Теми статей
Обрати теми

Тема тижня. Новий Реєстр податкових накладних

Редакція БТ
Стаття

НОВИЙ РЕЄСТР ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ

 

Нова форма Реєстру виданих та отриманих податкових накладних і Порядок його заповнення на перший погляд мало чим відрізняються від попередників. Проте виникає безліч запитань щодо заповнення Реєстру. Дров у багаття підкладають консультації податківців (зокрема, з Єдиної бази податкових знань, розміщеної на сайті ДПАУ: www.sta.gov.ua), які, здавалося б, мали б усувати різні двозначності у трактуванні законодавчих норм, інколи навпаки — тільки додають плутанини.

Тому сьогоднішню Тему тижня ми присвятили заповненню Реєстру. У ній розглянемо порядок заповнення Реєстру при здійсненні як стандартних, так і специфічних операцій. І все це проілюструємо наочними прикладами.

У сьогоднішній Темі тижня розглянемо, яких змін зазнала форма Реєстру виданих та отриманих податкових накладних, як відображати в ньому стандартні та нетипові операції, проаналізуємо неоднозначні моменти його заповнення.

Яна ІНДЮХОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

НОВЕЛИ ВЕДЕННЯ РЕЄСТРУ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ

 

Загальні положення

Форму та порядок ведення

Реєстру виданих та отриманих податкових накладних (далі — Реєстр) затверджено наказом ДПАУ від 24.12.10 р. № 1002 (див. ком. «Реєстр податкових накладних: затверджено нову форму» // «БТ», 2011, № 3, с. 8).

Реєстр

, по суті, є документом для узагальнення інформації про всі операції, проведені платником ПДВ, тому значення цього документа важко переоцінити.

Якщо порівнювати стару й діючу форми

Реєстру, то слід зауважити, що тепер вона набула ознак повноцінної звітної форми. У новій формі Реєстру з’явилися спеціальні поля для зазначення типу та форми декларації, до якої подається Реєстр:

— 011 і 012, в яких ставлять відмітку «Х» напроти

типу декларації: «звітна» або «звітна нова»;

— 021 — 024, в яких ставлять відмітку «Х» напроти

форми податкової декларації (загальна, скорочена, спеціальна, декларація переробного підприємства).

Згідно з

абз. 2 п. 5 Порядку № 1002 у службовому полі «Номер порції реєстру» (рядок 013) зазначається номер порції Реєстру від 01 до 99. Реєстри, що містять значну кількість записів, рекомендується подавати порціями не більше 20 тисяч записів. Цю рекомендацію наведено в листі ДПАУ від 26.01.11 р. № 2049/7/16-1117 (див. ком. «Новий реєстр податкових накладних: ДПАУ роз’яснила порядок ведення» // «БТ», 2011, № 6, с. 7).

Звернемо увагу, що службове поле 013 заповнюється обов’язково — навіть якщо подається один

Реєстр (містить менше 20 тисяч записів). У такому разі в цьому полі зазначається номер порції Реєстру «01».

Обов’язок ведення

Реєстру закріплено виключно за особами, зареєстрованими як платники ПДВ (абз. 1 п. 2 Порядку № 1002).

Згідно з

п. 3 Порядку № 1002 Реєстр ведеться в електронному вигляді у форматі, затвердженому центральним органом податкової служби, і за власним бажанням платника — у паперовому вигляді.

 

З якої дати вести новий Реєстр?

Згідно з

п. 201.15 ПКУ платник податків веде Реєстр в електронному вигляді, в якому вказуються порядковий номер ПН, дата її виписування (отримання), загальна сума поставки та сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника-продавця, який видав ПН.

Платники податку незалежно від установленого їм звітного (податкового) періоду (місяць, квартал) щомісяця у строки, передбачені для місячного звітного періоду, подають до органів ДПС копії записів у

Реєстрі за такий період в електронному вигляді (докладніше див. розділ «Подання електронних копій Реєстрів» на с. 44).

Мабуть, запровадження щомісячного подання електронних копій

Реєстрів має на меті мінімізувати розбіжності, що можуть виникнути між даними продавця та покупця, якщо вони відображають дані про операції в різних періодах (місяць та квартал).

Нова форма

Реєстру почала діяти з 10.01.11 р. У зв’язку з цим у професійних колах існувала думка, що за січень потрібно буде подати два Реєстри: з 01.01.11 р. по 09.01.11 р. — за старою формою, а з 10.01.11 р. по 31.01.11 р. — за новою. Однак, на думку податківців, за січень 2011 року платники податків мали подати копії Реєстру в електронному вигляді за новою формою (див. консультацію «Податкова накладна та реєстри: відповіді на актуальні запитання від фахівців ДПАУ» // «БТ», 2011, № 5, с. 45).

 

ПОРЯДОК ЗАПОВНЕННЯ РОЗДІЛУ I

 

Особливості нумерації

Згідно з

п. 9.1 Порядку № 1002 у гр. 1 Реєстру «№ з/п» записується порядковий номер ПН чи РК. При цьому порядковий номер має відповідати порядковому номеру запису в Реєстрі.

А у гр. 3

«Порядковий номер» указується порядковий номер ПН, що відповідає номеру з графи 1 «№ з/п», або номер РК (п. 9.3 Порядку № 1002).

Аналогічний принцип нумерації відтепер діє і для РК. Раніше нумерація РК була такою: порядковий номер мав вид дробу, чисельник якого — порядковий номер самого розрахунку, а знаменник — номер ПН, до якої виписується РК (

п. 28 Порядку № 165). Тепер порядковий номер РК має відповідати номеру з гр. 1 Реєстру.

Наявність дробів у нумерації ПН та розрахунків коригування тепер характерна лише для філій (структурних підрозділів) або спецрежимної діяльності: у чисельнику ставиться порядковий номер НН або РК, а у знаменнику — код спецрежиму (перша комірка) та/або код філії (друга — четверта комірки)*.

* На це також указували податківці (див. витяг із листа ДПАУ від 11.01.11 р. № 547/7/16-1117 // «БТ», 2011, № 3, с. 46; лист від 26.01.11 р. № 2049/7/16-1117 і ком. до нього «Новий реєстр податкових накладних: ДПАУ роз’яснила порядок ведення» // «БТ», 2011, № 6, с. 7).

У стандартній ситуації значення граф 1 та 3 будуть ідентичні. Однак можливі й розбіжності, наприклад:

— при експорті, коли до графи 3 потрібно вписати номер ВМД (докладніше див. у розділі «Відображення експортних операцій у розділі I» нижче);

— при поставках товарів/послуг, що не є об’єктом обкладення ПДВ згідно зі ст. 196 ПКУ. У Реєстрі такі операції відображаються на підставі документів бухгалтерського обліку (докладніше див. у розділі «Відображення «необ’єктних» операцій у розділі I» на с. 37).

 

Відображення «звичайних» операцій у розділі I

У

розділі I «Видані податкові накладні» Реєстру фіксують інформацію про ПН, РК та ВМД. Як уже зазначалося, раніше цей розділ був другим, але в новій формі Реєстру розділи помінялися місцями.

Заповнення граф

розділу I при здійсненні стандартних операцій здійснюється таким чином:

— у гр. 1 — порядковий номер запису в

Реєстрі;

— у гр. 2 — дата виписування ПН;

— у гр. 3 — порядковий номер ПН, РК, що має відповідати номеру із гр. 1;

— у гр. 4 — вид документа («ПН» — податкова накладна, «РК» — розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до ПН, «ВМД» — вантажна митна декларація, «БО» — документ бухгалтерського обліку);

— у гр. 5 — найменування (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи — підприємця) покупця;

— у гр. 6 — ІПН покупця — платника ПДВ;

— у гр. 7 — загальна сума поставки з урахуванням ПДВ;

— у гр. 8 і 9 — база оподаткування товарів/послуг, що оподатковуються за ставкою 20 %, та сума ПДВ, нарахована на таку базу;

— у гр. 10 — база оподаткування товарів/послуг, що оподатковуються за ставкою 0 % на території України;

— у гр. 11 — вартість товарів/послуг, які звільнені від оподаткування або не є об’єктом оподаткування;

— у гр. 12 — база оподаткування експортованих товарів, а також супутніх такому експорту послуг.

Нетипові операції та спірні питання заповнення ми розглянемо в наступних розділах.

 

Відображення експортних операцій у розділі I

Порядок заповнення граф у

Реєстрі при здійсненні операцій з експорту товарів має певні нюанси. Але спочатку згадаємо про ПН. У разі здійснення експортних операцій виписана ПН (обидва примірники) залишається в експортера (п. 8 Порядку № 969). При цьому в шапці ПН потрібно вказати тип причини — «07».

Відповідно до вимоги

п. 9.3 Порядку № 1002 у гр. 3 розділу I «Видані податкові накладні» Реєстру потрібно зазначити номер ВМД.

Виникає закономірне запитання: якщо маємо два документи (ВМД та ПН) за тією самою операцією, який з них відображати в

Реєстрі?

З урахуванням викладеного вище при здійсненні експортної операції заповнити

розділ I Реєстр потрібно таким чином:

— у гр. 1 записати порядковий номер ПН (порядковий номер запису в

Реєстрі);

— у гр. 2 поставити дату виписування ПН, що відповідає даті вивезення, фактично підтвердженого оригіналом ВМД;

— у гр. 3 —

номер ВМД (останні шість знаків порядкового номера ВМД*);

— у гр. 4 — позначення «ВМД»;

— у гр. 5 — найменування (прізвище, ім’я, по батькові /за наявності/ — для фізичної особи) покупця-нерезидента;

— у гр. 6 — замість ІПН поставити відмітку «Х»**;

— у гр. 7, 12 відображається митна вартість товарів, що експортуються, у гривнях, яка обчислюється за курсом НБУ, установленим на дату складання ВМД;

— гр. 8 — 11 при експорті не заповнюються (про їх заповнення нічого не йдеться в

Порядку № 1002), однак податківці рекомендують у цих графах поставити нулі (див. матеріали ЄБПЗ).

* Згідно з листом ДПАУ від 26.01.11 р. № 2049/7/16-1117 (див. ком. «Новий реєстр податкових накладних: ДПАУ роз’яснила порядок ведення» // «БТ», 2011, № 6, с. 7).

** Зауважимо: у ПН, виписаній на експортну операцію, у графі «Індивідуальний податковий номер покупця» проставляють «0» (п. 8.1 Порядку № 969). А от у гр. 6 Реєстру податківці радять ставити знак «Х» (див. матеріали ЄБПЗ).

При експорті товарів датою виникнення податкових зобов’язань вважається дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетину митного кордону України. ВМД має бути оформлено згідно з вимогами митного законодавства (п. 187.1 ПКУ).

Відповідно до п.п. 195.1.1 ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з експорту товарів (супутніх послуг), якщо їх експорт підтверджено митною декларацією, оформленою згідно з вимогами митного законодавства.

Отже, в експортера право відобразити зобов’язання з ПДВ за нульовою ставкою, після виписки ПН, виникне після того, як він отримає правильно оформлену ВМД з відміткою митного органу про те, що товари вивезено. Через цю специфіку можлива ситуація, коли дати у гр. 2 «дата виписки» буде проставлено не у хронологічному порядку, оскільки митний орган може повернути ВМД пізніше дати проставляння відмітки про фактичне вивезення товарів, при цьому діяльність платника податків не припиняється і він може за час оформлення ВМД виписати інші ПН.

Приклад заповнення розділу I Реєстру при здійсненні експортної операції див. у розділі «Приклад заповнення розділу I» на с. 37.

 

Невиробниче використання ТМЦ та ліквідація ОФ

Почнемо з ПН. У разі поставки товарів/послуг у межах балансу платника для невиробничого використання або використання товарів/послуг, щодо яких суми ПДВ завчасно було включено до податкового кредиту, в операціях, що не є об’єктом оподаткування або звільнені від оподаткування, визнання умовної поставки товарних залишків та ОФ, а також при ліквідації ОФ за самостійним рішенням платника ПН заповнюється відповідно до вимог

п. 8 Порядку № 969 та підлягає внесенню до розділу I Реєстру. Обидва примірники такої ПН залишаються у платника, який їх виписав. Згідно з п. 8.3 Порядку № 969 у рядках «Індивідуальний податковий номер покупця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (покупця)» проставляється нуль.

Тепер звернемо увагу на графи

Реєстру, порядок заповнення яких відрізняється від порядку заповнення в разі типової операції. Так, при внесенні до Реєстру ПН, складеної в разі ліквідації ОФ чи невиробничого використання ТМЦ:

— у гр. 4 вказується вид документа — «ПН05» (ПН, виписана при ліквідації ОФ за самостійним рішенням платника податків) або «ПН04» (ПН, виписана на поставку в межах балансу для невиробничого використання);

— у гр. 5 зазначається найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи — підприємця) платника, який здійснює ліквідацію ОФ за самостійним рішенням або невиробниче використання;

— в одній із консультацій податківців, розміщеній у

ЄБПЗ, у такій ситуації рекомендовано у гр. 6 поставити нуль. Однак якщо платник використовує для ведення Реєстру в електронному вигляді програму «OPZ»***, що пропонується податківцями, то Реєстр, у гр. 6 якого зазначено нуль, не проходить контроль структури документа. Тому, на наш погляд, у гр. 6 або потрібно поставити знак «Х» (як і при відображенні експортної операції), або взагалі не заповнювати цю графу.

*** Див. статтю «Реєстр податкових накладних: «Не було бабі клопоту…», або Як підготувати електронні копії реєстрів у програмі OPZ» // «БТ», 2010, № 28, с. 17.

Інші графи заповнюються в загальному порядку.

 

Відображення звільнених операцій у розділі I

При поставці товарів/послуг, звільнених від обкладення ПДВ відповідно до

ст. 197 і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, також потрібно виписати ПН. Нагадаємо, що в самій ПН у розділі III у гр. 10 необхідно поставити відмітку «без ПДВ» та послатися на відповідну звільняючу норму — пункт та/або підпункт, статтю, підрозділ, розділ ПКУ (п. 10 Порядку № 969). Звернемо увагу, що проставляти тип причини «09» (поставка для операцій, звільнених від оподаткування ПДВ) у шапці такої ПН не потрібно. Цей код ставиться в тому випадку, коли товари, під час придбання яких суму ПДВ було включено до податкового кредиту, надалі почали використовуватися в пільгових операціях. У цій ситуації згідно з п. 198.5 ПКУ платник податків нібито сам собі виписує ПН, обидва примірники якої залишаються в нього.

У разі поставки товарів/послуг, звільнених від ПДВ, усе як завжди — оригінал ПН видається покупцю на його вимогу. Дані такої ПН відображаються в

Реєстрі. Особливих нюансів заповнення Реєстру в разі здійснення такої операції немає, зауважимо тільки одне — обсяги «звільнених» поставок відображаються у спеціальній гр. 11 розділу I Реєстру.

 

Відображення «необ’єктних» операцій у розділі I

Перелік операцій з поставки товарів/послуг, що не є об’єктом обкладення ПДВ, наведено у

ст. 196 ПКУ. Згідно з Порядком № 1002 облік таких операцій ведеться на підставі документів бухгалтерського обліку. І саме бухоблікові документи відображаються в Реєстрі. Заповнення розділу I Реєстру в разі здійснення «необ’єктних» операцій має такі особливості:

— у гр. 1 записується порядковий номер запису в

Реєстрі;

— у гр. 2, 3 — відповідні реквізити бухоблікового документа;

— у гр. 4 — «БО»;

— у гр. 5 — найменування (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи) покупця;

— у гр. 6 податківці рекомендують поставити нуль, однак, як уже згадувалося у гр. 6 слід поставити знак «Х» або не заповнювати цю графу (якщо поставка необ’єктних товарів/послуг здійснюється неплатнику ПДВ). А от у разі такої поставки платнику ПДВ, на наш погляд, є всі підстави поставити ІПН покупця, хоча ПН на таку операцію не виписується;

— у гр. 8 — 10, 12 проставляються нулі;

— у гр. 7, 11 — загальна сума поставки товарів (послуг), що не є об’єктом оподаткування.

 

Відображення послуг, отриманих від нерезидента, у розділі I

Згідно з

п. 208.2 ПКУ одержувач послуг, що поставляються нерезидентом, місце поставки яких розташоване на митній території України, нараховує податок за основною ставкою податку на базу оподаткування.

Базою оподаткування для таких послуг відповідно до

п. 190.2 ПКУ є договірна (контрактна) вартість таких послуг з урахуванням податків та зборів, за винятком ПДВ, що включаються до ціни поставки відповідно до законодавства. Певна вартість перераховується в національну валюту за валютним (змінним) курсом НБУ на дату виникнення податкових зобов’язань. При отриманні послуг від нерезидентів без їх оплати база оподаткування визначається виходячи зі звичайних цін на такі послуги без урахування ПДВ.

Одержувач послуг — платник податку складає ПН із зазначенням суми нарахованого ним податку, яка є підставою для віднесення сум ПДВ до податкового кредиту в установленому порядку. ПН складається в одному примірнику та залишається в одержувача послуг — платника податків. У

п. 8 Порядку № 969 передбачено випадки та перераховано коди типів причин, з яких обидва примірники ПН залишаються в особи, яка виписала таку ПН. Оскільки жоден код не відповідає ситуації отримання послуг від нерезидента, то поле (тип причини) в такій ПН не заповнюється.

При відображенні ПН, виписаної на послуги, отримані від нерезидента, на наш погляд,

у розділі І Реєстру слід відобразити:

— у гр. 5 — назву платника — одержувача послуг;

— у гр. 6 — ІПН платника — одержувача послуг (повні дані слід відображати для того, щоб при відображенні такої ПН у наступному періоді в

розділі ІІ Реєстру не виникло розбіжностей між даними «продавця» та «покупця»).

 

Приклад заповнення розділу I

Перш ніж розглянути приклад заповнення

розділу I Реєстру, узагальнимо всю викладену інформацію про заповнення його граф при здійсненні як стандартних, так і нетипових операцій (див. табл. 1 на с. 38).

 

Таблиця 1.

Заповнення розділу I Реєстру

Номер графи

Назва графи

Пункт Порядку № 1002

Що записувати

1

«№ з/п»

9.1

Порядковий номер ПН, РК, що має відповідати порядковому номеру запису в Реєстрі

2

«дата виписки»

9.2

Дату виписування ПН.
Для експортних операцій ця дата має відповідати даті ввезення, фактично підтвердженого оригіналом ВМД.
Для «необ’єктних» операцій у цій графі вказується дата виписування бухоблікового документа

3

«порядковий номер»

9.3

Порядковий номер ПН, РК, що має відповідати номеру з гр. 1.
У разі експортних операцій у цій графі вказують номер ВМД (останні шість знаків).
Для «необ’єктних» операцій у цій графі вказується порядковий номер «бухоблікового» документа

4

«вид документа»(1)

9.4

Вид документа згідно з такими позначеннями:
«ПН» — податкова накладна(2);
«РК» — розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до ПН;
«ВМД» — вантажна митна декларація;
«БО» — документ бухгалтерського обліку

5

«найменування (П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця)»

9.5

Для юридичної особи-отримувача вказати найменування, для фізичної особи — прізвище, ім’я, по батькові.
При ліквідації ТМЦ, ОФ у цій графі зазначається найменування (прізвище, ім’я, по батькові для фізичної особи) платника, який здійснив ліквідацію.
При отриманні послуг від нерезидента — своє найменування

6

«індивідуальний податковий номер»

9.6

ІПН покупця — платника ПДВ.
При експорті замість ІПН проставляють «Х».
При ліквідації ТМЦ, ОФ — поставити «Х» або взагалі не заповнювати (див. с. 36).
При здійсненні «необ’єктних» операцій:
— у разі поставки неплатнику ПДВ — поставити «Х» або не заповнювати;
— у разі поставки платнику ПДВ — зазначити ІПН покупця (див. с. 37).
При отриманні послуг від нерезидента — свій ІПН

7

«Загальна сума постачання, включаючи ПДВ»

9.7

Загальну суму поставки з урахуванням ПДВ.
При експорті — митну вартість товарів, що експортуються, у гривнях, яка обчислюється за курсом НБУ, установленим на дату складання ВМД.
При «необ’єктних» операціях — загальну суму поставки товарів/послуг,
що не є об’єктом оподаткування

8-11

«Постачання товарів/послуг та послуги, надані нерезидентом на митній території України, які:»

8-10

«підлягають оподаткуванню за ставкою»

8

«20 % … база оподаткування»

9,7

Базу оподаткування товарів/послуг, що оподатковуються за ставкою 20 %(3)

9

«20 % … сума ПДВ»

Суму ПДВ, нараховану за ставкою 20 % на базу оподаткування, зазначену в гр. 8(3)

10

«0 % … база оподаткування»

Базу оподаткування товарів/послуг, що оподатковуються за ставкою 0 %

11

«звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування (сума постачання)»

Цю графу призначено для відображення звільнених від оподаткування (ст. 197 і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ) або таких, що не є об’єктами оподаткування, товарів/послуг (ст. 196 ПКУ).
У ній зазначають вартість таких товарів/послуг

12(3)

«Експорт товарів та супутніх такому експорту послуг (база оподаткування)»

Базу оподаткування експортованих товарів і супутніх такому експорту послуг — митну вартість товарів, що експортуються, у гривнях, яка обчислюється за курсом НБУ, установленим на дату складання ВМД

(1)

Якщо дані документа включаються до уточнюючих розрахунків за звітний період, до виду документа додається літера «У» (наприклад, «ПНУ» — ПН, яку включено
до уточнюючого розрахунку).

(2)

Якщо ПН виписано за окремими операціями, визначеними в п. 8 Порядку № 969, то до позначення виду документа додається позначення типу причини (наприклад, «ПН01» — ПН, виписана на суму перевищення звичайної ціни над фактичною; «ПН05» — ПН, виписана в разі ліквідації ТМЦ,ОФ; «ПН01У» — ПН, виписана на суму перевищення звичайної ціни над фактичною, яку включено до уточнюючого розрахунку).

(3)

У разі здійснення записів на підставі РК такі записи робляться з відповідним знаком («+» або «-») (п. 9.8 Порядку № 1002).

 

А тепер на прикладі покажемо, як заповнити

розділ I Реєстру.

Приклад 1.

ТОВ «Веселка» (ІПН 112233445566) у лютому 2011 року здійснило такі господарські операції:

2 лютого — отримано передоплату від ТОВ «Плюс» (ІПН 111111111111) за товар у сумі 3000 грн. (у тому числі ПДВ — 500 грн.). Виписано ПН № 1;

8 лютого — експортовано товар на замовлення фірми «Lounge» (Великобританія). Оформлено ВМД № 891111 на суму 92400 грн. Виписано ПН № 2;

10 лютого — продано лікарські засоби ТОВ «МедДім» (ІПН 222222222222). Виписано ПН № 3 на суму 12000 грн. Звільнення від обкладення ПДВ поставки лікарських засобів, дозволених для виробництва та застосування в Україні, передбачено п.п. 197.1.27 ПКУ;

14 лютого — досягнуто домовленість про зменшення ціни товару, відвантаженого раніше ТОВ «Олай». Виписано РК № 4 на суму 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.) до січневої ПН № 25;

17 лютого — здійснено ліквідацію ОФ за самостійним рішенням платника. Виписано ПН № 5 на суму 9600 грн. (у тому числі ПДВ — 1600 грн.) із зазначенням типу причини, з якої обидва примірника залишаються в підприємства, — «05» (ліквідація ОФ за самостійним рішенням платника податку);

22 лютого — отримано послуги від нерезидента, який не має постійного представництва на території України (фірма «Infoleader»), на суму 15000 грн. (у тому числі ПДВ — 2500 грн.). Виписано ПН № 6 в одному примірнику (п. 208.2 ПКУ);

24 лютого — надано бухгалтерські послуги ТОВ «Люкс» на суму 7800 грн. Складено акт про виконання послуг № 27 (згідно з п.п. «в» п. 186.3 і п. 196.1.14 ПКУ бухгалтерські послуги не є об’єктом обкладення ПДВ);

25 лютого — продано товар ФОП Петрученко А. А. (неплатнику ПДВ) на суму 840 грн. (у тому числі ПДВ — 140 грн.);

28 лютого — виявлено ПН від 10.01.11 р. № 5, виписану на поставку товарів ПФ «МММ» (ІПН 444444444444) на суму 900 грн. (у тому числі ПДВ — 150 грн.), яку помилково не було включено до Реєстру за січень і не відображено в декларації з ПДВ. Таку помилку виправлено за допомогою уточнюючого розрахунку (поданого до податкової інспекції 28.02.11 р.).

На підставі виписаних ПН заповнимо розділ

I Реєстру (див. рис. 1 на с. 40).

 

Розділ I. Видані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової
накладної, ВМД тощо

Загальна сума постачання, включаючи ПДВ

Постачання товарів/послуг та послуги, надані нерезидентом на митній території України, які:

Експорт товарів та супутніх такому експорту послуг (база оподаткування)

дата виписки

порядковий номер

вид
документа

платник податку — покупець

підлягають оподаткуванню за ставкою

звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування (сума постачання)

найменування (П. І. Б. —
для фізичної особи —
підприємця)

індивідуальний податковий номер

20 %

 

0 %

база оподаткування

сума ПДВ

база оподаткування

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

02.02.2011

1

ПН

ТОВ «Плюс»

111111111111

3000

2500

500

0

0

0

2

08.02.2011

891111

ВМД

Фірма «Lounge»
(Великобританія)

Х

92400

0

0

0

0

92400

3

10.02.2011

3

ПН

ТОВ «МедДім»

222222222222

12000

0

0

0

12000

0

4

14.02.2011

4

РК

ТОВ «Олай»

333333333333

- 600

-500

-100

0

0

0

5

17.02.2011

5

ПН05

ТОВ «Веселка»

Х

9600

8000

1600

0

0

0

6

22.02.2011

6

ПН

ТОВ «Веселка»

112233445566

15000

12500

2500

0

0

0

7

24.02.2011

27

БО

ТОВ «Люкс»

Х

7800

0

0

0

7800

0

8

25.02.2011

8

ПН02

ФОП Петрученко А. А.

Х

840

700

140

0

0

0

9

28.02.2011

5

ПНУ

ПФ «МММ»

444444444444

900

750

150

0

0

0

Усього за звітний (податковий) період

140940

23950

4790

0

19800

92400

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний (податковий) період

900

750

150

0

0

0

Рис 1.

Розділ І Реєстру, заповненого за даними прикладу 1

 

ПОРЯДОК ЗАПОВНЕННЯ РОЗДІЛУ II

 

Відображення «звичайних» операцій у розділі II

У

розділі II «Отримані податкові накладні» Реєстру відображаються отримані ПН, РК, ВМД, а також інші документи, на підставі яких здійснюється облік операцій з придбання товарів/послуг.

Згідно з

пп. 201.10, 201.11 ПКУ такими документами є:

— товарні чеки чи інші розрахункові документи, що засвідчують факт сплати ПДВ під час придбання товарів/послуг, або первинні документи, складені відповідно до

Закону про бухоблік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, копії яких додаються до заяви зі скаргою на постачальника (додається покупцем до податкової декларації в разі відмови продавця надати ПН або при порушенні ним порядку її заповнення та порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних);

— транспортні квитки, готельні рахунки чи рахунки, що виставляються платнику податків за послуги зв’язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, містять загальну суму платежу, суму ПДВ та ІПН продавця, крім тих, форму яких установлено міжнародними стандартами;

— касові чеки, що містять суму отриманих товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального номера та ІПН постачальника), на загальну суму отриманих товарів/послуг не більше 200 грн. за день (без урахування ПДВ).

Щодо нумерації отриманих ПН чи інших документів зауважимо таке: у гр. 4

«Порядковий номер» розділу II «Отримані податкові накладні» записується зазначений на них порядковий номер. І на саму ПН чи інший документ, що її замінює, потрібно перенести номер запису з гр. 1 «№ з/п» (п. 11.1 Порядку № 1002).

Інформацію, що відображається в кожній із граф розділу II

Реєстру, наведено в табл. 2 на с. 42. Порядок відображення «нестандартних» операцій розглянемо докладніше.

 

Відображення імпортних операцій у розділі II

Імпортні операції відображаються в розділі II

Реєстру на підставі ВМД, оформленої відповідно до законодавства (п. 10.2 Порядку № 1002). Це зумовлено тим, що при ввезенні товарів на митну територію України ПН в імпортера не буде, а документом, що засвідчує право на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту, буде ВМД (п. 201.12 ПКУ).

При цьому деякі графи

розділу II Реєстру мають особливості заповнення, а саме:

— до гр. 3 вноситься дата оформлення ВМД;

— у гр. 4 вказуються останні шість знаків порядкового номера ВМД;

— у гр. 5 зазначають вид документа «ВМД»;

— у гр. 6 указуються

країна та найменування нерезидента (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи) (п. 11.5 Порядку № 1002);

— у гр. 7 зазначається

умовний ІПН «300000000000» (п. 11.6 Порядку № 1002). Якщо товари/послуги, що придбаваються в нерезидента, не призначено для використання в господарській діяльності або придбано з метою використання в поставках послуг за межами України чи послуг, місце поставки яких визначається відповідно до п. 186.3 ПКУ за межами України, — умовний ІПН «200000000000»).

 

Відображення звільнених операцій в розділі II

У

ст. 197 і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ перелічено товари/послуги, поставка яких звільняється від ПДВ. Як уже зазначалося, у самій ПН від вашого контрагента мають бути відмітка «без ПДВ» та посилання на відповідну звільняючу норму. Дані такої ПН в загальному порядку вносяться до Реєстру. Особливих нюансів заповнення Реєстру при отриманні від контрагента такої ПН немає.

Обсяги звільнених товарів/послуг відображаються в

розділі II Реєстру залежно від напрямку використання таких товарів/послуг:

— якщо звільнені товари/послуги придбаваються для використання в операціях,

оподатковуваних за ставкою 20 % або 0 %, то їх вартість відображається у гр. 9;

— якщо звільнені товари/послуги придбаваються для використання у

звільнених операціях чи операціях, що не є об’єктом оподаткування, то їх вартість наводиться у гр. 11;

— якщо звільнені товари/послуги придбаваються для використання

не в господарській діяльності, то їх вартість відображається у гр. 13;

— якщо звільнені товари/послуги придбаваються для використання в операціях з

поставки послуг, місце поставки яких знаходиться за межами митної території України, то їх вартість відображається у гр. 15.

Згідно з

абз. 3 п. 11.9 Порядку № 1002 у разі придбання у платника ПДВ товарів/послуг та ОФ, звільнених від оподаткування, і тих, що не є об’єктом оподаткування, а також придбання в особи — неплатника ПДВ у графах 10, 12, 14 і 16 проставляється відмітка «Ø»*.

* В ЄБПЗ податківці рекомендують ставити в цих графах «0» (нуль), так само, як і в інших графах, що не містять даних.

 

Відображення «необ’єктних» операцій у розділі II

Згідно з

Порядком № 1002 облік операцій з поставки товарів/послуг, що не є об’єктом обкладення ПДВ відповідно до вимог ст. 196 ПКУ, ведеться на підставі документів бухгалтерського обліку. У цьому випадку дані бухоблікових документів відображаються в Реєстрі, оскільки саме вони засвідчують факт придбання товарів/послуг.

Заповнення

розділу II Реєстру при здійсненні цих операцій має такі особливості:

— у гр. 1 записується порядковий номер, що відповідає порядковому номеру запису в

Реєстрі та проставляється у графі 4;

— у гр. 2, 3 — відповідні дати отримання та виписування документа;

— у гр. 4 — номер бухоблікового документа;

— у гр. 5 — «НП»**;

— у гр. 6 — найменування постачальника (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи);

— у гр. 7 — умовний ІПН «400000000000»;

— у гр. 9, 11, 13 і 15 — вартість придбаних товарів (послуг) залежно від їх подальшого використання;

— у гр. 10, 12, 14 і 16 — відмітка «0» (нуль).

** Податківці в ЄБПЗ рекомендують ставити відмітку «БО» (така відмітка застосовується в розділі I), але ми вважаємо, що в цій графі краще поставити «НП» (придбання в неплатника ПДВ), адже ПН немає, тому ПДВ-статус постачальника ні на що не впливає, тож його можна розглядати як неплатника ПДВ.

 

Відображення послуг, отриманих від нерезидента, у розділі II

Операції з отримання послуг від нерезидента відображаються на підставі ПН, податкові зобов’язання за якою включено до податкової декларації попереднього періоду. Отже, така ПН відображається в

Реєстрі двічі — спочатку в розділі I у періоді виникнення податкових зобов’язань, а в наступному періоді — у розділі II.

При повторному відображенні ПН, виписаної на послуги, отримані від нерезидента, на наш погляд, у

розділі ІI Реєстру слід відобразити:

— у гр. 6 — назву платника ПДВ — одержувача послуг;

— у гр. 7 — ІПН платника — одержувача послуг (повні дані слід наводити для того, щоб при відображенні такої ПН у наступному періоді в

розділі ІІ Реєстру не виникло розбіжностей між даними «продавця» та «покупця»).

Отже, по суті, підприємство, що отримало послуги від нерезидента, є для себе самого і «продавцем», і «покупцем», оскільки і в

розділі І, і в розділі ІІ указуються дані самого підприємства.

Інші графи заповнюються в загальному порядку.

 

Приклад заповнення розділу II

Як ми заповнювали

розділ I Реєстру, так само і заповнюватимемо й розділ II: спочатку (див. табл. 2) узагальнимо інформацію про те, що заносити до граф розділу II Реєстру при здійсненні стандартних та нетипових операцій, а потім розглянемо комплексний приклад.

 

Таблиця 2.

Заповнення розділу II Реєстру

Номер графи

Назва графи

Пункт Порядку № 1002

Що відображаємо

1

2

3

4

1

«№ з/п»

11.1

Номер запису ПН, РК, ВМД, інших документів, зазначених у пп. 201.10, 201.11 ПКУ, а також документа, що засвідчує факт придбання товарів.
Номер запису переноситься на вказаний документ

2

«дата отримання»

11.2

Дата отримання ПН чи іншого документа

3

«дата виписки»

11.3

Дата виписування ПН чи іншого документа, при імпорті — дата оформлення ВМД

4

«порядковий номер»

Порядковий номер ПН чи іншого документа, що відповідає гр. 1.
При імпорті вказуються останні шість знаків порядкового номера ВМД

5

«вид документа»(1)

11.4

Вид документа згідно з такими позначеннями:
«ПН» — податкова накладна;
«РК» — розрахунок коригування до податкової накладної;
«ВМД» — вантажна митна декларація;
«ЧК» — касовий чек;
«ТК» — транспортний квиток;
«ГР» — готельний рахунок;
«ПЗ» — рахунок за послуги зв’язку;
«ПО» — послуги, вартість яких визначається за показаннями приладів
обліку;
«ЗП» — заява платника відповідно до п. 201.10 ПКУ;
«НП»(2) — документ, що засвідчує придбання товарів/послуг на митній території України в осіб — неплатників ПДВ

6

«найменування (П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця

11.5

Указується найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи— підприємця) постачальника.
При імпорті — зазначаються країна та найменування нерезидента (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи).
Якщо ПН складено на послуги, отримані від нерезидента, — своє найменування

7

«індивідуальний податковий номер»

11.6

ІПН постачальника — платника ПДВ.
Якщо ПН складено на послуги, отримані від нерезидента, — свій ІПН.
При імпорті:
— товарів/послуг, призначених для використання в госпдіяльності на території України, зазначається умовний ІПН «300000000000»;
— товарів/послуг, не призначених для використання в господарській діяльності або придбаних з метою використання в поставках послуг за межами України чи послуг, місце поставки яких визначається відповідно до п. 186.3 ПКУ за межами України, — умовний ІПН «200000000000».
У разі придбання у неплатника ПДВ — умовний ІПН «400000000000»

8

«Загальна сума, включаючи ПДВ»

11.7

Загальна сума, уключаючи ПДВ

9-16

«Придбавання (виготовлення, будівництво, спорудження) імпорт товарів/послуг, включаючи одержання від нерезидента:

9-12

«з метою їх використання в межах господарської діяльності для здійснення операцій, які:»

9(3)

«підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %… вартість без ПДВ»

11.8

Вартість товарів/послуг чи ОФ без ПДВ
(у тому числі вартість «звільнених» товарів/послуг, що використовуватимуться в господарській діяльності для здійснення операцій, оподатковуваних за ставками 20 %, 0 %)

10(3)

«підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %… сума ПДВ»

11.9

Сума ПДВ, сплачена (нарахована) щодо товарів/послуг та ОФ, визначена виходячи з їх вартості, зазначеної в гр. 9.
У разі придбання у платника ПДВ «звільнених» товарів/послуг та ОФ, що не є об’єктом оподаткування, а також у разі придбання в особи — неплатника ПДВ — «0»

11(3)

«звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування… вартість без ПДВ»

11.8

Вартість товарів/послуг чи ОФ без ПДВ
(у тому числі вартість придбаних «звільнених» товарів/послуг, що використовуватимуться в господарській діяльності для здійснення операцій, які звільнені від оподаткування та не є об’єктом оподаткування)

12(3), (4)

«звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування… сума ПДВ»

11.9

Сума ПДВ, сплачена (нарахована) щодо товарів/послуг та ОФ, визначена виходячи з їх вартості, зазначеної у гр. 11.
У разі придбання у платника ПДВ «звільнених» товарів/послуг та ОФ, що не є об’єктом оподаткування, а також у разі придбання в особи — неплатника ПДВ — «0»

13(3)

«не призначаються для їх використання в господарській діяльності… вартість без ПДВ»

11.8

Вартість товарів/послуг чи ОФ без ПДВ
(у тому числі вартість придбаних «звільнених» товарів/послуг, не призначених для використання в господарській діяльності)

14(3)

«не призначаються для їх використання в господарській діяльності… сума ПДВ»

11.9

Сума ПДВ, сплачена (нарахована) щодо товарів/послуг та ОФ, визначена виходячи з їх вартості, зазначеної у гр. 13

15(3)

«для постачання послуг за межами митної території Україні або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до п.п. 186.3 ПКУ… вартість без ПДВ»

11.8

Вартість товарів/послуг чи ОФ без ПДВ
(у тому числі вартість придбаних «звільнених» товарів/послуг, для поставки послуг за межами митної території України або послуг, місце поставки яких визначається відповідно до п.п. 186.3 ПКУ за межами митної території України)

16(3), (4)

«для постачання послуг за межами митної території Україні або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до п.п. 186.3 ПКУ… сума ПДВ»

11.9

Сума ПДВ, сплачена (нарахована) щодо товарів/послуг та ОФ, визначена виходячи з їх вартості, зазначеної у гр. 15.
У разі придбання у платника ПДВ «звільнених» товарів/послуг та ОФ, що не є об’єктом оподаткування, а також уразі придбання в особи — платника ПДВ — «0»

(1)

У разі якщо дані документа включаються до уточнюючих розрахунків за звітний період, до виду документа додається літера «У» (наприклад, ПН — податкова накладна, ПНУ — податкова накладна, включена до уточнюючих розрахунків).

(2)

На наш погляд, при здійсненні «необ’єктних» операцій потрібно ставити саме «НП», хоча податківці в ЄБПЗ пропонують «БО».

(3)

При здійсненні записів на підставі РК такі записи здійснюються з відповідним знаком («+» або «-»).

(4)

Сума ПДВ, зазначена у графах 12, 14, 16, до податкового кредиту не включається.

 

Приклад 2.

ТОВ «Веселка» (ІПН 112233445566) у лютому 2011 року здійснило такі господарські операції:

1 лютого — придбало товар у ТОВ «МіК» (ІПН 555555555555) для використання його в господарській діяльності підприємства. Отримано ПН від 01.02.11 р. № 15 на суму 9000 грн. (у тому числі — ПДВ 1500 грн.).

3 лютого — отримало придбані у фірми «Charme» (Франція) лікарські препарати. Оформлено ВМД від 02.02.11 р. № 121251 на суму 35000 грн. (без ПДВ), які буде використано в операціях, звільнених від сплати ПДВ (пп. 197.1.27 і 206.2.1 ПКУ).

7 лютого — придбало автомобіль у ТОВ «МіА» (ІПН 666666666666) (у господарській діяльності підприємства не використовується). Отримано ПН від 08.02.11 р. № 11 на суму 120000 грн. (у тому числі ПДВ — 20000 грн.).

10 лютого — отримало послуги з технічного обслуговування автомобіля, що не використовується в господарській діяльності підприємства, від ФОП Максименко А. В. (неплатник ПДВ). Підписано Акт виконаних робіт № 109 на суму 360 грн.

15 лютого — отримало маркетингові послуги від ТОВ «Апостол» (ІПН 777777777777). Отримано ПН № 24 на суму 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.). Придбані послуги буде використано надалі для надання послуг нерезиденту (місце поставки за межами митної території України відповідно до п. 186.3 ПКУ).

16 лютого — отримало розрахунок коригування від 10.02.11 р. № 26 до січневої ПН від ТОВ «Дельфін» (ІПН 888888888888) на суму поверненого товару 2400 грн.(у тому числі ПДВ — 400 грн.).

17 лютого — здійснило передоплату за товар ТОВ «Лід» (ІПН 999999999999) на суму 6240 грн. (у тому числі ПДВ — 1040 грн.). На суму передоплати 18.02.11 р. отримано ПН від 17.02.11 р. № 23.

18 лютого — затвердило Авансовий звіт. Аванс було видано на придбання канцелярських товарів. Працівником надано касовий чек ФОП Власенко П. П. від 17.02.11 р. № 6599 з фіскальним номером 1233123312 та ІПН 2244556677 на суму 150 грн. (у тому числі ПДВ — 26 грн.).

21 лютого — відобразило податковий кредит на підставі ПН від 26.01.11 р. № 7, виписаної на послуги, отримані від нерезидента, місце поставки яких знаходиться на митній території України, на суму 22800 грн. (у тому числі ПДВ — 3800 грн.).

Нагадаємо, що при імпорті послуг податкове зобов’язання виникає за правилом першої події (п. 187.8 ПКУ) та відображається в розділі I Реєстру, а податковий кредит показується в наступному звітному періоді — у періоді сплати (нарахування) податкових зобов’язань (п. 198.2 ПКУ).

28 лютого — підписало акт від 28.02.11 р. на послуги з оренди офісу, отримані від ТОВ «Офіс-сервіс» (ІПН 998877665544), на суму 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.). Отримано ПН від 28.02.11 р. № 35 на такі послуги.

28 лютого — утримало комісію АКБ «Супербанк» за розрахунково-касове обслуговування в сумі 300 грн. (без ПДВ), підстава — меморіальний ордер банку від 28.02.11 р. № 122.

28 лютого — здійснило розподіл податкового кредиту, сформованого щодо придбаних канцтоварів (касовий чек від 17.02.11 р. № 6599) та оренди офісу (ПН від 28.02.11 р. № 35). Коефіцієнт використання товарів та послуг, що одночасно використовуються в оподатковуваних та звільнених /необ’єктних операціях, розрахований у січні, склав 0,6 (60 % вхідного ПДВ уключається до податкового кредиту за оподатковуваними операціями, а 40 % відноситься на звільнені/необ’єктні операції). Таким чином, із гр. 9 і 10 потрібно «прибрати» 40 % первісно відображених показників.

Результат розподілу бази оподаткування: (125 + 1500)

х 0,4 = = 650 грн. (відображаємо у гр. 9 зі знаком «мінус», а у гр. 11 — зі знаком «плюс»).

Результат розподілу суми ПДВ: (25 + 300)

х 0,4 % = 130 грн. (відображаємо у гр. 10 зі знаком «мінус», а у гр. 12 — зі знаком «плюс»).

У гр. 5 до позначень видів документів, за якими проведено розподіл, додаємо знак «Р» («ЧКР — касовий чек, за яким проведено розподіл податкового кредиту, «ПНР» — ПН, за якою проведено розподіл податкового кредиту).

На підставі описаних операцій заповнимо

розділ II Реєстру (див. рис. 2 на с. 45).

 

Розділ II. Отримані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, ВМД, касовий чек, транспортний квиток, готельний рахунок, рахунок за послуги зв’язку, рахунок за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, заява та копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу тощо

Загальна сума, включаючи ПДВ

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт товарів/послуг, включаючи одержання від нерезидента:

дата отримання

дата виписки

порядковий номер

вид документа

постачальник

з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які:

які не призначаються для їх використання у господарській діяльності

для постачання послуг за межами митної території України або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до пункту 186.3 статті 186 розділу V Кодексу за межами митної території України

найменування
(П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця)

індивідуальний податковий номер

підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %

звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1

01.02.2011

01.02.2011

15

ПН

ТОВ «МіК»

555555555555

9000

7500

1500

0

0

0

0

0

0

2

03.02.2011

02.02.2011

121251

ВМД

Фірма «Charme» Франція

300000000000

35000

0

0

35000

0

0

0

0

0

3

07.02.2011

08.02.2011

11

ПН

ТОВ «МіА»

666666666666

120000

0

0

0

0

100000

20000

0

0

4

10.02.2011

10.02.2011

109

НП

ФОП Максименко А. В.

400000000000

360

0

0

0

0

360

0

0

0

5

15.02.2011

15.02.2011

24

ПН

ТОВ «Апостол»

777777777777

600

0

0

0

0

0

0

500

100

6

16.02.2011

10.02.2011

26

РК

ТОВ «Дельфін»

888888888888

-2400

-2000

-400

0

0

0

0

0

0

7

18.02.2011

17.02.2011

23

ПН

ТОВ «Лід»

999999999999

6240

5200

1040

0

0

0

0

0

0

8

18.02.2011

17.02.2011

6599

ПКР

ФОП Власенко П. П.

2244556677

150

125

25

0

0

0

0

0

0

9

21.02.2011

17.02.2011

7

ПН

ТОВ «Радуга»

112233445566

22800

19000

3800

0

0

0

0

0

0

10

28.02.2011

28.02.2011

35

ПНР

ТОВ «Офіс-сервіс»

998877665544

1800

1500

300

0

0

0

0

0

0

11

28.02.2011

28.02.2011

122

НП

АКБ «Супербанк»

400000000000

300

300

0

0

0

0

0

0

0

12

28.02.2011

28.02.2011

Х

Х

Х

Х

0

-650

-130

650

130

0

0

0

0

Усього за звітний період

193850

30975

6135

35650

130

100360

20000

500

100

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Рис. 2.

Розділ ІI Реєстру, заповненого за даними прикладу 2

 

ПОДАННЯ РЕЄСТРУ

 

Подання електронних копій Реєстрів

Згідно зі

ст. 201.15 ПКУ платник податків веде Реєстр в електронному вигляді, в якому вказуються порядковий номер ПН, дата її виписування (отримання), загальна сума поставки та сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника-продавця, який видав ПН. У табл. 3 наведено відповіді на деякі запитання, пов’язані з поданням електронних копій Реєстрів.

 

Таблиця 3.

Питання подання електронних копій Реєстрів

Запитання

Відповідь

Хто подає електронні копії Реєстрів?

Усі платники ПДВ

Хто подає Реєстр за наявності філій, яким делеговано право ведення
частини Реєстру?

Головне підприємство.
Платник ПДВ може делегувати філіям повноваження ведення Реєстру.
При цьому якщо не зареєстровані платниками ПДВ філії та інші структурні підрозділи платника податків самостійно здійснюють придбання/поставку товарів/послуг та провадять розрахунки з постачальниками/споживачами, то зареєстрований платник податків, до складу якого вони входять, може делегувати філії чи структурному підрозділу право ведення частини Реєстру в межах діяльності такої філії (структурного підрозділу) — абз. 2 п. 2 Порядку № 1002. Для цього платник податків має кожній філії та структурному підрозділу присвоїти окремий числовий код (номер, шифр), про що письмово поінформувати орган ДПС за місцем його реєстрації як платника ПДВ.
Такі філії (структурні підрозділи) у службовому полі 04 «Платник» Реєстру вказують найменування платника і через дріб — найменування та код (номер, шифр), присвоєний цим філіям (структурним підрозділам) (абз. 3 п. 5 Порядку № 1002).
З урахуванням цього було б логічним, щоб головне підприємство подавало Реєстри філій у вигляді окремої порції. Однак зверніть увагу! Фахівці ДПАУ наполягають на тому, що подавати Реєстри, сформовані філіями як окремі порції загального Реєстру, юридичним особам не можна (див. консультацію на с. 33).

Тому якщо платник податків скористався правом делегування ведення частини Реєстру своїй філії (структурному підрозділу), то дані таких частин Реєстрів є складовими частинами Реєстру платника податку. Отже, Реєстр, який подається платником податків, виглядає як єдиний документ з урахуванням показників Реєстрів своїх
філій

Яка періодичність подання і строки подання копій Реєстрів?

Щомісячне подання до органів ДПС електронних копій записів у Реєстрах незалежно від звітного податкового періоду (чи то місяць, чи то квартал), передбачено ст. 201.15 ПКУ і закріплено в п. 3 Порядку № 1002

Де взяти відповідне програмне забезпечення ведення Реєстру в електронному вигляді?

Згідно з абз. 3 п. 201.15 ПКУ орган ДПС розробляє та розміщує на своєму офіційному веб-сайті програму ведення обліку записів у Реєстрі в електронному вигляді та забезпечує її безкоштовне розповсюдження (уключаючи необхідні зміни й доповнення) шляхом надання доступу до копіювання такої програми через Інтернет, так і шляхом записування на магнітні носії інформації платника на його запит (ознайомитися з порядком роботи з програмним забезпеченням щодо формування податкової звітності в електронному вигляді та скачати програму можна за таким посиланням: http://www.sta.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=249372&cat_id=114931)

Яким способом можна подати копії Реєстру?

Реєстри можуть подаватися двома способами (абз. 2 п. 3 Порядку № 1002):
1) через Інтернет з використанням електронного цифрового підпису;
2) на електронних носіях, відвідавши орган ДПС

Чи обов’язково
дублювати Реєстр у паперовому
вигляді?

Ні. У паперовому вигляді Реєстр платник податків може вести виключно за власним бажанням
(абз. 1 п. 3 Порядку № 1002)

Чи потрібно подавати в органи ДПС копії Реєстрів, що містять виправлені помилки, і додавати до уточнюючих розрахунків?

Ні, не потрібно. Згідно з абз. 3 п. 1 Порядку № 1002 виправлення помилки в Реєстрі здійснюється методом «сторно» за правилами, передбаченими для бухгалтерського обліку, у момент виявлення таких помилок. Коригування помилкових записів у Реєстрі не спричинює необхідності формування нових (уточнюючих) Реєстрів, а отже, й подавати до органу ДПС копії реєстрів, що містять виправлені помилки, не потрібно. Платники податків за звітний період визначають підсумки щодня зареєстрованих операцій та окремо визначають підсумки для уточнюючих розрахунків (п. 12 Порядку № 1002). Також не потрібно подавати копії Реєстрів разом з уточнюючим розрахунком, тому що Реєстри, що подаються платником податків разом з податковою декларацією, уже містять показники, уключені до уточнюючих розрахунків.
Аналогічне роз’яснення є і в ЄБПЗ

Якщо податкова декларація з ПДВ подається з прокресленнями, чи потрібно додавати до неї електронні копії Реєстрів?

Потрібно. Податківці в ЄБПЗ висловили таку думку: оскільки ПКУ та Порядком № 1002 не встановлено залежності подання копій Реєстрів в електронному вигляді від стану господарської діяльності платника податків та від наявності чи відсутності податкових зобов’язань і податкового кредиту у відповідному звітному періоді, то платник податків зобов’язаний до податкової декларації з ПДВ, яка подається до органу ДПС із прокресленнями, додавати копії Реєстрів в електронному вигляді за відповідний звітний період

 

Відповідальність за неналежне ведення Реєстру

Як уже зазначалося, згідно з

п. 1 Порядку № 1002 Реєстр — це форма для реєстрації виданих та отриманих ПН. ПКУ та Порядком № 1002 прямо не передбачено відповідальності за неналежне ведення Реєстру або неведення його взагалі. Але слід пам’ятати про адмінвідповідальність.

Невиконання вимог щодо ведення

Реєстру загрожує накладенням адміністративного штрафу на платника податків за ст. 1631 КУпАП, згідно з якою відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій установленого законом порядку ведення податкового обліку, у тому числі неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України, тягне за собою штраф у розмірі від 5 до 10 нмдг (від 85 до 170 грн.). При повторному порушенні протягом року — штраф у розмірі від 10 до 15 нмдг (від 170 до 255 грн.).

 

Що буде, якщо не подати Реєстр разом із декларацією?

Припустимо, платник податків подав декларацію з ПДВ за січень у встановлені строки, при цьому не додавши до неї

Реєстр (Реєстр подано 17.02.11 р.). Чи можуть податкові органи не визнати податкову декларацію без Реєстру?

Згідно з

п. 201.15 ПКУ платники податку щомісяця у строки, передбачені для подання податкової звітності (календарний місяць), у тому числі для яких установлено звітний податковий період — квартал, подають до органів ДПС копії записів у Реєстрах за такий період в електронному вигляді. Відповідно до цієї норми прямої вказівки на те, що копії Реєстру потрібно подавати разом з декларацією, немає. Однак в ЄБПЗ зустрічаються саме такі формулювання — «разом з податковою декларацією за відповідний звітний період».

Крім того, якщо виходити з формального прочитання норм

ПКУ, квартальні платники ПДВ подають декларацію один раз на квартал, а Реєстри потрібно подавати щомісяця, тому умови подання «разом з декларацією» вони зможуть дотриматись лише один раз на квартал. Отже, ця умова є не зовсім коректною і Реєстри не можна розглядати як повноцінний додаток до декларації. Хоча візуально нова форма Реєстру нагадує звітну форму.

У новій формі декларації з ПДВ, затвердженій

наказом ДПАУ від 25.01.11 р. № 41, передбачено відмітку про одночасне подання копії записів у Реєстрі в електронному вигляді.

Тому настійно рекомендуємо подавати електронні копії Реєстру одночасно з декларацією. А про порядок заповнення Реєстру та його подання вам, шановні читачі, уже все відомо.

 

Документи та скорочення

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Порядок № 165

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165; втратив чинність з 10.01.11 р.

Порядок № 969

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 21.12.10 р. № 969.

Порядок № 1002

— Порядок ведення Реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.10 р. № 1002.

Реєстр

— Реєстр виданих та отриманих податкових накладних.

Авансовий звіт

— Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт (форму затверджено наказом ДПАУ від 23.12.10 р. № 996).

ЄБПЗ

— Єдина база податкових знань, розміщена на сайті ДПАУ: www.sta.gov.ua.

ПН

— податкова накладна.

РК

— розрахунок коригування кількісних та якісних показників до податкової накладної.

ДПС

— державна податкова служба.

ВМД

— вантажна митна декларація.

ТМЦ

— товарно-матеріальні цінності.

ОФ

— основні фонди.

нмдг

— неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі