Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

«Водій <-> інспектор ДАІ»: які документи необхідно пред’явити для перевірки

Редакція БТ
Бухгалтерський тиждень Грудень, 2008/№ 48
Друк
Стаття

«ВОДІЙ ІНСПЕКТОР ДАІ»:

які документи необхідно пред’явити для перевірки

 

Останнім часом взаємовідносини «водій — інспектор ДАІ» ускладнилися у зв’язку з підвищенням розмірів штрафів за порушення правил дорожнього руху. Передбачено чималі штрафи і за керування транспортним засобом без необхідних документів. Тому до редакції останнім часом усе частіше надходять запитання про необхідність пред’явлення водіями працівникам ДАІ тих чи інших документів.

У сьогоднішній статті розберемося з цим питанням, а також з’ясуємо, яку відповідальність передбачено в разі відсутності або непред’явлення для перевірки тих чи інших документів.

Вікторія МЯКОТА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про дорожній рух

— Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про автотранспорт

— Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

Закон про міліцію

— Закон України «Про міліцію» від 20.12.90 р. № 565-XII.

Закон № 1961 —

Закон України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 01.07.2004 р. № 1961-IV.

Закон про рекламу

— Закон України «Про рекламу» в редакції від 11.07.2003 р. № 1121-IV.

Правила дорожнього руху

— Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306.

Правила № 1388

— Правила державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок, затверджені постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388.

Правила № 30

— Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені постановою КМУ від 18.01.2001 р. № 30.

Правила вантажоперевезень —

Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. № 363.

Положення № 583

— Положення про порядок угодження розміщення реклами на транспортних засобах та встановлення рекламних носіїв у межах відведення автомобільних доріг або червоних ліній міських вулиць і доріг, затверджене наказом МВС від 23.07.2001 р. № 583 (утратило чинність).

Інструкція № 1111 —

Інструкція з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України, затверджена наказом МВС від 13.11.2006 р. № 1111.

 

Хто і як має право перевіряти документи

Право перевіряти у водіїв документи на право користування та керування транспортними засобами (далі — ТЗ) та інші документи надано працівникам міліції, у тому числі працівникам підрозділу дорожньо-патрульної служби (далі — ДПС),

п. 21 частини першої ст. 11 Закону про міліцію, п.п. 7.1.15 Інструкції № 1111. У свою чергу, водій повинен мати при собі документи і пред’явити їх на вимогу працівників міліції (ст. 16 Закону про дорожній рух, п. 2.1 Правил дорожнього руху).

Нагадаємо:

працівники міліції, у тому числі підрозділів ДПС, можуть зупинити ТЗ лише у разі (п. 21 частини першої ст. 11 Закону про міліцію, п.п. 7.5.3 Інструкції № 1111)*:

1)

порушення правил дорожнього руху;

2)

наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища;

3)

наявності даних про те, що ТЗ використовується з протиправною метою.

* Крім зазначених вище підстав, МВС у своєму листі від 29.12.2006 р. № 10802 називає ще одну причину — проведення загальнодержавних операцій, метою яких є захист національних інтересів держави. У такому разі зупинення ТЗ здійснюють відповідно до визначених завдань.

І лише

після зупинення ТЗ з названих підстав працівник міліції має право оглядати ТЗ і перевіряти наявність необхідних документів (п. 21 частини першої ст. 11 Закону про міліцію). Отже зупинити ТЗ лише для перевірки документів працівник міліції не має права. З цим згоден і МВС щодо перевірки наявності у водія поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності (див. «Працівники ДАІ не зупиняють ТЗ лише для перевірки наявності поліса автоцивілки» на с. 20). Зауважимо також, що право водія знати причину зупинення його ТЗ, перевірки та огляду ТЗ, прізвище та посаду особи передбачено п. 2.14 Правил дорожнього руху.

 

Працівники ДАІ не зупиняють ТЗ лише для перевірки наявності
поліса автоцивілки

Витяг із листа МВС від 08.02.2008 р. № 4/14-1024

«...транспортні засоби зупиняються працівниками Державтоінспекції тільки за наявності законних для цього підстав — вчинення водієм порушення Правил дорожнього руху. Лише в таких випадках можлива перевірка наявності у водія поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності.

На сьогодні через відсутність у чинному законодавстві відповідної правової норми

зупинення працівниками ДАІ транспортного засобу тільки за умови відсутності на лобовому склі автомобіля спеціального знака (стікера) для перевірки наявності у водія поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності не провадиться».

 

Які документи повинен мати при собі водій

Перелік документів, які повинен мати при собі водій, залежить від виду і мети використання ТЗ, його власника (водій чи інша фізична або юридична особа).

Стандартний набір документів, які повинен мати при собі водій будь-якого ТЗ, передбачено

ст. 16 Закону про дорожній рух і п. 2.1 Правил дорожнього руху. Якщо на ТЗ перевозять вантаж, то «у гру» вступають Правила вантажоперевезень і Закон про автотранспорт, а при перевезенні пасажирів — Закон про автотранспорт.

Для зручності у табл. 2 (с. 32) наведено перелік документів, які повинен мати при собі водій ТЗ при перевезенні вантажів, а у табл. 3 (с. 33) — перелік документів, необхідних при пасажирських перевезеннях.

Розглянемо деякі запитання, пов’язані з використанням ТЗ, що ставляться найчастіше.

 

Ситуації в запитаннях

Чи потрібно пред’являти працівникам ДАІ ліцензію? Чи підлягає ліцензуванню перевезення власного вантажу (з одного підрозділу підприємства до іншого)?

 

Відповідно до

п. 33 ст. 9 Закону про ліцензування певних видів господарської діяльності від 01.06.2000 р. № 1775-III ліцензуванню підлягає надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів автотранспортом згідно з видами робіт, визначених Законом про автотранспорт. Ліцензію видають автомобільному перевізнику, а на кожен транспортний засіб оформляють ліцензійну картку. Згідно зі ст. 39 і 48 Закону про автотранспорт у водія ТЗ має бути лише ліцензійна картка. Саме її і пред’являють водії працівникам ДАІ в разі перевезень вантажів та пасажирів.

Що стосується

перевезень для власних потреб, то відповідно до ст. 1 Закону про автотранспорт послуги з перевезення вантажів та пасажирів надаються за плату. Тому перевезення вантажів та пасажирів для власних потреб без укладення договорів на перевезення вантажу не ліцензуються. Це підтверджують також листи Держпідприємництва від 18.04.2007 р. № 2812 і від 31.05.2007 р. № 3903. Крім того, у ст. 39 і 48 Закону про автотранспорт у переліку документів, необхідних для автомобільного перевізника та його водія при перевезенні вантажів та пасажирів для власних потреб, ліцензію і ліцензійну картку не названо.

Таким чином, при здійсненні ліцензованих перевезень для перевірки працівникам ДАІ водій пред’являє ліцензійну картку. Перевезення для власних потреб не ліцензується, отже, при таких перевезеннях відпадає питання і про наявність у водія ліцензійної картки.

 

Чи потрібно виписувати подорожній лист і ТТН при перевезенні вантажів для власних потреб?

 

Основними документами на перевезення вантажів є

товарно-транспортні накладні (далі — ТТН). На сьогодні є кілька типових форм ТТН : № 1-ТН, № 1-ТТН (хліб), № 1-ТТН (нафтопродукти), № 1-ТН (МС) та ін.

ТТН

водночас є документом на списання товару — для вантажовідправника, на його оприбуткування — для одержувача, для обліку транспортної роботи — для перевізника. Тому для перевезень вантажів стороннім замовникам за договором перевезення виписувати ТТН обов’язково.

Що стосується

перевезень (переміщення) товарів для власних потреб, наприклад, переміщення матеріалів з одного підрозділу до іншого, то, вважаємо, у такому разі можна ТТН не виписувати. При цьому переміщення товарів слід оформити звичайною накладною на внутрішнє переміщення, зазначивши в ній обов’язково мету переміщення і зафіксувавши отримання товару для перевезення водієм (якщо немає експедитора). У такому разі накладна виконуватиме роль «документів на вантаж, що перевозиться», які мають бути у водія згідно зі ст. 16 Закону про дорожній рух і п. 2.1 Правил дорожнього руху. Вважаємо за можливе також оформляти накладною перевезення товару при безкоштовній його доставці покупцям.

Однак у МВС із цього приводу інша думка. У своєму

листі від 26.09.2005 р. № 137-38 воно наполягає на тому, що ТТН слід оформляти також перевезення власного товару приватним підприємцем індивідуальним ТЗ, вважаючи при цьому ТТН «...єдиним для всіх учасників транспортного процесу юридичним документом, призначеним для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення». Однак саме в цьому листі МВС погоджується: якщо приватний підприємець не належить до категорії перевізників, то замість подорожнього листа і ТТН він повинен мати документ, що засвідчує легальність походження товару. У свою чергу, легальність товару цілком можуть підтвердити накладні на внутрішнє переміщення, товарні чеки на придбання товару, а при безкоштовній доставці товарів замовнику — накладна на відвантаження, товарний чек тощо. Отже, з листа МВС від 26.09.2005 р. № 137-38 можна дійти висновку, що обов’язково слід виписувати ТТН на товар, який перевозиться, у тому числі для власних потреб, тільки перевізнику. Якщо ж товар для своїх потреб перевозить не перевізник, то достатньо мати документи, що засвідчують походження товару.

Що стосується

подорожнього листа, то в нього інше призначення. Він використовується для обліку роботи водія та списання витрачання пального на роботу ТЗ. Тому його обов’язково слід виписувати водію юридичної особи. Що стосується власне фізичної особи — підприємця (далі — ФОП), яка керує своїм ТЗ, або її водіїв, то подорожній лист при перевезенні вантажів можна не виписувати (ст. 48 Закону про автотранспорт). При пасажирських перевезеннях згідно зі ст. 39 Закону про автотранспорт для водія автоперевізника можна не виписувати подорожній лист для найманого водія ФОП, який керує таксі та здійснює перевезення пасажирів легковими автомобілями на замовлення, для самозайнятого перевізника та при перевезенні фізичною особою пасажирів для власних потреб.

Водночас відсутність

подорожнього листа в цих випадках може призвести до інших проблем.

По-перше, відсутність

подорожнього листа ускладнить списання пального на роботу ТЗ. І якщо для ФОП — єдиноподатників та фікспатентників наявність видаткових документів не обов’язкова, то для ФОП на загальній системі оподаткування вартість витраченого бензину не можна буде віднести до складу своїх витрат.

По-друге, дані про списання пального необхідні для розрахунку суми збору за забруднення навколишнього природного середовища, від сплати якого єдиноподатників та фікспатентників не звільнено. За відсутності

подорожніх листів такі дані відсутні.

По-третє, якщо ТЗ керує не сама ФОП, а найманий водій, то за відсутності

подорожнього листа на водія необхідно оформляти тимчасовий реєстраційний талон, що не завжди доцільно та економічно виправдано (див. наступне питання).

По-четверте, для платників ПДВ

подорожній лист буде доказом використання автомобіля та витраченого ПММ в оподатковуваних операціях та в господарській діяльності.

 

Чи потрібно додатково оформляти тимчасовий реєстраційний талон, якщо ТЗ передано за довіреністю?

 

Якщо власник ТЗ передав право користування та (або) розпорядження ним іншій фізичній або юридичній особі на підставі довіреності, договору оренди чи лізингу тощо, то згідно з

п. 15 Правил № 1388 у підрозділах ДАІ слід оформити тимчасовий реєстраційний талон на період дії документа, що підтверджує право користування та (або) розпорядження.

Довіреність на керування транспортним засобом, оформлена згідно зі

ст. 244 ЦКУ, лише дає право користуватися (розпоряджатися) ТЗ особі, не зазначеній у реєстраційному документі на ТЗ. Однак згідно з п. 2.1 Правил дорожнього руху в разі відсутності в автомобілі його власника для водія механічного транспортного засобу передбачені, крім реєстраційного документа на автомобіль, наявність свідоцтва про право спільної сумісної власності на цей ТЗ або тимчасовий реєстраційний талон.

Тому якщо юридична особа або ФОП використовує автомобіль на підставі договору оренди, лізингу чи довіреності, то необхідно оформити на себе тимчасовий реєстраційний талон.

Що стосується оформлення тимчасового реєстраційного талона на водія — найманого працівника, то цього робити не обов’язково. Вважаємо, що найманому працівнику достатньо виписати

подорожній лист на керування ТЗ. На це вказують й інші фахівці (див. «Комментарий к Правилам дорожного движения Украины» / С. Н. Гусаров, В. Н. Зайченко, Ю. Е. Заворицкий — 2-е изд., перераб. и доп. — Х.: «Светофор», 2004. — С. 33; зауважимо, що серед його авторів є і співробітники МВД). Однак у листі МВС від 26.09.2005 р. № 137-38 щодо водіїв — найманих працівників ФОП надано роз’яснення про обов’язкове оформлення на таких водіїв тимчасового реєстраційного талона.

Зверніть увагу: раніше Держпідприємництва

в листі від 19.03.2002 р. № 2-222/1524 висловлював думку, що довіреність на керування ТЗ і реєстраційний талон — взаємозамінні документи.

Якщо ж наймодавець — це працівник юридичної особи чи ФОП, і при цьому він же — водій орендованого автомобіля, то тимчасовий талон оформляти не обов’язково, оскільки водій є власником ТЗ, а згідно з

п. 2.1 Правил дорожнього руху тимчасовий талон потрібен тільки за відсутності в ТЗ його власника.

 

Останнім часом працівники ДАІ при перевірці наявності документів у водія вимагають пред’явити трудовий договір між водієм та ФОП. Чи правомірні їх вимоги?

 

Чинним законодавством необхідність наявності трудового договору у водія — найманого працівника ФОП не передбачена. Не встановлено і відповідальності за

ст. 126 КУпАП за його відсутність або за те, що водій не пред’явив чи не передав його для перевірки працівнику ДАІ.

Тому вимога працівників ДАІ пред’явити і передати на перевірку трудовий договір, укладений між водієм — найманим працівником і ФОП, якому належить ТЗ, котрим, у свою чергу, керує такий працівник, є неправомірною. Доказом правомірності використання ТЗ водієм — найманим працівником є

подорожній лист та (або) тимчасовий реєстраційний талон, оформлений на водія.

 

Відповідальність

Відповідальність за керування ТЗ без необхідних документів установлено

ст. 126 КУпАП. Причому після останніх змін з 17.11.2008 р. дещо підкориговано перелік документів, за відсутність яких водія можуть притягти до адміністративної відповідальності за ст. 126 КУпАП.

Крім того, у

ст. 128 КУпАП передбачено також відповідальність посадових осіб за випуск на лінію ТЗ без певних документів. Також збільшено розмір штрафу за такі правопорушення. Для зручності в табл. 1 (с. 31) покажемо відповідальність за такі порушення до і після змін, що відбулися.

Справи про порушення, передбачені в

частині п’ятій ст. 121 і ст. 126, 128 КУпАП, розглядаються органами внутрішніх справ (міліцією), а не судами.

За наявності у працівника ДАІ підстав вважати, що водієм учинено порушення згідно з

частиною п’ятою ст. 121 та  ст. 126 КУпАП працівник ДАІ може тимчасово затримати ТЗ, про що робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення (ст. 2652 КУпАП).

Зверніть увагу: згідно зі

ст. 2653 КУпАП у разі експлуатації ТЗ при наданні послуг з перевезення пасажирів або вантажів без відміток у подорожньому листі про проходження щозмінного передрейсового медичного огляду і перевірки технічного стану ТЗ, без посвідчення водія відповідної категорії, а також у разі направлення в рейс одного водія при здійсненні пасажирських перевезень на автобусний маршрут протяжністю понад 500 км працівник ДАІ тимчасово вилучає ліцензійну картку на ТЗ. Про це складається відповідний акт.

На закінчення нагадаємо водію: у разі здійснення ним адміністративного правопорушення інспектор ДАІ згідно зі

ст. 254 КУпАП складає протокол про адміністративне правопорушення у двох екземплярах, один з яких під розписку вручають водію (посадовій особі чи ФОП, а за ці порушення притягують також їх). Не нехтуйте правом забрати 2-й примірник протоколу. Можливо, при розгляді справи ви доведете відсутність складу порушення і вас не оштрафують.

 

Таблиця 1

Відповідальність за керування ТЗ без необхідних документів

До 17.11.2008 р.

Після 17.11.2008 р.

порушення

штраф

порушення

штраф

Ст. 126 КУпАП

Керування ТЗ водіями, які не мають при собі або не пред’явили чи не передали для перевірки:

1) посвідчення

Штраф на водія від 3,4 до 17 грн.

1) посвідчення водія відповідної категорії

Штраф на водія від 425 до 850 грн.

2) талон до посвідчення

2) реєстраційні та інші документи, що підтверджують право на керування чи розпорядження ТЗ

3) реєстраційні та інші документи, що підтверджують право користування чи розпорядження ТЗ

3) подорожній (маршрутний) лист

4) подорожній (маршрутний) лист або документи на вантаж, що перевозиться (у випадках, передбачених законодавством)

4) документи на вантаж, що перевозиться (крім власників ТЗ, які використовують їх в індивідуальних некомерційних цілях)

5) талон про проходження державного технічного огляду

—*

5) ліцензійну картку на ТЗ (у випадках, передбачених законодавством)

6) страховий поліс про укладання договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів

6) поліс (договір) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат «Зелена картка»)

Ст. 128 КУпАП

Відповідальність за відсутність документів за ст. 128 КУпАП не передбачалася

Випуск на лінію ТЗ без:

Штраф на посадових осіб та ФОП від 680 до 850 грн. (за повторне порушення** — від 850 до 1360 грн.)

— поліса (договору) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка»)

— ліцензійної картки на ТЗ

— відміток у подорожньому листі про проходження щозмінного медичного огляду і контролю технічного стану

Частина п’ята ст. 121 КУпАП

Відповідальність за відсутність талона про проходження державного технічного огляду було передбачено за ст. 126 КУпАП

Керування водіями ТЗ без талона про проходження державного технічного огляду або з талоном, що не належить цьому ТЗ або не відповідає вимогам стандарту

Штраф на водія від 170 до 255 грн. (за повторне порушення** — від 255 до 510 грн. або громадські роботи від 30 до 40 годин з оплатнимвилученням ТЗ чи без нього)

* Відповідальність за керування водіями ТЗ без талона про проходження техогляду передбачено тепер частиною п’ятою ст. 121 КУпАП.

** Повторне протягом року порушення.

 

Документи, що мають бути у водія при перевезенні вантажів

Документ

Хто перевозить, мета перевезення

Чим передбачено

Фізична особа — власник ТЗ використовує його для індивідуальних некомерційних цілей

Вантаж перевозять для використання у власній діяльності

Перевезення вантажу сторонніх осіб за договором перевезення

ФОП є водієм ТЗ

водій — найманий працівник ФОП чи юридичної особи

ФОП є водієм ТЗ

водій — найманий працівник ФОП чи юридичної особи

1

2

3

4

5

6

7

КЕРУВАННЯ ТЗ(1)

Посвідчення на право керування ТЗ відповідної категорії (права водія)

+

+

+

+

+

Ст. 16 Закону про дорожній рух;
п. 2.1 Правил дорожнього руху

Талон до посвідчення

+

+

+

+

+

Свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) або технічний талон (для ТЗ Збройних Сил)

+

+

+

+

+

Свідоцтво про право спільної власності на ТЗ (за відсутності в ТЗ його власника)

+

+

 

+

 

Тимчасовий реєстраційний талон (якщо ТЗ передано на умовах оренди, лізингу, за довіреністю за відсутності в ТЗ його власника)

+

+

+(2)

+

+(2)

Дозвіл, виданий ДАІ МВС на установлення на ТЗ проблискових маячків та (або) спеціальних звукових сигнальних пристроїв

+

+

+

+

+

Поліс (сертифікат) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ(3)

+

+

+

+

+

ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ НА ЛЕГКОВОМУ АВТОМОБІЛІ (додаткові документи)

Подорожній лист службового легкового автомобіля (типова форма № 3)

 

+/-(4)

+(5)

+/-(4)

+ (2, 5)

Ст. 16 Закону про дорожній рух;
п. 2.1 Правил дорожнього руху

Документи на вантаж, що перевозиться (чеки, накладні, у тому числі на внутрішнє переміщення тощо)

(6)

+

+

+

+

ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ НА ВАНТАЖНОМУ АВТОМОБІЛІ (додаткові документи)

Подорожній лист вантажного автомобіля (типова форма № 1 (міжнародна) і № 2-ТН)

 

+/-(4)

+(5)

+/-(4)

+ (2, 5)

Ст. 16 Закону про дорожній рух;
п. 2.1 Правил дорожнього руху;
п. 11 Правил вантажоперевезень

Документи на вантаж, що перевозиться (чеки, накладні, у тому числі на внутрішнє переміщення тощо)

(6)

+

+

 

 

Товарно-транспортна накладна (типова форма № 1-ТН) (як документ на вантаж, що перевозиться)

 

+/-(7)

+/-(7)

+

+

Дозвіл, що дає право на рух автомобільними дорогами України при перевезенні вантажів із перевищенням габаритних чи вагових обмежень, виданий ДАІ згідно з Правилами № 30

 

+

+

+

+

Ст. 16 Закону про дорожній рух;
п. 2.1 Правил дорожнього руху;
 ст. 48 Закону про автотранспорт

Ліцензійна картка

 

 

 

+

+

ПЕРЕВЕЗЕННЯ НЕБЕЗПЕЧНИХ ВАНТАЖІВ (додаткові документи)

Свідоцтво про допущення ТЗ до перевезення визначених небезпечних вантажів

 

+

+

+

+

Ст. 16 Закону про дорожній рух;
п. 2.1 Правил дорожнього руху;
 ст. 48 Закону про автотранспорт

Свідоцтво про підготовку водіїв ТЗ, які перевозять небезпечні вантажі

 

+

+

+

+

Письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайних ситуацій

 

+

+

+

+

(1)

Зверніть увагу: п. 2.1 Правил дорожнього руху досі вимагає від водія дозволу ДАІ за наявності реклами на транспорті. Однак насправді жодного дозволу вже не потрібно, оскільки Положення № 583, яке раніше містило цю вимогу, на сьогодні скасовано. До того ж згідно зі ст. 18 Закону про рекламу розміщення реклами на транспорті необхідно погоджувати лише з власниками об’єкта транспорту. Докладніше див. статтю «Реклама на транспорті: порядок погодження та розміщення, оподаткування та облік»// «БТ», 2007, № 49, с. 27.

(2)

На наш погляд, безпосередньо на водіїв юридичних осіб та ФОП тимчасовий реєстраційний талон одержувати не обов’язково, достатньо видати їм подорожний лист на експлуатацію транспорту. На це вказують і автори «Комментария к Правилам дорожного движения Украины» / С. Н. Гусаров, В. Н. Зайченко, Ю. Е. Заворицкий — 2-е изд., перераб. и доп. — Х.: «Светофор», 2004. — С. 33.

(3)

Якщо згідно із законодавством водіїв звільнено від обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності на території України, то мають бути відповідні підтверджуючі документи (посвідчення) (п.п. «ґ» п. 2.1 Правил дорожнього руху). Відповідно до ст. 13 Закону № 1961 звільнено від автоцивілки учасників бойових дій та інвалідів війни, інвалідів І групи, які особисто керують належними їм ТЗ, а також осіб, котрі керують ТЗ, що належить інваліду І групи, у його присутності.

(4)

Для водія, яким є сама ФОП, виписувати подорожний лист не обов’язково. Але зробити це бажано для списання ПММ, віднесення за ними ПДВ до складу податкового кредиту. Див. розділ «Ситуації в запитаннях» на с. 20.

(5)

У ст. 48 Закону про автотранспорт наявність подорожнього листа при здійсненні перевезень вантажів передбачено тільки для юридичних осіб. Для ФОП він не обов’язковий.

Однак у такому разі водія має бути зазначено в реєстраційному документі на ТЗ або на нього має бути оформлено тимчасовий реєстраційний талон (якщо він — не власник ТЗ). Тому щоб на водія — найманого працівника ФОП не оформляти тимчасовий реєстраційний талон, на нього також достатньо виписати, як і для водія юридичної особи, подорожній лист на ТЗ.

(6)

Якщо водій на своєму власному транспорті перевозить вантаж для особистих цілей, то згідно з абзацом другим частини другої ст. 16 Закону про дорожній рух мати документи на вантаж, що перевозиться, не обов’язково. (7) Вважаємо: на товар, що перевозиться для власних потреб, ТТН виписувати не потрібно. Достатньо мати документи на вантаж, що перевозиться (див. попередній рядок). На думку МВС (лист МВС від 26.09.2005 р. № 137-38), ТТН обов’язково слід виписувати на товар, що перевозиться для власних потреб, лише перевізнику.

 

Таблиця 3

Документи, які повинні бути у водія при перевезенні пасажирів

Документ (ст. 16 Закону про дорожній рух;
п. 2.1 Правил дорожнього руху;
 ст. 39 Закону про автотранспорт
)

Перевезення для власних
потреб

Автобусні пасажирські перевезення на замовлення сторонніх осіб

Таксі

Перевезення легковими автомобілями на замовлення

Самозайнятий автомобільний перевізник(1)

легковий автомобіль ФОП

легковий автомобіль юридичної особи

автобус

регулярні

регулярні спеціальні

нерегулярні перевезення

юридична особа

ФОП

юридична особа

ФОП

Посвідчення на право керування ТЗ відповідної категорії (права водія)

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Талон до посвідчення

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) або технічний талон (для ТЗ Збройних Сил)

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Свідоцтво про право спільної власності на ТЗ (за відсутності в ТЗ його власника)

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Тимчасовий реєстраційний талон (якщо ТЗ передано на умовах оренди, лізингу, за довіреністю за відсутності в ТЗ його власника(2))

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Дозвіл, виданий ДАІ МВС на установлення на ТЗ проблискових маячків та (або) спеціальних звукових сигнальних пристроїв

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Поліс (сертифікат) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Подорожній лист службового легкового автомобіля (типова форма № 3)

 

+

 

 

 

 

+

 

+

 

 

Подорожній лист автобуса

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

 

Квитково-касовий лист

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

Список пасажирів, яких перевозять, завірений підписом та печаткою перевізника

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

Схема маршруту

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

Розклад руху

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

Таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень)

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

Ліцензія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

Ліцензійна картка

 

 

 

+

+

+

+

+

+

+

+

Договір із замовником транспортних послуг

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

Документ на оплату транспортних послуг

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

Копія договору із замовником послуги

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

Сервісна книжка (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

Медична довідка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

(1)

Згідно зі ст. 1 Закону про автотранспорт:

автомобільний самозайнятий перевізник — це фізична особа — суб’єкт господарювання, яка здійснює на комерційній основі або за власний кошт перевезення пасажирів на таксі без застосування праці найманих водіїв;

сервісна книжка — документ установленого зразка для обліку проходження технічного огляду ТЗ автомобільних самозайнятих перевізників.

(2)

На наш погляд, безпосередньо на водіїв юридичних осіб та ФОП тимчасовий реєстраційний талон одержувати не обов’язково, достатньо видати їм подорожній лист на експлуатацію транспорту. На це вказують і автори «Комментария к Правилам дорожного движения Украины» / С. Н. Гусаров, В. Н. Зайченко, Ю. Е. Заворицкий — 2-е изд., перераб. и доп. — Х.: «Светофор», 2004. — С. 33.

 

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць