Теми статей
Обрати теми

На порозі перевіряючий: керівництво до дії

Редакція БТ
Стаття

НА ПОРОЗІ ПЕРЕВІРЯЮЧИЙ:

керівництво до дії

 

Уникнути перевірок контролюючих органів ще нікому не вдавалося. А от зробити так, щоб підприємство було «нерентабельним» для перевіряючих, можна. Це багато в чому залежить і від дій працівників самого підприємства під час перевірок. Як говорив французький письменник і філософ Мішель Монтень: «Треба вміти зносити те, чого не можна уникнути».

У сьогоднішній статті надамо загальний алгоритм дій працівників підприємства, коли на порозі стоїть перевіряючий.

Наталія ГОЛОСКУБОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

КПК —

Кримінально-процесуальний кодекс України від 28.12.60 р.

Закон № 877

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон № 509 —

Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Закон про ОРД — Закон

України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.92 р. № 2135-XII.

Указ № 817 —

Указ Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» від 23.07.98 р. № 817/98.

 

Якщо зателефонували

1. Завжди запитуйте: хто і з якого питання телефонує?

Візьміть це за правило.

2. Не переводьте дзвінок на посадову особу, яку запитують.

Заготовте загальну фразу для відповіді: «Вибачте, але його (її) зараз немає на місці. Що передати?». Причому використовуйте цю фразу, якщо навіть ви самі взяли трубку і саме вас запитують перевіряючі. По телефону не видно, з ким розмовляє той, хто телефонує. А це вам на руку. По-перше, ви дізнаєтесь, хто телефонував і з якого питання. По-друге, буде час обміркувати подальші дії.

3. Вирішіть, чи варто перетелефоновувати.

У принципі, це ваше право, а не обов’язок. Ви маєте повне право взагалі не реагувати на телефонний дзвінок. Але ми радили б вам перетелефонувати. Тим самим ви дізнаєтесь, чого хочуть перевіряючі, та й до розмови у вас є час підготуватися. Перетелефонуйте тоді, коли зручно вам. Не виключено, що вас запросять «у гості» на розмову. Зі свого боку, варто уточнити у співробітника контролюючого чи правоохоронного органу, який зателефонував, які у нього є підстави для запрошення посадових осіб підприємства на бесіду. Упевнені, що жодну з цих причин він вам не назве. Повірте, якби вагомі причини були, то працівники контролюючого чи правоохоронного органу вже давно з’явилися б до вас із перевіркою. Адже, маючи на руках такі козирі, вони навряд чи упустили б шанс перевірити ваше підприємство. Як показує практика, телефонні запрошення на бесіду найчастіше мають «профілактичний» характер. Закінчуються такі розмови, як правило, проханнями переглянути «податкову політику» підприємства та збільшити надходження до бюджету. Але не виключено, що така «профілактична бесіда» може перетекти з доброзичливого русла до русла попереджень, звинувачень і допитів. У цьому випадку краще попросити, щоб свої запитання працівники контролюючих (правоохоронних) органів виклали письмово. Або оформили запрошення відповідним чином.

Запам’ятайте!

Працівники контролюючих чи правоохоронних органів можуть вести з вами будь-які бесіди лише з вашої згоди. Усне запрошення з’явитися до них для надання пояснень також можна проігнорувати. З’явитися ви зобов’язані лише на письмове запрошення.

 

Якщо перевіряючі на порозі

1. Не панікувати та не конфліктувати без видимої причини.

Говоріть спокійно та впевнено. Пам’ятайте: вони — гості, а ви — господар на території свого підприємства.

2. Попросіть надати посвідчення особи і направлення на перевірку.

Просто йшов і вирішив перевірити — не пройде. Для будь-якої перевірки мають бути підстави. Саме з направлення на перевірку ви можете дізнатися причину їх приходу. Як правило, у направленні зазначається назва й адреса підприємства, що перевіряється, дата видачі, назва контролюючого органу, мета, вид перевірки, підстава, дата початку і дата закінчення перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб, які прийшли на перевірку. Направлення є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу чи його заступника, а також печатки цього органу. Вивчаючи посвідчення особи, зверніть увагу, аби воно було дійсне на момент його надання. Звірте особисті дані перевіряючих, зазначені в посвідченні, з даними, зафіксованими в направленні на перевірку. Усе має збігатися до букви.

Слід пам’ятати, що направлення на перевірку та посвідчення особи — це одні з обов’язкових документів (не завжди єдині), без яких перевіряючі приходити на перевірку не можуть. Якщо таких документів немає, то прихід несанкціонований.

3.1. Якщо перевіряючі не надали зазначені вище документи, то телефонуйте за номером телефону «102».

Перед дзвінком до міліції попередьте непроханих гостей, що ви не можете впевнитися в їх особі та/ або в їх намірах, тому змушені звернутися до міліції. Повірте, усі дзвінки в міліції фіксуються. І таким чином ви зафіксуєте несанкціонований їх прихід. Адже інших фактів того, що хтось приходив до вас на перевірку, у вас немає. У принципі можна скористатися диктофоном чи відеозаписом за умови, що це не перешкоджає проведенню перевірки (заходу). Це дозволено ч. 8 ст. 4 Закону № 877. Але коло контролюючих органів, на які поширюється Закон № 877, обмежене*.

* Перелік органів виконавчої влади, діяльність яких підпадає під сферу дії Закону № 877, наведений у листі Держпідприємництва від 10.07.2008 р. № 5811.

3.2. Якщо документи надали, то запропонуйте перевіряючим зареєструватися в Журналі.

Перевіряючі мають реєструватися в Журналі відвідування суб’єктів підприємницької діяльності (далі — Журнал) на підставі п. 7 Указу № 817. На етапі запису до Журналу багато безпідставних перевірок закінчуються. Відмова представника контролюючого органу від підпису в Журналі є підставою для недопуску його до проведення перевірки. Про факт такої відмови суб’єкт підприємницької діяльності в триденний термін письмово повідомляє контролюючий орган, в якому працює цей представник.

При цьому слід ураховувати і той факт, що не всі перевіряючі зобов’язані розписуватися в

Журналі та їх відмова від підпису не є підставою для недопуску до проведення перевірки. Наприклад, посадові особи Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду, Державного комітету України з питань технічного регулювання і споживчої політики не належать до переліку контролюючих органів, зазначених у п. 5 Указу № 817. Тому їх відмова від підпису в Журналі не врятує суб’єкт господарювання від перевірки. Від підпису можуть відмовитися й правоохоронні органи (ОБОЗ, ОБЕЗ, співробітники прокуратури тощо).

Ураховуючи це, радимо, перш ніж запропонувати їм записатися в

Журнал, власноручно переписати дані з посвідчень на аркуш паперу. При нагоді зробіть ксерокопію направлення на перевірку. До речі, згідно зі п. 5 ст. 7 Закону № 877 перед початком державного нагляду (контролю) контролюючі органи мають не тільки надати направлення на перевірку, але і його копію.

І ще одна порада. Якщо маєте

сумніви щодо достовірності службових посвідчень і направлення на перевірку, передзвоніть до контролюючого органу з метою підтвердження повноважень його співробітників, які прибули для проведення перевірки. Дізнайтеся, чи зареєстроване направлення на перевірку у спеціальному журналі, який, як правило, веде канцелярія.

4. Зробити невелику перерву.

Ще раз спокійно проаналізуйте надані документи. Прогляньте нормативно-правові акти, на підставі яких діють ваші непрохані гості чи проконсультуйтеся з юристом. Проаналізуйте, чи досить направлення та посвідчення особи для того, щоб перевіряючих допустити до перевірки. Наприклад, якщо проводиться позапланова виїзна перевірка податковою інспекцією, то, крім направлення на перевірку та посвідчення особи, перевіряючі мають надати копію наказу начальника податкового органу. Сміливі платники податків можуть вимагати ще й копію рішення суду на підставі того, що Закон № 509 містить дві сьомі частини ст. 111. У одній з цих частин зазначено, що позапланова виїзна перевірка проводиться після пред’явлення копії наказу начальника податкового органу, а в іншій ідеться про копії рішення суду.

5. Прийняти рішення, допускати чи ні працівників контролюючих органів до перевірки

. Якщо ви допустили їх до перевірки, то пам’ятайте, що результатом будь-якої перевірки має бути Акт. Наші поради про те, що слід робити під час перевірки та як реагувати на висновки в Акті, подано в розділі статті «Якщо почали перевірку» на с. 42.

Якщо

ви вирішили не допускати перевіряючих до перевірки, то слід написати скаргу і повідомити керівника контролюючого (правоохоронного) органу про неправомірні дії його працівників. Це необхідно зробити обов’язково.

Зверніть увагу!

Зазначений вище алгоритм дій може відрізнятися для працівника та керівника підприємства. Наприклад, якщо йдеться про візит до торговельної точки, його можна звести до такого: дії продавця в торговельному залі (рис. 1), дії керівника (старшого по торговельному залу) (рис. 2).

 

img 1

 

img 2

 

Якщо почали перевірку

1. Не створюйте комфортних умов перевіряючим

. Рекомендуємо надати їм окреме місце, ізольоване від усіх інших працівників підприємства. Це позбавить їх можливості ставити запитання працівникам та створювати дискомфорт у їх роботі. У принципі, давати чи не давати будь-які пояснення перевіряючим — це ваше право, а не обов’язок. Пояснення під час перевірки — це не допит.

2. Видавайте документи частинами.

Наприклад, спочатку лише касові документи. Після їх аналізу та повернення можна надати податкові накладні. Послідовність уточніть у перевіряючих. Надавати одразу всі документи для перевірки не слід.

3. Не вчити перевіряючих.

Інколи прагнення зняти питання «одразу» призводить до того, що перевіряючі, вивчивши разом з вами питання, що їх цікавить, зроблять висновок не на вашу користь вашими ж аргументами.

4. Не залишайте їх без нагляду.

Не хочемо образити всіх перевіряючих, але бувають випадки, коли оригінал податкової накладної, що дає право на податковий кредит, до перевірки був, але раптом його не стало, куди подівся незрозуміло. При цьому наявними є неприємні податкові наслідки для платника податків (немає податкової накладної — немає права на податковий кредит). Щоб уникнути подібних ситуацій, завжди будьте з перевіряючими.

5. Перевіряючі мають працювати в робочий час, установлений на підприємстві.

Причому режим роботи, наприклад, бухгалтерії, може не збігатися з режимом роботи торговельного залу. Наприклад, магазин працює з 8 до 20 годин, а бухгалтерія з 9 години до 17.30. Пам’ятайте, на перевірку відведено чітко встановлений термін, більше якого вони не можуть у вас перебувати.

6. Уважно читайте Акт перевірки.

Результат перевірки — Акт перевірки. Зміст порушення, зафіксованого в Акті, має бути конкретизовано і викладено відповідно до норм законодавства. Довільний виклад чи трактування вимог нормативно-правових актів і документів не допускається. Незаповнені місця в Акті перекреслюються позначкою «Z».

Якщо з висновками Акта не згодні, то

підпишіть його із зауваженням: «З висновками, викладеними в Акті не згоден. Заперечення буде надано письмово в передбачений законодавством України строк». А от відмова від підпису не допоможе. Перевіряючі просто складуть протокол відмови від підпису в Акті.

Запам’ятайте!

Якщо ви не керівник, то не підписуйте Акт без його дозволу. Це стосується і всіх інших документів, що дають на ознайомлення і на підпис перевіряючі. У вас є керівник. Він вам платить зарплату. Тому виконувати ви маєте лише його вимоги і діяти лише за його згоди.

 

Якщо у вас вилучення, обшук, виїмка

Вилучення документів

є адміністративно-правовою мірою впливу, що полягає в примусовому позбавленні підприємств можливості користуватися та розпоряджатися документами. Вилучення в межах оперативно-розшукової справи можливо лише за рішенням суду про арешт активів (п. 4 ст. 8 Закону про ОРД).

Виїмка та обшук

є процесуальною дією і виконується лише в межах досудового слідства, тобто після того, як винесено постанову про порушення кримінальної справи. Виїмка документів та обшук проводяться на підставі мотивованої постанови слідчого.

Тепер перейдемо до порядку дій, що перевіряються при обшуку (виїмці).

1. Вимагайте постанову про проведення обшуку (виїмки).

2. Уважно ознайомтеся з текстом постанови.

Суб’єкт господарювання під розпис має ознайомитися з текстом постанови (у оригіналі). Зверніть увагу, що при обшуку постанова повинна бути із санкцією прокурора чи його заступника (за винятком обшуку житла або іншого володіння особи та невідкладних випадках з подальшим повідомленням прокурора у добовий строк про проведення обшуку).

3. Прослідкуйте, щоб обшук (виїмка) проводився у присутності двох понятих і обов’язково представника підприємства

(ст. 181 КПК). Не залишайте перевіряючих без нагляду. Не дозволяйте їм заходити в інші кімнати без вашого супроводу.

4. Вивчіть протокол обшуку і опис вилученого.

У протоколі чи в описі, що додається до нього, має бути перераховано всі документи, отримані під час виїмки, із зазначенням їх назв, кількості та індивідуальних ознак. Зауважимо, що саме це часто й ігнорують слідчі (до цієї слідчої дії вони ставляться формально). Це дає можливість суб’єкту господарювання надалі стверджувати, що необхідні слідству документи вже було вилучено. Та й документи, визнані речовим доказом, має бути вилучено належним чином, інакше вони не є доказом. Усе це, як ви розумієте, лише на руку суб’єкту господарювання.

До протоколу повинно бути занесено всі заяви та зауваження присутніх під час обшуку чи виїмки, зроблені з приводу тих чи інших дій осіб, які здійснюють обшук (виїмку). Тому сміливо вимагайте, щоб усі ваші зауваження було занесено до протоколу.

5. Вимагайте залишити вам другий примірник протоколу та опису.

Згідно зі ст. 85 КПК протокол складається у двох екземплярах. Коли вам нададуть для підписання другий примірник протоколу, залиште і на ньому свої заперечення з приводу незаконних дій перевіряючих (звичайно, якщо такі дії було вчинено). За наявності в протоколі зауважень щодо неправильних дій, допущених під час обшуку чи виїмки, слідчий зобов’язаний не пізніше двох днів доповісти про це прокурору. І хтозна, може, ваша небайдужість до слідчих дій під час обшуку чи виїмки допоможуть надалі вашим юристам або адвокатам захистити вас і виграти справу.

Послідовність дій при вилученні аналогічна, тільки вимагати необхідно не постанову про проведення обшуку (виїмки), а рішення суду про арешт активів. Також слід пам’ятати, що вилученню підлягають лише документи, що свідчать про приховування (заниження) об’єктів оподаткування та факти порушень нормативно-правових актів з питань оподаткування. Інші документи вилученню не підлягають. Наприклад, прийшли з перевіркою за відкритою оперативно-розшуковою справою за вашим контрагентом. Але крім договору, витратних і податкових накладних з ним прагнуть вилучити відомість із зарплати вашого підприємства. Вважаємо, що така відомість не свідчить про приховування (заниження) об’єктів оподаткування вашого контрагента, тому вилученню не підлягає.

При вилученні копій документів зазначені копії посвідчуються платником податків. Якщо вилучаються оригінали, то платнику податків мають залишатися копії вилучених документів із зазначенням на них підстави, дати, вилучення оригіналів, посади, прізвища, ініціалів особи, яка проводила вилучення.

На цьому закінчуємо статтю. Бажаємо вам, щоб перевірки проходили повз ваше підприємство. Але якщо перевіряючі прийшли в гості, не губіться. Пам’ятайте: навіть якщо у вас на підприємстві є порушення, то їх ще потрібно довести.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі