Теми статей
Обрати теми

Технічне обслуговування транспортних засобів

Редакція БТ
Відповідь на запитання

Технічне обслуговування транспортних засобів

 

Запитання

Відповідь

1

2

Чи зобов’язані суб’єкти господарювання проводити сезонний ТО(1) власних та орендованих ТЗ?

Проведення ТО, у тому числі і сезонного, це обов’язок власника ТЗ: власники ТЗ або особи, які їх експлуатують, зобов’язані забезпечувати своєчасне і в повному обсязі проведення робіт щодо їх ТО і ремонту згідно з нормативами, установленими виробниками відповідних ТЗ (ст. 36 Закону про дорожній рух).

Це саме стосується і орендарів (наймачів) ТЗ, оскільки згідно з п. 1 ст. 801 ЦКУ вони зобов’язані підтримувати ТЗ у належному технічному стані, в тому числі і проводити сезонний ТО

Які роботи необхідно проводити під час сезонного ТО?

Перелік робіт що проводяться під час сезонного ТО наведено у додатку В до Положення № 102. Однак сезонне ТО здійснюється разом з черговим другим техобслуговуванням (ТО-2), яке в свою чергу проводиться разом з черговим першим техобслуговуванням (ТО-1). Тому при проведенні сезонного ТО потрібно виконувати всі роботи, наведені у додатках А, Б та В до Положення № 102. Ураховуючи те, що ці документи містять лише примірний перелік робіт, за потреби (якщо це передбачено у сервісній книжці ТЗ), його можна доповнювати

Як обліковувати витрати на проведення сезонного ТО?

Згідно з п. 3.8 Порядку № 102 сезонне ТО дорожніх ТЗ, як і щоденне ТО, ТО-1 та ТО-2 не належать до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення транспортного засобу.
А тому витрати на проведення таких операцій не капіталізують, а відносять на витрати.

У бухгалтерському обліку витрати на сезонне ТО підприємство має право включити до витрат періоду
(Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 22, 28, 63, 65, 66, 68).

У податковому обліку такі витрати суб’єкт господарювання має право:
— або відносити до собівартості, як інші прямі витрати (п. 138.8 ПКУ) і включати до витрат у звітному періоді, в якому визнано доходи від реалізації товарів (робіт, послуг) при виробництві яких використовувався ТЗ (п. 138.4 ПКУ);
— або вважати іншими витратами та залежно від функціонального призначення об’єктів, щодо яких провадиться ТО відносити до складу: загальновиробничих (п.п. «г» п.п. 138.8.5 ПКУ), адміністративних витрат (п.п. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ), витрат на збут (п.п. «д» п.п. 138.10.3 ПКУ). Такі витрати включаються до податкових витрат у періоді проведення ТО за винятком змінних та постійних розподілених загальновиробничих витрат, які включаються до податкових витрат у звітному періоді, в якому визнано доходи від реалізації продукції

Чи відноситься заміна шин до сезонного ТО?

Якщо уважно розглянути перелік робіт, які необхідно проводити при сезонному ТО, можна помітити, що заміна шин не включена до цього переліку. Але перейматися щодо цього суб’єкт господарювання не повинен, оскільки заміну шин можна пов’язати з ТО, як роботу щодо підтримки ТЗ у робочому стані.

Крім того, відповідно до п. 3.19 Положення № 102 операції, щодо заміни шин не належать до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення, а тому цю операцію можна пов’язати із сезонним ТО доповнивши, перелік робіт із такого обслуговування, оскільки цей перелік не є вичерпним

Чи відноситься до ТО заміна шин, у зв’язку з їх непридатністю для експлуатації з пробігом, нижчим за норму?

Якщо суб’єкт господарювання проводить заміну шин у зв’язку з їх непридатністю для експлуатації з пробігом, нижчим за норму, що визначені в Нормах експлуатації шин та в Нормах пробігу шин, то така заміна належить не до ТО, а до ремонту (консультація у ЄБПЗ розд. 110.07.20). У зв’язку з цим витрати на заміну таких шин можна відносити до складу витрат того звітного податкового періоду, в якому така заміна була здійснена у сумі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів на початок звітного року (п. 146.12 ПКУ), на суму, що перевищує 10 % ліміт варто збільшити балансову вартість автомобіля (п. 146.11 ПКУ)

Чи відноситься заміна моторної оливи, а також масляного та повітряного фільтрів до ТО?

Згідно з переліком робіт, наведеним у додатках до Положення № 102, операція із заміни оливи належить до ТО. Так, якщо заміна оливи здійснюється тільки в картерах агрегатів та бачках гідроприводу автомобіля, то вона належить до ТО-2 (додаток Б), а якщо йдеться про заміну оливи в спідометровому обладнанні або про сезонну заміну оливи, то це — сезонне ТО (додаток В).

Заміна фільтрувального елемента фільтра тонкої очистки оливи також відноситься до ТО (додаток Б) як операція, що проводиться під час ТО-2. Про заміну повітряних фільтрів у Положенні № 102 прямо нічого не вказано, хоча під час ТО-1 проводиться їх промивання (додаток А). Але оскільки перелік робіт, наведений Переліку № 102, не є вичерпним, то, на наш погляд, заміну повітряних фільтрів теж можна сміливо відносити до ТО.

В обліку витрати на ці операції має бути включено до складу витрат залежно від напряму використання ТЗ

Чи можна проводити під час сезонного ТО прибирально-мийні роботи?

Так, такі роботи проводяться під час ТО, оскільки прибирання і мийка автомобіля, відповідно до п. 3.5 Положення № 102 відноситься до ТО як щоденне обслуговування і здійснюється під час проведення робіт з підтримання належного зовнішнього вигляду транспортного засобу. Цією нормою також передбачено, що прибирально-мийні роботи виконуються за потреби, але обов’язково перед ТО або ремонтом. З цим погоджуються і податківці у консультації, наведеній у ЄБПЗ (розділ 110.07.20).

Зауважимо, що раніше податківці виступали проти віднесення таких витрат до ТО, але з часом їх позиція змінилася

(1)Використані скорочення:

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI;

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.03 р. № 435-IV;

Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII;

Положення № 102 — Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102;

Норми пробігу шин — Норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин, затверджені наказом Мінтрансу від 08.12.97 р. № 420;

Норми експлуатації шин — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів та спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу від 20.05.06 р. № 488;

ТЗ — транспортні засоби;

ТО — технічний огляд;

ЄБПЗ — Єдина база податкових знань, розміщена на офіційному сайті ДПCУ: www.sts.gov.ua

 

Сергій ДЕЦЮРА

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі