Теми статей
Обрати теми

Про документи, що підтверджують «господарність» телефонних розмов

Редакція БТ
Лист від 03.03.2010 р. № 01-815/152

ЯКИМИ ДОКУМЕНТАМИ ПІДТВЕРДЖУЄТЬСЯ

право на валові витрати щодо телефонних розмов

 

Лист Державної адміністрації зв'язку Міністерства транспорту і зв'язку України від 04.03.10 р. № 1950/10-02-09

Лист Державної адміністрації зв'язку Міністерства транспорту і зв'язку України від 23.04.10 р. № 3714/11-01-10

Лист Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 26.02.10 р. № 2412

Лист Національної комісії з питань регулювання зв'язку України від 03.03.10 р. № 01-815/152

«Про документи, що підтверджують «господарність» телефонних розмов»

 

У

листах (далі — лист № 1950, лист № 3714, лист № 2412, лист № 152), що коментуються, держоргани виклали свої позиції з приводу складу і порядку оформлення документів, що підтверджують «валовитратність» телефонних розмов.

Які документи обов'язково мають бути наявні для обґрунтування «господарської» спрямованості витрат на мобільний зв'язок?

На це запитання намагалася відповісти Держзв'язку в листі № 3714.

Нагадаємо, що в питанні традиційно точиться спір стосовно того, чи потрібні для підтвердження господарності телефонних розмов, крім рахунків оператора і документів, що підтверджують оплату, ще й документи на кшталт журналів обліку дзвінків (при передоплаченому сервісі), розшифровки рахунків оператора (при контрактному підключенні).

Незважаючи на те, що автори

листа спробували уникнути прямої відповіді на це запитання, мотивуючи тим, що визначати склад первинних документів — не їх компетенція, деякі цікаві висновки в ньому все-таки є (див. «Як отримати розшифровки телефонних розмов»).

 

Як отримати розшифровки телефонних розмов

Витяг із листа № 3714

«Споживач має право на безкоштовне отримання від оператора, провайдера рахунків за надані телекомунікаційні послуги. За особистим зверненням споживача з урахуванням технічної можливості обладнання телекомунікаційної мережі нараховану до сплати суму за надані послуги має бути розшифровано тільки за той розрахунковий період, до якого споживач має претензії, із зазначенням номера абонента, якого викликав споживач, виду послуги, початку та закінчення її надання, обсягу, суми коштів до сплати. Телекомунікаційні послуги, що надаються знеособлено (анонімно), розшифруванню не підлягають».

 

Інакше кажучи, отримати від оператора деталізовану розшифровку всіх оплачуваних за рахунком телефонних розмов можна тільки в тому випадку, коли оператор із власної волі надає таку розшифровку, хоча робити це він не зобов'язаний.

Крім того, Держзв'язку в

листі № 3714 послався на позицію Держкомпідприємництва стосовно складу таких документів, викладену в його листі від 30.03.04 р. № 1964. Проте, ураховуючи наявність «свіжішого» листа № 2412 із цього приводу, є сенс орієнтуватися на нього (див. «Якими документами підтверджується зв'язок телефонних розмов з господарською діяльністю підприємства»).

 

Якими документами підтверджується зв'язок телефонних розмов з господарською діяльністю підприємства

Витяг із листа Держкомпідприємництва від 26.02.10 р. № 2412

«До таких документів, зокрема, можна віднести:

розрахункові документи про оплату послуг мобільного зв'язку на підставі рахунків оператора;

наказ керівника про придбання мобільних телефонів та використання їх у господарській діяльності підприємства;

— угоду з оператором мобільного зв'язку про надання послуг із зазначенням переліку номерів телефонів, що обслуговуються;

правила користування мобільним зв'язком, затверджені керівником, тощо».

 

Які норми можна включати до Порядку користування телефонним зв'язком?

Саме на це запитання намагалися відповісти автори листа № 1950, листа № 2412 та листа № 152.

Усі органи дійшли висновку, що це питання вирішується

на власний розсуд підприємства. Нацкомзв’язку у листі № 152 вважає, що Порядок має стимулювати працівників використовувати зв'язок виключно для потреб, пов'язаних з господарською діяльністю підприємства.

Тут насторожує позиція Держпідприємництва, який у

листі № 2412 висловив думку, що до переліку питань, які має бути врегульовано правилами користування мобільним зв'язком, можна включити:

— список працівників, які забезпечуються мобільними телефонами у зв'язку з виробничою необхідністю;

перелік номерів телефонів, розмови за допомогою яких ведуться працівниками підприємства та безпосередньо стосуються господарської діяльності;

— журнал обліку дзвінків;

— звіт про використання службового телефону тощо

.

Виділені пункти, на наш погляд, викликають чималі сумніви. Неважко помітити, що шановний Комітет розпочав вторити податківцям, які в цьому питанні традиційно займають фіскальну позицію. Зокрема, у

листі ДПАУ від 08.05.01 р. № 3324/6/22-3216 було висловлено думку, що стосовно витрат на мобільний зв'язок та роумінг підтверджуючими документами є рахунок, розшифровка рахунка за необхідний період часу, договір про надання послуг мобільного зв'язку та роумінгу тощо*.

* Див. також консультації податківців «Якими документами підтверджуються валові витрати у вигляді послуг мобільного зв'язку» // «Податковий, банківський, митний консультант», 2009, № 14; «Як підтвердити право на податковий кредит щодо послуг мобільного зв'язку» // «Податковий, банківський, митний консультант», 2009, № 3. У них вони вимагали, як і Держкомпідприємництва, мати перелік номерів телефонів, витрати щодо яких є «господарськими», вести журнал обліку дзвінків тощо.

Ми з такою позицією погодитися не можемо. Та й самі податківці (лист ДПАУ від 02.11.05 р. № 10510/6/15-0316) пом'якшували свою позицію, визнаючи, що згідно з п.п. 5.3.9 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР не відносяться до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення та зберігання яких передбачено правилами ведення податкового обліку. При цьому в Законі не визначено вичерпного переліку документів, які б підтверджували віднесення вартості послуг мобільного зв'язку до господарської діяльності та надавали можливість віднесення таких витрат до складу валових витрат підприємства.

А судова практика свідчить, що достатнім підтвердженням використання послуг зв'язку в госпдіяльності може бути наказ про користування мобільним зв'язком та розрахунково-платіжні документи (див., наприклад, ухвалу ВАдСУ від 19.06.07 р. у справі № 2-4/6066-2005).

Отже, резюмуємо. На жаль, на сьогодні питання з підтвердженням господарності витрат на мобільний зв'язок залишається відкритим. Вважаємо, що для цього достатнім буде наявність:

1) організаційних документів

:

наказ керівника про придбання мобільних телефонів та використання їх у господарській діяльності підприємства;

правила користування мобільним зв'язком, затверджені керівником. До них є сенс включити інформацію про те, що розмови за допомогою мобільного зв'язку дозволяється вести лише з виробничою метою і забороняється використовувати мобільний зв'язок для особистих потреб;

2) документів, що підтверджують

отримання та оплату послуг. Перелік таких документів залежатиме від способу підключення до операторів зв'язку:

— при

контрактній формі підключення: договір з оператором мобільного зв'язку про надання послуг, рахунки на оплату послуг, а також документа, що підтверджує оплату послуг;

— при підключенні на умовах

передоплаченого сервісу достатньо мати розрахунковий документ (чек РРО, розрахункову квитанцію, товарний чек).

Водночас не варто забувати, що фіскально налаштовані податківці, які отримали підтримку Держкомпідприємництва, можуть вимагати й інші документи. Тому потрібно бути готовими відстоювати свою позицію.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі