Теми статей
Обрати теми

Про виконання ломбардами функцій податкового агента

Редакція БТ
Лист від 02.06.2008 р. № 31-21010-05-18/20847

Ломбарди як податкові агенти:

з позицією ДПАУ згоден і Мінфін

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 13.06.2008 р. № 12097/7/17-0717

Лист Міністерства фінансів України від 02.06.2008 р. v№ 31-21010-05-18/20847

«Про виконання ломбардами функцій податкового агента»

 

У роз’ясненнях ДПАУ простежувалися різні підходи до виконання ломбардами функцій податкового агента. Водночас наведена сьогодні позиція вже висловлювалася ДПАУ раніше (

лист від 25.07.2007 р. № 14809/7/22-3017, який ми докладно коментували в «БТ», 2007, № 37, с. 6), і її підтримав Мінфін у листі, що коментується. Ураховуючи, що сьогоднішній лист ДПАУ розіслано податковим адміністраціям в областях для використання в роботі, зрозуміло, що саме ним керуватимуться податківці при перевірці, тому ломбардам потрібно знати цю позицію.

Як уже зазначалося, докладно цю позицію було проаналізовано нами в редакційному коментарі до

листа ДПАУ від 25.07.2007 р. № 14809/7/22-3017. Крім того, детально питання виконання ломбардами функцій податкового агента було розглянуто нами у статті «Ломбарди: нюанси утримання податку з доходів» // «БТ», 2006, № 29, с. 36. Сьогодні лише у двох словах нагадаємо позицію ДПАУ і наш підхід до обкладення податком з доходів «ломбардних» операцій.

ДПАУ вважає, що оподатковуваний дохід у фізичної особи виникає за фактом продажу ломбардом заставленого майна в сумі неповерненої суми позики. У цей момент ломбард має нарахувати дохід фізичній особі, утримати з нього податок з доходів і перерахувати до бюджету. Якщо після відшкодування всіх витрат ломбард отримує залишок грошових коштів, який має бути повернено фізичній особі, то з нього теж утримується податок з доходів за загальними правилами.

На нашу думку, ця позиція законодавчо не обґрунтована, а тому неправильна. Ми вважаємо, що ломбард, дійсно, у момент реалізації заставленого майна має нарахувати дохід фізичній особі, але не в сумі неповерненої позики, а з усієї виручки від реалізації. Це спричинено тим, що ломбард у цьому випадку є посередником в операції з продажу рухомого майна фізичної особи і згідно з вимогами

ст. 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV має виконати всі функції податкового агента стосовно такого доходу фізичної особи. Борг за позикою погашається за рахунок виручки від продажу заставленого майна, тому говорити, що у фізичної особи виникає дохід у сумі неповерненої позики, на наш погляд, немає підстав.

Незважаючи на це, зауважимо, що позиція ДПАУ (а тепер ще й Мінфіну) вигідніша для ломбарду і фізичної особи — позичальника, оскільки податок з доходів потрібно утримувати в меншій сумі. Однак усім нам відомі випадки, коли ДПАУ змінювала свою позицію з того чи іншого питання на фіскальнішу, тому вважаємо, що платник зможе користуватися підходом, викладеним ДПАУ, тільки заручившись персональним податковим роз’ясненням від свого податкового органу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі