Теми статей
Обрати теми

Декларація з податку на прибуток за 2011 рік

Редакція БТ
Стаття

ДЕКЛАРАЦІЯ З ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК

за 2011 рік

 

Граничні строки подання річної декларації з податку на прибуток невпинно наближаються. Про декларування прибутку за новими правилами було написано чимало, тому сподіваємося, що ви, шановані колеги, уже опанували нюанси цього процесу, складаючи декларації за II і II — III квартали 2011 року. На жаль, начисто прописати податково-прибуткові правила з першого разу не вдалося (немає такої традиції в нашому законодавстві), тому протягом року до Податкового кодексу вносилися масштабні правки, причому заднім числом (а це якраз у звичаях наших нормотворців). У зв'язку з цим у сьогоднішній статті розглянемо деякі нюанси заповнення річної звітності з податку на прибуток.

Жанна СЕМЕНЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Форма звітності

Як ви, напевно, знаєте, 18 листопада 2011 року набрав чинності наказ № 1213, яким затверджено нову форму Податкової декларації з податку на прибуток підприємства (далі — декларація)*. У зв'язку з цим виникає запитання: за якою формою потрібно звітувати за період II — IV квартали 2011 року: за новою формою, затвердженою наказом № 1213, чи за формою декларації , затвердженої наказом № 114?

* Основні зміни, що містить у собі нова форма декларації, було висвітлено в коментарі «Декларація з податку на прибуток: з'явилася нова форма» // «БТ», 2011, № 46, с. 4.

Уперше за новою формою декларацію доведеться подавати за підсумками І кварталу 2012 року. За період II — IV квартали 2011 року подавати декларацію потрібно за формою, затвердженою наказом № 114. Це випливає з вимог абзацу другого п. 46.6 ПКУ, згідно з яким до визначення нових форм декларацій (розрахунків), що набирають чинності для складання звітності з податкового періоду, наступному за податковим періодом, в якому відбулося їх оприлюднення, діють форми декларацій (розрахунків), що були дійсними до такого визначення. Це підтверджує і ДПСУ в роз'ясненні, наведеному в ЄБПЗ (розділ 110.30.03), де також зазначається: якщо платник виявить помилки, то при самостійному їх виправленні до 1 квітня 2012 року зробити це можна буде за «старою» формою декларації (тобто затвердженою наказом № 114). Після цієї дати помилки самостійно виправлятимуться платником податків уже за новою формою, затвердженою наказом № 1213.

Декларацію за II — IV квартали 2011 року потрібно подати не пізніше 9 лютого 2012 року. До речі, із цим згодні й податківці (консультація в розд. 110.30.03 ЄБПЗ).

Заповнення декларації за формою, затвердженою наказом № 114, — не новинка для платників податку на прибуток, оскільки це вже третій звітний період, за який потрібно відзвітувати за цією формою. У зв'язку з цим нагадаємо, де ми про це писали:

— Тема тижня «Нова декларація з податку на прибуток» // «БТ», 2011, № 28, с. 12 ;

— стаття «Виправлення помилок з податку на прибуток: загальні правила» // «БТ», 2011, № 41, с. 15 ;

— стаття «Декларація з податку на прибуток за II — III квартали: особливості заповнення» // «БТ», 2011, № 44, с. 14.

Зупинимося на деяких моментах, які можуть викликати труднощі у платників у зв'язку зі складанням річної звітності з податку на прибуток.

 

Склад звітності

Спочатку зауважимо, що всі додатки до декларації є щоквартальними, за винятком одного — Додатка ВО «Розрахунок витрат при здійснені операцій з нерезидентом, що має офшорний статус», який подається раз на рік за підсумками звітного року (див. виноску 6 до форми декларації). Якщо рядки декларації, що потребують подання додатків до них, не заповнюються, то й відповідні додатки не складаються і не подаються.

Далі зазначимо, що згідно з п. 46.2 ПКУ платник податків подає разом із відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність, а малі підприємства — тільки річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації.

Отже, до Податкової декларації за II — IV квартали 2011 року всі підприємства, крім малих, повинні додати фінансову звітність у складі Балансу, Звіту про фінансові результати, Звіту про рух грошових коштів, Звіту про власний капітал, Приміток до фінансової звітності.

Малі підприємства разом із річною декларацією з податку на прибуток подають або Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва у складі Балансу (ф. № 1-м) та Звіту про фінансові результати (ф. № 2-м), або Скорочений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва у складі Балансу (ф. № 1-мс) та Звіту про фінансові результати (ф. № 2-мс).

Нагадаємо, що звіт про постійні та тимчасові податкові різниці у складі фінансової звітності вперше потрібно буде подавати лише починаючи з податкових періодів 2013 року (п. 1 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ).

 

Зміни в ПКУ «заднім числом»

Протягом 2011 року ПКУ кілька разів зазнавав серйозних коректив. У частині поправок до порядку справляння податку на прибуток, безумовно, виділимо Закон № 3609* і Закон № 4014**.

* Див. Тему тижня ««Генеральна чистка» в Податковому кодексі» // «БТ», 2011, № 33, с. 3.

** Наш коментар до Закону № 4014 «Спрощенцям — свою главу в ПКУ: Президент підписав Закон. Оновлена спрощена система запрацює з 2012 року» // «БТ», 2011, № 48, с. 3.

Закон № 3609 , що набрав чинності у серпні цього року, уніс досить багато змін до оподаткування прибутку з початком їх дії «заднім числом» (з 1 квітня 2011 року). Гаразд, змирилися, оскільки більшість правок мали скоріше уточнюючий характер. Що стосується дійсно кардинальних змін, які приніс Закон № 3609, то це, безумовно, новий порядок обліку загальновиробничих витрат (ЗВВ). Ці зміни набрали чинності з 1 серпня 2011 року***. Крім того, з 1 серпня запрацювала нова норма, відповідно до якої, якщо строк дії права користування об'єктами нематеріальних активів не встановлено, то він становить 10 років безперервної експлуатації.

*** Див. статтю «Загальновиробничі витрати: новий порядок відображення в обліку» // «БТ», 2011, № 42, с. 15.

І ось нова дилема: Закон № 4014 змінив дату набуття чинності податково-прибутковими змінами, унесеними Законом № 3609. Замість 1 серпня 2011 року, як це спочатку передбачалося абзацом першим п. 2 розд. II Закону № 3609, змінені правила потрібно застосовувати з першого числа звітного (податкового) періоду (п. 5 розд. I Закону № 4014).

Оскільки першим числом звітних (податкових) періодів 2011 року (II, II — III II — IV квартали) є 1 квітня 2011 року, то формально саме з цієї дати й потрібно застосовувати чинний на сьогодні порядок обліку ЗВВ та інші зміни. Ситуацію ускладнює ще й те, що сам Закон № 4014 набрав чинності тільки 1 січня 2012 року. Не стало несподіванкою, що ДПСУ (див. ЄБПЗ, розділ 110.30.03 ) наполягає на необхідності застосування нових податково-прибуткових правил, установлених Законом № 3609, у тому числі й у частині обліку ЗВВ, з 1 квітня 2011 року . При цьому дуже великодушним з їх боку виглядає нагадування про те, що штрафи за порушення, допущені в II — IV кварталах 2011 року в оподаткуванні прибутку підприємств, не застосовуються.

Отже, підприємствам треба буде перерахувати відповідні витрати за період квітень — липень 2011 року (вони відображені у додатку ЗВ до декларації за II — III квартали 2011 року). У результаті змінні і постійні розподілені ЗВВ повинні потрапити до собівартості продукції, що випускається. Таким чином, із складу витрат доведеться виключити частину таких витрат, які відносяться до продукції, не реалізованої у 2011 році (згодом, вони будуть відображені в ряд. 05.1 нової декларації). Інші ЗВВ потраплять у додаток СВ до декларації за II — IV квартали 2011 року. Після такого перерахунку вже не буде необхідності в поданні додатка ЗВ (воно залишиться порожнім). Із цього приводу див. також консультацію податківців на с. 46 цього номера.

Що стосується відображення результатів перерахунку в річній декларації, то говорити тут про виправлення помилки недоречно, оскільки коригування показників здійснюється у зв'язку зі змінами в законодавстві, які, ще раз підкреслимо, набрали чинності 1 січня 2012 року. У зв'язку з цим застосовувати встановлені п. 50.1 ПКУ способи виправлення помилок (або через уточнюючий розрахунок, або через поточну декларацію) немає підстав. Такі коригування здійснюються шляхом зменшення (збільшення) показників відповідних рядків витрат у річній декларації. При цьому до декларації слід додати пояснювальну записку про проведені перерахунки показників попередніх періодів.

 

Коригування витрат щодо ЄВС із лікарняних для інвалідів

Згідно з недавніми змінами, унесеними до Інструкції № 21-5*, прояснилася ситуація зі справлянням ЄВС у частині нарахувань із виплат інвалідам:

— із суми лікарняних, що виплачуються працівникам-інвалідам, ЄВС справляється за ставкою 8,41 % (замість 33,2 %);

— підприємства УТОГ та УТОС із виплат за ЦП-договорами та лікарняними (усім фізичним особам) ЄВС «зверху» повинні сплачувати за ставкою 5,3 %

— підприємства громадських організацій інвалідів з лікарняних для працівників-інвалідів ЄВС «зверху» мають сплачувати за ставкою 5,5 %

* Див. ком. «Зміни в нормативці щодо ЄВС — друга порція змін до Інструкції № 21-5 та Порядку № 22-2» до постанови правління ПФУ від 25.10.11 р. № 32-3 // «БТ», 2011, № 48. с. 5.

Як роз'яснив ПФУ в листі від 28.11.11 р. № 26339/03-20**, підприємства можуть здійснити перерахунок ЄВС, нарахованого за вищими ставками, за період січень — листопад 2011 року у звіті за грудень 2011 року. Докладно про те, як це зробити, ми писали у статті «Оновлений звіт з єдиного внеску: вивчаємо
зміни» // «БТ», 2012, № 1-2, с. 28
.

** Див. ком. «Нові ставки ЄВС для інвалідів та оновлений звіт застосовуються лише з грудня 2011 року — ПФУ роз'яснює недавні зміни» // // «БТ», 2011, № 50, с. 9.

У межах заповнення річної декларації з податку на прибуток зауважимо, що в результаті проведеного у грудні 2011 року перерахунку суми ЄВС за період січень — листопад 2011 року утворилася сума завищення податкових витрат, раніше відображених платником. Як правильно відобразити коригування у звітності з податку на прибуток?

Почнемо з того, що перерахунок суми ЄВС спричинений не помилкою роботодавця, а змінами в чинних нормативних актах (хоча, справедливості заради, потрібно визнати, що підстави для застосування до таких виплат ставки 8,41 % містяться в ч. 13 ст. 8 Закону № 2464, яка з 1 січня 2011 року залишилася незмінною). Проте Пенсійний фонд трактував цю норму інакше, і тільки наприкінці 2011 року визнав неправильність своєї позиції, унісши відповідні зміни до Інструкції № 21-5, а також дозволивши перерахувати суму ЄВС за період січень — листопад 2011 року без застосування фінансових санкцій (лист ПФУ від 28.11.11 р. № 26339/03-20). Інакше кажучи, ПФУ (а саме цей орган уповноважений контролювати повноту і своєчасність сплати ЄВС) не вважає це коригування помилкою. Тим більше зменшення суми витрат підприємства внаслідок перерахунку ЄВС не можна вважати помилкою для цілей оподаткування прибутку підприємства.

Виходячи з цього ми вважаємо: як і для інших коригувань доходів (витрат) унаслідок зміни законодавства «заднім числом», у цьому випадку також немає підстав застосовувати способи, установлені для виправлення помилок. Коригування має здійснюватися шляхом зменшення показників відповідних рядків декларації та додатків до неї.

Що стосується ЄВС із сум лікарняних, то які саме рядки декларації коригувати, залежить від того, як платник податків відображає в податковому обліку витрати в сумі нарахувань ЄВС на суми лікарняних. Нагадаємо, що до податкових витрат нарахований на суму лікарняних ЄВС уключається на підставі п. 143.1 ПКУ.

Зауважимо: ДПСУ в ЄБПЗ (розділ 110.07.18) роз'яснює, що і суму оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, і суму нарахованого на неї ЄВС у податковому обліку слід відображати у складі інших витрат (рядок 06.5.37 Додатка ІВ). Відповідно ті платники, які ці витрати відображають у складі інших витрат, зменшують показник рядка 06.5.37 Додатка ІВ до декларації на загальну суму коригування витрат з ЄВС (згорнута сума між сторнуванням ЄВС за ставкою 33,2 % і донарахуванням ЄВС за ставкою 8,41 %).

Якщо платник податків відображає в податковому обліку витрати на сплату ЄВС у складі витрат за напрямком витрат, то коригуванню в бік зменшення підлягають відповідні рядки:

— 05.1.12 Додатка СВ — щодо працівників-інвалідів, безпосередньо зайнятих у виробництві;

— 05.1.16 Додатка СВ — щодо працівників-інвалідів, зайнятих в обслуговуванні та управлінні виробництвом;

06.2.11 Додатка АВ — щодо адміністративних працівників-інвалідів;

06.3.4 Додатка ВЗ — щодо працівників-інвалідів, зайнятих збутом;

06.5.37 Додатка ІВ — щодо інших працівників-інвалідів.

Такий порядок коригування беззастережно вважаємо правильним щодо перерахунку суми ЄВС за період квітень — листопад 2011 року. Що стосується зменшення витрат у частині надміру відображених валових витрат у I кварталі 2011 року, то, на наш погляд, це можна зробити через зменшення інших витрат підприємства (ряд. 06.5.37 Додатка ІВ). Зменшувати витрати на сплату ЄВС у I кварталі через заповнення рядків 23 — 27 декларації за II — IV квартали 2011 року, на нашу думку, не потрібно, оскільки таке коригування не є помилкою*. Оскільки порядку заповнення декларації немає і вже не буде (є тільки її форма, затверджена наказом № 114), вважаємо, що платника податків важко буде притягнути до відповідальності за неправильне відображення суми такого коригування.

* Якщо підприємство все-таки вибере такий спосіб виправлення, то, нагадаємо, що за роз'ясненнями, розміщеними в ЄБПЗ (розділ 110.30.03), при виправленні помилок через поточну декларацію Додаток ВП потрібно подавати лише стосовно помилок, допущених після 1 квітня 2011 року.

 

Невраховані витрати I кварталу 2011 року

Упевнені, що це питання цікавить багатьох платників. Згідно з абзацом другим п. 138.11 ПКУ суми витрат, не враховані в минулих податкових періодах у зв'язку з допущенням помилок та виявлені у звітному податковому періоді, при розрахунку податкового зобов'язання відображаються у звітності таким чином:

1) витрати, понесені в минулих звітних роках, відображаються у складі інших витрат;

2) витрати, понесені у звітному податковому році, — у складі витрат відповідної групи (собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, загальновиробничих витрат, адміністративних витрат тощо).

Перше, на що слід звернути увагу: помилки I кварталу 2011 року (а несвоєчасне відображення витрат є нічим іншим, як помилкою) слід розглядати з позиції встановлення особливих податкових періодів у 2011 році як помилки минулого звітного року. Отже, у декларації за II — IV квартали своєчасно не відображені витрати, понесені у I кварталі 2011 року та в більш ранніх періодах, слід виправляти через збільшення інших витрат підприємства (ряд. 06.5.37 Додатка ІВ).

Друге. Раніше ДПСУ лояльно трактувала норми абзаців другого і третього п. 138.11 ПКУ, розглядаючи їх, по суті, як третій спосіб виправлення помилок, що застосовується тільки в разі виявлення не відображених раніше витрат. Докладніше про це ми писали у статті «Виправлення помилок з податку на прибуток: загальні правила» // «БТ», 2011, № 41, с. 15. У пізнішому роз'ясненні, розміщеному ДПСУ в ЄБПЗ, ця норма трактується лише як уточнююча, які статті витрат потрібно коригувати в сумі раніше не врахованих витрат при виправленні помилки, задіюючи один із двох установлених способів (див. «Невраховані витрати» на с. 39). Ми ж, як і раніше, упевнені, що норми абзаців другого і третього п. 138.11 ПКУ можна розглядати як третій спосіб відновлення неврахованих витрат, що не потребує заповнення Додатка ВП до декларації**.

** Див. також статтю «Виправлення помилок з податку на прибуток: загальні правила» // «БТ», 2011, № 41, с. 15.

 

Невраховані витрати

Консультація, розміщена в ЄБПЗ (розділ 110.30.03)

«2755 Чи має право платник податку на прибуток відобразити в поточній Податковій декларації з податку на прибуток підприємства доходи та витрати, не враховані в попередніх періодах, без заповнення додатка ВП до такої декларації та сплати штрафних фінансових санкцій на підставі п.п. 135.5.12 та п. 138.11 ПКУ?

 

<…>

Згідно з п.п. 135.5.12 п. 135.5 ст. 135 ПКУ доходи, не враховані при обчисленні доходу періодів, що передують звітному, та виявлені у звітному податковому періоді, включаються до складу інших доходів платника податку. Згідно з п. 138.11 ст. 138 при обчисленні об’єкта оподаткування враховуються суми витрат, не враховані в минулих податкових періодах у зв'язку з допущенням помилок та виявлені у звітному податковому періоді в розрахунку податкового зобов'язання. Податкова декларація з податку на прибуток підприємства (далі — декларація), форма якої затверджена наказом ДПА України від 28.02.11 № 114, може подаватись платником податку як звітна, так і як уточнююча.

Якщо виправлення помилок здійснюється у звітній (звітній новій) декларації за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено помилки, то у додатку ВП до декларації платник податку відображає правильні показники за податковий період, який уточнюється, та, порівнюючи їх з відповідними рядками декларації, яка уточнюється, визначає суму збільшення (зменшення) податкового зобов’язання, пені та штрафу. Сума збільшення (зменшення) податкового зобов’язання, пені та штрафу із додатка ВП до декларації переноситься до частини «Самостійне виправлення помилок» (рядки 23 — 26 декларації) декларації.

Отже, самостійно виявлені доходи та витрати, що не враховані в минулих податкових періодах у зв'язку з допущенням помилок та виявлені у звітному податковому періоді в розрахунку податкового зобов'язання, платник податку має виправити або в уточнюючій декларації, або у звітній (звітній новій) декларації. Якщо виправлення помилок здійснюється у звітній (звітній новій) декларації за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено помилки, то платник податку відображає правильні показники за податковий період, який уточнюється у додатку ВП до декларації, та, порівнюючи їх з відповідними рядками декларації, яка уточнюється, визначає суму збільшення (зменшення) податкового зобов’язання, пені та штрафу».

 

Амортизація

Тут ми ще раз хочемо звернути увагу на заповнення гр. 5 «Нарахована амортизація за попередні звітні (податкові) періоди, що не включена до складу витрат у попередніх звітних (податкових) періодах» таблиці 1 Додатка АМ. Розглядаючи це питання в попередніх наших консультаціях, ми дійшли висновку, що цю графу потрібно заповнювати тільки на початок звітного (податкового) року, перенісши до неї показник гр. 11 «Нарахована амортизація, що включається до витрат у майбутніх звітних (податкових) періодах (графа 4 + графа 5) - (графа 6 + графа 7 + графа 8 + графа 9 + графа 10)» таблиці 1 Додатка АМ до декларації за попередній звітний (податковий) рік.

Приємно, що цей підхід поділяє і ДПСУ (консультація, розміщена в ЄБПЗ, розділ 110.30.03). Отже, при складанні декларації за II — IV квартали 2011 року заповнювати гр. 5 таблиці 1 Додатка АМ не потрібно. Ще приємніше, що з наступного року Додаток АМ до форми декларації, затвердженої наказом № 1213, буде значно спрощено, тому показник гр. 11 таблиці 1 Додатка АМ, що утворився за підсумками річної звітності, нікуди переносити не доведеться.

 

Лімітовані витрати

Розділом III ПКУ певні витрати можуть зменшувати оподатковуваний прибуток тільки в межах певної суми. Тут ми б хотіли зупинитися на тих витратах, ліміт яких розраховується на підставі прибутку попереднього звітного року. Це, зокрема, стосується витрат, зазначених у п.п. 138.10.6 ПКУ (добровільні пожертвування, перерахування профспілкам тощо)*. Щодо більшості таких витрат обмеження залежно від суми оподатковуваного прибутку минулого звітного року було встановлено і Законом про податок на прибуток.

* Див. «Витрати підприємства: вимоги податкового обліку з 1 квітня» // «БТ», 2011, № 18 — 19, с. 16.

Який показник оподатковуваного прибутку застосовувати у 2011 році для витрат, установлених ПКУ: прибуток, отриманий за підсумками 2010 року або за підсумками I кварталу 2011 року? Чи потрібно при визначенні ліміту витрат ураховувати витрати, понесені на такі цілі у I кварталі 2011 року? Із роз'яснень ДПСУ, розміщених в ЄБПЗ, випливає, що показник оподатковуваного прибутку потрібно брати за підсумками 2010 року, а суму витрат ураховувати сукупно за звітний рік, тобто з урахуванням витрат на такі цілі в I кварталі 2011 року (роз'яснення в розділі 110.30.03 ЄБПЗ).

Приклад 1. Оподатковуваний прибуток підприємства за 2010 рік склав 200 тис. грн. Протягом 2011 року підприємство щомісяця перераховувало первинній профспілковій організації на культурно-масову роботу кошти в розмірі 1500 грн.

У цьому випадку за підсумками 2011 року на підставі абзацу «б» п.п. 138.10.6 ПКУ підприємство має право включити до податкових витрат такі перерахування в розмірі, що не перевищує 4 % оподатковуваного прибутку 2010 року, тобто 8000 грн. (200 тис. грн. х 4 %).

Водночас у I кварталі 2011 року підприємство, керуючись п.п. 5.2.2 Закону про податок на прибуток, уже включило до валових витрат суму перерахувань у розмірі 4500 грн. (1500 грн. х 3 міс.).

Нагадаємо, що на підставі п.п. 5.2.2 Закону про податок на прибуток платники податків мали право включити до валових витрат добровільні перерахування неприбутковим організаціям у розмірі, що перевищував 2 %, але не більше 5 %.

Таким чином, у декларації за II — IV квартали 2011 року підприємство у складі податкових витрат зможе відобразити лише 3500 грн. (8000 - - 4500).

Приклад 2. Умови прикладу 1, але щомісячна сума перерахувань профспілковій організації у 2011 році становить 500 грн.

На відміну від прикладу 1, підприємство у I кварталі 2011 року не змогло скористатися п.п. 5.2.2 Закону про податок на прибуток , щоб відобразити 1500 грн. (500 х 3 міс.) у складі валових витрат: так, у I кварталі сума добровільних перерахувань була менше 2 % оподатковуваного прибутку 2010 року (1500 грн. < 200 тис. грн. х 2 %).

А от у декларації за II — IV квартали 2011 року підприємство зможе включити до складу податкових витрат перерахування профспілковій організації в розмірі 4500 грн. (500 х 9 міс).

 

Відображення результату річного перерозподілу податкового кредиту з ПДВ

Ті підприємства, які здійснюють як оподатковувані, так і не оподатковувані ПДВ операції, знають, що протягом звітного року стосовно товарів (послуг), необоротних активів, які використовуються як в оподатковуваних, так і в не оподатковуваних ПДВ операціях, сума ПДВ включається до податкового кредиту не в повній сумі, а пропорційно частці оподатковуваних ПДВ операцій у загальному обсязі операцій за підсумками минулого року (загальний випадок) або першого звітного податкового періоду (для новостворених підприємств або тих, які не здійснювали не оподатковувані ПДВ операції торік). Далі за підсумками звітного року провадиться перерозподіл сум податкового кредиту щодо товарів (послуг) на підставі фактичних показників про обсяг оподатковуваних та не оподатковуваних ПДВ операцій за звітний рік. Щодо необоротних активів перерозподіл податкового кредиту також здійснюється, але з іншою періодичністю — за результатами 12, 24 та 36 місяців їх використання.

Порядок перерахунку сум податкового кредиту з ПДВ щодо товарів ми розглядали у статті «Перерозподіл вхідного ПДВ відповідно до вимог Податкового кодексу» // «БТ», 2012, № 1-2, с. 23, а щодо необоротних активів — у коментарі до листа ДПСУ від 30.11.11 р. № 6446/6/15-3415-26 // «БТ», 2011, № 52, с. 6.

У межах цієї публікації зауважимо, що перерозподіл ПДВ призводить або до збільшення, або до зменшення податкового кредиту з ПДВ у місяці проведення перерахунку, тобто у грудні 2011 року. Відповідно виключена з податкового кредиту сума ПДВ збільшить витрати підприємства, а сума донарахованого податкового кредиту, навпаки, збільшить доходи підприємства.

Результат перерахунку ПДВ щодо товарів (послуг) відображається загальною сумою шляхом коригування інших витрат чи інших доходів підприємства як у податковому, так і в бухгалтерському обліку. Це пояснюється тим, що перераховану суму податкового кредиту неможливо прив'язати до конкретного товару (роботи, послуги). У бухгалтерському обліку ці операції відображаються так:

1) при зменшенні податкового кредиту (витрати, відповідно, збільшуються):

Дт 641 — Кт 644

(методом «червоне сторно»);

Дт 949 — Кт 644;

2) при збільшенні податкового кредиту (витрати, відповідно, зменшуються):

Дт 641 — Кт 644;

Дт 644 — Кт 719.

У декларації за II — IV квартали 2011 року результат річного перерозподілу податкового кредиту щодо товарів (робіт, послуг) збільшить або інші витрати підприємства (відображається в ряд. 06.5.37 Додатка ІВ), або інші доходи підприємства (відображається в ряд. 03.27 Додатка ІД).

Що стосується необоротних активів, які використовуються як в оподатковуваних, так і в неоподатковуваних операціях, то тут результат перерозподілу податкового кредиту можна пов'язати з конкретним об'єктом (причому це стосується й малоцінних необоротних активів). Це наводить на думку, що сума коригування податкового кредиту з ПДВ має збільшити або зменшити балансову вартість відповідного об'єкта необоротних активів (на це вказує Мінфін у листі від 19.05.11 р. № 31-08410-07-25/12852, див. ком. на с. 10 цього номера).

У зв'язку з цим у бухгалтерському обліку суму коригування податкового кредиту слід відобразити так:

при зменшенні податкового кредиту (балансова вартість необоротного активу збільшується):

Дт 641 — Кт 644

(методом «червоне сторно»);

Дт 15 — Кт 644;

Дт 10 — Кт 15;

при збільшенні податкового кредиту (балансова вартість необоротного активу зменшується):

Дт 641 — Кт 644;

Дт 15 — Кт 644

(методом «червоне сторно»);

Дт 10 — Кт 15

(методом «червоне сторно»).

Із місяця, наступного після коригування балансової вартості необоротного активу, необхідно перерахувати суму амортизації на майбутні періоди виходячи з такої нової вартості.

Що стосується малоцінних необоротних матеріальних активів (МНМА), то:

— якщо амортизація нараховувалася в розмірі 100 % при введенні в експлуатацію, то вважаємо, що коригування ПДВ потрібно провадити в порядку, аналогічному порядку коригування ПДВ щодо запасів (через доходи і витрати);

— якщо амортизація нараховувалася в розмірі 50 % при введенні в експлуатацію (а 50 % буде нараховано при списанні об'єкта з балансу), то за аналогією з коригуванням ПДВ щодо основних засобів сума коригування вплине тільки на суму амортизації, яку буде нараховано при списанні об'єкта з балансу.

У податковому обліку прибутку (а, відповідно, і в декларації) ці операції відображаються в тому звітному періоді, в якому провадиться перерахунок податкового кредиту з ПДВ. Жодних коригувань за попередні звітні періоди виконувати не потрібно.

На завершення ще раз зауважимо: відсутність штрафів стосовно податково-прибуткових помилок у 2011 році* не варто розглядати як повну амністію. Деякі помилки, допущені у 2011 році, фактично можуть вплинути на податкові показники вже 2012 року, і тоді підприємство наразиться на штрафи за повною програмою. Наприклад, за наявності збитку за підсумками 2011 року його сума включається до податкових витрат I кварталу 2012 року. Відповідно завищення суми збитку в результаті виявленої помилки спричинить заниження оподатковуваного прибутку вже у звітних періодах 2012 року. Крім того, з найяскравіших прикладів можна згадати неправильне формування собівартості продукції (робіт, послуг), що залишилася на 1 січня 2012 року в залишках незавершеного виробництва або готової продукції на складах. При подальшій реалізації такої продукції витрати буде сформовано вже у 2012 році, а отже, ця помилка вплине на податкові зобов'язання вже «штрафонебезпечного» 2012 року. У зв'язку з цим бажано максимально «підчистити» допущені у «пробному» 2011 році похибки, і з можливістю, вийти на прибуткові показники, щоб не давати перевіряючим зайвого приводу для нарахування штрафів.

* Згідно з п. 6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ не застосовуються фінансові санкції до платників податку на прибуток підприємств та платників податків, які перейшли на загальну систему оподаткування, за порушення податкового законодавства за наслідками діяльності у ІІ — ІV календарних кварталах 2011 року.

 

Документи і скорочення статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон про податок на прибуток — Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (втратив чинність з 01.04.11 р., крім п. 1.20 цього Закону, що діє до 01.01.13 р.).

Закон № 2464 — Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI.

Інструкція № 21-5 — Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджена постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-5.

Наказ № 114 — наказ ДПАУ «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства» від 28.02.11 р. № 114.

Наказ № 1213 — наказ ДПСУ «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства» від 28.09.11 р. № 1213.

ЄБПЗ — Єдина база податкових знань, розміщена на сайті ДПСУ (ДПАУ): www.sta.gov.ua

ЦП-договір — цивільно-правовий договір.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі