19.01.2015

Фінзвітність із АТО: куди подавати і як жити без інвентаризації?

Постанова КМУ від 29.12.14 р. № 718 «Про внесення змін до Порядку подання фінансової звітності»

Сьогодні в зоні проведення АТО державні органи практично не працюють. Куди ж у такому разі подавати фінансову звітність і чи подавати її взагалі?

Правила дії в ситуації, що склалася, Кабмін визначив у Порядку подання фінзвітності.

Так, якщо діяльність держорганів, до яких потрібно подати фінзвітність, зупинена або порушена у зв’язку з тимчасовою окупацією та/або проведенням АТО, подати фінзвітність потрібно:

• або після того, як держоргани відновлять діяльність;

• або до держорганів в інших населених пунктах, куди ваші держ­органи переїхали і здійснюють повноваження в повному обсязі. Важливий момент: на сьогодні практично всі потрібні держоргани переїхали із зони проведення АТО. Наприклад, фіскалів «перевезли» наказом від 07.11.14 р. № 256, а Держстат своїм наказом від 09.07.14 р. № 209 запропонував жителям Донецької та Луганської областей подавати держстатзвітність: (1) у паперовому вигляді — до територіального органу державної статистики (на рівні області, району, міста) в будь-якому регіоні України; (2) у електронному вигляді (порядок подання електронної звітності не змінився). Крім того, наказом від 06.11.14 р. № 325 Держстат «переселив» головне управління статистики в Луганській області до м. Сєверодонецька. Отже, чекати відновлення діяльності місцевих держорганів немає сенсу. Безпечний варіант — подавати фінзвітність у встановлені строки до держорганів за новим місцем їх «мешкання».

Як ви розумієте, ці правила написані для держорганів як з території проведення АТО (Донецька та Луганська області), так і з тимчасово окупованої території (СЕЗ «Крим»). Проте ситуація з Кримом дещо інша, ніж із зоною АТО. З Криму переїздять тільки підприємства та фізособи, але не держоргани. Тому, дотримуючись вказівок Кабміну, подання фінзвітності до кримських держорганів потрібно «заморозити».

Тут усе-таки є непростий момент: як у «материковій» фінзвітності відобразити кримське майно (нерухомість, грошові кошти, кредиторську та дебіторску заборгованість)? Про це читайте в коментарі до листа Мінфіну від 29.04.14 р. № 31-08430-10-10/10149 // «БТ», 2014, № 27, с. 10.

У постанові, що коментується, є відповідь ще на одне важливе запитання: як у річній фінзвітності відобразити результати привабливої інвентаризації, якщо дістатися до об’єктів неможливо, отже, неможливо провести інвентаризацію? Це питання ставлять собі підприємства, розташовані на окупованій/непідконтрольній території або якщо там знаходяться їх відокремлені підрозділи, майно.

Кабмін дозволив проводити інвентаризацію, тільки якщо уповноважені особи можуть безпечно і безперешкодно скористатися активами, первинними документами та регістрами бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання та власний капітал підприємств. Якщо такої можливості немає, то інформацію про «недоступні» активи слід відобразити за даними бухобліку. Але! Станом на перше число місяця, наступного за місяцем, в якому з’явилася можливість доступу до активів, первинних документів та регістрів бухобліку, потрібно провести інвентаризацію і відобразити її результати в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду. Отже, результати інвентаризації будуть відображені в звітності, до якої потрапить такий місяць (квартальній/річній).

Пам’ятайте: з 01.01.15 р. набрало чинності нове Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань («БТ», 2014, № 47, с. 4). І проведенню «внутрішньорічної» інвентаризації сприяє положення, яке дозволяє проводити інвентаризацію «в інших випадках, передбачених законодавством», крім конкретних випадків (перед складанням річної фінзвітності, після переходу на МСФЗ).

Постанова діє з 31.12.14 р.