(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 32
  • № 31
  • № 30
  • № 29
  • № 28
  • № 27
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
20/27
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Серпень , 2014/№ 33

Військовий збір: «відповідальне» питання

Знову на «порядку денному» військовий збір (ВЗ). У попередньому номері ми докладно описали процедуру його адміністрування: платники, база оподаткування, ставка, строки сплати (див. «БТ», 2014, № 32, с. 8 і с. 14). На с. 20 цього номера надали відповіді на «гарячі» запитання щодо його сплати. Неохопленим залишилося хіба що питання: що буде, якщо вчасно не сплатити ВЗ? Із ним і пропонуємо розібратися.

Почнемо з того, що прямих норм, які б установлювали відповідальність платників за несплату (несвоєчасну сплату) саме ВЗ, законотворці в ПКУ прописати не спромоглися. Так, але цей факт зовсім нічого не означає.

Як ви вже знаєте, порядок нарахування і сплати ВЗ урегульовано п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. У більшій своїй частині цей пункт тільки те й робить, що посилається на «ПДФОшні» норми ПКУ. Тож ВЗ у законотворців вийшов близьким родичем ПДФО. Судіть самі:

1) перелік платників збору збігається з переліком платників ПДФО;

2) нараховувати і сплачувати збір потрібно в тому самому порядку і в ті самі строки, що і ПДФО;

3) відповідальними за утримання (нарахування) і сплату (перерахування) збору до бюджету призначені ПДФО-відповідальні особи.

Усе це підводить нас до виснов­ку, що в разі несплати (несвоєчасної сплати) ВЗ контролери притягатимуть порушників до відповідальності за тими самими нормами ПКУ, що й при здійсненні аналогічних ПДФО-порущень. До речі, уже маємо підтвердження цих слів у консультації з категорії 132.06 ЗІР ДФСУ.

Так чого ж нам очікувати від охоронців податкового порядку?

Основна штрафна норма — ст. 127 ПКУ. На її підставі платники, у нашому випадку — податкові агенти (суб’єкти господарювання — роботодавці та замовники за договорами на виконання робіт, надання послуг), несуть відповідальність за ненарахування, неутримання та/або несплату (неперерахування) податку до або під час виплати доходу на користь фізичної особи.

Розмір штрафу становить 25 % від суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету, тобто 25 % від не перерахованої вчасно суми ВЗ.

При цьому якщо протягом 1095 днів платника повторно притягують до відповідальності за те саме порушення, то штраф зростає до 50 %, а в разі коли протягом 1095 днів порушення вчинюється втретє і більше — до 75 % суми податку, яка підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.

Фактично притягнути до відповідальності за ст. 127 ПКУ податківці можуть за:

• відсутність первинних та інших бухгалтерських документів щодо нарахування ВЗ;

• неутримання ВЗ із доходів фізичної особи (виплату доходу в повному обсязі) або утримання ВЗ у меншому розмірі, ніж належить;

• несплату (несвоєчасну або неповну сплату) ВЗ до бюджету.

Зауважте! Зазначену вище консультацію податківців можна зрозуміти таким чином, що в разі самовиправлення помилок, що призвели до ненарахування, неутримання та/або неперерахування ВЗ до бюджету, штраф згідно з п. 127.1 ПКУ не застосовується. Головне — встигнути самовиправитися протягом одного звітного року (і, зрозуміло, до приходу податківців з перевіркою). Такий підхід є неоднозначним, оскільки в «амністуючому» останньому абзаці п. 127.1 ПКУ йдеться саме про ПДФО, а ми маємо справу тільки з його «родичем».

Окрім штрафу за п. 127.1 ПКУ, контролери очікувано мають намір нараховувати пеню на підставі п.п. 129.1.3 і п. 129.4 ПКУ з розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виплати (нарахування) доходів на користь фізичних осіб (нагадаємо, що сьогодні облікова ставка НБУ становить 12,5 %). Наведемо приклад ЇЇ розрахунку.

Приклад. При виплаті фізичній особі готівкою з каси винагороди за цивільно-правовим договором 15.08.14 р. підприємство не перерахувало до бюджету військовий збір у сумі 15 грн. Зазначене порушення платник виявив самостійно 18.09.14 р., і цього ж дня недоплату щодо військового збору було погашено. На день виплати доходу діяла облікова ставка НБУ в розмірі 12,5 %.

У цій ситуації пеня розраховується за період з 16.08.14 р. по 18.09.14 р. включно (оскільки ВЗ у такому випадку потрібно було сплатити саме 16.08.14 р. — строки сплати ВЗ ви знайдете у «БТ», 2014, № 32, с. 14). Кількість днів існування недоплати — 34. Таким чином, сума пені становитиме:

15 грн. х 34 дн. х 12,5 % х 1,2 :  365 дн. = 0,21 грн.,

де 15 грн. — сума несплаченого ВЗ до бюджету при виплаті доходу фізичній особі;

34 дн. — кількість календарних днів, за які нараховується пеня;

365 дн. — кількість календарних днів у 2014 році;

12,5 % — облікова ставка НБУ, що діяла на день виплати (нарахування) доходу на користь фізичної особи;

1,2 — коефіцієнт, установлений ПКУ для розрахунку пені.

Але пеня і штраф згідно з п. 127.1 ПКУ — це ще не все. Є ще й адмінштраф на винних посадових осіб та ФОП, які є податковими агентами та «наплутали» з ВЗ.

Фіскали знову-таки безсоромно вказують на ст. 1634 КпАП і погрожують (за неутримання або неперерахування ВЗ до бюджету при виплаті доходів фізичній особі, перерахування збору за рахунок коштів підприємства) застосуванням попередження чи адмінштрафу в розмірі від 34 до 51 грн., а при повторному протягом року порушенні — від 51 до 85 грн.

Але у ст. 1634 КпАП ідеться саме про ПДФО. Виходить, знову податківці повністю ототожнюють військовий збір з ПДФО, що, на наш погляд, не зовсім коректно.

Ми вважаємо, що логічніше було б застосовувати адмінвідповідальність згідно зі ст. 1632 КпАП за неподання (несвоєчасне подання) платіжок на перерахування збору або за ст. 1631 КпАП за порушення порядку ведення податкового обліку. Обидві ці статті передбачають однаковий розмір штрафу — від 85 до 170 грн. (при повторному протягом року порушенні — від 170 до 255 грн.). Але увага: тільки до вин­них посадових осіб. ФОП за цими статтями до адмінвідповідальності не притягнеш.

Таким чином, фактично ми спостерігаємо окремий випадок, коли позиція податківців грає «на руку» деяким платникам. Зважаючи на незначність штрафу за ст. 1634 КпАП, сперечатися з перевіряючими тут навряд чи доречно. Виняток — ФОП (якщо є бажання, вони можуть «відбиватися» від адмінштрафу).

Ну і, звичайно, ми не можемо обійти увагою ситуацію, в якій платники опинилися в період з 03.08.14 р. до 07.08.14 р., коли сплачувати ВЗ уже формально було потрібно, але відповідні рахунки Держказначейство ще не відкрило. На наш погляд, до платників, які в цей період виплачували доходи фізичним особам без одночасної сплати ВЗ, санкції застосовувати не повинні.

Річ у тім, що адміністративно-господарські санкції (а до них належать і податкові штрафи за ПКУ) можуть бути застосовані до платника тільки в тому випадку, якщо він не доведе, що вжив усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення (ч. 2 ст. 218 ГКУ). Отже, тут діє принцип «немає провини — немає санкцій». Для адмінштрафу теж обов’язковою є наявність провини, оскільки адмін­проступком вважається саме вин­на дія/бездіяльність (ст. 9 КпАП).

У зв’язку з відсутністю рахунків платники фізично не могли виконати свої зобов’язання зі сплати ВЗ, а отже, їх не можна вважати винними у вчиненні порушення. Головне в цій ситуації — сплатити ВЗ одразу ж після відкриття рахунків, тобто 7 — 8 серпня.

Тим більше що податківці самі вказують на «безштрафність» при самовиправленні (див. вище).

 

Висновки

До податкових агентів, які не нараховують, не утримують та/або не сплачують (несвоєчасно сплачують) ВЗ, податківці можуть застосувати:

• фінансову відповідальність за ст. 127 ПКУ — штраф у розмірі 25 % (50 %, 75 %) суми ВЗ, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету;

• пеню з розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виплати (нарахування) доходів на користь фізичних осіб;

• адмінвідповідальність згідно зі ст. 1634 КпАП — попередження або штраф від 34 до 51 грн., а при повторному протягом року порушенні — від 51 до 85 грн. ФОП можуть «відбитися» від цього адмінштрафу.

При цьому податківців можна зрозуміти таким чином, що при самовиправленні протягом року штрафи за ст. 127 ПКУ не застосовуються.

 

Військовий збір

Військовий збір додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті