Теми статей
Обрати теми

Щодо можливості обрання спрощеної системи оподаткування особами, які здійснюють виробництво та продаж ювелірних виробів

Редакція БТ
Лист від 19.01.2012 р. № 1255/6/17-216

СПРОЩЕНКА ДЛЯ ЮВЕЛІРІВ:

Комітет ВРУ — «ЗА!», ДПСУ — «проти»

Лист Державної податкової служби України від 19.01.12 р. № 1255/6/17-216

Лист Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики від 27.01.12 р. № 04-39/10-83

«Щодо можливості обрання спрощеної системи оподаткування особами, які здійснюють виробництво та продаж ювелірних виробів»

 

У листах, що коментуються, Державна податкова служба України (далі — ДПСУ) і Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики (далі — Комітет) виклали дві протилежні точки зору щодо можливості застосування спрощеної системи оподаткування суб'єктами господарювання, які здійснюють виробництво та продаж ювелірних виробів.

Проблему, яка розглядається в листах, що коментуються, продиктовано нормою п.п. 4 п.п. 291.5.1 Податкового кодексу України (далі — ПКУ), згідно з якою не можуть бути платниками єдиного податку юридичні особи та фізичні особи — підприємці (ФОП), котрі здійснюють видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення. Керуючись цією нормою, податківці на місцях у період подання заяв для переходу на єдиний податок з 01.01.12 р. активно відмовляли у спрощенці ювелірам, крім тих, які надають дозволені побутові послуги населенню, зазначені в п. 291.7 ПКУ, із:

— виготовлення ювелірних виробів за індивідуальним замовленням (п.п. 28);

— ремонту ювелірних виробів (п.п. 29).

ДПСУ проти єдиного податку для виготовлення та продажу ювелірних виробів. ДПСУ в листі, що коментується, зауважила, що ФОП — платники єдиного податку не мають права здійснювати виробництво та продаж ювелірних виробів*. Однак податківці не заперечують проти того, щоб платниками єдиного податку першої та другої груп були ФОП, які надають населенню побутові послуги з виготовлення ювелірних виробів за індивідуальними замовленнями та послуги з ремонту ювелірних виробів.

* Аналогічну думку ДПСУ висловлювала і у своєму листі від 05.12.11 р. № 1237/8/23-50-0318, а також у консультації, розміщеній в Єдиній базі податкових знань на сайті ДПСУ: www.sta.gov.ua.

Свої висновки ДПСУ зробила, пославшись на визначення дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, наведені в пп. 1 і 2 ст. 1 Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» від 18.11.97 р. № 637/97-ВР (далі — Закон № 637). Але аргументи податківців, м'яко кажучи, слабкуваті.

По-перше, дорогоцінні метали, дорогоцінне каміння та ювелірні вироби — це насамперед різні товари. Ювелірні вироби може бути виготовлено з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння і згодом реалізовано, але це не ототожнює їх з вихідною сировиною, з якої їх виготовлено. Так, в УКТЗЕД у групі 71 для них відведено різні розділи та окремі коди: для дорогоцінного каміння — розділ I, для дорогоцінних металів — розділ II, а для ювелірних виробів — розділ III.

По-друге, у Класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2005, затвердженій наказом Держспоживстандарту від 26.12.05 р. № 375 (далі — Класифікація ДК 009:2005), на яку орієнтувалися і податківці, і ФОП при написанні заяви, для виготовлення ювелірних виробів та операцій з дорогоцінними металами та камінням також відведено окремі коди (див. табл. на с. 9).

Тому, на наш погляд, ювеліри, які виготовляють і продають ювелірні вироби, мають право працювати на спрощенці. На це вказує і Комітет у своєму листі.

У листі ДПСУ, що коментується, нас також збентежив висновок про те, що побутові послуги населенню з виготовлення ювелірних виробів за індивідуальними замовленнями та послуги з ремонту ювелірних виробів можуть надаватися платниками єдиного податку першої та другої груп. А як же ФОП третьої групи та юридичні особи четвертої групи? Адже вони можуть здійснювати всі незаборонені види діяльності, а займатися побутовими послугами, у тому числі названими вище, їм не заборонено ПКУ! При цьому уточнення в п. 291.7 ПКУ, що названі побутові послуги населенню надаються ФОП першої та другої груп, на наш погляд, зроблено не для того, щоб дозволити лише єдиноподатникам першої та другої груп здійснювати ці види діяльності, а для того, щоб уточнити, які види діяльності з побутових дозволено саме суб'єктам цих груп. Що стосується єдиноподатників третьої та четвертої груп, то вони можуть здійснювати всі незаборонені види діяльності, у тому числі й побутові, перелік яких розшифровано в п. 291.7 ПКУ.

Комітет «ЗА!» єдиний податок для виготовлення та продажу ювелірних виробів. Комітет, на відміну від ДПСУ, у листі, що коментується, навів аргументи на користь того, що юридичні особи та ФОП при здійсненні ними виробництва корпусів годинників з дорогоцінних металів, виробництва ювелірних виробів з дорогоцінних металів, а також оптової та роздрібної торгівлі ювелірними виробами мають право обрати спрощену систему оподаткування, обліку і звітності та зареєструватися платниками єдиного податку згідно з нормами ПКУ.

Свої аргументи Комітет ґрунтує на визначеннях із того самого Закону № 637 та Класифікації ДК 009:2005 . Причому у висновку чітко простежується позиція, що ювелірні вироби, з одного боку, і сировина для них у вигляді дорогоцінного каміння і дорогоцінних металів, з іншого, для спрощеної системи — дві різні групи товарів: операції з ювелірними виробами дозволено, а операції з дорогоцінним камінням і дорогоцінними металами — заборонено. У таблиці на с. 9 наведемо висновки листа, що коментується.

Комітет зауважив, що підкласи КВЕД 13.20.0, 14.50.0 і 27.41.0 не містять роботи, які б уключали чи були б пов'язані з виготовленням ювелірних та побутових виробів з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням. Зазначені види діяльності не передбачають наявності як результату їх здійснення кінцевого продукту (товару) у вигляді ювелірних і побутових виробів з дорогоцінних металів, які може бути реалізовано. На цій підставі Комітет доходить висновку, що не можуть обрати спрощену систему оподаткування, обліку і звітності юридичні особи та ФОП, котрі здійснюють видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення, за сферою регулювання Закону № 637 і зазначеними вище кодами КВЕД з Класифікації ДК 009:2005. Для інших ювелірів — виробників спрощенку не заборонено.

Ураховуючи протилежну порівняно з ДПСУ позицію щодо застосування спрощенки ювелірами Комітет вважає за необхідне в цій ситуації застосовувати норми п.п. 4.1.4 ПКУ про презумпцію правомірності рішень платника податків у разі неоднозначного (множинного) трактування його прав та обов'язків, а також п. 56.21 ПКУ, згідно з яким у таких випадках рішення приймається на користь платника податків.

До речі, це не перший лист Комітету схожого змісту — раніше з цього питання він висловився в листі від 19.01.12 р. № 04-39/12-58. І в листі, що коментується, Комітет не вважає за необхідне його відкликати (мабуть, саме на цьому наполягала ДПСУ в листі, відповіддю на який є сьогоднішній лист , що коментується). Також Комітет вважає за необхідне, щоб ДПСУ надала узагальнюючу податкову консультацію в порядку, установленому ст. 52 ПКУ, з урахуванням позиції Комітету.

 

«Ювелірні» операції для спрощенцев
 (згідно з листом Комітету від 27.01.12 р. № 04-39/10-83)

Вид діяльності, що здійснюється підприємством (ФОП)

Визначення із Закону № 637 (пункт ст. 1)

ВВідповідний код із Класифікації ДК 009:2005

Можливість бути єдиноподатником

Видобуток, виробництво, реалізація дорогоцінних металів

Дорогоцінні метали — золото, срібло, платина і метали платинової групи (паладій, іридій, родій, осмій, рутеній) у будь-якому вигляді та стані (сировина, сплави, напівфабрикати, промислові продукти, хімічні сполуки, вироби, відходи, брухт тощо) (п. 1).
Видобуток дорогоцінних металів — вилучення дорогоцінних металів з надр і відходів гірничо-збагачувального або металургійного виробництва (хвости збагачення, відвали, шлаки, шлами, недогарки) усіма можливими способами (п. 5).
Виробництво дорогоцінних металів — вилучення дорогоцінних металів з комплексних руд, концентратів та інших напівпродуктів, відходів і брухту, що містять ці метали, та афінаж дорогоцінних металів (п. 7).
Афінаж дорогоцінних металів — металургійний процес отримання дорогоцінних металів високої чистоти шляхом відділення від них забруднюючих домішок (п. 19)

Діяльність із видобутку дорогоцінних металів — 13.20.0 «Добування руд кольорових металів».
Діяльність із виробництва дорогоцінних металів — 27.41.0 «Виробництво дорогоцінних металів» (уключаючи виробництво та афінаж необроблених дорогоцінних металів)(1).
Торгівля — 51.52.4 «Оптова торгівля золотом та іншими дорогоцінними металами»

Немає

Видобуток, виробництво, реалізація дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення

Дорогоцінне каміння — природні та штучні (синтетичні) мінерали в сировині, необробленому та обробленому вигляді (виробах) (п. 2).
Дорогоцінне каміння органогенного утворення — перли та бурштин у сировині, необробленому та обробленому вигляді (п. 3).
ВВидобуток дорогоцінного каміння і напівдорогоцінного каміння — вилучення дорогоцінного каміння і напівдорогоцінного каміння з гірських порід усіма можливими способами (п. 6 )

Діяльність із видобутку дорогоцінного каміння — 14.50.0 «Інші галузі добувної промисловості, не віднесені до інших групувань».
Торгівля — 51.56.0 «Оптова торгівля іншими проміжними продуктами», уключаючи оптову торгівлю дорогоцінним камінням

Немає

Виробництво корпусів годинників з дорогоцінних металів, виробництво ювелірних виробів з дорогоцінних металів, а також оптова та роздрібна торгівля ювелірними виробами

Х

Виробництво ювелірних виробів з дорогоцінних металів — 36.22.0 «Виробництво ювелірних виробів».
Виробництво корпусів годинників із дорогоцінних металів — 33.50.0 «Виробництво годинників» (включаючи корпуси з дорогоцінних металів).
Торгівля — 51.47.9 «Оптова торгівля іншими непродовольчими товарами споживчого призначення, н. в. і. г.» (у тому числі ювелірними виробами).
Торгівля — 52.12.0 «Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах без переваги продовольчого асортименту» (у тому числі ювелірними виробами); 52.48.2 «Роздрібна торгівля годинниками та ювелірними виробами»

Є

Побутові послуги з виготовлення ювелірних виробів за індивідуальними замовленнями та послуги з ремонту ювелірних виробів

Х

52.73.2 «Ремонт ювелірних виробів».
36.22.0 «Виробництво ювелірних виробів»

Є

(1) Комітет у листі, що коментується, не вказав підклас 27.54.0 «Лиття інших кольорових металів», який включає також і лиття зливків з дорогоцінних металів.

 

Підсумовуючи викладене, зауважимо: ми солідарні з Комітетом з приводу того, що виробники та продавці ювелірних виробів мають право застосовувати спрощену систему оподаткування. Тому тим, кому пощастило подати заяву (поштою чи особисто) до своєї ДПС із зазначеними вище дозволеними «ювелірними» КВЕД, податківці мають видати свідоцтво диноподатника. І в разі відмови таке рішення можна оскаржити в загальному порядку. Якщо ж заяву не було подано, можна спробувати перейти на спрощену систему оподаткування з II кварталу 2012 року, подавши відповідну заяву не пізніше 16 березня 2012 року. Можливо, ДПСУ на той момент перегляне свою фіскальну позицію щодо ювелірів, які виготовляють і продають ювелірні вироби.

До речі, податківці не мають права відмовити вам у прийнятті заяви з будь-яких причин (наприклад, зазначено заборонений з їх точки зору КВЕД). Вони зобов'язані прийняти заяву, розглянути її та прийняти рішення: видати свідоцтво чи відмовити в його видачі. На це ДПСУ вказала в листі від 19.01.12 р. № 1746/7/17-1217. Тому практика відмови у прийнятті заяви для переходу на спрощенку з 1 січня внаслідок неналежного заповнення заяви (здебільшого через зазначення забороненого КВЕД), що використовувалася податківцями на місцях у січні 2012 року, є незаконною та не повинна застосовуватися.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі