Теми статей
Обрати теми

Про порядок застосування адміністративного стягнення

Редакція БТ
Лист від 13.05.2013 р. № 1101/

АДМІНШТРАФИ ЗА ПОДАТКОВІ ПОРУШЕННЯ:

Міндоходів роз’яснило порядок застосування

Лист Міністерства доходів і зборів України від 13.05.13 р. № 1101/Н/99-99-15-04-01-14

«Про порядок застосування адміністративного стягнення»

 

У листі, що коментується, Міндоходів роз’яснило різницю між триваючим і разовим порушенням податкового законодавства з метою притягнення порушників до адмінвідповідальності.

У ст. 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КпАП) встановлено, що адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше, ніж через 2 місяці** з дня здійснення правопорушення, а в разі триваючого правопорушення — не пізніше, ніж через 2 місяці з дня його виявлення (у разі, якщо справи про адмінправопорушення підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш, ніж через 3 місяці).

** Якщо постанова приймається судом, то строк залучення до адмінвідповідальності — 3 місяці (ч. 2 ст. 38 КпАП).

Пославшись на п. 6 постанови Пленуму ВСУ від 24.06.88 р. № 6 і теорію адміністративного права, податківці окреслили характерні ознаки триваючих і разових правопорушень, а також продемонстрували застосування цих критеріїв до порушень податкового законодавства (див. «Триваючі і разові адміністративні правопорушення» на с. 5).

 

Триваючі і разові адміністративні правопорушення

Витяг із листа Міндоходів від 13.05.13 р. № 1101/Н/99-99-15-04-01-14

«Тобто триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила будь-які певні дії або бездіяльність, перебуває надалі в стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом будь-якого часу. Інколи такий стан триває значний час і весь час винний безперервно здійснює правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов’язків.

Отже, триваючі правопорушення припиняються, якщо факт цих правопорушень виявлено компетентним органом при проведенні перевірок (наприклад, у разі виявлення такої провини: відсутності обліку доходів і витрат, для яких встановлено обов’язкову форму обліку (обліку результатів підприємницької діяльності відповідно до вимог чинного законодавства), бухгалтерського обліку об’єктів оподаткування, ведення його з порушенням національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, інших правопорушень, пов’язаних із нарахуванням податків, і встановити які можна лише під час документальної перевірки на підставі первинних документів). Стягнення за такі адміністративні правопорушення може бути накладено в строк не пізніше, ніж через два місяці з дня його виявлення (з дати складання і підписання акта перевірки).

До адміністративних правопорушень, що мають разовий характер, належить така провина: несвоєчасне подання декларацій, розрахунків, аудиторських висновків, платіжних доручень на внесення платежів до бюджетів і державних цільових фондів тощо. День вчинення правопорушення — це, наприклад, порушення граничного дня подання декларації про доходи до податкового органу, порушення граничного терміну подання платіжних документів до установ банків щодо сплати податків, зборів тощо.

Стягнення за такі адміністративні правопорушення може бути накладено в строк не пізніше, ніж через два місяці з дня здійснення правопорушення. При вирішенні питання про зарахування адміністративного правопорушення до категорії триваючого правопорушення або правопорушення, що носить разовий характер, необхідно враховувати суть порушення».

 

Як бачите, податківці зараховують порушення, пов’язані з веденням обліку доходів і витрат (ведення податкового обліку), до триваючих правопорушень, а порушення, пов’язані з наданням звітності і сплатою податків, — до разових.

На нашу думку, такий підхід не завжди дозволяє правильно класифікувати правопорушення. Тому без урахування суті правопорушення не обійтися, про що податківці згадують в останній пропозиції.

Розглянемо декілька ситуацій, що не підпадають під загальні правила.

Приклад 1. Фізична особа — підприємець, перебуваючи на загальній системі оподаткування в 2012 році, не вела Книгу обліку доходів і витрат, форму якої затверджено наказом ДПАУ від 24.12.10 р. № 1025, але подала декларацію про доходи своєчасно і заповнила її правильно. У 2013 році цей підприємець пере-йшов на спрощену систему оподаткування і сумлінно веде Книгу обліку доходів, форму якої затверджено наказом МФУ від 15.12.11 р. № 1637.

Якщо податківці прийдуть на перевірку до такого підприємця в серпні 2013 року, то виходячи з наведеної вище класифікації вони, швидше за все, виявлять триваюче правопорушення, здійснене в 2012 році, і складуть адмінпротокол.

Проте на момент такої перевірки підприємець веде облік доходів правильно, а з моменту здійснення правопорушення в 2012 році минуло більше 2 місяців. Тому залучати порушника до адмінвідповідальності податківці не повинні, хоча при цьому недоліки в порядку ведення податкового обліку, допущені ним в 2012 році, не усунено.

Приклад 2. У 2012 році підприємство, будучи платником водозбору (використовувало воду для виробничих потреб), не подавало звітність із цього збору. У 2013 році підприємство використовує воду виключно на санітарно-гігієнічні потреби.

Підприємство вчинило декілька «разових» правопорушень у 2012 році, проте податковий орган не міг встановити наявність цих правопорушень до моменту проведення перевірки. Якщо перевірку буде проведено в серпні 2013 року, то виходячи з приведеної вище класифікації посадових осіб підприємства податківці не повинні притягати до адмінвідповідальності за такі «разові» порушення, здійснені більш ніж 2 місяці тому*. Хоча в цій ситуації так само, як і в прикладі 1, наслідки порушення не усунено на момент їх виявлення.

* Слід зауважити, що на сьогодні податківці широко практикують у таких ситуаціях притягнення посадових осіб до адмінвідповідальності.

Загалом можна констатувати, що листом, що коментується, Міндоходів спробувало впорядкувати практику застосування адмінштрафів, проте чи буде це роз’яснення переломним моментом у практиці залучення до адмінвідповідальності, покаже час.

 

Микола ШПАКОВИЧ

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі