Теми статей
Обрати теми

Порядок зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування або повернення помилково сплачених коштів

Редакція БТ
Постанова від 27.09.2010 р. № 21-1

ЄДИНИЙ ВНЕСОК НА СОЦСТРАХУВАННЯ:

«комплект» підзаконних актів від Пенсійного фонду

 

Постанова правління Пенсійного фонду України від 10.09.10 р. № 20-3

Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-1

Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-2

Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-3

Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-5

Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-6

Постанова правління Пенсійного фонду України від 08.10.10 р. № 22-1

Постанова правління Пенсійного фонду України від 08.10.10 р. № 22-2

 

Постанови

Пенсійного фонду України (ПФУ), що коментуються сьогодні, розроблено у зв’язку із запровадженням з 1 січня 2011 року єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄВС). Приємно, що ПФУ не став очікувати настання 2011 року і готує необхідні документи завчасно, щоб у всіх був час ознайомитися і повноцінно вивчити їх.

Відразу зауважимо, що всі ці документи

набирають чинності з 1 січня 2011 року одночасно із Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI (далі — Закон про ЄВС), на виконання якого їх і розроблено.

 

Документ, що коментується

Що регламентує

1

2

Постанова правління ПФУ «Про внесення змін до постанови правління Пенсійного фонду України від 24.12.09 р. № 28-2» від 10.09.10 р. № 20-3

Вносить зміни до Порядку взаємодії при обміні інформацією між органами Міністерства внутрішніх справ України та Пенсійного фонду України щодо захисту інтересів держави при нарахуванні та сплаті внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та інших платежів до Пенсійного фонду України, спільно затвердженого постановою правління ПФУ від 24.12.09 р. № 28-2 та наказом МВС від 24.12.09 р. № 552.
З 2011 року цей порядок регулюватиме інформаційний обмін між МВС та ПФУ щодо ЄВС, а не внесків до ПФУ. Процедурні питання такої взаємодії залишаються без змін

Порядок зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування або повернення помилково сплачених коштів, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-1

Розроблено на виконання ч. 13 ст. 9 Закону про ЄВС.
Регламентує процедуру:
— заліку в рахунок майбутніх платежів з ЄВС;
— повернення платнику в порядку і строки, визначені ПФУ (у тому числі й на неналежний рахунок), помилково сплаченого ЄВС.
До помилково сплачених сум не відносять авансові платежі з ЄВС, сплачені при кожній виплаті зарплаті.
Повернення здійснюють на підставі заяви платника, що складається в довільній формі, з додаванням оригіналу чи копії документа про помилкову сплату.
ПФУ готує документи на повернення протягом 5 робочих днів з моменту подання заяви (3 дні для підготовки висновку + 2 дні для оформлення документів на повернення). Повернення коштів здійснюється Держказначейством на рахунок, з якого надійшли кошти

Порядок ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших платежів, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-2

Розроблено на виконання ст. 12 Закону про ЄВС, Закону № 1058(1) та Закону № 400(2).
Установлює механізм обліку ПФУ надходження сум ЄВС, внесків та збору до ПФУ, штрафів та пені з ЄВС, фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій у картках особових рахунків платників.
У картці особового рахунка відображаються суми:
— платежів, самостійно визначених платником (дані звіту);
— платежів, нарахованих (зменшених, списаних) відповідним органом ПФУ;
— розстрочені при розірванні договору розстрочення.
Пунктом 2.6 передбачено можливість звіряння сум, що надійшли, за бажанням платника. Крім того, згідно з п. 9.2 на 1 січня кожного року ПФУ звіряє розрахунки всіх платників за всіма платежами, що оформляється актом в довільній формі з урахуванням можливостей програмного забезпечення. При виникненні розбіжностей за бажанням платника друкуються картки особових рахунків платників.
У разі виявлення розбіжностей акт звіряння є підставою для здійснення перевірки в порядку, установленому законодавством.
У зв’язку з набуттям чинності постановою від 27.09.10 р. № 21-2 з 01.01.11 р. втратить чинність діюча до цього аналогічна постанова правління ПФУ від 19.01.02 р. № 2-4

Порядок прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-3

Розроблено на виконання ст. 24 Закону про ЄВС.
Регулює механізм прийняття банками документів на видачу (перерахування) коштів для виплати зарплати, на які відповідно до Закону про ЄВС нараховують ЄВС.
Сутність: банки приймають документи на видачу (перерахування) коштів для виплати зарплати лише за умови одночасного подання документів на сплату ЄВС у розмірі не менше 1/3 суми коштів для виплати зарплати, зазначеної в документах на виплату зарплати. Якщо платіж ЄВС менше 1/3, то до банку необхідно подати оригінал Довідки-розрахунку (додаток 1 до Порядку № 21-3), погодженої зі своїм відділенням ПФУ.
У зв’язку з набуттям чинності постановою від 27.09.10 р. № 21-3 з 01.01.11 р. втратить чинність діюча до цього аналогічна постанова правління ПФУ від 07.04.09 р. № 12-1

Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджена постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-5

Розроблено на виконання ст. 8, 12 і 25 Закону про ЄВС.
Визначає процедуру нарахування і сплати ЄВС, порядок стягнення заборгованості та нарахування фінансових санкцій щодо ЄСВ.
Є аналогом профільних інструкцій щодо соцвнесків, зокрема, щодо пенсійного внеску — Інструкції № 21-1(3)

Порядок взяття на облік та зняття з обліку в органах
Пенсійного фонду України платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-6

Розроблено на виконання ст. 5 Закону про ЄВС.
Визначає механізм узяття на облік та зняття з обліку в органах ПФУ платників ЄВС.
У зв’язку з набуттям чинності постановою від 27.09.10 р. № 21-3 з 01.01.11 р. втратить чинність діюча до цього аналогічна постанова правління ПФУ від 10.10.06 р. № 14-4 і буде виключений розділ 3 Інструкції № 21-1.
Порядок набирає чинності з 01.01.11 р., крім п. 5.4, що набирає чинності з 10.02.11 р.

Положення про Державний реєстр загальнообов’язкового державного соціального страхування, затверджене
постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-1

Розроблено на виконання ст. 16 Закону про ЄВС.
Визначає організацію ведення ПФУ Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб і призначений для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку ЄВС, його платників та застрахованих осіб.
Передбачено включення до Реєстру застрахованих осіб, які мають ідентифікаційний номер, відмовилися від нього з релігійних переконань (дані страхового свідоцтва), в яких немає страхового свідоцтва (паспортні дані) та які не є громадянами України і не мають паспорта й номера (дані документа, що засвідчує особу).
Страхувальників включають до Реєстру в порядку, описаному в ст. 5 Закону про ЄВС.
Дані про застрахованих осіб від роботодавців надходять до Реєстру на підставі звітів з ЄВС (форму наведено в додатку до Порядку № 22-2). Підприємці та самозайняті особи подають відомості про себе самостійно.
На кожну застраховану особу ведеться персональна облікова картка за формою ОК-7-з (додаток до Положення № 22-1)

Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-2

Розроблено на виконання ст. 6 Закону про ЄВС.
Установлює порядок, строки та форму подання звітності з ЄВС.
Цей документ є аналогом чинного на сьогодні Порядку № 26-1(4),який згідно з п. 2 цієї постанови з 01.01.11 р. втратить чинність.
У додатках до Порядку № 22-2 наведено форми звітів з ЄВС (додатки 4, 5 і 6) і довідники, необхідні для заповнення такої звітності (додатки 1, 2 і 3).
Облік застрахованих осіб та сум внесків до ПФУ за періоди до 01.01.10 р. здійснюють згідно з Порядком № 7-6(5),а звітність щодо внеску до ПФУ за 2010 рік подають у строки та за формами, установленими Порядком 26-1

(1) Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.03 р. № 1058-IV.

(2) Закон України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 р. № 400/97-ВР.

(3) Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.03 р. № 21-1.

(4) Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 05.11.09 р. № 26-1.

(5) Порядок формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 10.06.04 р. № 7-6.

 

Докладно зупинимося на деяких спірних моментах, які містить

Закон про ЄВС* та які врегульовано нормативними документами, що коментуються сьогодні, зокрема Інструкцією № 21-5 та Порядком № 22-2.

* Докладніше про це читайте в Темі тижня «Єдиний внесок на соцстрахування» // «БТ», 2010, № 37, с. 38.

Ставки ЄВС

. Із норм Інструкції № 21-5 тепер зрозуміло, що:

— окремі розміри ставок, установлені

Законом про ЄВС для інвалідів — працівників підприємств УТОГ і УТОС, підприємств громадських організацій інвалідів, членів льотних екіпажів («спецставки»), установлені до об’єкта у вигляді «заробітної плати за видами виплат, що включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати». Тому «спецставки» до лікарняних і винагород за цивільно-правовими договорами не застосовують;

— для винагород

за цивільно-правовими договорами застосовуються ставки 34,7% і 2,6% незалежно від статусу особи, яка виконує роботи за таким договором (інвалід, член льотного екіпажу), і роботодавця (підприємство УТОГ і УТОС, підприємство, на якому працює інвалід);

— при нарахуванні ЄВС на суму лікарняних ставку

33,2% застосовують до всієї суми виплати за листком непрацездатності — її нараховують як на суму допомоги, так і на суму оплати перших 5 днів тимчасової непрацездатності, хоча із самого Закону про ЄВС це чітко не випливає. «Спецставки» (наприклад, для працівників-інвалідів юридичних осіб — 8,41 %) у цьому випадку не застосовуються.

Водночас не зрозуміло, як бути зі ставкою 2 % для утримання: і в

Законі про ЄВС (ч. 12 ст. 8), і в Інструкції № 21-5 (п. 3.10) 2 % утримують із суми допомоги по тимчасовій непрацездатності. А за якою ставкою утримувати ЄВС із суми оплати перших 5 днів тимчасової непрацездатності? Некоректно в цьому випадку застосовувати і звичайну ставку (загальна — 3,6 %), оскільки її утримують із суми зарплати (п. 3.5 Інструкції № 21-5). Із цього приводу необхідні відповідні роз’яснення ПФУ. Тут не виключено використання підходу, що лікарняні для працівника — це один вид виплат (допомога), і не важливо, за рахунок чиїх коштів її виплачують.

Базовий період

. Проблему з базовим періодом для підприємців та самозайнятих осіб вирішено і в Інструкції № 21-5, і в Порядку № 22-2 (відрізняється від Закону про ЄВС):

календарний місяць є базовим періодом для всіх роботодавців, у тому числі підприємців та самозайнятих осіб (п.п. 4.3.6 Інструкції № 21-5, п. 3.1 Порядку № 22-2), незважаючи на наявну суперечність в абзаці третьому ч. 8 ст. 9 Закону про ЄВС*;

календарний рік є базовим періодом для підприємців і самозайнятих осіб «за себе» (п.п. 4.6.2 Інструкції № 21-5, п. 3.1 Порядку № 22-2).

* Докладніше про це читайте в Темі тижня «Єдиний внесок на соцстрахування» // «БТ», 2010, № 37, с. 38.

 

Строки сплати ЄВС

. Строки сплати ЄВС, передбачені Інструкцією № 21-5, відрізняються від установлених у ч. 8 ст. 9 Закону про ЄВС (табл. на с. 10). Водночас ЄВС, не сплачений у строки, зазначені в таблиці, вважається недоїмкою (п. 6.2 Інструкції № 25-1), що сплачується з нарахуванням пені та штрафів, а вони для ЄВС чималі!

 

Строки сплати ЄВС

Платник

Строк сплати згідно з Інструкцією № 21-5

Роботодавці, у тому числі підприємці та самозайняті особи

Не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом, незалежно від виплати зарплати (п.п. 4.3.6)

Підприємець на загальній системі оподаткування

1) авансові платежі протягом року — до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня і до 15 листопада;
2) остаточний розрахунок за підсумками календарного року — до 1 квітня наступного року (п.п. 4.5.2).
Як бачимо, для ЄВС збережено порядок сплати такими підприємцями внеску до ПФУ, що діє на сьогодні, який суперечить вимогам Закону про ЄВС

Підприємець на спрощеній системі оподаткування

1) авансові платежі — до 20 числа місяця, наступного за місяцем, за який він сплачується (не зрозуміло, чому ПФУ не передбачив «не пізніше 20 числа»);
2) остаточний розрахунок за підсумками календарного року — не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним роком, тобто не пізніше 20 січня (п.п. 4.6.2). Було б зручно, якби цей строк збігався зі строком подання спрощенцями річного додатка 5 до Порядку № 22-2, який вони подають один раз на рік не пізніше 1 квітня року. Адже саме в ньому й буде визначено суму остаточного розрахунку

Самозайняті особи

До 1 квітня наступного року за даними річної декларації (п.п. 4.5.3)

 

Звітність

. Форми звітів наведено в додатку до Порядку № 22-2 :

1) для

роботодавців — додаток 4 до Порядку № 22-2, який вони повинні будуть щомісяця подавати не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним місяцем (п. 3.1);

2) для

підприємців і самозайнятих осіб за себе додаток 5 до Порядку № 22-2, який вони подають один раз на рік не пізніше 1 квітня року, наступного за звітним (п. 3.2);

3) для

добровільно застрахованих осіб — додаток 6 до Порядку № 22-2, який вони подають один раз на рік не пізніше 1 квітня року, наступного за звітним (п. 3.3), а при здійсненні працівником доплати до мінімального розміру — протягом одного календарного місяця після здійснення такої доплати (п. 3.4).

Заповнюваний роботодавцями

додаток 4 є аналогом пенсійного додатка 4 до Порядку № 26-1. АЛЕ! Тепер у ньому лише дев’ять таблиць, тоді як у пенсійному додатку 4 до Порядку № 26-1 їх десять (це результат того, що в новому додатку 4 діючі на сьогодні таблиці 6 і 7 «злито докупи» до однієї таблиці 6). У таблиці 1 ЄВС та базу для його справляння наведено в розрізі встановлених Законом про ЄВС ставок. У таблицях 5, 6 і 7 додано реквізит «Громадянство України», а в таблиці 6 — ще і стать працівника (графа 7). Доходи, що нараховуються, у таблиці 6 розподілятимуться за місяцями, за які їх нараховано (для цього передбачено графу 11) .

Пунктом 2.14 Порядку № 22-2

передбачено перенесення останнього дня подання звіту, що припадає на вихідний (святковий, неробочий) день, на найближчий робочий день.

При поданні звітності збережено можливість

подання на паперовому носії при чисельності застрахованих осіб не більше 5 осіб. Але його не можна буде надіслати поштою, оскільки згідно з п. 2.11 Порядку № 22-2 такий звіт не вважається поданим.

 

Окремі моменти для підприємців

. Здається, підприємцям на загальній системі оподаткування в місяці, в якому вони не отримували дохід, доплачувати до мінімального розміру ЄВС не потрібно. Такий висновок можна зробити з п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄВС та абзацу третього п.п. 4.5.2 Інструкції № 25-1: «сума єдиного внеску не може бути менше розміру мінімального страхового внеску за кожну особу за місяць, в якому отримано дохід (прибуток)». Крім того, у документах, що коментуються, не згадується про можливість заліку єдиного податку в рахунок сплати ЄВС.

Оскільки названі вище документи, що коментуються, наберуть чинності тільки з 1 січня 2011 року, до докладного їх вивчення ми ще повернемося, але ближче до цієї дати.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі