Теми статей
Обрати теми

Довіреність на отримання ТМЦ: чи є життя після скасування?

Біляєва Олена, податковий експерт, e.belyaeva@id.factor.ua
З 01.01.15 р. скасовано Інструкцію № 99 (див. «БТ», 2014, № 44, с. 7). Як наслідок, довіреність можна виписувати в довільній формі з довільними строками дії. А можна обійтися і взагалі без неї. Однак незважаючи на удавану ліберальність, ставитися до підтвердження фактичного отримання матцінностей уповноваженими особами, як і раніше, потрібно дуже серйозно. Що необхідно врахувати при цьому, довідаєтеся з цієї статті.

Чим підтвердити повноваження?

Наказ Мінфіну від 30.09.14 р. № 987 (той самий, який скасував Інструкцію № 99), уніс корективи до п. 2.5 Положення № 88. У ньому тепер зазначено, що повноваження особи, яка від імені підприємства або ФОП отримує за договором основні кошти, запаси, нематеріальні активи, грошові документи, цінні папери та інші ТМЦ, мають бути підтверджені відповідно до законодавства. Як підтверджуючий документ може виступати, зокрема, письмовий договір, довіреність, акт органу юрособи тощо.

Таким чином, з 01.01.15 р. госпсуб’єктам надано право вибору документа, який підтверджуватиме повноваження особи на отримання ТМЦ.

Зверніть увагу! Цей документ має бути оформлений відповідно до законодавства.

Розглянемо можливі варіанти вирішення цього питання.

 

Акт органу юрособи

Органом юрособи, який може видати документ (акт) на відповідні повноваження, можуть бути: загальні збори засновників, правління або директор. Наприклад, цим документом може бути наказ директора. У ньому, крім звичайних реквізитів (дати та місця складання), доцільно вказати:

• найменування продавця (постачальника);

• посаду, П. І. Б. і паспортні дані особи, відповідальної за доставку ТМЦ від продавця (постачальника) на рідне підприємство;

• строк, протягом якого особа повинна отримати і доставити цінності;

• перелік і кількість ТМЦ.

Не зайвим буде ознайомити уповноважену особу з наказом під підпис і проінструктувати її щодо порядку отримання ТМЦ.

 

Письмовий договір

Підприємство/ФОП може укласти з особою, яка отримуватиме ТМЦ (не обов’язково, щоб це був працівник підприємства), письмовий договір доручення. При цьому необхідно враховувати вимоги гл. 68 ЦКУ, зокрема:

• у договорі доручення може бути визначений строк, протягом якого повірений має право діяти від імені довірителя;

• за ситуації, коли ви не маєте наміру платити повіреному за його послуги, слід прямо застерегти це в договорі;

• у договорі доручення або у виданій на його підставі довіреності необхідно чітко визначити юридичні дії, які повинен виконати повірений. Ці дії мають бути правомірними, конкретними та здійсненними;

• як правило, повірений виконує надане йому доручення особисто. Однак за необхідності він може передати свої повноваження повністю або частково іншій особі. Це називається передорученням.

Можливість передоручення має бути передбачена договором або законом.

Довіритель зобов’язаний (якщо інше не встановлене договором):

• забезпечити повіреного кош­тами, необхідними для виконання доручення;

• відшкодувати повіреному витрати, пов’язані з виконанням доручення;

• негайно прийняти від повіреного все отримане ним у зв’язку з виконанням доручення;

• виплатити повіреному плату, якщо така йому належить.

Повірений, зі свого боку, повинен:

• повідомляти довірителю на його вимогу всі відомості про хід виконання доручення;

• після виконання доручення негайно надати звіт про виконання доручення та виправдувальні документи, якщо це вимагається умовами договору та характером доручення;

• негайно передати довірителю все отримане у зв’язку з виконанням доручення.

Зверніть увагу! Для того щоб отримати ТМЦ (або зробити інші дії) за договором доручення, повіреному буде потрібна довіреність. У ч. 1 ст. 1007 ЦКУ прямо зазначено, що довіритель зобов’язаний видати повіреному довіреність на вчинення юридичних дій, передбачених договором доручення.

Про те, як оформити довіреність, поговоримо далі.

 

Довіреність

З 01.01.15 р. госпсуб’єкти не обтяжені затвердженою формою довіреності на отримання ТМЦ (ф. № М-2 скасована). Так само, як і не діє колишній порядок реєстрації та обліку довіреностей.

Не потрібно орієнтуватися й на інші вимоги скасованої Інструкції № 99. Зокрема, довіреність тепер можна видавати на строк, що перевищує 10 днів.

Водночас повного «свавілля» щодо довіреності, звичайно ж, немає. Як і раніше, щоб уникнути шахрайства, продавцю потрібно залишити у себе документ, що підтверджує повноваження особи, яка отримала ТМЦ.

Тепер при оформленні довіреності на отримання ТМЦ потрібно дотримуватись загальних вимог ЦКУ. Виділимо основні.

1. Довіреність — письмовий документ, адже вона покликана підтверджувати повноваження представника підприємства/ФОП перед третіми особами.

2. Як правило, довіреності на отримання ТМЦ нотаріально не посвідчують (крім випадку, коли правочин, на вчинення якого видана довіреність, вимагає нотаріального посвідчення).

3. Чиновники та суди і раніше вважали довіреність первинним документом і вимагали наявності в ній обов’язкових реквізитів, передбачених ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік і п. 2.4 Положення № 88. Пряма згадка довіреності в п. 2.5 Положення № 88, як уявляється, додасть їм додаткових аргументів.

Ми ж з таким підходом, як і раніше, не згодні. Довіреність не підтверджує факт здійснення господарської операції, а лише уповноважує особу на її здійснення. Тому, на нашу думку, зовсім не обов’язково «начиняти» довіреність усіма реквізитами, обов’язковими для первинних документів. У ній достатньо вказати:

• найменування та місцезнаходження/місце проживання підприємства/ФОП, яке видає довіреність;

• найменування та місцезнаходження/місце мешкання підприємства/ФОП — контрагента;

• П. І. Б. і паспортні дані особи, уповноваженої на отримання ТМЦ;

• дату видачі довіреності (без цього реквізиту довіреність вважається нікчемною — ч. 3 ст. 247 ЦКУ);

• строк довіреності. Якщо строк не встановлений, то довіреність є чинною до припинення її дії. Підстави для такого припинення зазначені у ст. 248 ЦКУ. Це, зокрема, скасування довіреності особою, яка її видала; припинення юрособи, яка видала довіреність, або юрособи, якій видана довіреність, тощо.

Увага! У довіреності слід чітко прописати суть повноважень представника, аж до вказівки конкретного переліку і кількості ТМЦ, які потрібно отримати.

Довіреність, видана підприємством, має бути підписана особою, уповноваженою на це установчими документами (ст. 246 ЦКУ).

Наявність печатки на довіреності підприємства вже не є обов’язковою.

 

Висновки

  • З 01.01.15 р. немає затвердженої форми довіреності на отримання ТМЦ, а також затвердженого порядку реєстрації та обліку таких довіреностей.

  • Повноваження особи на отримання ТМЦ можуть бути підтверджені письмовим договором, актом органу юрособи, довіреністю, складеною в довільній формі.

  • При складанні довіреності слід враховувати загальні вимоги ЦКУ.

Документи та скорочення статті

Закон про бухоблік — Закон України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Інструкція № 99 — Інструкція про порядок реєстрації виданих, повернених і використаних довіреностей на отримання цінностей, затверджена наказом Мінфіну від 16.05.96 р. № 99 (втратила чинність з 01.01.15 р.).

Положення № 88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі