Теми статей
Обрати теми

Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, і Порядку її ведення

Редакція БТ
Наказ від 24.12.2010 р. № 1025

ФОП НА ЗАГАЛЬНІЙ СИСТЕМІ:

затверджено форму Книги обліку доходів і витрат

 

Наказ Державної податкової адміністрації України від 24.12.10 р. № 1025

«Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, і Порядку її ведення»

 

Документ, що коментується, наведено у додатку «Документи»

 

Наказом

, що коментується, затверджено:

— Книгу обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність

(даліКнига);

Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (далі — Порядок).

Наказ

, що коментується, є важливим для фізичних осіб — підприємців, оскільки повністю зміняє форму Книги обліку доходів і витрат (яку ми звикли називати Книга ф. № 10), і відповідно, змінюється порядок її заповнення.

Нова форма

Книги обліку доходів і витрат призначатиметься лише для підприємців, які працюють на загальній системі оподаткування. Єдиноподатникам, мабуть, поки що дозволять користуватися колишньою формою (тобто Книгою ф. № 10). А підприємцям, які працюють на фікспатенті, Книгу обліку доходів і витрат узагалі вести не потрібно: ні за старою, ні за новою формою (хоча первинні документи на товар їм бажано мати).

Нова

Книга обліку доходів і витрат складатиметься з 12 граф і посприяє тому, щоб підприємці все ж таки почали вести облік товарів і сировини (у грошовому виразі). Річ у тім, що у Книзі потрібно буде зазначати вартість товарних запасів, матеріалів, сировини на початок і кінець звітного періоду, вартість придбаних і проданих товарів і навіть внутрішнє їх переміщення (зі складу на торговельну точку).

Крім того, у

Книзі доведеться зазначати реквізити документів, що підтверджують кожну витратну операцію, а також суми витрат і доходу. До речі, підтверджуючими документами податківці погоджуються вважати: ТТН, податкові накладні, платіжні доручення, фіскальні чеки, акти закупівлі, виконаних робіт/послуг та інші платіжні документи. При цьому якихось особливих, бухгалтерських документів вони від підприємців не вимагають (тобто побоювання з приводу необхідності мати накладні на оприбуткування товарів, на відпуск товарів або їх внутрішнє переміщення, на щастя, не виправдалися).

Що стосується заповнення

графи 3 «Розмір отриманих доходів» у новій Книзі, то цікаво зазначити такий момент: у п. 3.3 Порядку № 1025 чітко не прописано, що виручка має відображатися після кожної операції з продажу товарів (робіт, послуг)*. Більше того, формулювання п. 3.3 Порядку наводить на думку, що виручку достатньо відобразити однією сумою — загальним підсумком за день (а після місяця, кварталу або року — підбивати підсумки). При цьому про щоденні підсумки виручки нічого не зазначено. А чи не тому, що виручка дійсно зазначатиметься в новій Книзі загальною сумою за день? Цілком можливо, що саме тому, але з такими висновками краще поки що не поспішати, а почекати на роз'яснення від ДПАУ з цього приводу.

* Для порівняння — зараз при заповненні Книги ф. № 10 підприємці на загальній системі відображають виручку після кожного продажу.

Що стосується витрат, то для них у новій

Книзі передбачено чотири (!) графи: графу 5 призначено для того, щоб уносити до неї суми, сплачені протягом дня за товари, графу 6 — для того, щоб зазначати в ній вартість проданих протягом дня товарів, а графи 9 і 10 — для інших витрат.

Таким чином податківці спробували реалізувати на практиці принцип відповідності доходів і витрат. Адже зараз у графі «Витрати на виробництво продукції»

Книги ф. № 10 все звалено до однієї купи: так, протягом кварталу підприємці зазначають у ній всі витрачені кошти, однак після закінчення кварталу до підсумку витрат уключають лише ті з них, за якими отримано дохід. Зрозуміло, це дуже незручно. І насправді багато підприємців (особливо тих, хто має великий оборот) це правило порушує і включає до підсумку витрат усі суми, записані до графи «Витрати на виробництво продукції» Книги ф. № 10 (не звертаючи уваги на те, отримано пов'язаний з ними дохід чи ні).

Однак

тепер так діяти не вдасться, оскільки в новій Книзі доведеться заповнювати графу 6, а крім того, саме її значення (а не значення графи 5) зменшуватиме дохід, що підлягає оподаткуванню.

Очевидно, заповнення графи 6 буде найскладнішим для тих підприємців, які протягом дня здійснюють декілька десятків операцій купівлі-продажу. Що ж робити? Найімовірніше, їм

є сенс обзавестися програмою обліку товарів, яка б автоматично вела підрахунок вартості товарів, які є на початок дня, продані протягом дня і таких, що залишилися на кінець дня.

Зазвичай такі програми використовують один з двох найпоширеніших

методів оцінки вибуття товарних запасів — ФІФО (перший прийшов — перший пішов) або середньозваженої собівартості (Порядок це питання не регламентує, а отже, підприємець має право самостійно обрати зручний для нього метод). Існують й інші методи оцінки вибуття товарів, зокрема метод ідентифікованої собівартості, при якому вартість закупівлі проданого товару точно відома. Однак цей метод годиться лише для тих підприємців, які торгують штучним товаром (наприклад, торгівля ювелірними прикрасами, антикваріатом, одягом тощо). Такий продавець завжди точно знає, за скільки він купив той чи інший товар і за скільки він його продав.

Отже, тепер підприємцям на загальній системі оподаткування доведеться набагато серйозніше ставитися до заповнення

Книги і все ж таки дотримуватися принципу відповідності витрат отриманим доходам (незважаючи на те, що в Податковому кодексі України такої вимоги немає).

Що ж до

граф 9 і 10, то записані до них суми також зменшуватимуть дохід підприємця, що підлягає оподаткуванню. До цих граф записуватимуться зарплата працівників, єдиний внесок на соцстрахування, нарахований на неї, орендна плата за офіс або склад, оплата комунальних послуг та інші витрати, пов'язані із провадженням підприємницької діяльності.

І на закінчення ще декілька технічних моментів:

1)

Книгу будуть зобов'язані вести не лише самі підприємці, а й їх наймані працівники (якщо вони займаються продажем товару за готівку або виконують роботи/послуги, отримуючи за це готівкову оплату від замовників). Дані з Книг найманих працівників підприємець повинен буде переносити до своєї Книги в останній день місяця;

2) якщо підприємець зареєстрований як платник ПДВ, то суми доходів і витрат він повинен буде записувати до

Книги без урахування ПДВ (як і раніше);

3) форма

Книги буде однаковою для всіх платників податків і для всіх видів діяльності, оскільки Порядок не містить жодних застережень, що дозволяють податківцям вносити будь-які зміни до затвердженої Книги;

4) записи до

Книги слід здійснювати кульковою або чорнильною ручкою. Жодної згадки про те, що Книгу можна вести на комп'ютері, Порядок не містить. Тому велика ймовірність, що податківці цього, як і раніше, не дозволять;

5) повністю заповнена

Книга тепер зберігатиметься у підприємця, до податкової її здавати не доведеться.

До речі, що стосується періоду з 01.01.2011 р. до дати набуття чинності

наказом (набуде чинності з моменту офіційного опублікування), що коментується, то записи за цей період з нинішньої Книги ф. № 10 до нової Книги підприємці не переноситимуть. Після того, як наказ набуде чинності та нову Книгу платник податків зареєструє в податковій, усі записи він уноситиме до нової Книги (наростаючим підсумком). При цьому стара Книга ф. № 10 залишиться у самого підприємця, здавати її податківцям не потрібно (п. 3.3 Порядку).

 

 

Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність

Затверджено наказом від 24 грудня 2010 року № 1025

 

1. Відповідно до пункту 177.10 статті 177 та пункту 178.6 статті 178 розділу IV Податкового кодексу України фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (далі — самозайняті особи), зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат (далі — Книга), у якій щоденно на підставі первинних документів здійснюються записи про операції, що відбулися у звітному (податковому) періоді.

2.

Самозайняті особи повинні придбавати та оформлювати Книгу самостійно. Книга має вигляд зошита чи блокнота. Прошнурована з пронумерованими сторінками Книга безоплатно реєструється в органі державної податкової служби за основним місцем обліку самозайнятої особи.

Кожен працівник — фізична особа (далі — наймана особа), що здійснює операції за готівку, веде їх облік у

Книзі, яка реєструється самозайнятою особою у такому самому порядку. У Книзі для найманих осіб зазначаються адреса місця здійснення діяльності, прізвище, ім'я, по батькові найманої особи та самозайнятої особи (роботодавця) та їх реєстраційний номер облікової картки платника податків, а у разі його відсутності — серія та номер паспорта (для фізичних осіб — платників податків, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби та мають відмітку у паспорті). Записи у Книзі виконуються кульковою або чорнильною ручкою (виправлення допускаються тільки з завіренням їх самозайнятою особою).

3.

Ведення Книги здійснюється у такому порядку:

3.1.

У графі 1 вказується дата заповнення.

3.2. У

графах 2 та 11 відображається сума нереалізованих товарних запасів, сировини, матеріалів тощо на початок та на кінець звітного податкового періоду (року), яка виводиться в грошовій формі, виходячи із ціни їх придбання.

3.3. У

графі 3 щоденно відображається фактично отримана сума доходу від здійснення діяльності із сумарним підсумком за місяць, квартал, рік. У разі необхідності реєстрації нової Книги протягом звітного року записи в ній продовжуються наростаючим підсумком, а попередня Книга залишається у самозайнятої особи.

3.4. До

графи 4 записуються реквізити документа, який підтверджує понесені витрати, пов'язані з придбанням товарно-матеріальних цінностей, виконанням робіт та наданням послуг (номер, дата і назва документа). Документами, які підтверджують витрати, можуть бути, зокрема, товарно-транспортна та/або податкова накладна, платіжне доручення, фіскальний чек, акт закупки (виконаних робіт, наданих послуг) та інші розрахункові документи.

3.5. У

графі 5 відображається загальна вартість придбаних товарно-матеріальних цінностей.

3.6. У

графі 6 відображається сума витрат, яка безпосередньо пов'язана з отриманням доходу.

3.7. Самозайняті особи, які використовують найману працю, заповнюють графи 7 та 8:

до

графи 7 записуються відомості про внутрішнє переміщення товару (відпуск під реалізацію найманій особі) із зазначенням адреси місця здійснення діяльності, прізвища, імені, по батькові найманої особи та її реєстраційного номера облікової картки платника податків, а у разі його відсутності — серії та номера паспорта (для фізичних осіб — платників податків, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби та мають відмітку у паспорті);

у

графі 8 відображається вартість товару, переданого на реалізацію за цінами придбання.

Наймані особи заповнюють дані

Книги відповідно до граф 1, 3, 8. Графа 3 заповнюється по кожному факту здійснення операції. У графі 8 наймана особа відображає вартість отриманого товару за цінами реалізації. Дані з Книг найманих осіб включаються до Книги самозайнятих осіб в останній день місяця.

Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, графи 7 та 8 не заповнюють.

3.8. У

графі 9 відображаються витрати на оплату праці та нарахування на заробітну плату, понесені у звітному місяці.

3.9. У

графі 10 відображаються фактично понесені інші витрати, безпосередньо пов'язані з одержанням доходу, які не зазначені у графах 6 та 9, включаючи вартість оплачених виконаних робіт та наданих послуг.

3.10.

Графа 12 розраховується як різниця між доходом від здійснення діяльності та документально підтвердженими витратами, пов'язаними із отриманням доходу.

4.

Фізичні особи — підприємці, зареєстровані як платники податку на додану вартість, не включають до витрат і доходу суми податку на додану вартість, що входять до ціни придбаних або проданих товарів, наданих робіт та виконаних послуг.

5.

Дані Книги використовуються самозайнятою особою для заповнення податкової декларації за звітний податковий період (рік).

 

Директор Департаменту оподаткування фізичних осіб С. ДУСЯК

 

 

Затверджено
Наказ Державної податкової
адміністрації України
24.12.2010 № 1025

Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці,
 крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування,
і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність

Період обліку (день, місяць, квартал, рік)

Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на початок звітного періоду (грн.)

Розмір отриманих доходів від здійснення діяльності (за день, місяць, квартал, рік)

Витрати виробництва та обігу

Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на кінець звітного періоду (грн.)

Чистий дохід (грн.) гр. 3 - - гр. 6 - гр. 9 - - гр. 10

реквізити документа, що підтверджує понесені витрати

загальна вартість придбаних товаро-матеріальних цінностей (грн.)

у тому числі, товарів, що реалізовані, товаро-матеріальних цінностей, що використані у виробництві продукції (грн.)

внутрішнє переміщення товару (відпущено/отримано)

понесені витрати на оплату праці та нарахування на заробітну плату (грн.)

понесені інші витрати, пов'язані з одержанням доходу, включаючи вартість виконаних робіт, наданих послуг (грн.)

адреса місця здійснення діяльності, прізвище, ім'я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки найманого працівника або серія та номер паспорта*

вартість товару, що переміщено (грн.)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Серія та номер паспорта зазначаються лише для фізичних осіб — платників податків, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків
та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби та мають відмітку у паспорті.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі