Теми статей
Обрати теми

«Інвалідний» норматив: «згадати все»

Редакція БТ
Стаття

«Інвалідний» норматив: «згадати все»

Тільки-но «забули» про одну «квотно-працевлаштовувальну» звітність («БТ», 2014, № 2, с. 39) — на черзі інша.

Не за горами весна. Тож за незмінною традицією роботодавці, що мають 8 і більше працівників, підбивають підсумок виконання «інвалідного» нормативу. А до 1 бе­резня подають до Фонду соцзахисту інвалідів звітність з результатами такого підрахунку.

Допомогу у розрахунку такого «інвалідного» нормативу та правила подання звітності шукайте тут.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», s.detsyura@id.factor.ua

 

«Інвалідний» норматив: що це таке?

Держава допомагає інвалідам реалізувати своє право на працю зокрема через встановлення роботодавцям обов’язкового нормативу робочих місць для працевлаш­тування інвалідів (ст. 19 Закону про соцзахист інвалідів).

То вже давня «історя». Але все одно нагадаємо, що такі нормативи встановлено роботодавцям (юрособам та ФОП), у яких працює за основним місцем роботи 8 та більше осіб, у розмірі:

4 % середньооблікової кількості штатних працівників (далі — СКШП) облікового складу за рік, якщо працює 25 і більше осіб;

одне робоче місце, якщо працює від 8 до 25 осіб.

«Інвалідний» норматив зобов’язані виконувати всі роботодавці, за винятком:

1) роботодавців (юроосіб і ФОП) у яких кількість найманих працівників, для яких місце роботи в цього роботодавця є основнім, за рік менше 8 осіб;

2) представництв іноземних компаній, що не є юрособами (п. 3 листа Фонду інвалідів від 11.09.07 р. № 1/6-417).

Контролює дотримання роботодавцями такого нормативу Фонд соцзахисту інвалідів (далі — Фонд) на підставі отриманого від роботодавця звіту. Щоб подати його до Фонду, роботодавець, який зобов’язаний дотримуватися «інвалідного» нормативу, перш за все в ньому реєструється (ст. 19 Закону про соцзахист інвалідів).

 

Реєстрація у Фонді

Роботодавці реєструються у Фонді за місцем своєї держреєстрації (п. 2 Порядку реєстрації). Робити це потрібно новоствореним суб’єктам та тим, у яких кількість основних (з трудовою книжкою) працівників перевалила за 7 (8 та більше), — до 1 лютого року, наступного за роком створення або збільшення кількості працюючих (п. 3 Порядку реєстрації).

Зауважимо, що реєстрація у Фонді безпосередньо пов’язана з необхідністю подання звітності до цього Фонду. При цьому Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів (форма № 10-ПI, далі — Звіт) роботодавці подають до Фонду, якщо СКШП облікового складу за рік становила 8 і більше осіб.

Тому вважаємо, що новоствореним роботодавцям і тим, хто раніше не був зареєстрований у Фонді та в будь-якому місяці звітного року досяг показника «8 і більше осіб за основним місцем роботи», не слід квапитися з висновками. Потрібно дочекатися закінчення звітного року та порахувати СКШП облікового складу за 2013 рік. Якщо цей показник не перевищив 7 осіб, то реєструватися у Фонді не потрібно.

Якщо перевищив, ви повинні були зареєструватися у Фонді з  1 січня по 1 лютого 2014 року.

Важливо! За порушення строку реєстрації у Фонді покарати вас не можуть. Оскільки жодних санкцій за це законодавством не передбачено (див. листі Фонду від 26.02.08 р. № 1/6-43/06).

А тому якщо незареєстрований у Фонді роботодавець своєчасно подасть Звіт (про строки подання звіту читайте на с. 15 цього номера), його мають зареєструвати без стягнення будь-яких санкцій за порушення порядку реєстрації.

Щоб зареєструватися у Фонді, слід подати (надіслати рекомендованим листом) до відділення Фонду (п. 3 Порядку реєстрації) заяву за формою, затвердженою наказом Мінпраці від 14.03.07 р. № 98.

В окремих випадках разом із такими обов’язковими документами роботодавці мають подати додаткові документи, перелік яких наведено в п. 3 Порядку реєстрації. Так зокрема, якщо роботодавці мають відокремлені підрозділи, то, реєструючись у Фонді, вони мають додатково подати (надіслати) відомості про такі підрозділи, а саме Перелік підприємств, що ввійшли до складу господарського об’єднання, та/або відокремлених підрозділів роботодавця, який має відокремлені підрозділи за формою, затвердженою наказом Мін­праці від 10.02.07 р. № 42. Окремо реєструвати відокремлені підрозділи у Фонді не потрібно.

Якщо вас зареєстровано, то Фонд надсилає протягом 10 робочих днів після реєстрації рекомендованим листом повідомлення про реєстрацію. Датою реєстрації вважається дата подання роботодавцем документів, а в разі відправлення їх поштою — дата на пош­товому штемпелі.

 

Правила подання Звіту

Роботодавці, у яких показник СКШП облікового складу за рік становить 8 та більше осіб, подають до Фонду Звіт за формою № 10-ПІ (річна), затвердженою наказом Мінпраці від 10.02.07 р. № 42.

Важливо! Не подають цей Звіт:

1. Відокремлені підрозділи юридичних осіб. Річ у тім, що ці підрозділи окремо не реєструються у Фонді, а по закінченні року голов­не підприємство врахує дані з такого підрозділу у зведеному Звіті (п. 1.2 Інструкції № 42, п. 3 Порядку подання звіту та лист Фонду від 15.09.10 р. № 1/6-301/06);

2. Представництва іноземних компаній, що не є юрособами (див. вище);

3. Роботодавці, у яких СКШП облікового складу за рік менше 8 осіб.

Подається Звіт щороку до 1 березня до відділень Фонду, в яких ви зареєстровані (п. 2 Порядку подання звіту та п. 2.1 Інструкції № 42).

Важливо! У самій формі Звіту фігурує інша дата — не пізніше 1 березня після звітного періоду.

Фонд (листи від 27.04.10 р. № 1/6-69/03-01 і від 09.02.10 р. № 1/6-20/06) вважає, що останнім днем подання Звіту можна вважати 1 березня, тобто термін, зазначений у формі Звіту.

Це тішить, але радимо відзвітуватися раніше — подати Звіт за 2013 рік не пізніше 28 лютого (п’ятниця) 2014 року.

Подавати Звіт можна двома способами: особисто; надіслати пош­тою (рекомендованим листом). Датою надходження Звіту вважається дата подання роботодавцем Звіту, а в разі відсилання його пош­тою — дата на поштовому штемпелі (п. 2 Порядку подання звіту).

Увага! В електронному вигляді Звіт не подається, оскільки це не передбачено нормами чинного законодавства (лист Фонду від 15.09.10 р. № 1/6-299/03-01).

 

Відповідальність

Роботодавці, які не виконали «інвалідний» норматив, зобов’язані сплатити адміністративно-господарські санкції (далі — АГС) за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Розмір АГС визначається виходячи із розміру середньорічної зарплати працівника, що працює на такому підприємстві:

• якщо у роботодавця працює від 8 до 15 осіб — половина середньорічної зарплати, за кожне робоче місце, призначене для праце­влаштування інваліда і не зайняте інвалідом;

• якщо у роботодавця працює 15 осіб і більше — одна середньорічна зарплата за кожне робоче місце, призначене для працевлаш­тування інваліда і не зайняте інвалідом.

Важливо! Фонд наполягає, що обов’язок працевлаштовувати інвалідів покладено саме на роботодавців. А тому сам факт невиконання «інвалідного» нормативу робить роботодавця порушником і зобов’язує сплатити АГС.

Але це не так. І це підтверджують суди*. Вони вважають, що обов’язок підприємства — створити робочі місця для інвалідів, а пошуком інвалідів для працевлаштування має займатися Фонд. Щоб уникнути покарання, необхідно довести, що ви виконали всі дії щодо забезпечення працевлаштування інвалідів. Зокрема поінформували про потребу в інвалідах у звіті за ф. № 3-ПН (про цю форму інформацію знайдете у «БТ», 2013, № 44, с. 42).

* Див. постанови ВСУ від 17.09.13 р. № у справі 21-232а13 («БТ», 2013, № 2, с. 7 ), від 26.06.12 р. у справі № 21-105а12, від 20.06.11 р. у справі № 21-60а11, від 02.02.10 р. у справі № 21-1982во09 тощо.

Увага! Крім АГС, можна отримати й адмінштраф у розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.) (ч. 2 ст. 1881 КУпАП).

Документи статті див. на с. 17 цього номера.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі