14.04.2015

«А без води і не туди, і не сюди», або Рентна плата за воду, використану у I кварталі

Практично кожний суб’єкт господарювання, який використовує у своїй діяльності воду, має сплачувати відповідні ресурсні платежі. Минулого року такими платежами були збір за спеціальне використання води та плата за надра. З початку цього року все змінилося: водокористувачам доведеться сплачувати один платіж — рентну плату. Порядок стягнення цієї плати та правила звітування за I квартал 2015 року — далі.

Покращення…

З 01.01.15 р. все податкове законодавство зазнало покращення, удосконалення та спрощення. Не оминув цей процес і правил сплати ресурс них платежів, а саме збору за спеціальне використання води (далі — збір за спецводокористування) та плати за видобування корисних копалин (далі — плата за надра).

Торік ці два платежі були самостійними та повноправними учасниками податкової системи. З початку цього року їх було понижено у статусі. Ці обидва ресурсні платежі стали складовими одного нового податку — рентної плати (див. «БТ», 2015, № 1-2, с. 35). При цьому віднесення таких ресурсних платежів до складу одного податку жодним чином не вплинуло на порядок їх стягнення.

Інакше кажучи, збір за спецводокористування та плата за надра змінили лише свою обгортку. Середина (правила їх стягнення) залишилася незмінною.

Тому якщо ви використовуєте у своїй діяльності воду та/або її видобуваєте, як і минулого, так і цього року вам доведеться сплатити ті самі два види ресурсних платежів, але під іншими назвами (ст. 251 ПКУ):

• рентну плату за спеціальне використання води (далі — рента за спецводокористування);

• рентну плату за користування надрами для видобування корисних копалин (далі — рента за надра).

Як стягується рента за спецводокористування — поговоримо далі, а про стягнення ренти за надра ви можете прочитати на с. 29.

 

Рента за спецводокористування

Перетворення збору за спецводокористування на одну із складових рентної плати не змінило загального підходу до стягнення цього податку. Тож детально розглядати його не будемо. А лише освіжимо в пам’яті основні постулати стягнення цього ресурсного платежу в частині використання води із вилученням її із водного об’єкта (див. таблицю).

Постулати стягнення ренти за спецводокористування

Показник

Характеристика

Платники

Водокористувачі — суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юрособи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юрособи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також ФОП, які (п.п. 255.1 ПКУ):

використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних чи інших водокористувачів (вторинні водокористувачі);

використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Увага! Платниками виступають, в тому числі, і єдиноподатники — як юрособи, так і фізособи, оскільки у переліку податків і зборів, від сплати яких звільнені єдиноподатники (наведений у п. 297.1 ПКУ), рента за спецводокористування не вказана

Хто фактично сплачує рентну за спецводокористування і подає звітність

Водокористувач, який отримує воду від первинних водокористувачів на підставі договору на поставку води (абз. 2 п.п. 255.11.2 ПКУ). Якщо воду отримуєте без такого договору, то платником ренти є постачальник води, а не водокористувач (підкатегорія 121.01 ЗІР ДФСУ).

Увага! Наявність договору — обов’язкова, але недостатня умова для того, щоб у водокористувача, який має укладений договір на постачання води, виник обов’язок щодо сплати ренти за спецводокористування. Справа в тім, що юрособи та ФОП, які використовують воду виключно для задоволення власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, звільнені від сплати цього платежу (п.п. 255.4.1 ПКУ).

Цей висновок цілком справедливий і для орендних операцій. Детально про це читайте у «БТ», 2014, № 34, с. 33

Об’єкт оподаткування

Фактичний обсяг використаної води з урахуванням обсягу втрат в системах водопостачання (п. 255.2 ПКУ). Його визначають або за даними лічильників, або за технологічними даними, якщо такі прилади (лічильники) не встановлені. Водночас якщо можливість установити лічильники є, але за фактом їх немає, то сплатити збір потрібно у двократному розмірі

Ставки

Наведено у п.п. 255.5 ПКУ. Їх розмір порівняно з минулим роком не змінився.

Звертаємо увагу! Іноді вода використовується із змішаних джерел водопостачання, тобто сформована з різних водних об’єктів. Для розрахунку рентної плати в такому випадку використовуйте ставки, установлені для джерел, з яких формуються (наповнюються) змішані джерела (п. 255.10 ПКУ).

Щоб розрахувати ренту, вам слід розподілити об’єм використаної води між джерелами, з яких надходила вода (сформовано це змішане джерело). Такий розподіл роблять, спираючись на співвідношення, у якому формується змішане джерело. Знайти його можна у дозволах на спецводокористування та/або у договорах на поставку води. Якщо в цих документах воно не вказано, то вам доведеться орієнтуватися на усереднене співвідношення, яке можна дізнатися в місцевих органах ДФСУ. Після того як ви дізналися це співвідношення і за допомогою нього розподілили обсяг отриманої води, доволі просто розрахувати розмір плати.

При цьому, на наш погляд, отримання води з одного змішаного джерела у звітності слід відображати як отримання води з кожного джерела окремо (п.п. 255.11.3 ПКУ). Водночас податківці на місцях вважають по-іншому. На їх погляд, співвідношення, у якому формується змішане джерело, застосовується не до обсягів отриманої води, а при визначенні ставки плати. Тому у звітності вони пропонують вказувати отримання води із змішаного джерела як з одного водного об’єкта, а ставку визначати самостійно як середньозважену ставку по змішаному джерелу у тому співвідношенні, в якому воно сформовано

Ліміти використання води

Діють як і під час дії збору за спецводокористування, так і після його трансформації у рентну плату. Тобто в межах ліміту, визначеного у дозволі на спецводокористування, розмір плати розраховується у звичайному розмірі, а за понадлімітний обсяг води податок сплачують у підвищеному (п’ятикратному) розмірі. У разі відсутності такого дозволу, а отже, і ліміту плата за весь обсяг використаної води справляється як за понадлімітне використання.

Пам’ятайте! Первинні водокористувачі (забирають воду безпосередньо з водних об’єктів) персональні ліміти використання води отримують із дозволів на спецводокористування. Вторинні водокористувачі, яким такі дозволи не видаються, ліміти встановлюють у договорах на постачання води. Їх вказують у межах лімітів, встановлених у дозволі первинних водокористувачів (див. лист Мінприроди від 15.03.11 р. № 5515/16/10-11-МП // «БТ», 2011, № 18, с. 8)

Правила нарахування

Обчислюємо рентну плату шляхом множення ставки на фактичний обсяг використаної води. Отриманий розмір коригуємо на коефіцієнти. Наприклад, якщо розраховуємо плату за понадлімітний обсяг використаної води, то отриману суму збільшуємо в 5 разів, а якщо мова йде про невстановлення лічильника — у 2 рази

Звітність

До сьогодні, на жаль, спеціальних форм для звітування з рентної плати за спецводовикористання Мінфін не затвердив. Тому доведеться за І квартал 2015 року подавати минулорічну форму декларації зі бору за спецводокористування, яка затверджена наказом МФУ від 21.12.12 р. № 1403.

Подається ця декларація щокварталу протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, до органу ДФСУ за місцем податкової реєстрації платника податку (за I квартал 2015 року — не пізніше 11.05.15 р.).

Зауважимо: одночасно з декларацією слід подати також і паперові копії дозволу на спецводокористування або договору на поставку води (у разі внесення змін до дозволу на спецводокористування або до договору на поставку води подається їх копія). А ті водокористувачі, що складають статзвітність про використання води за ф. № 2-ТП (водгосп), подають і її копію

Сплата податкових зобов’язань

Сплачується плата протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного терміну подання декларації, за місцем податкової реєстрації платника. За I квартал 2015 року — не пізніше 20.05.15 р. (п. 257.5 ПКУ)

Обчислюється рента за спецводокористування наростаючим підсумком з початку року (за І квартал, півріччя, 3 квартали, рік). Для декларування нарахованих податкових зобов’язань звичайні водокористувачі подають декларацію, затверджену наказом МФУ від 21.12.12 р. № 1403, а саме Податкову декларацію збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод <…>. Як саме заповнити таку декларацію за І квартал 2015 — див. на рисунку нижче.

Заповнення декларації з рентної плати за спецводокористування