Теми статей
Обрати теми

Запрошення до ДПІ може розглядатися як підстава для позапланової перевірки

Редакція БТ
Відповідь на запитання

Запрошення до ДПІ може розглядатися як підстава
для позапланової перевірки

На підприємство надійшов запит із ДПІ із запрошенням прийти і надати документи щодо операцій із сумнівним партнером. Яку відповідальність передбачено, якщо підприємство проігнорує такий запит?

(м. Львів)

 

Право на проведення таких дій передбачено нормами п.п. 20.1.1 ПКУ, що дає право податківцям запрошувати платників податків або їх представників для перевірки правильності нарахування та своєчасності сплати податків та зборів, дотримання вимог іншого законодавства, здійснення контролю за дотриманням якого покладено на органи ДПС. Письмові повідомлення про такі запрошення надсилаються в порядку, установленому ст. 42 ПКУ, не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня запрошення рекомендованими листами, в яких зазначаються підстави запрошення, дата і час, на які запрошується платник податків (представник платника податків).

Форму письмового повідомлення про запрошення до органу ДПС затверджено наказом № 980. Із неї випливає, що жодних документів, крім тих, що засвідчують особу, платник податків при відвідуванні органу ДПС мати не зобов’язаний. Однак на практиці трапляється, що в таких запитах представники органу ДПС вимагають від запрошеної особи надати певні документи, у тому числі щодо операцій із сумнівними контрагентами.

Оскільки в п.п. 20.1.1 ПКУ жодних норм, що приписують під час відвідування органу ДПС надавати ще й документи (їх копії) немає, такі вимоги можна вважати незаконними. Інакше «явка» з документами, по суті, перетворюється на невиїзну документальну перевірку або зустрічну звірку, що регламентуються іншими нормами ПКУ.

Відповідальність за таке «нез’явлення» до ДПІ або ненадання документів для ознайомлення у ПКУ відсутня. Не можуть за це порушення притягти «неслухняну» посадову особу й до адміністративної відповідальності за ст. 1633 КУпАП, оскільки вона застосовується в разі порушення інших норм ПКУ.

Не може в разі нез’явлення платника призначатися й позапланова документальна перевірка. Найближчою відповідною для цієї ситуації підставою є п.п. 78.1.1 ПКУ, де передбачається можливість призначення позапланової перевірки в разі, коли «…за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту». Цілком очевидно, що ця норма кореспондує з положеннями п.п. 1 п. 73.3 ПКУ , в яких ідеться про направлення письмового запиту про надання інформації, а не письмового повідомлення про запрошення до органу ДПС.

Але це все, знову-таки, «в теорії». А судова практика свідчить про те, що в таких запрошеннях орган ДПС може вимагати й надання документів, зокрема, щодо операцій із сумнівними контрагентами. І якщо платник податків ігнорує такі прохання, то орган ДПС призначає позапланову документальну перевірку. Причому траплялися прецеденти, коли суди підтверджували правомірність таких рішень органів ДПС.

Наприклад, у постанові Харківського окружного адміністративного суду від 19.04.12 р. у справі № 2-а-4874/12/2070 суд дійшов висновку, що запит (запрошення до ДПІ), підписаний керівником органу ДПС, містить перелік запитуваної інформації та підтверджуючих документів, надіслано на підставі того, що в результаті аналізу податкової інформації виявлено факти, які свідчать про порушення податкового законодавства, тому такий запит відповідає вимогам п. 73.3 ПКУ.

Щоправда, зустрічаються й позитивні для платників податків рішення, в яких суди визнають незаконними рішення про призначення документальних перевірок унаслідок невиконання вимог про з’явлення до органу ДПС для дачі пояснень (див, зокрема, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.05.12 р. у справі № 2а-4184/12/2670). Однак до призначення позапланової перевірки за ігнорування таких запрошень слід бути готовими.

 

Влада КАРПОВА

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі