ЯКЩО БАНК НЕСВОЄЧАСНО
виконав доручення клієнта щодо переказу грошових коштів — роз’яснює Нацбанк
Лист Національного банку України від 17.11.2008 р. № 25-112/2515-15950
«Про забезпечення своєчасного виконання розрахункових документів»
У
листі, що коментується, Нацбанк проаналізував роботу банків з виконання ними заходів, пов’язаних із забезпеченням стабільності банківської системи, захисту інтересів вкладників та інших кредиторів і дійшов висновку, що деякі банки:—
не виконують подані клієнтами доручення на перерахування коштів та не надають інформацію про стан виконання цих доручень;—
не забезпечують своєчасного виконання розрахункових документів клієнтів, порушуючи строки виконання міжбанківського переказу, у тому числі внаслідок затримки їх на транзитних рахунках банку.Нагадаємо, що банк зобов’язаний за розпорядженням клієнта видати чи перерахувати з його рахунка грошові кошти в день надходження до банку відповідного розрахункового документа,
якщо інший строк не передбачено договором банківського рахунка чи законом (ст. 1068 ЦКУ*). Згідно з п. 8.4 Закону про платіжні системи** міжбанківський переказ грошових коштів одержувачу здійснюється банками у строк до трьох операційних днів. Внутрішньобанківський переказ — у строк, установлений внутрішніми нормативними актами банку, але не більше двох операційних днів. Аналогічні строки наведено і в п. 2.3 постанови № 319***. Виходить, що й ці максимально можливі строки банки порушують, у результаті чого страждає клієнт банку.* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.
** Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 р. № 2346-III.
*** Постанова Правління НБУ «Про додаткові заходи щодо діяльності банків» від 11.10.2008 р. № 319 (див. додаток «Документи» // «БТ», 2008, № 46).
Ураховуючи це,
НБУ зобов’язав банки:1)
забезпечити своєчасне виконання розрахункових документів клієнтів та завершувати міжбанківські перекази з урахуванням зазначених вище строків;2)
якщо у банку немає можливості виконати розрахунковий документ клієнта на перерахування коштів у встановлений законодавством строк через відсутність коштів на своєму кореспондентському рахунку, то банк зобов’язаний:— на всіх прийнятих примірниках розрахункових документів заповнювати реквізит
«Дата надходження»* і засвідчувати їх підписом відповідального виконавця і штампом банку;* Нагадаємо, що саме від дати надходження і слід починати відлік операційних днів, установлених Законом про платіжні системи чи договором для виконання банком своїх зобов’язань щодо переказу грошових коштів клієнта на рахунки одержувача.
— надіслати письмове повідомлення платнику про невиконання його розрахункового документа із зазначенням причини:
«Немає/бракує коштів на кореспондентському рахунку банку»;— ужити заходів щодо відновлення платоспроможності;
3)
здійснювати окремий облік невиконаних розрахункових документів на переказ у розрізі юридичних та фізичних осіб;4)
доопрацювати внутрішні правила ведення обліку розрахункових документів клієнтів, не виконаних вчасно з вини банку.Якого з цього можна дійти висновку і що можна порадити в цій ситуації? Рекомендуємо надавати платіжні доручення до банку заздалегідь, ураховуючи строки виконання банком зобов’язань щодо переказу грошових коштів, зазначених у п. 8.4 Закону про платіжні системи і відповідно в п. 2.3 постанови № 319. При цьому потрібно знати: якщо банк порушив законодавчо встановлені строки щодо виконання своїх зобов’язань з переказу грошових коштів, то він нестиме відповідальність згідно зі ст. 1073 ЦКУ. Докладніше про проблему невиконання банками своїх зобов’язань та дії клієнта банку в таких ситуаціях можна дізнатися зі статті «Несвоєчасне надходження податків до бюджету: хто винний і що робити» //«БТ», 2008, № 46, с. 15.