Теми статей
Обрати теми

Про механізм сплати єдиного податку суб'єктами малого підприємництва в умовах дії Податкового кодексу України

Редакція БТ
Лист від 14.02.2011 р. № 4019/7/15-0117

43 % ЄДИНОГО ПОДАТКУ — ТІЛЬКИ З 7 ЛЮТОГО?!

(або як вирішити проблеми
безвідповідальності чиновників
 за рахунок підприємців — спільний рецепт
 ДПАУ та ПФУ)

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 14.02.11 р. № 4019/7/15-0117

«Про механізм сплати єдиного податку суб’єктами малого підприємництва в умовах дії Податкового кодексу України»

 

Спільний лист Державної податкової адміністрації України від 14.02.11 р. № 3986/7/19-0117/165 та Пенсійного фонду України від 14.02.11 р. № 2634/03-20

«Про сплату єдиного податку з 1 січня 2011 року»

 

У

листах, що коментуються, ДПАУ роз’яснила, що тільки з 7 лютого 2011 року суб’єкти малого підприємництва мають перераховувати до бюджету 43 % від визначеного ними зобов’язання зі сплати єдиного податку, а до цієї дати здійснювався розподіл сплачених сум.

ДПАУ зауважила, що

підрозділом 8 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі — ПКУ) продовжено дію Указу* до внесення змін до розділу XIV ПКУ в частині оподаткування суб’єктів малого підприємництва. Особливістю роботи єдиноподатників після набуття чинності ПКУ є те, що на відповідний бюджетний рахунок вони сплачують єдиний податок у розмірі, який згідно з нормами Указу підлягає перерахуванню до бюджету, — фактично це 43 % (пп. 2 і 3 Указу). Виняток — сплата юридичними особами єдиного податку за останній звітний період 2010 року. При цьому розподіл коштів єдиного податку до соцфондів Держказначейство не здійснює (цю норму передбачено п. 3 підрозділу 8 глави ХХ ПКУ). А єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування єдиноподатники сплачують у загальному порядку, передбаченому Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI.

* Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.98 р. № 727/98.

У

листах, що коментуються, ДПАУ вказала на те, що тільки(!) з 7 лютого 2011 року Держказначейство відкрило нові рахунки* для зарахування єдиного податку в розмірі 43 % від загальної нарахованої суми з кодами бюджетної класифікації:

— для юридичних осіб —

18050300;

— для підприємців —

18050400.

* Про це ми писали в ком. «Нові рахунки для зарахування податків під нову бюджетну класифікацію» // «БТ», 2011, № 8, с. 13.

ДПАУ роз’яснила, що відкриті до 07.02.11 р.

старі рахунки (з кодами бюджетної класифікації 16050100 та 16050200) були розподільчими. І тому будь-які суми, що надходили на них, розподілялися відповідно до вимог Указу (і, як виявилося, усупереч вимогам ПКУ), у тому числі й за періоди діяльності з 2011 року:

43 % — до місцевого бюджету;

57 % — до соцфондів, у тому числі: 42 % — до Пенсійного фонду; 4 % — до Фонду соцстрахування від безробіття; 11 % — до Фонду соцстрахування з тимчасової непрацездатності.

Таким чином, усі сплачені суми єдиного податку, у тому числі за січень та лютий 2011 року, що надійшли на старі рахунки, Держказначейство розподілило, у тому числі зарахувало частину суми (57 % = 42 % + 4 % + 11 %) до соцфондів, сплата до яких з 2011 року відповідно до законодавства не здійснюється (з 2011 року сплачується єдиний внесок).

У зв’язку з цим

ДПАУ великодушно рекомендує тим, хто сплачував тільки 43 %, для уникнення виникнення недоїмок з єдиного податку самостійно доплатити суми раніше сплачених та розподілених Держказначейством сум єдиного податку до рівня 43 %. Здійснити таку доплату слід на рахунки з новими кодами бюджетної класифікації: 18050300 (для юридичних осіб) та 18050400 (для підприємців). І тільки з 7 лютого 2011 року єдиний податок потрібно сплачувати вже в сумі 43 % від нарахованого зобов’язання, і його саме в цій сумі буде зараховано до бюджету без розподілу.

Таким чином, ті, хто сплатив єдиний податок за періоди 2011 року на старі розподільчі рахунки, що діють до 7 лютого, мають недоплату з єдиного податку за ці періоди і переплату перед соцфондами. Переплату до соцфондів, на наш погляд, можна спробувати повернути. Для цього слід звернутися з відповідною письмовою заявою до своїх відділень Пенсійного фонду, Фонду соцстрахування від безробіття і до Фонду соцстрахування з тимчасової непрацездатності.

Покажемо виникнення недоплати на прикладах.

Приклад 1

. Підприємство нарахувало за січень 2011 року єдиний податок в сумі 1000 грн. Четвертого лютого 43 % від нарахованого зобов’язання (430 грн.) сплачено на старий рахунок. Оскільки єдиний податок сплачено на старий рахунок, під час надходження суми Держказначейство розподілило її так:

— 184,9 грн. (430 х 43 %) — до бюджету;

— 245,1 грн. (430 х 57 %) — до соцфондів, у тому числі: 180,6 грн. (430 х 42 %) — до Пенсійного фонду; 17,2 грн. (430 х 4 %) — до Фонду соцстрахування від безробіття; 47,3 грн. (430 х 11 %) — до Фонду соцстрахування з тимчасової непрацездатності.

Таким чином, у підприємства виникла недоплата з єдиного податку в сумі 245,1 грн. (430 - 184,9), яку після 07.02.11 р. необхідно доплатити на новий рахунок з кодом 18050300. При цьому переплату до соцфондів, що виникла загальною сумою 245,1 грн., підприємству можна спробувати повернути. На жаль, можливості зарахувати її в рахунок сплати єдиного внеску на сьогодні немає.

Приклад 2

. Підприємець сплатив 15 грудня 2010 року єдиний податок за ставкою 200 грн. на старий рахунок за січень 2011 року. За лютий 2011 року він не сплачував єдиний податок, оскільки вважав, що в нього є переплата з єдиного податку у зв’язку зі сплатою 15.12.10 р. у повному розмірі єдиного податку за січень (переплата, на думку підприємця, склала 114 грн. = = 200 - 200 х 43 %). Оскільки єдиний податок було сплачено на старий рахунок, Держказначейство 15.12.10 р. розподілило його так:

— 86 грн. (200 х 43 %) — до бюджету;

— 114 грн. (200 х 57 %) — до соцфондів, у тому числі: 84 грн. (200 х 42 %) — до Пенсійного фонду; 8 грн. (200 х 4 %) — до Фонду соцстрахування від безробіття; 22 грн. (200 х 11 %) — до Фонду соцстрахування з тимчасової непрацездатності.

Як бачимо, за січень 2011 року єдиний податок надійшов у повному розмірі, а от за лютий 2011 року єдиний податок підприємцем фактично не сплачено. Тому, на думку ДПАУ, йому тепер необхідно доплатити єдиний податок за лютий 2011 року в сумі 86 грн. на новий рахунок з кодом 18050400. Крім того, вважаємо, що підприємець може звернутися до соцфондів за поверненням переплати в сумі 114 грн.

Зверніть увагу: якщо ви вирішите доплатити єдиний податок до розміру 43 %, то зробити це слід на рахунки з кодом бюджетної класифікації 18050300 та 18050400, з яких не здійснюється розподіл

.

Водночас

Класифікацією доходів бюджету, затвердженою наказом Мінфіну від 14.01.11 р. № 11, також передбачено нові розподільчі рахунки (коди бюджетної класифікації 18050100 — для юридичних осіб і 18050200 — для підприємців). На ці рахунки слід погашати заборгованість з єдиного податку, нарахованого за періоди до 01.01.11 р., а не станом на 07.02.11 р., як зауважила ДПАУ в листах, що коментуються. Ці рахунки є розподільчими, тому суми, що на них надходять, розподіляються згідно з нормами пп. 2 і 3 Указу. Як зазначено у спільному листі, що коментується, повернення сум помилково та/або надміру сплаченого єдиного податку станом на 07.02.11 р., здійснюється саме з цих розподільних рахунків відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Держказначейства від 10.12.02 р. № 226.

Нам незрозуміло, чому внаслідок зволікання або недбалості держорганів у виконанні своїх функцій мають страждати платники податків, адже в результаті сумлінні платники податків тепер перетворилися на недоїмників. При цьому з 1 січня 2011 року (з дати набуття чинності

ПКУ) повинні були повною мірою запрацювати його норми, у тому числі в частині сплати лише частини єдиного податку (43 %) і про відсутність розподілу сплачених сум згідно з нормами Указу (п. 3 підрозділу 8 глави ХХ ПКУ). На наш погляд, у ситуації, що склалася, платник податків має найменше хвилювати, як це буде реалізовано на практиці: для нього головне — своєчасно та в повній сумі сплатити податок.

А замість цього склалася незрозуміла ситуація з тим, як відреагують податківці на місцях на недоплати з єдиного податку (штрафи, пеня), що виникли, та й спроби повернути переплати за соцвнесками не відомо, чим закінчаться. Адже, як зазначено у спільному

листі, що коментується, Пенсійний фонд якимсь чином збирається зарахувати частину суми (що надійшла після розподілу) сплаченого єдиного та фіксованого податків у грудні 2010 року та в період з 01.01.11 до 07.02.11 р. за наступні періоди 2011 року в рахунок сплати внесків на пенсійне страхування. Вважаємо такий підхід за неправильний, оскільки єдиний податок було сплачено за періоди 2011 року. І оскільки з 2011 року пенсійні внески не сплачуються (запроваджено єдиний внесок), сума, що надійшла після розподілу до Пенсійного фонду, — це не пенсійні внески, а кошти, що помилково надійшли. Тому, отримавши помилкові суми, Пенсійний фонд має їх повернути в порядку, передбаченому для повернення помилкових сум. Але, на жаль, судячи з тону спільного листа, що коментується, Пенсійний фонд поки що не готовий вернути ці суми.

Звичайно, для уникнення можливих конфліктних ситуацій ми рекомендуємо доплатити єдиний податок до розміру 43 %. Однак ще раз звернемо увагу — такий підхід до вирішення ситуації, що склалася, неправильний. Ті, хто не згоден з діями податківців та готовий до судових розглядів, пам’ятайте — норми

ПКУ на вашому боці. Але враховуючи ціну питання, бажаючих відстояти свої законні права в суді навряд чи буде багато, чим і користуються останнім часом податківці (та й Пенсійний фонд): наповнити бюджет за будь-яку ціну, навіть відверто протизаконними прийомами.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі