податкові накладні реєструються документом «Регистрация входящего налогового документа» (рис. 3). При оформленні цього документа зручно користуватися механізмом введення на підставі.

Податкові документи, що нами виписуються (податкова накладна та додатки 1 і 2 до неї), може бути створено декількома способами: незалежно (уручну); введенням на підставі товарних документів; автоматично за допомогою обробки «Формирование налоговых накладных».

 

КОРИГУВАННЯ ОЧІКУВАНОГО та ПІДТВЕРДЖЕНОГО ПДВ

Для коригування очікуваного та підтвердженого ПДВ у випадках неправильного зазначення параметрів податкового обліку в документах або коли податкові документи з якихось причин не було отримано, призначено документ «Корректировка ожидаемого и подтвержденного НДС» (рис. 4). Він знаходиться в меню «Налоговый учет → Корректировка ожидаемого и подтвержденного НДС».

img 5

Коригування здійснюються окремо для ПДВ- придбань і ПДВ-продажів. При заповненні документа до табличних частин «Подтвержденный НДС» та «Ожидаемый НДС» заносяться поточні, не закриті залишки по регістру «Ожидаемый и подтвержденный НДС Приобретений» («Продаж»). Для кожного незакритого залишку користувачу пропонується визначити його вид, від якого залежить, чи виконуватиметься коригування і як саме це здійснюватиметься. Цей документ може застосовуватися при таких причинах розбіжності:

— надмірно введені податкові документи (потрібне коригування);

— ще не отримані податкові документи (не потрібне коригування);

— різні параметри операції в первинних та податкових документах (потрібне коригування).

 

СКЛАДНИЙ ОБЛІК ПДВ

Яку саме схему обліку ПДВ використовувати, указують у договорі з контрагентом (опція «Сложный учет НДС», рис. 5). У разі використання «простої» схеми обліку проводки з ПДВ завжди формуються за першою подією при проведенні або товарних, або грошових документів.

img 6

Робота за «складною» схемою характеризується тим, що незалежно від обраної в договорі з контрагентом схеми податкового обліку суми ПДВ фіксуються лише документами відвантаження та надходження.

Наприкінці облікового періоду регламентним документом «Регистрация авансов в налоговом учете» (меню «Налоговый учет → Регистрация авансов в налоговом учете») до обліку ПДВ уносяться коригування, що дозволяють привести облік у відповідність до вибраного в договорі методу нарахування ПДВ.

 

РОЗПОДІЛ ПОДАТКОВОГО КРЕДИТУ З ПДВ ДЛЯ ОПОДАТКОВУВАНИХ І НЕОПОДАТКОВУВАНИХ ОПЕРАЦІЙ

Згідно зі ст. 199 розд. V ПКУ підприємства повинні здійснювати пропорційне віднесення сум податку до податкового кредиту у випадках, коли придбані або виготовлені товари (послуги) частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково — ні.

У процесі перерахунку розраховується частка використання в операціях, що обкладаються ПДВ, за підсумками звітного року. Ця частка використовуватиметься при нарахуванні податкового кредиту протягом наступного року і має бути підтверджена документом «Установка коэффициента пропорционального отнесения НДС на кредит» (рис. 6).

img 7

Документ «Установка пропорционального отнесения НДС на кредит» визначає частку використання в операціях, що обкладаються ПДВ, для пропорційного віднесення ПДВ на податковий кредит. Частка використання може бути розрахована автоматично при натисненні на кнопку «Заполнить и рассчитать». У цьому випадку при розрахунку сума операцій, що обкладаються ПДВ, та загальна сума операцій продажу визначатимуться за даними документів «Налоговая накладная» та «Приложение 2 к Налоговой накладной» за обраний період — минулий рік або місяць поточного року. Розрахована частка використання застосовується протягом року при пропорційному віднесенні вхідного ПДВ на податковий кредит. За даними документа заповнюється таблиця 1 додатка 7 до декларації з ПДВ.

 

ПОСЛІДОВНІСТЬ ДІЙ

У загальних рисах послідовність роботи з документами підсистеми з обліку ПДВ має бути такою:

1. При реєстрації у програмі товарні або грошові документи формують проводки, що відносять суму ПДВ на рахунки непідтвердженого податкового кредиту або зобов’язань.

2. Після введення в інформаційну базу відповідних податкових документів («Регистрация входящего налогового документа» та «Налоговая накладная» можна скористатися обробками «Формирование налоговых документов» та «Формирование налоговых документов по рознице»). Ці суми ПДВ переходять на рахунки податкових зобов’язань або податкового кредиту.

3. Наприкінці місяця після реєстрації всіх первинних документів необхідно відкоригувати очікуваний податковий кредит та податкові зобов’язання за всіма незакритими авансами на суму не закритих відвантаженнями платежів документом «Регистрация авансов в налоговом учете» ( цю операцію виконують завжди при використанні складної схеми). Виявлені розбіжності фіксуються звітами з перевірки очікуваного та підтвердженого ПДВ.

4. Якщо виявлені розбіжності не є наслідком допущених бухгалтером помилок, то їх можна легко відкоригувати документом «Корректировка ожидаемого и подтвержденного НДС».

Спеціальні звіти з ПДВ допоможуть проконтролювати коректність обліку.

 

СПЕЦІАЛІЗОВАНІ ЗВІТИ з АНАЛІЗУ ПДВ

Для аналізу вхідного ПДВ у програмі передбачено спеціальні звіти — «Проверка суммы входящего НДС» та «Ожидаемый и подтвержденный НДС приобретений» (меню «Отчеты → НДС»).

Звіт «Проверка суммы вводящего НДС» (рис. 7) дозволяє провести аналіз сум вхідного ПДВ за період. У звіті можна проаналізувати відповідність сум ПДВ сумам зареєстрованих податкових документів за період у розрізі операцій відвантаження/повернення. При цьому сума вхідного ПДВ визначається відповідно до моментів визначення податкової бази, указаних у договорі взаєморозрахунків.

img 8

Звіт «Ожидаемый и подтвержденный НДС приобретений» дозволяє провести аналіз сум очікуваного та підтвердженого вхідного ПДВ за місячний період. У звіті можна проаналізувати відповідність сум очікуваного ПДВ сумам, підтвердженим податковими документами, за період у розрізі операцій відвантаження/повернення, ставок ПДВ, рахунків обліку ПДВ, видів діяльності щодо ПДВ, господарської діяльності. При цьому необхідно розуміти, що сума очікуваного вхідного ПДВ відповідатиме ПДВ, визначеному в момент визначення податкової бази з договору взаєморозрахунків, лише після виконання реєстрації авансів.

Для аналізу даних вихідного ПДВ призначено звіти «Проверка суммы налоговых обязательств по НДС» та «Ожидаемый и подтвержденный НДС продаж» (рис. 8). Ці звіти аналогічні звітам з аналізу вхідного ПДВ.

img 9

 

СКЛАДАННЯ КВАРТАЛЬНОЇ ДЕКЛАРАЦІЇ З ПДВ

Для заповнення декларації з ПДВ у програмі «1С:Бухгалтерія 8» у головному меню вибираємо «Отчеты → Регламентированная отчетность → Регламентированные отчеты (встроенные)». Далі у видах звітів вибираємо «Налоговая отчетность → Декларация по НДС (внешний)» та двічі клацаємо мишкою по цьому документу.

У вікні, що відкрилося, необхідно вибрати організацію, у реквізиті «Предоставление» — варіант «ежеквартально», звітний квартал та натиснути на кнопку «ОК» (рис. 9). Звертаємо увагу на те, що форма декларації з ПДВ має бути затверджена саме наказом Мінфіну від 25.11.2011 р. № 1492, а не наказом ДПСУ від 25.01.2011 р. № 41, незважаючи на те що обидві ці форми ідентичні.

img 10

Далі у вікні, що відкрилося, для автоматичного заповнення даних декларації необхідно натиснути на панелі кнопку «Заполнить». Декларацію буде автоматично заповнено. Якщо необхідно переглянути розшифровку того чи іншого рядка декларації, можна натиснути на кнопку «Раскрыть».

 

У цілому, яку б декларацію з ПДВ ви не формували (місячну чи квартальну), головне пам’ятати, що показники затягуються в той чи інший рядок декларації з додатка 5, а до нього — на підставі даних документів «Налоговая накладная», «Регистрация входящего налогового документа», «Приложение 1 к налоговой накладной», «Приложение 2 к налоговой накладной», «Корректировка ожидаемого и подтвержденного НДС». Отже, бухгалтер повинен коректно заповнити відповідний електронний документ, щоб уникнути некоректного заповнення даних декларації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі