Теми статей
Обрати теми

Який строк дії виписки з держреєстру та довідки з податкової?

Редакція БТ
Відповідь на запитання

Який строк дії виписки з держреєстру та довідки з податкової?

 

Як часто підприємцю потрібно брати виписку з держреєстру та довідку з податкового органу про те, що фізична особа — підприємець перебуває на загальній системі (вона потрібна для того, щоб підтвердити право на податкові витрати)? Чи має право контрагент вимагати її оновлення щомісяця?

(м. Харків)

 

Згідно з оновленим з 06.08.11 р.

п. 177.8 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) при нарахуванні (виплаті) фізичній особі — підприємцю (далі — ФОП) доходу від операцій, що здійснюються в межах обраних ним видів діяльності, суб'єкт господарювання, який нараховує (виплачує) такий дохід, не утримує податок на доходи фізичних осіб (далі — ПДФО) у джерела виплати, якщо ФОП, який отримує такий дохід, надав копію документа, що підтверджує його державну реєстрацію відповідно до закону як суб'єкта підприємницької діяльності.

Що стосується документа, який підтверджує держреєстрацію, то тут слід ураховувати, що з 7 травня 2011 року набрав чинності

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи — підприємця» від 07.04.11 р. № 3205-VI, який скасував видачу свідоцтв про держреєстрацію (див. ком. «Скасовано свідоцтва про держреєстрацію: юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» // «БТ», 2011, № 20, с. 4). Замість свідоцтва суб'єктам господарювання, які реєструються, видається виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — держреєстр).

У зв'язку з цим ДПАУ в

листі від 17.05.11 р. № 13663/7/29-1017, ураховуючи внесені зміни, роз'яснила таке:

— якщо держреєстрацію платників податків було здійснено з 07.05.11 р. або щодо них змінювалися відомості, то підтверджуючим документом буде копія виписки;

— якщо держреєстрацію платників податків здійснено до 07.05.11 р. і після цієї дати не змінювалися відомості щодо них, то їм видаються копії свідоцтва про держреєстрацію.

Форму виписки затверджено

наказом Держкомпідприємництва від 13.04.04 р. № 47. У примітці до неї все ще зазначено, що вона дійсна протягом 30 днів з дати її видачі. Однак з 07.05.11 р. вона є безстроковою (Законом № 3205 виключено п. 7, 9 ст. 21 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.03 р. № 755-IV; далі — Закон № 755). Її доведеться отримувати заново тільки при внесенні запису про зміну відомостей про ФОП.

Отримати виписку з держреєстру, крім випадку держреєстрації, коштує 17 грн. (

ч. 10 ст. 21 Закону № 755).

Але для неутримання ПДФО однієї виписки замало, необхідна ще й інформація про види діяльності, що здійснюються ФОП (це випливає з

п. 177.6 ПКУ). Її можна отримати:

— або з

довідки з податкової, в якій буде вказано перелік видів діяльності згідно з реєстраційною карткою та обрану платником систему оподаткування (про те, що податкові органи можуть зазначати таку інформацію в довідці, ідеться в листі від 03.02.11 р. № 1085/к/17-0714 // «БТ», 2011, № 9, с. 11);

— або з витягу з держреєстру, в якому разом з іншою інформацією зазначаються види діяльності. А якщо укладено договір на виконання робіт (надання послуг), то для неутримання єдиного внеску необхідний саме такий витяг. До речі, за наявності витягу інформативність довідки в частині видів діяльності втрачається, адже їх уже зазначено у витягу. Тому якщо вам неважливо, чи перебуває ФОП на загальній системі*, достатньо мати копію витягу з держреєстру.

* Це стосується випадків роботи з ФОП— єдиноподатниками та ФОП на фікспатенті (тоді в таких контрагентів доцільно попросити копію Свідоцтва єдиноподатника або копію фіксованого патенту відповідно), а також випадків, коли суб'єкту господарювання не важливі податкові витрати (наприклад, коли з ФОП працюють єдиноподатники).

Форму витягу з держреєстру затверджено наказом Держкомпідприємництва від 20.10.05 р. № 97, і в ній не зазначено строк його дії.

Отримання витягу коштує дорожче — 51 грн. плюс 3,40 грн. за кожен аркуш інформації на бланку встановленого зразка (п. 1 наказу № 99**).

** Наказ Держкомпідприємництва «Про розмір та порядок внесення плати, що справляється за отримання витягу і довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 20.10.05 р. № 99.

Оскільки строк дії витягу не встановлено, на наш погляд, заспокоїти контрагентів підприємця має хоча б те, що він навряд чи піде виключати види діяльності, що вже містяться в держреєстрі (зазвичай до держреєстратора звертаються за внесенням додаткових видів). Тому в періодичному оновленні витягу немає необхідності, тож вважаємо, що він діє до внесення будь-яких змін до даних держреєстратора. Ще один аргумент проти постійного отримання витягу — передбачте відповідальність підприємця для випадку, коли неповідомлення про зміну видів діяльності призведе до того, що при перевірці контрагента ФОП притягнуть до відповідальності. А якщо контрагенти все-таки хочуть періодично бачити оновлений варіант довідки, домовтеся про якусь розумну періодичність.

Що стосується строку дії довідки з податкового органу про види діяльності та систему оподаткування, то в консультації з ЄБПЗ (розд. 030.12) викладено таке: «Зазначені в довідці дані дійсні до втрати ними юридичної сили». Оскільки довідка складається в довільній формі, то не буде порушенням при надсиланні запиту попросити представника податкових органів проставити на ній строк дії (наприклад, протягом IV кварталу 2011 року). Якщо строк не зазначено, ми вважаємо, що від підприємця доцільно вимагати оновлення довідки щокварталу, оскільки змінити систему оподаткування підприємець може з початку кожного кварталу (зокрема, перейти на сплату єдиного податку, що спричинить відсутність податкових витрат при роботі з таким ФОП).

Якщо ж довідка використовується як джерело інформації про види діяльності (замість витягу), коли система оподаткування неважлива (наприклад, коли єдиноподатник працює з єдиноподатником), то, як зазначалося раніше, навряд чи ФОП піде виключати види діяльності, уже наявні в держреєстрі. Тому можна не просити оновлювати довідку періодично — вважаємо, що «зазначені в довідці дані дійсні до втрати ними юридичної сили».

Але якщо ФОП виконує вам роботи (надає послуги), то він має надати копію витягу із держреєстру (тоді достатнім буде, щоб довідка з податкового органу містила тільки інформацію про те, що ФОП перебуває на загальній системі оподаткування).

Підсумовуючи викладене, зауважимо: щоб не вскочити в халепу через те, що підприємець уведе вас в оману щодо системи оподаткування та видів діяльності, наявних у держреєстрі, рекомендуємо в договорі з ФОП прописати умову про необхідність інформування про зміну системи оподаткування та про коригування відомостей про види діяльності, що містяться в держреєстрі. І звичайно ж, слід передбачити відповідальність за порушення цієї умови (наприклад, у розмірі фінансових санкцій, які буде застосовано в разі порушення цієї умови).

На закінчення наведемо таблицю, у якій систематизуємо викладену вище інформацію про документи, що підтверджують статус ФОП на загальній системі оподаткування, та строки їх дії.

 

Документи, що підтверджують статус ФОП, та строки їх дії

Документ

Навіщо потрібний

Строк дії

Виписка з держреєстру(1)

Для неутримання ПДФО

Не встановлено

Витяг із держреєстру(2)

Для неутримання ПДФО, несправляння єдиного внеску

Не встановлено (рекомендуємо оновлювати в міру внесення змін, а на вимогу контрагентів — з розумною періодичністю, наприклад, щокварталу)

Довідка з податкового органу із зазначенням(3):

— системи оподаткування та видів діяльності

Для неутримання ПДФО та підтвердження права на податкові витрати

Дійсна до втрати юридичної сили (рекомендуємо оновлювати щокварталу)

— тільки системи оподаткування

Для підтвердження права на податкові витрати

(1)

Виписка коштує 17 грн. і в загальному випадку видається протягом двох робочих днів із дати подання запиту (ч. 1 і 10 ст. 21 Закону № 755).

(2)

Витяг коштує 51 грн. плюс 3,40 грн. за кожен аркуш інформації на бланку встановленого зразка (п. 1 наказу № 99). Держреєстратор обробляє запит протягом двох робочих днів, визначає вартість залежно від розміру інформації та видає запитувачу довідку про вартість витягу. Витяг видається протягом одного робочого дня після надання документа, що підтверджує внесення плати за формування витягу (п. 5.7 Положення про порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, затвердженого наказом Держкомпідприємництва від 20.10.05 р. № 97).

(3)

Довідку податківці видають безкоштовно. Строк видачі може бути продовжено до 20 робочих днів (ЄБПЗ, розд. 030.12).

 

Яна ІНДЮХОВА

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі