Спецдекларація з ПДВ:
ДПАУ ще раз вирішила роз’яснити, які операції сільгоспвиробникам слід у ній відображати
Лист Державної податкової адміністрації України від 08.02.2008 р. № 2041/7/16-1517-05
«Про застосування листа ДПАУ від 06.11.2007 р. № 11123/6/16-1515-23»
Лист
, що коментується, роз’яснює застосування листа ДПАУ від 06.11.2007 р. № 11123/6/16-1515-23*.* Див. коментар «Спецдекларація з ПДВ: ДПАУ роз’яснює, які операції сільгоспвиробникам слід відображати в спецдекларації» // «БТ», 2007, № 49, с. 4.
Нагадаємо: у листопадовому
листі ДПАУ вказала на те, що з дня набрання чинності постановою КМУ від 28.03.2007 р. № 596 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1999 р. № 271 та від 12 травня 1999 р. № 805» (далі — постанова № 596) операції з поставки молока та м’яса в живій вазі сільгоспвиробниками переробним підприємствам оподатковуються за нульовою ставкою. При цьому податковий кредит, пов’язаний з придбанням ТМЦ для виробництва зазначених товарів, слід відображати у спецдекларації з ПДВ за формою № 1 відповідно до п. 11.21 Закону про ПДВ**. Це означає, що відповідні суми податкового кредиту за такими операціями на розрахунки з бюджетом не відносяться, а отже, не підлягають відшкодуванню. У листі, що коментується, ДПАУ ще раз підтвердила цю фіскальну позицію.** Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.
Наша точка зору з часом також не змінилася. Ми вважаємо, що
висновки ДПАУ неправильні. Доказом можуть бути такі факти.1. При реалізації молока та м’яса в живій вазі слід керуватися
п.п. 6.2.6 Закону про ПДВ, а не абзацом другим п. 11.21 Закону про ПДВ.Судіть самі, виплати переробними підприємствами дотаційних сум можливі:
— сільгосп
товаровиробникам (у тому числі й особистим селянським господарствам), а не лише сільгосппідприємствам, що згадуються в абзаці другому п. 11.21 Закону про ПДВ;— за умови поставок молока та м’яса в живій вазі за
нульовою ставкою ПДВ. Зрозуміло, що в цьому випадку в сільгосппідприємств не виникає жодних сум ПДВ, що залишаються в їх розпорядженні та спрямовуються на підтримку власного виробництва (про які, власне, і йдеться в п. 11.21 Закону про ПДВ).2
. Платники ПДВ, у яких згідно з чинним законодавством (пп. 11.21, 11.29 Закону про ПДВ) суми ПДВ повністю залишаються в їх розпорядженні для цільового використання, подають податкову декларацію з ПДВ (скорочену) — п. 1.2 Порядку № 166*. До такої податкової декларації включаються лише операції, що стосуються спеціальних режимів, установлених зазначеними пунктами.* Порядок заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.
Як бачимо,
п.п. 6.2.6 Закону про ПДВ у п. 1.2 Порядку № 166 не згадується. Отже, до внесення відповідних змін до Порядку № 166 можна оспорювати фіскальну думку ДПАУ, викладену в її листах.Таким чином, вважаємо, що операції з поставки молока та м’яса в живій вазі сільгоспвиробниками переробним підприємствам можна відображати в загальній декларації з ПДВ
. Щоправда, податкові органи на місцях, найімовірніше, користуватимуться зазначеними вище листами. І обережним платникам податків слід бути готовими до цього.У заключній частині
листа, що коментується, ДПАУ вирішила хоча б якось підбадьорити сільгоспвиробників та зауважила, що Кабмін підготував законопроект. Ним пропонується, зокрема, запровадження держпідтримки сільгосптоваровиробників за рахунок тих спецрежимів оподаткування ПДВ, що не суперечать нормам вступу України до СОТ, з одночасним впровадженням щорічної компенсації втрат сільгосптоваровиробників із загального фонду держбюджету. Найімовірніше, ідеться про законопроект № 1342 чи законопроект № 1419 (вони багато в чому схожі). На жаль, є в них і негатив. Так, законопроект № 1342 пропонує, зокрема, виключити із Закону про ПДВ п.п. 6.2.6 і п. 11.21, а абзац перший п. 11.29 викласти в новій редакції. У результаті право застосовувати спецрежим з ПДВ існуватиме тільки за умови досягнення 75 % «сільгоспчастки» в загальній сумі доходу. На сьогодні критерій встановлено на рівні 50 %.