Теми статей
Обрати теми

Про забезпечення своєчасного виконання розрахункових документів

Редакція БТ
Лист від 17.11.2008 р. № 25-112/2515-15950

ЯКЩО БАНК НЕСВОЄЧАСНО

виконав доручення клієнта щодо переказу грошових коштів — роз’яснює Нацбанк

 

Лист Національного банку України від 17.11.2008 р. № 25-112/2515-15950

«Про забезпечення своєчасного виконання розрахункових документів»

 

У

листі, що коментується, Нацбанк проаналізував роботу банків з виконання ними заходів, пов’язаних із забезпеченням стабільності банківської системи, захисту інтересів вкладників та інших кредиторів і дійшов висновку, що деякі банки:

не виконують подані клієнтами доручення на перерахування коштів та не надають інформацію про стан виконання цих доручень;

не забезпечують своєчасного виконання розрахункових документів клієнтів, порушуючи строки виконання міжбанківського переказу, у тому числі внаслідок затримки їх на транзитних рахунках банку.

Нагадаємо, що банк зобов’язаний за розпорядженням клієнта видати чи перерахувати з його рахунка грошові кошти в день надходження до банку відповідного розрахункового документа,

якщо інший строк не передбачено договором банківського рахунка чи законом (ст. 1068 ЦКУ*). Згідно з п. 8.4 Закону про платіжні системи** міжбанківський переказ грошових коштів одержувачу здійснюється банками у строк до трьох операційних днів. Внутрішньобанківський переказ — у строк, установлений внутрішніми нормативними актами банку, але не більше двох операційних днів. Аналогічні строки наведено і в п. 2.3 постанови № 319***. Виходить, що й ці максимально можливі строки банки порушують, у результаті чого страждає клієнт банку.

* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

** Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 р. № 2346-III.

*** Постанова Правління НБУ «Про додаткові заходи щодо діяльності банків» від 11.10.2008 р. № 319 (див. додаток «Документи» // «БТ», 2008, № 46).

Ураховуючи це,

НБУ зобов’язав банки:

1)

забезпечити своєчасне виконання розрахункових документів клієнтів та завершувати міжбанківські перекази з урахуванням зазначених вище строків;

2)

якщо у банку немає можливості виконати розрахунковий документ клієнта на перерахування коштів у встановлений законодавством строк через відсутність коштів на своєму кореспондентському рахунку, то банк зобов’язаний:

— на всіх прийнятих примірниках розрахункових документів заповнювати реквізит

«Дата надходження»* і засвідчувати їх підписом відповідального виконавця і штампом банку;

* Нагадаємо, що саме від дати надходження і слід починати відлік операційних днів, установлених Законом про платіжні системи чи договором для виконання банком своїх зобов’язань щодо переказу грошових коштів клієнта на рахунки одержувача.

— надіслати письмове повідомлення платнику про невиконання його розрахункового документа із зазначенням причини:

«Немає/бракує коштів на кореспондентському рахунку банку»;

— ужити заходів щодо відновлення платоспроможності;

3)

здійснювати окремий облік невиконаних розрахункових документів на переказ у розрізі юридичних та фізичних осіб;

4)

доопрацювати внутрішні правила ведення обліку розрахункових документів клієнтів, не виконаних вчасно з вини банку.

Якого з цього можна дійти висновку і що можна порадити в цій ситуації? Рекомендуємо надавати платіжні доручення до банку заздалегідь, ураховуючи строки виконання банком зобов’язань щодо переказу грошових коштів, зазначених у п. 8.4 Закону про платіжні системи і відповідно в п. 2.3 постанови № 319. При цьому потрібно знати: якщо банк порушив законодавчо встановлені строки щодо виконання своїх зобов’язань з переказу грошових коштів, то він нестиме відповідальність згідно зі ст. 1073 ЦКУ. Докладніше про проблему невиконання банками своїх зобов’язань та дії клієнта банку в таких ситуаціях можна дізнатися зі статті «Несвоєчасне надходження податків до бюджету: хто винний і що робити» //«БТ», 2008, № 46, с. 15.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі