Теми статей
Обрати теми

Бухгалтерська робота: хто може її виконувати і яка відповідальність за похибки

Редакція БТ
Стаття

БУХГАЛТЕРСЬКА РОБОТА:

хто може її виконувати
і яка відповідальність за похибки

 

Головний бухгалтер на підприємстві — це практично завжди друга людина після керівника щодо прийняття рішень стосовно фінансово-господарської діяльності. Саме він разом із директором ставить свій підпис майже на всіх документах. І це не лише відповідальність, а й авторитет.

Але чинне законодавство дозволяє керівництву підприємства не тільки приймати на роботу бухгалтера як найманого працівника, а й залучати до її виконання сторонніх осіб.

У сьогоднішній статті розглянемо форми організації бухгалтерського обліку на підприємстві, обов'язки та відповідальність працівників бухгалтерської служби підприємства.

Вікторія ЗМІЄНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Форми ведення бухгалтерського обліку

Закон про бухоблік

— основоположний закон у сфері бухобліку. Тому не дивно, що саме день його прийняття було визначено днем святкування професійного свята всіх бухгалтерів нашої країни.

Бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, що ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична й інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (

ч. 2 ст. 3 Закону про бухоблік). На сьогодні актуальність належного ведення бухгалтерського обліку диктується ще і зближенням податкового та бухгалтерського обліку згідно з нормами ПКУ.

Питання організації бухгалтерського обліку

на підприємстві належать до компетенції його власника чи уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Також власник (уповноважений орган) несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку, відображення операцій у первинних документах, зберігання оброблених документів, регістрів та звітності (ч. 2 і 3 ст. 8 Закону про бухоблік).

Однак у злагодженій організації бухгалтерської роботи на підприємстві зацікавлений також і сам бухгалтер, оскільки ведення бухобліку входить до його трудових обов'язків і до нього може бути застосовано заходи відповідальності за похибки в обліку, що призвели до порушень чинного законодавства.

Таким чином, якість бухгалтерської роботи на підприємстві багато в чому залежить саме від власника (уповноваженого органу), який вибере оптимальну форму організації бухобліку і головне — зуміє підібрати кваліфікованих бухгалтерів, а надалі сприятиме професійному зростанню своїх працівників.

Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку власник (уповноважений орган) самостійно вибирає одну з форм його організації (табл. 1).

 

Таблиця 1.

Форми організації бухгалтерського обліку на підприємстві

Форма організації бухобліку
(ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік)

Характер відносин

Відповідальність за неналежне виконання обов'язків

Уведення до штату посади бухгалтера

Трудові відносини, регулюються КЗпП

Дисциплінарна, матеріальна, адміністративна, кримінальна

Створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером

Користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як ФОП

Цивільно-правові, регулюються ЦКУ та ГКУ

Цивільно-правова згідно з ЦКУ та ГКУ

Ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією чи аудиторською фірмою

Цивільно-правові, регулюються ЦКУ та ГКУ

Цивільно-правова згідно з ЦКУ та ГКУ

Самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності власником або керівником підприємства(1)

Власник не зобов'язаний вступати у трудові відносини, може вести бухоблік безкоштовно. Якщо бухоблік ведеться керівником підприємства, то як і з найманою особою трудові відносини регулюються КЗпП

Адміністративна, кримінальна.

Якщо трудові відносини — дисциплінарна, матеріальна, адміністративна, кримінальна

(1) Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких має оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

 

Вибір форми організації бухгалтерського обліку зазвичай залежить від розмірів та можливостей підприємства. Невеликі підприємства часто обходяться без додаткового працівника, а обліком

займається керівник або власник (за наявності необхідних навичок), або звертаються до підприємця чи до послуг аудиторських фірм. Як поєднати директорські та бухгалтерські функції, читайте в Пошті тижня «Директор та бухгалтер в одній особі» // «БТ», 2011, № 12, с. 46.

Якщо ж обсяги діяльності підприємства досить масштабні, то до штатного розпису запроваджують ще одну посаду — посаду бухгалтера, навіть і цілу групу бухгалтерів на чолі з головним бухгалтером.

Якщо на підприємстві бухгалтерську роботу виконує

одна особа, то її приймають на посаду бухгалтера, а не головного бухгалтера. Це випливає з ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік та роз'яснюється в листах Мінпраці від 30.03.10 р. № 3200/0/14-10/13 і Мінфіну від 07.04.10 р. № 31-34000-10-10/7408.

А от

посада головного бухгалтера передбачається на тих підприємствах, де створюється бухгалтерська служба. Але на практиці це майже завжди не дотримується, і тому на малих і середніх підприємствах облік ведеться одним бухгалтером, якого призначають на посаду головного бухгалтера. У цьому випадку має місце деяка неузгодженість нормативних актів, в яких не враховано, що обов'язки, які виконуються єдиним бухгалтером на підприємстві, виходять далеко за межі кваліфікаційної характеристики звичайного бухгалтера і скоріше наближені до посади головного бухгалтера.

При створенні

бухгалтерської служби, як і інших підрозділів підприємства, її роботу може регламентувати розроблене власником (уповноваженою особою) положення про бухгалтерію. Його складають у довільній формі та, як правило, застерігають завдання, структуру, функції, права, відповідальність, взаємовідносини бухгалтерії з іншими підрозділами підприємства тощо. Посадові обов'язки кожного бухгалтера доцільно прописати в посадовій інструкції кожної посади бухгалтера. При виникненні недоліків у роботі вона допоможе притягти недбайливого працівника до відповідальності. Працівнику ж посадова інструкція стане у пригоді в ситуації, коли на нього захочуть «повісити» похибки в роботі інших працівників, а для головбуха — це можливість чітко прописати свої права та обов'язки у взаємовідносинах з керівництвом підприємства. Приклад складання посадової інструкції головного бухгалтера наведено у статті «Професія «бухгалтер»: особливості праці» // «БТ», 2009, № 28, с. 14.

Щоб визначити

оптимальну кількість працівників бухгалтерії, роботодавцю можна скористатися Міжгалузевими нормативами чисельності працівників бухгалтерського обліку, затвердженими наказом Мінпраці від 26.09.03 р. № 269.

Кваліфікаційні характеристики

для бухгалтерських посад наведено в Довіднику № 336. У ньому визначено декілька кваліфікаційних категорій працівників бухгалтерії, причому практично всі вимагають у працівника бухгалтерської служби наявності профільної освіти (табл. 2).

 

Таблиця 2.

Кваліфікаційні вимоги до працівників бухгалтерії згідно з Довідником № 336

Категорія з Довідника № 336

Кваліфікаційні вимоги

1

2

Головний бухгалтер
(розділ «Керівники» КП)

Головний бухгалтер. Начальник (завідувач) відділу (управління) бухгалтерського обліку: повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж бухгалтерської роботи за професією керівника нижчого рівня: для магістра — не менше 2 років, спеціаліста — не менше 3 років.
Завідувач сектора (бюро) у відділі (управлінні) бухгалтерського обліку: повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж бухгалтерської роботи для магістра — на менше 2 років, спеціаліста — не менше 3 років.
Кваліфікаційна характеристика професії керівника «головний бухгалтер» поширюється на інші професії керівників підрозділів бухгалтерського обліку підприємств: «начальник управління», «начальник відділу» (самостійного), «начальник відділу» (у складі управління), «начальник бюро», «начальник сектора», «завідувач відділу» (бюро), «завідувач сектора»

Бухгалтер з дипломом спеціаліста
(розділ «Професіонали» КП)

Провідний бухгалтер (з дипломом спеціаліста): повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж роботи за професією бухгалтера I категорії — не менше 2 років.
Бухгалтер I категорії (з дипломом спеціаліста): повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (магістр, спеціаліст); для магістра — без вимог до стажу роботи, спеціаліста — стаж роботи за професією бухгалтера II категорії — не менше 2 років.
Бухгалтер II категорії (з дипломом спеціаліста): повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (спеціаліст). Стаж роботи за професією бухгалтера — не менше 1 року.
Бухгалтер (з дипломом спеціаліста): повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (спеціаліст) без вимог до стажу роботи

Бухгалтер
(розділ «Фахівці» КП)

Бухгалтер I категорії: базова або неповна вища освіта відповідного напрямку підготовки (бакалавр або молодший спеціаліст)(1). Стаж роботи за професією бухгалтера II категорії — не менше 1 року.
Бухгалтер II категорії: базова або неповна вища освіта відповідного напрямку підготовки (бакалавр чи молодший спеціаліст)(1). Стаж роботи за професією бухгалтера — не менше 1 року.
Бухгалтер: базова або неповна вища освіта відповідного напрямку підготовки (бакалавр або молодший спеціаліст); для бакалавра — без вимог до стажу роботи, молодшого спеціаліста — стаж роботи на посаді технічного службовця у сферах фінансової діяльності, роботи з базами даних, статистики, бухгалтерського обліку — не менше 1 року

Бухгалтер-ревізор
(розділ «Професіонали» КП)

Провідний бухгалтер-ревізор: повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж роботи за професією бухгалтера-ревізора I категорії — не менше 2 років.
Бухгалтер-ревізор I категорії: повна освіта відповідного напрямку підготовки (магістр, спеціаліст);
для магістра — без вимог до стажу роботи, спеціаліста — стаж роботи за професією бухгалтера-ревізора II категорії — не менше 2 років.
Бухгалтер-ревізор II категорії: повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (спеціаліст). Стаж роботи за професією бухгалтера-ревізора — не менше 1 року.
Бухгалтер-ревізор: повна вища освіта відповідного напрямку підготовки (спеціаліст) без вимог до стажу роботи

Касир
(розділ «Технічні службовці» КП)

Старший касир: повна загальна середня освіта і професійно-технічна освіта або повна загальна середня освіта і професійна підготовка на виробництві. Стаж роботи за професією касира — не менше 1 року.
Касир: повна загальна середня освіта і професійно-технічна освіта або повна загальна середня освіта і професійна підготовка на виробництві. Без вимог до стажу роботи

Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних (розділ «Технічні службовці» КП)

Повна загальна середня освіта і професійно-технічна освіта або повна загальна середня освіта і професійна підготовка на виробництві. Без вимог до стажу роботи

Обліковець (розділ «Технічні службовці» КП)

(1) Мінпраці не заперечує проти того, щоб працівник не мав освіти, але при цьому було дотримано вимогу до стажу роботи і присвоєння категорій підтверджувалося рішенням атестаційної комісії з рекомендацією щодо присвоєння чергової кваліфікаційної категорії (лист Мінпраці від 08.12.09 р. № 366/13/116-09 // «БТ», 2010, № 9, с. 11).

 

Бухгалтер — право підпису звітів

У більшості звітних форм передбачено, що підпис під ними проставляють керівник підприємства (уповноважена особа) та головний бухгалтер. У зв'язку з цим виникає запитання, хто підписує звіти в разі, коли бухоблік ведеться бухгалтером, який не є найманим працівником. Для зручності наведемо цю інформацію в табличній формі (табл. 3 на с. 19). Докладніший аналіз цього питання висвітлено у

статті «Якщо штатного бухгалтера немає: хто підписує звітність і несе відповідальність» // «БТ», 2010, № 11, с. 33.

 

Таблиця 3.

Підписи звітів за бухгалтера залежно від форми бухобліку на підприємстві

Вид звіту

Хто підписує звіти за головного бухгалтера при використанні форми організації бухобліку, коли облік веде:

бухгалтер

головний
бухгалтер
з бухгалтерською службою

ФОП

централізована бухгалтерія чи аудиторська фірма

самостійно власник або керівник підприємства

Звіти до ДПІ

Бухгалтер(1)

Головний
бухгалтер

ФОП, якщо є дані про нього в ДПІ(2)

Представник аудиторської фірми, якщо є дані про нього в ДПІ(2)

Власник або керівник(3)

Фінансова звітність

ФОП(4)

Представник аудиторської фірми

Власник або керівник лише в полі, відведеному для нього.
У полі для підпису головного бухгалтера підпис не ставиться

Додаток 4 з єдиного внеску

Підпис не проставляється(5)

Підпис не проставляється(5)

Форма Ф4-ФСС з ТВП

Підпис не проставляється(6)

Підпис не проставляється(6)

Форма Ф14-ФСС з ТВП

Відомість розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності (щорічна)

Підпис не проставляється(7)

Підпис не проставляється(7)

Звіт про сплату заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України

Форма № 3-ПН

Звіти підписує керівник. Підпис саме головбуха не передбачено

Форма № 4-ПН (план)

Форма № 4-ПН (факт)

Форма № 5-ПН

(1) У нашому випадку «бухгалтер» — це той самий «головний бухгалтер».

(2) На наш погляд, за головбуха податкові звіти підписує ФОП або представник аудиторської фірми, якщо дані про таку особу як про особу, котра відповідає за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, подано до ДПС у формі № 1-ОПП. Такий висновок можна зробити з п.п. 1.8.6, п. 9.3 Порядку № 979 та форми № 1-ОПП. До запровадження ПКУ податкові органи свою позицію з приводу підпису також чітко не висловили. Непрямо можливість підписання звітності підтверджувалася листами ДПАУ від 29.10.09 р. № 11145/6/10-5015/3550, від 29.01.10 р. № 838/6/15-0316.

(3) Другим реченням п.п. 48.5.1 ПКУ передбачено, що при веденні бухгалтерського обліку та поданні податкової декларації безпосередньо керівником платника податків така податкова декларація підписується таким керівником та особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку. Незважаючи на некоректність цієї норми внаслідок того, що керівник та особа, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку, — це одна людина, щоб податковий орган не відмовив у прийнятті декларації, керівнику доведеться підписати її двічі: уперше — як керівнику, удруге — у полі для головного бухгалтера як особі, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку. Водночас при поданні декларації в електронному вигляді в разі, коли облік ведеться лише власником (керівником), на декларацію накладається тільки підпис директора, причому один раз
(п.п. 4.13.6 Методрекомендацій № 827).

(4) Про це йдеться в листах МФУ від 04.04.01 р. № 053-2948 і від 28.02.03 р. № 041-407-98/23-406/11-1962.

(5) Таблиці засвідчуються підписом головного бухгалтера тільки за наявності такої посади на підприємстві (п. 2.9 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-2). Оскільки при веденні обліку ФОП, аудиторською фірмою чи особисто власником посади головбуха немає, то поле для підпису головбуха залишається незаповненим. Аналогічний підхід представники ПФУ висловлювали раніше, але стосовно додатка 4, що подавався за періоди 2010 року (лист ПФУ від 18.02.10 р. № 2928/03-20).

(6) Підхід аналогічний підходу до додатка 4 з єдиного внеску — якщо немає посади головного бухгалтера, то поле для підпису головбуха має залишатися незаповненим (п. 3.3 Порядку формування та подання страхувальниками звітності по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затвердженого постановою правління ФТВП від 18.01.11 р. № 4).

(7) Наша думка: через відсутність докладних інструкцій щодо заповнення цих звітів так само, як і у звітності, що подається до ПФУ та ФТВП, не потрібно заповнювати в цих звітах поле для головного бухгалтера, оскільки при застосуванні цих форм організації бухобліку відсутня посада головного бухгалтера.

 

Відповідальність за якість бухгалтерської роботи

Відповідальність власника

. У загальному випадку власник (уповноважений орган) несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку, відображення операцій у первинних документах, зберігання оброблених документів, регістрів та звітності. Це передбачено ч. 2 і 3 ст. 8 Закону про бухоблік. Тому якщо власник не забезпечив належне виконання цих питань, не можна притягти бухгалтера до відповідальності за порушення, що стали їх наслідком. Наприклад, якщо директор не забезпечив належного зберігання оброблених первинних документів (не створив архів, що охороняється), то у штрафних санкціях, накладених через їх псування або втрати, бухгалтер не винен. Винен керівник, який не передбачив створення архіву та його охорону.

Але за похибки, що стали наслідком неякісного або непрофесійного виконання бухгалтером своїх трудових обов'язків, звичайно, відповідає бухгалтер.

Відповідальність головбуха — працівника підприємства

. За свої професійні похибки відповідає сам головний бухгалтер. Обов'язки головного бухгалтера чи особи, на яку покладено ведення бухобліку на підприємстві, названо в ч. 7 ст. 8 Закону про бухоблік, зокрема, це:

— забезпечення дотримання на підприємстві встановлених єдиних методологічних принципів бухгалтерського обліку, складання та подання в установлені строки фінансової звітності;

— організація контролю за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій;

— участь в оформленні матеріалів, пов'язаних з нестачами та відшкодуванням втрат від нестач, крадіжки та псування активів підприємства;

— забезпечення перевірки стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства.

Перелік обов'язків деталізується в посадовій інструкції.

Отже, головний бухгалтер відповідає за правильність ведення обліку та складання звітності підприємства, а створити для цього відповідні умови зобов'язаний керівник.

Якщо буде допущено будь-які порушення в бухобліку, це може призвести до інших порушень, за які як самого бухгалтера, так і директора,

перевіряючі від уповноважених органів можуть притягти до адміністративної та кримінальної відповідальності згідно з нормами КУпАП, ККУ та профільними законодавчими актами. При цьому головний бухгалтер є посадовою (службовою) особою, що підтверджують роз'яснення офіційних органів (п. 7 постанови Пленуму ВСУ від 08.10.04 р. № 15; роз'яснення Держкомісії з ЦП та ФР від 20.10.09 р. № 14; листи Мін'юсту від 03.11.06 р. № 22-48-548, від 09.08.02 р. № 24-30-2054, Держкомзему від 01.09.04 р. № 6-8-768/410, Мінпраці від 22.11.06 р. № 309/13/133-06, Держпідприємництва від 09.07.04 р. № 4655).

Складати протоколи про адміністративні правопорушення стосовно посадових осіб підприємства, у тому числі і щодо головного бухгалтера та інших працівників бухгалтерії, можуть працівники ДПС, КРУ, ПФУ, ФТВП, ФБ, ФНВ, інспекцій з праці та представники Держнаглядпраці, а також інших контролюючих органів.

До кримінальної відповідальності бухгалтерів найчастіше притягують на підставі

статей 212, 2121, 364 і 367 ККУ.

На сьогодні адміністративно-кримінальну відповідальність головного бухгалтера як особи, яка постійно або тимчасово

виконує адміністративно-господарські обов'язки, оновлено у зв'язку з набуттям чинності з 01.07.11 р. антикорупційним законодавством: Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» від 07.04.11 р. № 3207-VI та Законом України «Про засади запобігання та протидії корупції» від 07.04.11 р. № 3206-VI. Про ці нововведення читайте у статті «Протидія корупції: нове законодавство» // «БТ», 2011, № 27, с. 31.

Сам же

роботодавець може притягти головного бухгалтера та працівників бухгалтерської служби тільки до дисциплінарної та матеріальної відповідальності.

До

дисциплінарної відповідальності бухгалтера можуть притягти за порушення трудової дисципліни. При цьому згідно зі ст. 147 КЗпП передбачено лише два види покарання: догана та звільнення*. Усі інші стягнення, наприклад, штрафи тощо, законодавством не передбачені та є порушенням прав працівника.

* Про це ми писали у статті «Заохочення і стягнення: боремося за дисципліну та відповідальне ставлення до роботи» // «БТ», 2008, № 23, с. 14.

До

матеріальної відповідальності за заподіяну підприємству шкоду при виконанні трудових обов'язків працівника бухгалтерії роботодавець може притягти лише при виконанні таких умов:

1) якщо шкоду завдано внаслідок порушення покладених на працівника трудових обов'язків (

ч. 1 ст. 130 КЗпП). Перелік трудових обов'язків працівника встановлюється у трудових договорах, посадових інструкціях тощо;

2) відповідальність настає за пряму дійсну шкоду (

ч. 2 ст. 130 КЗпП). За неотриманий підприємством прибуток працівник матеріальну відповідальність не несе;

3) якщо шкоду заподіяно винними протиправними діями (бездіяльністю) працівника (

ч. 2 ст. 130 КЗпП);

4) якщо заподіяна шкода не належить до категорії нормального виробничо-господарського ризику (

ч. 4 ст. 130 КЗпП);

5) якщо працівник, який заподіяв шкоду, не перебував у стані крайньої необхідності (

ч. 4 ст. 130 КЗпП).

Для покладання на працівника матеріальної відповідальності за заподіяну шкоду роботодавець має довести наявність усіх названих вище умов. Сам же роботодавець зобов'язаний створити працівнику необхідні умови для нормальної роботи і забезпечення повного збереження довіреного йому майна (

ч. 1 ст. 131 КЗпП). Якщо такі умови не створено, то це може бути підставою для зменшення судами розміру шкоди, що відшкодовується працівником.

У загальному випадку матеріальна

відповідальність працівників бухгалтерії може бути обмеженою (не більше середнього заробітку). Повна матеріальна відповідальність, коли відшкодовується вся сума заподіяної шкоди, настає в тих працівників, з яким укладено договір про повну матеріальну відповідальність (у бухгалтерії — це касири чи бухгалтеры, які суміщають функції касирів). Крім того, за певних умов працівників бухгалтерії можна притягти до підвищеної або кратної відповідальності. Докладно питання притягнення працівників до матеріальної відповідальності див. у Темі тижня «Матеріальна відповідальність працівників» // «БТ», 2008, № 41, с. 37.

Що стосується обов'язкового укладення з головним бухгалтером договору про повну матеріальну відповідальність, то здебільшого головний бухгалтер не є матеріально відповідальною особою. Тому договір про повну матеріальну відповідальність укладатися не повинен. І керівник підприємства не може примусити головного бухгалтера до його укладення, тим більше що в

Переліку № 447 серед працівників, з якими може бути укладено договір про повну матеріальну відповідальність, посада головного бухгалтера не фігурує. Але якщо головний бухгалтер виконує функції касира, з ним обов'язково укладають договір про повну матеріальну відповідальність стосовно доручених йому як касиру цінностей. У такому разі головний бухгалтер буде матеріально відповідальною особою.

Одвічне питання —

чи несе бухгалтер відповідальність за похибки свого попередника . Не так давно ДПАУ роз'яснила його на користь головбуха. Так, у листі від 05.05.11 р. № 5461/5/23-4016 («БТ», 2011, № 23, с. 10) вона зауважила, що чинним законодавством не передбачено обов'язку головного бухгалтера підприємства в разі призначення на посаду проводити перевірку бухгалтерського обліку та звітності підприємства за попередні періоди і не передбачено його відповідальності за недоліки в обліку, допущені в періодах, коли відповідальною за облік була інша особа. Це випливає зі ст. 8 Закону про бухоблік, згідно з якою питання організації бухобліку — це компетенція власника (уповноваженого органу). І відповідальність за організацію бухобліку несе саме роботодавець, а не бухгалтер. До компетенції головбуха ДПАУ у вищезазначеному листі, віднесла обов'язки, названі в ч. 7 ст. 8 Закону про бухоблік.

Таким чином, сподіватимемося, що багаторічна практика покладання на бухгалтерів відповідальності за похибки їх попередників, озвучена ще в

листі ДПАУ від 17.04.02 р. № 3125/5/26-2119, канула в Лету. Тож тепер під час улаштування на роботу їм не потрібно навіть перевіряти бухгалтерську документацію, що залишилася після звільненого попередника та яка буде підставою для складання податкової звітності в період виконання ним посадових обов'язків, як ДПАУ рекомендувала в листі від 18.09.09 р. № 11305/5/23-4018/462 («БТ», 2009, № 47, с. 11). Про якісне виконання своїх посадових обов'язків у період роботи попередника має піклуватися власник (уповноважена особа), адже за організацію бухобліку відповідає саме він, а не головний бухгалтер.

Відповідальність бухгалтера-ФОП

. Якщо бухгалтерський облік веде ФОП, то оскільки такі взаємовідносини регулюються нормами цивільно-правового законодавства (ГКУ та ЦКУ), застосувати до підприємця заходи дисциплінарної та матеріальної відповідальності як до найманого працівника згідно з нормами КЗпП підприємство не може. Матеріальна відповідальність ФОП як виконавця за ЦП-договором настає у випадках, прописаних в умовах договору. Зазвичай підприємець згідно з умовами договору зобов'язаний відшкодувати всю суму фінансових санкцій, які було застосовано до підприємства через неналежне виконання ФОП робіт за договором.

Що стосується притягнення ФОП

до адміністративної та кримінальної відповідальності за допущені похибки, за які для головного бухгалтера настає така відповідальність згідно з нормами КУпАП та ККУ , то тут слід виходити з того, чи є ФОП посадовою (службовою) особою. ДПАУ вважає підприємця посадовою особою, яку притягують до адміністративної відповідальності на загальних підставах, за умови, що про передачу повноважень керівником підприємства видано відповідний наказ (лист ДПАУ від 29.10.09 р. № 11145/6/10-5015/3550). Інші органи вважають, то ФОП не може бути посадовою особою (п. 5 постанови Пленуму ВСУ від 08.10.04 р. № 15; листи Держкомзему від 01.09.04 р. № 6-8-768/410 і ДПА у м. Києві від 29.11.06 р. № 992/10/31-106). Мін'юст розглядає ФОП як посадову особу у випадку виконання нею організаційно-розпорядчих функцій (лист від 03.11.06 р. № 22-48-548). У зв'язку з цим у статті «Якщо штатного бухгалтера немає: хто підписує звітність і несе відповідальність» («БТ», 2010, № 11, с. 33) ми рекомендували не включати до умов договору повноваження ФОП щодо підписання первинних документів і звітності, покладання функцій контролю за веденням касових операцій, раціональним використанням матеріальних і трудових функцій. Бажано обмежитися обтічними формулюваннями на кшталт «бере участь у підготовці та поданні до уповноважених органів звітності».

Відповідальність аудиторської фірми

. Якщо бухоблік веде аудиторська фірма, що є юридичною особою, то оскільки діють цивільно-правові відносини, заходи дисциплінарної та матеріальної відповідальності, передбачені КЗпП, не застосовуються. Матеріальна відповідальність аудиторської фірми як виконавця за ЦП-договором, як і у випадку у ФОП, настає за певних умов, прописаних у договорі (зазвичай відшкодовується вся сума фінансових санкцій, які було застосовано до підприємства через неналежне виконання робіт за договором).

Що стосується застосування поняття «посадова особа» і відповідно притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності працівників аудиторської фірми, то стосовно клієнта вони під це визначення підпадати не повинні, оскільки у цивільно-правові відносини вступає юридична особа — аудиторська фірма, а не фізичні особи — укладачі звітності.

Відповідальність власника (керівника підприємства), який самостійно веде бухоблік

. Якщо бухгалтерський облік самостійно веде власник або керівник підприємства, то для цілей притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності така особа є посадовою (службовою) особою. А от до дисциплінарної та матеріальної відповідальності згідно з нормами трудового законодавства (КЗпП) можна притягти лише керівника, оскільки він перебуває з підприємством у трудових відносинах.

 

Запитання — відповіді

Хто веде облік у підприємця? На яку посаду можна прийняти такого працівника?

 

ФОП як суб'єкти господарювання бухгалтерський облік своєї діяльності не ведуть. Однак для виписування первинних документів, ведення податкового обліку та складання необхідних звітів для ДПС, ПФУ, ФТВП, ФБ та ФНВ ніщо не забороняє ФОП прийняти на роботу згідно з нормами трудового законодавства найманого працівника. При цьому незважаючи на неведення бухобліку, підприємець приймає на роботу такого працівника на посаду бухгалтера. На думку Мінпраці (лист від 30.05.01 р. № 03-3/2478-018-2), якщо керуватися Довідником № 336, для виконання обов'язків бухгалтера у ФОП підійдуть особи з кваліфікацією бухгалтера I або II категорії.

У розділі «Відомості про роботу» трудової книжки працівника, який займається оформленням документації та веденням обліку, слід зробити запис: «Прийнятий на посаду бухгалтера».

У формі трудового договору між працівником та фізичною особою можна зазначити відомості, які зазвичай містяться в посадовій інструкції бухгалтера або кваліфікаційних вимогах згідно з Довідником № 336. Приклад унесення таких записів наведено в Пошті тижня «Як оформити працівника, який веде облік у підприємця» // «БТ», 2009, № 33, с. 45.

Щодо

підписування звітності слід ураховувати, що на звітних формах для ФОП передбачено лише поле для підпису безпосередньо підприємцем. Тому бухгалтер підприємця звіти не підписує, їх підписує сам ФОП і делегувати такі повноваження своєму бухгалтеру не може.

 

Як бути бухгалтеру в ситуації, коли директор віддає незаконне розпорядження?

 

Звичайно ж, головному бухгалтеру (іншому працівнику бухгалтерії) рекомендуємо відмовитися від виконання незаконного розпорядження. Якщо через таку відмову бухгалтеру стало неможливо нормально працювати, радимо підшукувати нову роботу. Справа в тому, що виконання незаконних дій, вчинених або на вимогу, або навіть під тиском директора, у суді не розглядатиметься як факт, що звільняє від відповідальності. Те, що незаконні дії в підсумку було виконано за вказівкою керівника, при розгляді справи може взагалі кваліфікуватися як діяння, вчинені за попередньою змовою.

А це означає, що якщо бухгалтер вчинить адміністративне або кримінальне порушення навіть під тиском інших осіб, його притягнуть до відповідальності як виконавця в загальному порядку.

За часів дії

Положення про головних бухгалтерів діяла норма, згідно з якою бухгалтер звільнявся від відповідальності за незаконні дії, якщо він подавав доповідну записку керівнику із вказівкою на незаконність здійснюваних операцій. У такому разі вся відповідальність за незаконність здійснених операцій покладалася на керівника підприємства (абзац другий п. 15 Положення про головних бухгалтерів). Але на сьогодні це Положення не працює, а зазначена вище норма не діє (листи МФУ від 12.02.10 р. № 31-34000-10-5/3091, від 30.11.09 р. № 31-28020-02-10/32483 і Мін’юсту от 19.02.10 г. № 607-0-26-10-34). Іншої аналогічної амністуючої норми в нашому законодавстві немає. Тому, бухгалтери, будьте пильні та не піддайтеся на жодні вмовляння свого начальства — відповідати за свої діяння доведеться вам за всією суворістю закону!!!

 

Чи обов'язково сьогодні підприємствам застосовувати МСФЗ? Якщо ні, то коли це стане обов'язком?

 

На сьогодні

підприємство самостійно визначає доцільність застосування МСФЗ, крім випадків, коли обов'язковість застосування МСФЗ визначено законодавством (абзац сьомий ч. 5 ст. 8 Закону про бухоблік). Зараз МСФЗ застосовують банки (ч. 3 ст. 6 Закону про бухоблік) та публічні акціонерні товариства (ч. 6 ст. 40 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» від 23.02.06 р. № 3480-IV). Звичайно, рівень знань головного бухгалтера на таких підприємствах має підтверджуватися сертифікатом з МСФЗ.

Після набуття чинності

з 1 січня 2012 року новою ст. 121 Закону про бухоблік* обов'язково складати фінансову звітність і консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами повинні будуть:

— публічні акціонерні товариства;

— банки;

— страховики;

— підприємства, що здійснюють господарську діяльність за визначеними Кабміном видами.

* Ці зміни передбачено Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 12.05.11 р. № 3332-VI (див. ком. на с. 4 цього номера).

Інші підприємства, як і до цього, самостійно вирішують питання доцільності застосування МСФЗ (

ч. 3 ст. 121 Закону про бухоблік). Про застосування МСФЗ підприємстві повинні будуть повідомити Держкомстат у порядку, визначеному Кабміном.

Як бачимо, для банків та публічних акціонерних товариств застосування МСФЗ не буде нововведенням і після 2012 року.

 

Документи та скорочення статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.03 р. № 435-IV.

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.03 р. № 436-IV.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ККУ

— Кримінальний кодекс України від 05.04.01 р. № 2341-III.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Довідник № 336

— Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, які є загальними для всіх видів економічної діяльності», затверджений наказом Мінпраці від 29.12.04 р. № 336.

Порядок № 979

— Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.10 р. № 979.

Методрекомендації № 827

— Методичні рекомендації щодо централізованого прийому та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків до ОДПС України, затверджені наказом ДПАУ від 31.12.08 р. № 827.

Положення про головних бухгалтерів

— Положення про головних бухгалтерів, затверджене постановою Ради Міністрів СРСР від 24.01.80 р. № 59.

Перелік № 447

— Перелік посад і робіт, що заміщуються або виконуються працівниками, з якими підприємством, установою, організацією можуть укладатися письмові договори про повну матеріальну відповідальність за незабезпечення збереження цінностей, переданих їм для зберігання, обробки, продажу (відпуску), перевезення або застосування у процесі виробництва, наведений у додатку 1 до постанови Держкомпраці СРСР та Секретаріату ВЦРПС від 28.12.77 р. № 447/24.

ФОП

— фізична особа — підприємець.

ПФУ

— Пенсійний фонд України.

ФТВП

— Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

ФБ

— Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

ФНВ

— Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

ЦП-договір

— договір цивільно-правового характеру.

МСФЗ

— міжнародні стандарти фінансової звітності.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі