Теми статей
Обрати теми

Щодо особливостей формування податкового кредиту переробними підприємствами при придбанні основних фондів

Редакція БТ
Лист від 11.02.2013 р. № 3371/7/15-33-17-16

ПЕРЕРОБНІ ПІДПРИЄМСТВА:

особливості розподілу податкового кредиту з ПДВ

Лист Державної податкової служби України від 11.02.13 р. № 3371/7/15­33­17­16

«Щодо особливостей формування податкового кредиту переробними підприємствами при придбанні основних фондів»

 

Нагадаємо, що переробні підприємства, які здійснюють операції, що підпадають під дію п. 1 підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу України (далі — ПКУ)*, суму сплаченого (нарахованого) податкового кредиту щодо виготовлених та/або придбаних товарів/послуг, основних засобів, які використовуються частково для виготовлення м’ясо­молочної продукції, а частково для виготовлення інших товарів/послуг, мають розподіляти, виходячи з частки використання таких товарів/послуг, основних засобів в операціях з постачання м’ясо­молочної продукції, та відповідно в операціях з постачання інших товарів/послуг, з урахуванням вимог розд. V ПКУ (п.п. 4 п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ).

* Відповідно до цієї норми на період з 01.01.12 р. до 01.01.15 р. при здійсненні переробними підприємствами операцій з постачання власної виробленої продукції (молока, молочної сировини, молочних продуктів, м’яса, м’ясопродуктів, іншої продукції переробки тварин (шкур, субпродуктів, м’ясо­кісткового борошна), виготовленої з поставлених молока або м’яса в живій вазі суб’єктами господарювання, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва (далі — м’ясо­молочна продукція) суми ПДВ, які повинні сплачуватися до бюджету мають розподілятися між спецфондом держбюджету і спеціальним рахунком, відкритим переробними підприємствами в органах Держказначейства, у порядку передбаченому п.п. 6 п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ.

Механізм проведення такого розподілу в п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ не визначено, тому податківці у листі, що коментується, роз’яснили порядок такого розподілу (див. «Розподіл податкового кредиту переробним підприємством»).

 

Розподіл податкового кредиту переробним підприємством

Витяг із листа ДПСУ від 11.02.13 р. № 3371/7/15­33­17­16, що коментується

«Як вказано в запиті, згідно з даними бюджетних декларацій за вересень та жовтень 2012 року обсяги оподаткованих операцій відсутні, іншої господарської діяльності не задекларовано.

Таким чином всі суми податку на додану вартість, сплачені при придбанні перерахованих у запиті основ­них засобів, мають бути відображені у податковій декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції (переробного підприємства).

В звітних періодах, у яких платник почне здійснювати діяльність, яка повинна відображатись в бюджетній декларації, та використовувати раніше придбані основні фонди частково в такій діяльності, сума податку на додану вартість, яка припадає на частку їх використання, має бути виключена із податкової декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції (переробного підприємства) та перенесена до податкового кредиту (якщо здійснює оподатковані операції), або на збільшення вартості основних фондів (якщо здійснює операції, що не є об’єктом оподаткування, або звільняється від оподаткування) до декларації, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом з послідуючим проведенням перерахунку за підсумками одного, двох і трьох календарних років, що настають за роком, в якому вони почали використовуватися (введені в експлуатацію)».

 

1. Відображення податкового кредиту у декларації. Із рекомендацій, наданих у листі, що коментується, випливає, що у випадку коли підприємство на момент придбання основного засобу здійснює лише спецоперації, які відображаються у декларації з ПДВ переробного підприємства (код 0140), то податковий кредит, сплачений на придбання такого основного засобу, потрібно відображати саме у цій декларації з ПДВ.

За загальними правилами формування податкового кредиту, порядок віднесення суми ПДВ до податкового кредиту певного виду декларації, залежить від очікуваного напрямку використання придбаного об’єкта, а не від видів діяльності, які здійснюються на момент його придбання. Однак, якщо на момент придбання (як у випадку, описаному у листі, що коментується) неможливо визначити частки операцій, що оподатковуються за різними правилами (бо операцій, які оподатковуються за загальними правилами не було), то незважаючи на те, що придбаний основний засіб планується використовувати як у оподаткованих операціях, так і в тих, що підпадають під спецрежим, відображати податковий кредит, дійсно, логічніше у декларації з ПДВ переробного підприємства.

У загальній декларації з ПДВ частина податкового кредиту буде відображена лише тоді, коли переробне підприємство почне здійснювати операції, які оподатковуються за загальними правилами.

Якщо ж основний засіб планують використовувати виключно в операціях, що оподатковуються за загальними правилами, то податковий кредит, сплачений при його придбанні, у повному розмірі слід відображати у загальній декларації з ПДВ. Водночас, у разі зміни напрямку використання такого об’єкта (використанні його також у спецрежимних операціях) переробне підприємство має перенести частину податкового кредиту до спецрежимної декларації.

2. Правила розподілу податкового кредиту. На наш погляд, згадавши про періодичні перерозподіли (за підсумками одного, двох і трьох календарних років, що настають за роком, в якому почали використовуватися необоротні активи) податківці вказали, на те, що розподіл податкового кредиту між спецрежимною та загальною діяльністю має проводитись за правилами, встановленими у ст. 199 ПКУ. Однак податківці не вказали як розрахувати коефіцієнт розподілу — частку використання (за який період), чи потрібно проводити перерозподіл податкового кредиту в кінці року, як документально оформити та відобразити такі операції у звітності з ПДВ.

На наш погляд, для такого розподілу слід застосовувати усі правила, установлені у ст. 199 ПКУ, але при цьому замість розподілу між оподатковуваними і неоподатковуваними операціями, які відображаються в одній загальній декларації з ПДВ буде проводитись розподіл між спецрежимною та загальною діяльностями, які відображаються в різних деклараціях з ПДВ.

Зауважимо, що спеціальних рядків у деклараціях з ПДВ та спеціального додатку (аналогічного додатку Д7), в якому можна було б розрахувати показник «м’ясо­молочної» частки та сум коригування немає. Тому переробне підприємство, яке буде здійснювати розподіл за рекомендаціями податківців, потрібно буде робити це у власному обліку в довільній формі (у бухгалтерській довідці). Звісно, логічно скористатись для цього формою додатку Д7 до декларації з ПДВ.

Зауважимо, що у ПКУ про розподіл податкового кредиту також згадується і у п.п. 209.15.1 ПКУ. Правила розподілу прописані у цьому підпункті застосовують сільгосппідприємства, які обрали спецрежим з ПДВ, передбачений ст. 209 ПКУ, при розподілі податкового кредиту між спецрежимною та загальною діяльностями, які відображаються в різних деклараціях з ПДВ.

На наш погляд, використання переробними підприємствами правил розподілу, що містяться у п.п. 209.15.1 ПКУ були б набагато доцільніші (ними визначено розподіл податкового кредиту саме між спецрежимною та загальною діяльностями) та простішими у застосуванні.

Чому податківці не звернули увагу на цей механізм розподілу, а запропонували користуватися правилами розподілу, що містяться у ст. 199 ПКУ, сказати важко. Хоча у п.п. 4 п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ лише міститься згадка про те, що розподіл слід здійснювати з урахуванням вимог розд. V ПКУ, але про те, що це мають бути саме правила, визначені у ст. 199 ПКУ, у цьому підпункті немає жодного слова.

Та все ж незважаючи на те, яким механізмом буде користуватися переробне підприємство, відображати розподіл податкового кредиту між загальною декларацією з ПДВ (код 0110) і декларацією з ПДВ переробного підприємства (код 0140), форми яких затверджені наказом МФУ від 25.11.11 р. № 1492 (у редакції наказу від 17.12.12 р. № 1342), переробні підприємства, на наш погляд, мають у ряд. 16.2 «коригування податкового кредиту внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського або переробного виробництва».

 

Сергій ДЕЦЮРА

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі