Теми статей
Обрати теми

Уже зима в дорозі, або Як підготувати автомобіль до зимового сезону

Редакція БТ
Стаття

УЖЕ ЗИМА В ДОРОЗІ,

або Як підготувати автомобіль до зимового сезону

 

Неспішним кроком до нас наближається зима. Щоб її прихід не виявився несподіваним, уже сьогодні автолюбителі розпочали підготовку до зимового сезону.

На повний хід- іде «перевзування» автомобілів із літньої на зимову гуму, заміна мастил, оливи, фільтрів та проведення інших процедур, які допоможуть "залізному трудязі" перенести настання цієї пори року.

У свою чергу інші трудяги — бухгалтери — мають своєчасно і вірно відобразити в обліку здійснення таких заходів.

А тому в цій публікації розглянемо правила оформлення заходів з підготовки автомобіля до зимового періоду.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», s.detsyura@id.factor.ua

 

Сезонне ТО — обов’язок чи примха?

Роботи, що пов’язані з підготовкою автомобіля до зими, можна об’єднати під загальним поняттям «сезонне технічне обслуговування» (далі — сезонне ТО) (п. 1.3 Положення № 102). Проводитися сезонне ТО власниками і користувачами (орендарями) ТЗ має двічі на рік (весною та восени).

Проведення сезонного ТО, як і інших видів ТО, є обов’язком власника ТЗ, а не його примхою. Річ у тім, що відповідно до ст. 36 Закону про дорожній рух власники ТЗ або особи, які їх експлуатують, зобов’язані забезпечувати своєчасне і в повному обсязі проведення робіт щодо ТО і ремонту таких апаратів згідно з нормативами, установленими виробниками відповідних ТЗ.

«Деталі» знаходимо у «свіжих» Правилах експлутації ТЗ (про їх появу ви могли дізнатися з «БТ», 2013, № 39, с. 5). Тут вам і розмежування зимового та літьного сезонів, і орієнтир для проведення «зимового» ТО — у разі досягнення температурою навколишнього середовища точки плюс 5 градусів за Цельсієм і утримання її нижче цієї точки впродовж семи діб, але не пізніше 31 листопада.

Увага! Все, що сказано вище, стосується й орендарів (наймачів) ТЗ. Вони відповідно до п. 1 ст. 801 ЦКУ зобов’язані підтримувати ТЗ у належному технічному стані, а отже, і проводити підготовку його до зими.

 

Що включає сезонне ТО

Сезонне ТО входить до комплексу заходів з ТО ТЗ (п. 3.1 Положення № 102), а тому воно, нарівні з іншими видами ТО (щоденне обслуговування, перше техобслуговування (ТО-1) та друге техобслуговування (ТО-2)), не належить до реконструкції, модернізації, технічного переобладнання інших видів поліпшення ТЗ (п. 3.8 Положення № 102). А тому витрати на проведення таких операцій не капіталізують, а відносять на витрати.

У зв’язку з цим постає запитання: які саме роботи слід розцінювати як ТО, а які як ремонт?

Наша позиція. При проведенні сезонного ТО можна виконувати всі роботи, що проводяться, як при ТО-1 та ТО-2, так і спеціальні роботи, що проводяться при проведенні сезонного ТО (додатки А, Б, В до Положення № 102).

Звертаємо увагу. Перелік робіт під час сезонного ТО, наведений у додатках А, Б та В до Положення № 102, є лише примірним. У зв’язку з цим, на наш погляд, за потреби суб’єкт господарювання може його доповнити іншими роботами, передбаченими технічною документацією на ТЗ (наприклад, тими, що зазначенї у додатку 7 до згаданих вище Правил експлутації ТЗ).

Важливий нюанс. Податківці з цього приводу мають іншу думку. Так, у консультаціях, наведених у підкатегорії 102.07.20 БЗ Міндоходів, вони вказують, що операції, не передбачені цими переліками, не належать до ТО автомобіля й розглядаються як поточний ремонт.

Ми не згодні, оскільки вважаємо: якщо виробником ТЗ передбачено проведення певних робіт під час ТО, то незалежно від того, потрапили вони до переліку, що міститься у Положенні № 102 чи ні, вони відносяться саме до ТО. «Сміливим» платникам у пригоді стануть технічна документація на ТЗ, з переліком робіт, що слід проводити для підтримання ТЗ у робочому стані, а також наказ по підприємству щодо проведення сезонного ТО, а також перелік операцій, які слід виконати під час його проведення.

 

Відображаємо в обліку: що — куди

Бухгалтерський облік. У бух-обліку витрати на сезонне ТО підприємство має право включити до витрат періоду. При цьому відносити такі витрати слід саме на той об’єкт обліку, де безпосередньо використовується ТЗ (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 22, 28, 63, 65, 66, 68).

Податок на прибуток. У податковому обліку витрати на проведення ТО суб’єкт господарювання включає або :

1) до собівартості певного виду продукції як інші прямі витрати (п. 138.8 ПКУ) — щодо ТО автомобілів, які безпосередньо використовуються при виробництві одного окремого виду продукції (товарів, робіт, послуг).

Зауважимо. У п. 138.8 ПКУ прямо не вказано, що витрати на проведення ТО (утримання ТЗ) відносяться до складу інших прямих витрат, що входять до складу собівартості. Водночас на це вказує п. 14 П(С)БО 16 «Витрати», п.п. «в» п.п. 2.20 Методрекомендацій № 132, та п. 377 Методрекомендації № 373, де говориться, що такі витрати відносяться саме до складу собівартості як інші прямі витрати.

Важливо. Такі витрати включаються до податкових у звітному періоді, в якому визнано доходи від реалізації товарів, виконаних робіт, наданих послуг, при виробництві яких використовувався ТЗ (п. 138.4 ПКУ);

2) до складу інших витрат та залежно від функціонального призначення ТЗ відносити до складу:

загальновиробничих витрат (ЗВВ) — якщо ТЗ використовуються у загальновиробничих цілях (п.п. «г» п.п. 138.8.5 ПКУ). Наприклад, проведення ТО вантажних автомобілів, що використовуються для доставки сировини та матеріалів, необхідних при виробництві різних видів продукції.

Важливо. Змінні ЗВВ та постійні розподілені включаються до податкових витрат у звітному періоді, в якому визнано доходи від реалізації продукції, у виробництві яких вони використовувались, а постійні нерозподілені ЗВВ уключаються до податкових витрат у періоді проведення ТО;

адмінвитрат — якщо ТЗ використовуються у загальногосподарських цілях (п.п. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ). Ідеться, зазвичай, про легкові автомобілі, яким користується адмінперсонал підприємства (директор, менеджери, бухгалтери, тощо). Витрати, понесені на ТО таких ТЗ, включаються до податкових витрат у періоді проведення ТО;

витрат на збут — якщо ТЗ пов’язані зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (п.п. «д» п.п. 138.10.3 ПКУ). До ТЗ, які використовуються при збуті продукції, відносяться вантажні автомобілі, на яких розвозиться товар до точок реалізації або які використовуються для навантаження і розвантаження товарів на складі, тощо. Такі витрати включаються до податкових витрат у періоді проведення ТО.

ПДВ. Що стосується ПДВ, то сума податку, сплачена у складі вартості робіт (матеріалів) при проведенні сезонного ТО, уключається до податкового кредиту з ПДВ за правилом першої події.

 

Замінюємо шини

Заміну шин можна розглядати як сезонне ТО. Згодні і податківці.

У «свіжеспечених» Правилах експлутації шин (детальніше про них дізнайтеся з «БТ», 2013, № 39, с. 6) визначено «колісні» нюанси сезонного ТО. Так, визначено, що під час проведення сезонного ТО виконуються такі роботи:

— установлюються у разі потреби пневматичні колеса або шини відповідно до сезону;

— виконуються роботи, передбачені ТО-2;

— виконується балансування пневматичних коліс;

— на ТЗ з шинами регульованого тиску продуваються усі трубопроводи і шланги системи централізованої подачі повітря в колеса.

Тож коли говоримо про заміну шин, а також про згадані вище роботи, то говоримо саме про ТО.

Тепер щодо варіантів відображення шин в обліку:

1) вартість зимових шин ураховується у складі вартості автомобіля. У цьому випадку операції щодо встановлення шин на автомобіль та повернення замінених шин на склад не впливають на податковий та бухгалтерський облік. Рух таких шин відображають тільки у Картці обліку роботи автомобільної шини;

2) шини обліковуються окремо від автомобіля у складі запасів (субрахунок 207). У цьому випадку витрати на придбання шин включаємо або до складу собівартості, або до складу інших витрат залежно від напрямку використання автомобілів (див. вище).

За таким варіантом можливі два підходи до визначення моменту віднесення витрат на придбання шин до податкових витрат:

при встановленні придбаних шин на автомобіль. У цьому випадку повернення таких шин на склад навесні та повторне встановлення на автомобіль наступної осені не впливає на податковий облік. На наш погляд, цей варіант обліку витрат є найбільш вдалим;

при списанні шин через непридатність до експлуатації. Цей підхід більш обережний. Більш того, з роз’яснення податківців у БЗ Міндоходів можна дійти висновку, що саме його вони і будуть дотримуватися (хоча прямо про це вони не пишуть).

Важливий нюанс! У випадку коли заміну шин здійснюють у зв’язку з їх непридатністю для експлуатації з пробігом, нижчим за норму, зазначену в Нормах експлуатації шин та в Нормах пробігу шин, то така заміна належить не до ТО, а до ремонту ТЗ. Саме такої думки традиційно дотримуються податківці (див. зокрема консультацію у підкатегорії 102.07.20 БЗ Міндоходів).

Тож витрати на заміну таких шин у сумі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів на початок звітного року, можна відносити до складу витрат:

— одночасно з визнанням доходу від реалізации товарів, робіт, послуг, якщо йдеться про ТЗ виробничого / загальновиробничого призначення;

— у періоді, в якому таку заміну було здійснено, якщо йдеться про ТЗ, що використовується для збутових чи адміністративних цілей.

На суму, що перевищує 10 % ліміт, буде збільшено балансову вартість автомобіля.

Що стосується відображення в обліку ПДВ сплаченого при придбанні таких запчастин (шин), то підприємство, що встановило шини на ТЗ, які використовуються у господарській діяльності, сплачений при їх купівлі ПДВ відносить до податкового кредиту на підставі п. 198.3 ПКУ.

Важливо знати. Право на віднесення ПДВ до податкового кредиту виникає незалежно від того, передано шини в експлуатацію чи ні.

Як слід діяти з шинами, які зношені чи пошкоджені, вам підкажуть Правила експлутації шин. Зокрема, утилізувати шини слід не пізніше - 6 місяців після їх списання шляхом передачі до відповідних пунктів зберігання.

 

Замінюємо експлуатаційні рідини

Антифриз. Щоб двигун автомобіля під час роботи узимку не вийшов із ладу (не «розморозився»), суб’єкт господарювання має залити в систему охолодження антифриз. Заливання антифризу підпадає під такий вид робіт сезонного ТО, як промивання системи охолодження. А тому в обліку витрати, понесені на здійснення такої операції, можна віднести до операційних витрат (пп. 138.8.5, 138.10.2 та 138.10.3 ПКУ) або до собівартості (п. 138.4 ПКУ). Все залежатиме від того, де саме використовується ТЗ (див. вище).

Важливо. Термін «антифриз» тотожний поняттю «тосол». А тосол, як стверджує Держпідприємництва (лист від 21.06.04 р. № 4123), відноситься до нафтопродуктів, тобто пально-мастильних матеріалів (ПММ), а тому антифриз вважається ПММ і має обліковуватися як такі матеріали.

Тобто використовуючи антифриз при сезонному ТО, суб’єкт господарювання повинен також орієнтуватися при списанні таких матеріалів на Нормами витрат ПММ.

Олива та мастила. При проведенні сезонного ТО суб’єкт господарювання, зазвичай, проводить заміну мастила (оливи) та масла. Із заміною таких рідин ситуація аналогічна ситуації із заміною антифризу. Тобто роботи із заміни мастила (оливи) теж можна віднести до сезонного ТО, а витрати на її проведення повністю (у межах Норм витрат ПММ)  на собівартість або інші операційні витрати, залежно від сфери використання ТЗ.

 

Замінюємо фільтри

Заміна повітряного, паливного та оливного фільтрів на автомобілі проводиться практично при кожному сезонному ТО. Тому у більшості суб’єктів господарювання часто виникає запитання: як на сьогодні податківці класифікують роботи із заміни цих частин ТЗ?

Узагалі-то, у Положенні № 102 немає згадки про те, що під час ТО суб’єкти господарювання можуть без перешкод змінювати повітряний, паливний та оливний фільтри. А тому можна припустити, що податківці на місцях, користуючись роз’ясненнями, що містяться у підкатегорії 102.07.20 БЗ Міндоходів (де вказано, що роботи, не передбачені у Порядку № 102, не вважаються ТО), будуть наполягати на «ремонтному» підході до обліку відповідних витрат.

У докодексні часи податківці в цьому питанні були взагалі категоричні. Так, у консультації у журналі «Вісник податкової служби України», 2002, № 9, с. 40 вони прямо висловилися: в Положенні № 102 не вказано про можливість заміни небазових частин під час ТО (до яких, як ви розумієте, належать автомобільні фільтри), а тому такі роботи слід вважати ремонтом, а отже, і облікувати з урахуванням ремонтних обмежень

Ми з такою думкою податківців не згодні, оскільки:

1) перелік робіт, який наведено у Положенні № 102, не є вичерпним, а тому заміну фільтрів можна пов’язати з ТО як роботу з підтримання автомобіля в робочому стані;

2) здійснюючи будь-який вид ТО, підприємство має право за необхідності здійснити заміну відповідної деталі та вузла (фільтрів), оскільки така заміна не заборонена законодавчо і здійснюється для підтримання працездатності або справності виробу;

3) сезонна заміна оливи практично завжди супроводжується заміною паливного та оливного фільтрів. А оскільки заміна оливи відноситься до сезонного ТО, то і заміну фільтрів, що відбувається при заміні такої рідини, можна вважати однією операцією.

Отже, як бачимо, заміну фільтрів можна прив’язати до сезонного ТО, а витрати на таку заміну віднести або до собівартості продукції (товарів, робіт, послуг), або до складу інших витрат.

 

Висновки

Проведення сезонного ТО — не право, а обов’язок власника ТЗ.

В обліку витрати, понесені на здійснення сезонного ТО, суб’єкт господарювання відносить або до операційних витрат (пп. 138.8.5, 138.10.2 та 138.10.3 ПКУ), або до собівартості (п. 138.4 ПКУ) залежно від функціонального призначення ТЗ, щодо якого проводиться ТО.

Заміна шин, включаючи роботи з балансування, — це теж ТО.

Існують два варіанти відображення заміни шин в обліку. Перший полягає в тому, що вартість зимових шин ураховується у складі вартості автомобіля, а тому сезонна зміна шин не впливає на податковий та бухгалтерський облік. Що стосується другого варіанту, то шини обліковуються окремо від автомобіля у складі запасів (субрахунок 207). У цьому випадку витрати на придбання шин включаємо або до складу собівартості, або до складу інших витрат, залежно від напрямку використання автомобілів.

При зміні антифризу, оливи та масла у автомобілі під час сезонного ТО суб’єкт господарювання при віднесенні витрат на проведення таких заходів має орієнтувати на норми витрати ПММ, встановлені для відповідних ТЗ.

 

Документи і скорочення статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Правила експлутації ТЗ  Правила експлуатації колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 550.

Правила експлутації шин  Правила технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 549.

Положення № 102 — Положення про технічное обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу України від 30.03.98 р. № 102.

Методрекомендації № 132 — Методичні рекомендації з планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) сільськогосподарських підприємств, затверджені наказом Мінагрополітики від 18.05.01 р. № 132.

Методрекомендації № 373 — Методичні рекомендації з формування собівартості продукції (робіт, послуг) у промисловості, затверджені наказом Мінпромполітики від 09.07.07 р. № 373.

Норми витрат ПММ — Норми витрат палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43.

Норми пробігу шин — Норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин, затверджені наказом Мінтрансу від 08.12.97 р. № 420.

Норми експлуатації шин — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів та спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу України від 20.05.06 р. № 488.

ТЗ — транспортні засоби

БЗ Міндоходів  База знань Міндоходів, розміщена на офіційному сайті Міндоходів www.minrd.gov.ua/ebpz/.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі