Теми статей
Обрати теми

Заповнюємо декларацію з ПДВ у програмі «Податкова звітність» (OPZ)

Редакція БК
Стаття

Заповнюємо декларацію з ПДВ у програмі «Податкова звітність» (OPZ)

 

Напередодні здавання щомісячної декларації з ПДВ (декларацію за вересень потрібно встигнути подати до 22 жовтня 2012 року) пригадаємо особливості її заповнення у програмі «Податкова звітність» (OPZ).

Ольга ПІДГІРНА, консультант «Б & К»

 

Перш за все нагадаємо: п. 201.15 ст. 201 розд. V Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI зобов’язує платників ПДВ вести реєстр виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді. У реєстрі зазначаються порядковий номер податкової накладної, дата її виписування (отримання), загальна сума постачання та сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника податку — продавця, який видав податкову накладну іншому платнику податку. А копії записів реєстрів виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді за звітний період подаються до податкової служби.

Разом із декларацією подаються також розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів. У разі подання уточнюючих розрахунків, в яких здійснюється коригування податкових зобов’язань та/або податкового кредиту, такі самі розрахунки подаються на суму уточнення. Форми таких розшифровок ДПАУ навела відповідно в додатках 5 і 2 до повної та скороченої декларацій з ПДВ.

Декларацію, як і розшифровки до неї, можна подавати як в електронному вигляді, так і на паперових носіях.

Відправлення звітів за допомогою електронної пошти у форматі «*. xml» — прогресивніший спосіб. У цьому випадку на звітність накладається електронний цифровий підпис (ЕЦП), сформований із застосуванням сертифікованих електронних ключів. Для того щоб ним скористатися, платник повинен мати підключення до мережі Інтернет, а також програмне забезпечення та сертифіковані ключі для накладення надійного ЕЦП.

 

Створення звіту

Для створення нового звіту у програмі OPZ потрібно виконати команду «Документ → Новий…». У вікні (рис. 1), що з’явилося, вибираємо звітний документ і вказуємо у відповідних полях параметри створюваного звіту.

img 1

У випадному списку «Звітний документ» вам на вибір будуть доступні всі податкові звіти, що існують у програмі. Щоб скоротити цей перелік до потрібних вам форм, рекомендуємо скористатися функцією настройки в меню «Довідники → Довідник документів». У діалозі, що з’явився, позначте мишкою ті звіти, які ви використовуватимете, після чого не забудьте клацнути по кнопці «Зберегти зміни» (рис. 2).

img 2

Повернемося до створення документа: у вікні «Параметри документа» зазначаємо параметри звіту: тип звітного періоду (місяць, квартал, півріччя, 9 місяців) і звітний період, клацаємо на кнопці «Підтвердити». Після цього програма повідомить про те, що документ має пропозиції, та запитає, чи потрібно їх відкривати. Погоджуйтеся.

На моніторі з’явиться вибрана декларація (у нашому випадку це декларація з ПДВ, код форми «J02001») і діалогове вікно з пропозицією заповнити заголовок документа і відкрити відповідні додатки. Клацаємо по кнопці «ОК». Після цього в полях реквізитів форми звіту з’являються дані платника податків, зазначені в персональних настройках.

Оскільки дані декларації автоматично заповнюються на підставі даних, зазначених у відповідних додатках до декларації, унесення інформації до звіту слід починати саме з додатків. Переходимо на закладку додатка 5 (код форми «J0215103»). Комірки у формі, доступні для внесення даних, підсвічуються блакитним кольором. Комірки, значення яких заповнюється автоматично на підставі інших даних, підсвічуються фіолетовим кольором.

Переходимо до таблиці для заповнення даних про суми податкових зобов’язань з ПДВ. Тут у стовпці 2 для зазначення індивідуального податкового номера контрагента вам потрібно вибрати з довідника відповідного платника ПДВ. Для переходу до розділу довідника клацніть по значку з крапками у правій частині блакитного поля комірки. Таблицю довідника «Довідник контрагентів», що з’явилася, можна заповнити як перед формуванням декларації, так і під час унесення інформації до таблиць. Редагування та внесення до неї нових даних про контрагентів відбуваються після натиснення на кнопку «Редагування». На формі довідника з’являється панель інструментів для дій з рядками таблиці (рис. 3).

img 3

Ця панель стає доступною при поміщенні курсора на будь-який рядок таблиці для редагування. Щоб додати новий рядок у довідник, необхідно виділити будь-який заповнений рядок таблиці та скористатися піктограмою img 4 або img 5 («Додати рядок до виділеного»). Далі в порожньому рядку слід заповнити дані контрагента і натиснути на кнопку «Зберегти» (рис. 3). Вибір необхідного елемента з довідника відбувається за допомогою подвійного клацання мишкою по потрібному рядку. Саме такий принцип роботи збережено і в довіднику «Довідник працюючих», що використовується при складанні звітних форм із зазначенням даних працівників.

При зазначенні в комірці додатка 5 «Обсяг поставки» програма самостійно розрахує дані про суму ПДВ.

Щоб додати новий рядок до таблиці першого розділу додатка, вам слід скористатися описаною вище панеллю інструментів для редагування рядків з використанням піктограм img 6 та img 7.

Додайте стільки рядків до таблиці, скільки записів міститься у вашому звіті. Не слід залишати зайві порожні рядки, оскільки під час прийняття звіту в ДПІ програма може вказати вам на помилку формування даних. Видалити зайві рядки можна за допомогою піктограми img 8.

 

Перевірка звіту

Якщо ви не впевнені в тому, як заповнити той чи інший рядок, клацніть мишею на піктограмі img 9 («Правила заповнення документа»). З’явиться вікно з таблицею, в якій вказуються номер рядка звіту і формула його розрахунку.

Закінчивши заповнення додатка 5, слід провести арифметичну перевірку правильності заповнення, скориставшись піктограмою img 10, або вибрати з головного меню команду «Контроль → Камеральна перевірка».

Переходимо до основної форми декларації (закладка з кодом форми «J0200112»). Дані, унесені в додатки до неї, повинні автоматично переноситися до звіту. Однак якщо ви після відкриття форми декларації здійснювали редагування даних у додатках, інформацію в декларації слід відновити через команду «Сервіс → Автозаповнення документа». Закінчивши заповнення звіту, проведіть камеральну перевірку інформації, а також перевірку структури документа (пункт меню «Контроль → Перевірка структури» або піктограма img 11), що дозволяє виявити помилки в заповненні обов’язкових реквізитів та невідповідність форматів даних у комірках.

 

Розшифровка помилок

На жаль, повідомлення програми про помилку не завжди вдається зрозуміти з півслова. Як же дізнатися, що саме викликало появу помилки? Спочатку визначимося з термінами:

— «поле» (стосовно заповнення звітів) — вікно, в якому потрібно вказати (ввести) певне значення;

— «тип поля» — тип значень, уведення яких здійснюватиметься в цьому полі. Розрізняють такі типи полів:

числове поле — містить лише числа. У таких полях можуть застерігатися кількість знаків після коми (від 0 і більше), а також загальна кількість знаків (наприклад, як для ІПН або номера свідоцтва ПДВ);

строкове поле — складається з літер, цифр, знаків та пробілів. У ньому можуть бути обмеження щодо кількості символів або наявності цифр та знаків;

дата — містить інформацію про дату у форматі «ДД.ММ.ГГГГ.». У ньому можливе обмеження на діапазон дат.

Інколи перевірка відповідності інформації, що вводиться, типовим даним відбувається у процесі введення, але ця особливість характерна не для всіх полів документа. А от при перевірці структури (вона автоматично запускається при збереженні документа) перевіряються всі поля на всі описані правила відповідності.

Важливо! Для розшифровки повідомлення про помилки потрібно орієнтуватися на слово, що йде після слова «element» (рис. 4). Це і є назва поля, в якому допущено помилку!

img 12

Але знати назву поля для виправлення помилки — замало, особливо якщо воно має такий вигляд: «HNUM» або «HTINSTI».

Багато хто з користувачів допускає ті самі типові помилки, тож розшифровку цих помилок ви можете знайти на форумі, присвяченому помилкам структури, за посиланням http://opz.org.ua/forum/viewforum.php?f=26&start=0 . Для швидкого пошуку скористайтеся «Поиском по форуму» — у верхньому правому куті сайта. Напишіть там ім’я поля і натисніть на кнопку «Поиск».

Але з’ясувати суть помилки можна і самостійно. Для цього необхідні наявність Інтернету і пара хвилин вільного часу.

Отримавши повідомлення про помилку, ви маєте на сайті ДПАУ знайти опис полів до форми звіту, що перевіряється. Для цього на сайті ДПАУ (http://www.sta.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=215969&cat_id=115090) знайдіть відповідну форму звіту, скачайте і відкрийте архів, а в ньому pdf-документ до форми звіту, після чого шукаєте помилковий елемент.

На рис. 4 у першому вікні програма повідомляє про те, що у програмі не зазначено код вашої ДПІ, у другому повідомленні йдеться про те, що не вказано дані керівника. Виправлення обох помилок криється в коректному заповненні картки підприємства («Сервіс → Персональні параметри» — див. рис. 5).

img 13

 

Збереження і друкування звіту

Після успішної перевірки звіт можна роздрукувати. Причому передбачена для цього піктограма img 14  «Підготувати документ до друку» діє не зовсім звично. Програма не роздруковує документи, а лише формує їх у вигляді pdf-файлу в підкаталозі програми «output», зазначеному вами в настройках програми. Переглядати і роздруковувати збережені файли можна за допомогою штатних команд програми Adobe Reader, установлення якої відбувається одночасно з установленням програми OPZ.

Щоб зберегти звіт, скористайтеся командою «Документ → Зберегти». Після натиснення на неї на екрані з’явиться діалогове вікно підтвердження реквізитів для формування файлу. Перевіривши зазначений у цьому вікні податковий період та інші параметри, клацніть по кнопці «Підтвердити» (рис. 6).

img 15

Програма виведе повідомлення із зазначенням шляху збереження готового xml-файлу. Закрийте повідомлення кнопкою «ОК», далі програма запропонує підготувати документ для відправлення, помістивши його до підкаталогу «send». Ще раз клацнемо по кнопці «ОК». Зверніть увагу! Для подання декларації вам знадобляться електронні файли всіх її додатків, кожен заповнений додаток до звіту необхідно зберігати в окремий xml-файл. Програма самостійно формує назви xml-файлів відповідно до вимог ДПАУ, тому скорочувати або перейменовувати назви сформованих файлів недопустимо. Створені файли звітів потрібно просто скопіювати на переносний носій і подати до ДПІ разом з паперовою копією звіту або відправити їх засобами Інтернету, наклавши на них ЕЦП, підтверджений посиленим сертифікатом відкритого ключа.

 

Ми з вами пригадали загальні принципи заповнення декларації з ПДВ у програмі «Податкова звітність» (OPZ). Якщо у вас виникнуть запитання щодо заповнення будь-яких окремих показників декларації або знадобиться допомога в розшифровці помилок, пишіть на адресу bk@id.factor.ua. Успіхів у роботі!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі