ОПЕРАТИВНА ОРЕНДА ІМПОРТНОГО ОБЛАДНАННЯ:
ДПАУ заперечує право на податковий кредит до 01.01.11 р.
Лист Державної податкової адміністрації України від 07.04.11 р. № 9887/7/16-1517-26
«Про обкладення ПДВ операцій із ввезення орендованого обладнання»
У
листі, що коментується, ДПАУ вкотре підтвердила свою фіскальну позицію стосовно долі ПДВ, сплаченого при ввезенні об'єктів оперативного лізингу (див. «Без «імпортного» кредиту щодо оперативного лізингу»).
Без «імпортного» кредиту щодо оперативного лізингу Витяг із листа, що коментується «<…> відповідно до п.п. 7.4.1 Закону [про ПДВ. — Прим. ред.] податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг) <…> та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 6.1 Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: — придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; — придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів на незавершених капітальних інвестиціях в необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання у виробництві та/або поставці. <…> За договором оперативного лізингу (оренди) орендар не придбаває об'єкт лізингу у власність (п.п. 1.18.2 Закону № 334/94-ВР [Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.97 р. № 334/94-ВР. — Прим. ред.]). Враховуючи зазначене та те, що ввезене на умовах оперативного лізингу імпортне обладнання не є придбаним, а лише отриманим у користуванням, сума податку на додану вартість, сплачена при його ввезенні, до податкового кредиту не відноситься». |
Раніше аналогічні міркування та висновки можна було знайти в
листі ДПАУ від 31.05.10 р. № 10506/7/16-1517-16, а також у консультаціях податківців у журналі «Вісник податкової служби України», 2007, № 32.Безумовно, підстави для такого фіскального підходу за неузгодженості чинного раніше
Закону про ПДВ* є. Однак саме ця неузгодженість норм та здоровий глузд дозволяють обґрунтувати і дещо іншу, не настільки фіскальну, позицію. У зв'язку з цим звертаємо увагу наших передплатників на такі моменти:По-перше,
сплачений при ввезенні об'єкта оперативної оренди ПДВ цілком можна вважати пов'язаним з придбанням послуг оперативної оренди. Адже ніхто не заперечуватиме, що оперативну оренду згідно з п. 1.4 Закону про ПДВ було віднесено до поставки послуг, а без увезення об'єкта оперативної оренди ним неможливо буде користуватися на території України (тобто не буде й послуг оперативної оренди).По-друге, з метою обкладення ПДВ увезення об'єкта за договорами оперативної оренди прирівнюється до імпорту (
п.п. 3.1.2 Закону про ПДВ) та розглядається як окремий об'єкт оподаткування (разом із послугами оперативної оренди), що дає право на податковий кредит сам по собі. Саме такого висновку можна дійти з листа ДПАУ від 19.02.10 р. № 1661/6/25-0515, де як аргументи використано посилання на пп. 3.1.2, 7.3.6, 7.5.2, 7.2.7 Закону про ПДВ. При цьому, судячи з контексту листа, його присвячено не лише лізингу в цілому, а й іншим договорам, що не передбачають передачі права власності на товари (майно).* Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (втратив чинність).
З метою ж повноти викладення цього питання зауважимо, що спір у цьому питанні має вичерпатися з 01.01.11 р. — з моменту набуття чинності положеннями
п. 198.1 (абз. «г») Податкового кодексу України, згідно з яким право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає в разі здійснення операцій із «ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу». Власне кажучи, ця норма непрямо підтверджує об'єктивність уключення лізингового ПДВ до податкового кредиту й до 01.01.11 р.