Теми статей
Обрати теми

Щодо надання роз’яснень про відповідальність за порушення законодавства у сфері трудових відносин

Редакція БТ
Лист від 24.05.2013 р. № 210/21/01/2366-13

ПЕРЕВІРКИ ІНСПЕКЦІЇ З ПРАЦІ:

процедурні питання та питання застосування адмінштрафу

Лист Державної інспекції України з питань праці від 25.04.13 р. № 32-04/01-31/02-25/01-767

Лист Державної інспекції України з питань праці від 24.05.13 р. № 210/21/01/2366-13 «Щодо надання роз’яснень про відповідальність за порушення законодавства у сфері трудових відносин»

 

У листах, що коментуються, Держпраці розглянула низку запитань, пов’язаних з відповідальністю за порушення норм законодавства про працю. Сутність розглянутих питань узагальнимо в таблиці.

 

Запитання

Відповідь/Коментар редакції

1

2

За якими статтями КУпАП(1) передбачено відповідальність за порушення у сфері трудового законодавства?

Відповідь. У КУпАП є низка статей, що містять положення про відповідальність за порушення законодавства у сфері трудових відносин, а саме:

1) частина перша ст. 41:

— порушення встановлених строків виплат зарплати;

— виплата її не в повному обсязі;

— порушення строку надання посадовими особами підприємств та підприємцями працівникам, у тому числі колишнім, на їх вимогу документів стосовно їх трудової діяльності в цього роботодавця, необхідних для призначення пенсії (про стаж, заробітну плату тощо), визначеного Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР, або надання зазначених документів, що містять недостовірні дані;

— порушення строку проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення;

— інші порушення вимог законодавства про працю;

2) ст. 411 — ухилення від участі в переговорах щодо укладення, зміни або доповнення колективного договору, угоди;

3) ст. 41— порушення або невиконання колективного договору, угоди;

4) ст. 413 — ненадання інформації для ведення колективних переговорів та здійснення контролю за виконанням колективних договорів, угод;

5) ст.  188 — невиконання розпорядження державного чи іншого органу про працевлаштування;

6) ст. 188— невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику з питань нагляду і контролю за додержанням законодавства про працю, або створення перешкод для діяльності цього органу.

Коментар редакції. Нагадаємо також, що в разі порушення законодавства про працю можлива не лише адміністративна відповідальність згідно з КУпАП, а й кримінальна — відповідно до Кримінального кодексу України (ст. 170, 172 — 175)

Чи належить бухгалтер (не головний) до посадових осіб підприємства при вирішенні питання про притягнення до адмінвідповідальності працівниками інспекції Держпраці? Чи правда, що звичайний бухгалтер (без права підпису звітів) автоматично не потрапляє до категорії посадових осіб, яких можна притягти до такої адмінвідповідальності, тоді як бухгалтер із правом підпису звітності підприємства та/або первинних документів — потрапляє?

Відповідь. Інспектор Держпраці має право складати протоколи про притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності. Тому винним може бути і головний бухгалтер, і бухгалтер. Якщо в посадовій інструкції передбачено обов’язки, які не виконувалися зазначеною особою, та їх невиконання призвело до порушення вимог законодавства, тоді така особа визнається винною. Також одним із доказів може бути наказ або розпорядження керівника підприємства про покладання певних функцій на винну особу, і якщо буде доведено, що такі функції не виконувалися зазначеною особою, то вона вважатиметься винною.

Коментар редакції. Норми КУпАП передбачають притягнення до адмінвідповідальності посадових осіб підприємства чи конкретних винних осіб. Тому навіть якщо працівник належить до категорії посадових осіб, але не винен у вчиненні конкретного порушення, то його не можна притягти до адмінвідповідальності. Про те, коли бухгалтера можна віднести до посадових осіб, читайте у статті «Якщо штатного бухгалтера немає: хто підписує звітність і несе відповідальність» // «БТ», 2010, № 11, с. 33 та у статті «Бухгалтерська робота: хто може її виконувати і яка відповідальність за похибки» // «БТ», 2011, № 29, с. 16

Чи дотримуються посадові особи Держпраці заборони на проведення планових
та позапланових перевірок, установленої
Законом № 4448?

Відповідь. Працівники Держпраці проводять перевірки суб’єктів господарювання, віднесених
до високого ступеня ризику, незалежно від системи оподаткування, обліку та звітності.

Коментар редакції. Заборона на проведення планових та позапланових перевірок спрацює лише в разі, коли діяльність не віднесено до високого ступеня ризику у:

— підприємців, які не є платниками ПДВ (на наш погляд, незалежно від системи оподаткування);

— підприємств-єдиноподатників («безПДВшна» ставка 5 або 7 %).

Докладніше див. статтю «Мораторій на перевірки єдиноподатників: особливості застосування» // «БТ», 2012, № 36, с. 14

Який період перевіряють перевіряючі з Держпраці?

Відповідь. Працівники Держпраці при перевірці:

1) позаплановій — перевіряють той період, порушення законодавства в якому стали підставою для проведення перевірки;

2) плановій — як правило, перевіряється період від часу останньої перевірки або останній календарний рік.

Коментар редакції. Дійсно, для перевірок дотримання норм трудового законодавства не передбачено обмеження періоду, що перевіряється, наприклад, як для податкового законодавства. Водночас будь-які події можуть бути не перевірені внаслідок знищення документів у зв’язку із закінченням строку їх зберігання (див. наступне запитання)

Чи може проводиться перевірка документів, щодо яких минув строк зберігання?

Відповідь. Якщо для вивчення певного питання необхідні документи, строк зберігання яких закінчився, роботодавець має надати державному інспектору з праці акт знищення необхідних документів, оформлений в установленому порядку(2)

Навіщо перевіряти періоди, щодо яких минув строк давності для притягнення до відповідальності?

Відповідь. Під час перевірки перевіряються ті питання, що стали підставою для проведення перевірки, незалежно від закінчення строку давності притягнення до адміністративної відповідальності, визначеного ст. 38 КУпАП.

Коментар редакції. Держпраці не бентежить, що в разі виявлення порушення до відповідальності вже не можна буде притягти. Що й казати, добрі наміри перевіряючих зрозумілі — виявити порушення та вказати на них, щоб роботодавець у подальшому їх не допускав, а зараз усунув (якщо це можливо)…

Як при невиїзній перевірці дотримується норма ч. 11 ст. 4 Закону № 877 про присутність при перевірці керівника?

Відповідь. Згідно з ч. 11 ст. 4 Закону № 877 плановий або позаплановий захід має здійснюватися у присутності керівника, або його заступника, або уповноваженої особи суб’єкта господарювання. При невиїзній перевірці у приміщенні Держпраці оригінали первинних документів для перевірки надаються керівником або його заступником, або іншою уповноваженою особою суб’єкта господарювання. Здебільшого такі перевірки проводяться за бажанням керівників. У разі відсутності в підприємства (підприємця), що перевіряється, адміністративного приміщення керівника може бути запрошено (а не викликано) до приміщення Держпраці

(1) Використані документи: КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення; Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосовно фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.12 р. № 4448-VI; Закон № 877 — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V.

(2) Докладніше про зберігання документів читайте у статті «Зберігання та знищення документів: навіщо, коли та як» // «БТ», 2012, № 25, с. 19 та у Шпаргалці бухгалтера «Строки зберігання документів» // «БТ», 2012, № 25, с. 23.

 

Вікторія ЗМІЄНКО

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі