Збір за спецводокористування:
чергові роз’яснення від ДПАУ для виробників напоїв
Лист Державної податкової адміністрації України від 29.05.2008 р. № 10916/7/15-0817
«Про порядок справляння збору за спеціальне водокористування підприємствами — виробниками напоїв»
Документ, що коментується, наведено в додатку «Документи»
Лист
, що коментується, — уже не перший присвячений нюансам справляння збору за спецводокористування у 2008 році. Чим же спричинено таку увагу до не такого вже й популярного за інших часів збору?А причина в тім, що
Законом № 107* було запроваджено додаткові, порівняно з діючими раніше, нормативи збору за використання води для виробництва напоїв.* Закон України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI // Додаток «Документи», «БТ», 2008, № 2.
Пізніше відповідні положення опинилися серед тих, які Конституційний Суд визнав неконституційними (
рішення КСУ від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008 р. у справі № 1-28/2008). Щоправда, незабаром «відновлювальний» Закон № 309** запровадив їм заміну. Причому, на відміну від багатьох інших норм, які було просто продубльовано, у питанні ставок збору за спецводокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, що входять до складу напоїв, зміни відбулися. Тепер ставки цього збору становлять:— за використання
поверхневої води — 3 грн./м3(замість 2 грн./м3);— за використання
підземної води — 3,5 грн./м3(замість 4 грн./м3);** Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 р. №309-VI // Додаток «Документи», «БТ», 2008, № 23.
До речі, є ще запитання: коли нові ставки набувають чинності? На наш погляд, вони
мають застосовуватися з 4 червня. Однак не виключено, що податківці вирішать інакше. У будь-якому випадку тут додаткові роз’яснення вже точно не зашкодять — чекатимемо.У попередньому своєму
листі від 02.04.2008 р. № 6548/7/15-0817***, присвяченому сплаті цього збору виробниками напоїв, ДПАУ розповідала про нюанси подання звітності цією категорією платників за перший квартал 2008 року. Тоді було обіцяно зміни до форми розрахунку, а до їх появи пропонувалося в частині використання води, що входить до складу напоїв, подавати додатковий Розрахунок.*** Див. ком. «Збір за спецводокористування: як виробникам напоїв відзвітувати за перший квартал» // «БТ», 2008, № 16, с. 7.
У
листі, що коментується сьогодні, ДПАУ порушила інші питання: як визначити обсяг води, використаний для виробництва напоїв, та як розподілити ліміт на використання води.1.
По суті першого запитання. По-перше, автори листа зазначили, що для визначення переліку продукції, яка належить до категорії напоїв, слід керуватися Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016-97 (розділ 15 «Продукція харчової промисловості», група 15.9 «Напої»). По-друге, визначати обсяг води, використаної для виробництва напоїв, автори листа запропонували по-різному, залежно від виду напоїв:— обсяг води, використаної для виробництва
безалкогольних напоїв та пива, слід визначати в 1 тис. літрів готової продукції (напою);— щоб визначити обсяг води, використаної для виробництва
горілки, інших лікеро-горілчаних напоїв та слабоалкогольних напоїв, необхідно виходити зі складу сировини (у тому числі й води), закладеної в рецептурах приготування такої продукції.2.
Як відомо, збір за понадлімітне використання води сплачується у п’ятикратному розмірі. Однак для підприємства встановлюється загальний річний ліміт використання води. Тому постає питання, як визначити ліміт води, що використовується саме для виробництва напоїв. У листі, що коментується, пропонується розраховувати такі ліміти самостійно виходячи з розрахунку питомої ваги обсягів води, використаної на виробництво напоїв, у загальному обсязі всієї використаної води (у листі наведено приклад).До речі, автори
листа знову згадують про підготовку нової форми Розрахунку, до появи якої радять користуватися рекомендаціями згадуваного листа від 02.04.2008 р. № 6548/7/15-0817. Із цього напрошується простий висновок: до звітної кампанії за другий квартал устигнути з новим Розрахунком вони не сподіваються. Хоча, хтозна, поживемо — побачимо. Та й чи звикати нам пристосовувати непристосовуване — згадати хоча б декларацію про доходи фізичних осіб, з якою податківці все ніяк не можуть устигнути вже понад три роки.