Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Про виконання юридичною особою функцій податкового агента при купівлі нерухомості у фізичної особи

Редакція БТ
Бухгалтерський тиждень Жовтень, 2008/№ 43
В обраному У обране
Друк
Лист від 07.10.2008 р. № 20313/7/17-0717

КУПІВЛЯ НЕРУХОМОСТІ У ФІЗОСОБИ:

ДПАУ покладає функції податкового агента на юридичну особу — покупця

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 07.10.2008 р. № 20313/7/17-0717

«Про виконання юридичною особою функцій податкового агента при купівлі нерухомості у фізичної особи»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ розглядає ситуацію придбання юридичною особою нерухомого майна у фізичної особи. Хто має в такому разі утримувати та перераховувати до бюджету податок з доходів?

Згідно з

п. 11.3 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон про податок з доходів) податковим агентом при здійсненні операцій з відчуження об’єктів нерухомого майна в порядку, передбаченому в ст. 11 цього Закону, є нотаріус, який засвідчує відповідний договір за наявності оцінної вартості такого нерухомого майна та документа про сплату податку сторонами договору.

Отже,

Закон про податок з доходів абсолютно чітко визначає податковим агентом за такими операціями нотаріуса, функції якого зводяться до того, що він засвідчує договір тільки за наявності документа про сплату податку з доходів, а також подає відомості про такий договір до податкового органу за місцезнаходженням платника податку. При цьому самостійно нотаріус не утримує і не перераховує до бюджету суму податку з доходів. Ураховуючи ці особливості, ДПАУ в листі, що коментується, доходить висновку, що нотаріуси виконують тільки контрольну функцію щодо сплати податку до бюджету в повному обсязі. При цьому, на думку ДПАУ, якщо покупцем є особа, яка підпадає під визначення податкового агента**, то саме вона має при нарахуванні та виплаті доходу фізичній особі — продавцю нерухомості утримати з такої виплати податок з доходів і перерахувати його до бюджету. Відповідно, у такому разі покупець нерухомості повинен буде відобразити суму нарахованого фізособі доходу від продажу нерухомості та утриманого з нього податку за ф. № 1 ДФ (ознака доходу «06»).

** Відповідно до п. 1.15 Закону про податок з доходів податковий агент — це, зокрема, юридична особа, яка зобов’язана нараховувати, утримувати та сплачувати податок з доходів фізичних осіб до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік і подавати податкову звітність податковим органам згідно із законом, а також нести відповідальність за порушення норм Закону про податок з доходів. У свою чергу, у п.п. 8.2.2 Закону про податок з доходів зазначено, що особою, яка не є податковим агентом, вважається тільки нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб’єкта підприємницької діяльності, або не є особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність.

Слід зауважити, що ДПАУ давно вже просуває цю ідею, і на практиці нотаріуси активно цим користуються.

Водночас, якщо при купівлі нерухомості у фізичної особи покупець — юридична особа не утримав податку з доходів, не перерахував його до бюджету і не подав відомості про такий дохід за ф. № 1 ДФ, то відстоювати свою правоту слід, посилаючись на те, що

Закон про податок з доходів однозначно називає податковим агентом за такими операціями нотаріуса. При цьому нотаріус є податковим агентом для всіх без винятку операцій з продажу нерухомості, а не тільки тих, де покупцем є особа, яка не підпадає під визначення податкових агентів. Дійсно, Закон про податок з доходів не вимагає від нотаріуса виконання всіх функцій, що в загальному порядку покладаються на податкового агента, а обмежує його функції тільки контролем за сплатою податку з доходів і повідомленням відомостей до податкового органу. Однак такий спрощений порядок виконання нотаріусом функцій податкового агента не може зобов’язувати іншу особу (покупця нерухомості) виступати в ролі податкового агента. На наш погляд, за однією і тією ж операцією не може бути двох податкових агентів. Позиція ДПАУ не позбавлена логіки та доцільності, однак для її правомірного застосування на практиці потрібне внесення відповідних змін до Закону про податок з доходів.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць