Теми статей
Обрати теми

Торгівля на літніх майданчиках: організаційні моменти

Біляєва Олена, податковий експерт, e.belyaeva@id.factor.ua
З наближенням літнього сезону багато ресторанчиків і кафе напевно вже готуються до майбутнього варіанта роботи на свіжому повітрі — відкриття своїх літніх майданчиків. Для когось це вже стало доброю традицією, яка сприяє зміцненню іміджу та залученню постійних клієнтів, хтось же тільки збирається це зробити вперше. Про умови відкриття та провадження діяльності на літніх майданчиках ми сьогодні й поговоримо.

Термінологія

Визначення терміна «літній майданчик» на сьогодні в законодавстві України не існує. Згадку про такий об’єкт можна знайти лише в Державному стандарті України ДСТУ 4281:2004 «Заклади ресторанного господарства. Класифікація», затвердженому наказом Держспоживстандарту від 31.03.04 р. № 59.

У таблиці 2 «Номенклатура додаткових послуг, що надаються закладами ресторанного господарства» цього Стандарту вказано, що заклади ресторанного господарства можуть організовувати відкриті майданчики для харчування. Причому робити це мають право заклади ресторанного господарства таких типів:

• ресторани;

• бари;

• кафе;

• закусочні;

• буфети.

А ось при їдальнях і кафетеріях відкривати літні майданчики заборонено, тому такої можливості вони не мають.

Розміщення літнього майданчика

Відкриваючи літній об’єкт, передусім слід визначитися з його розміщенням: поряд із закладом ресторанного господарства чи в іншому віддаленому місці. У зв’язку з цим залежно від місця розташування літні майданчики можна поділити на:

• ті, що відкриваються при вже діючих закладах ресторанного господарства (на прилеглій до них території за принципом додаткового збільшення посадочних місць). Іноді з цією метою можуть використовуватися внутрішні двори, прилегла до входу територія тощо. У цьому випадку літній майданчик, по суті, є частиною (продовженням) підприємства громадського харчування. Саме про такі літні майданчики і йтиметься в цій статті;

автономні літні майданчики, що розташовані на окремій території (у місцях масового відпочинку) і мають статус самостійного пункту продажу. Це так звані літні кафе. Таким об’єктам ми присвятимо окремий матеріал.

Вимоги щодо літнього майданчика

Літні майданчики, що відкриваються, як правило, обладнуються навісами, парасольками, наметами, що легко монтуються. Інколи вони не лише виконують роль огорож, захищаючи у спеку від сонця, а й є рекламою як самого літнього майданчика, так і фірми-постачальника, чий логотип розміщений на тенті.

Альтанки, павільйони, навіси, вуличні меблі (лави, столи) належать до малих архітектурних форм (далі — МАФи) (ч. 2 ст. 21 Закону № 2807). При розміщенні МАФів слід дотримуватися Правил № 198.

Так, у п. 27 Правил № 198 зазначено, що в населених пунктах МАФи розміщуються за межами тротуару, пішохідних доріжок на відстані не менше ніж 1 метр (від тротуару, доріжки, алеї) та не ближче ніж 5 метрів до проїжджої частини доріг і вулиць.

На вулицях та дорогах, де існуючі будівлі, споруди та огорожі розміщені на відстані менше ніж 5 метрів від проїжджої частини, розміщення МАФів дозволяється в одну лінію з фасадами будівель, споруд або огорож.

Біля кожного МАФу має бути зовнішнє штучне освітлення і обладнані урни для сміття.

Заборонено розміщувати МАФи (п. 35 Правил № 198):

• біля фасадів адміністративних і культових будівель, безпосередньо біля пам’ятників, фонтанів, клумб, оглядових і панорамних майданчиків, скульптурних та інших елементів оздоблення будівель і декоративного благоустрою території;

• ближче ніж за 20 метрів до перехресть вулиць;

• в охоронних зонах інженерних комунікацій;

• на зупинках громадського транспорту на відстані ближче ніж 20 метрів в обидва боки по тротуару від встановленого дорожнього знаку, що позначає цю зупинку (крім МАФів, що блокуються з кіосками для продажу проїзних квитків);

• на штучних спорудах (крім випадків, коли розміщення цих споруд передбачене проектом будівництва або реконструкції, погодженим і затвердженим в установленому порядку);

• ближче ніж за 100 метрів до залізничних переїздів.

Особливу увагу під час підготовки до відкриття літнього майданчика приділяють благоустрою території, створенню комфортної обстановки та затишного інтер’єру. При цьому суб’єкт господарювання повинен забезпечити належний санітарний стан приміщень і прилеглої до них території, її облаштування і озеленення відповідно до Санітарних правил для підприємств громадського харчування, включаючи кондитерські цехи і підприємства, що виробляють м’яке морозиво (СанПиН), затверджених спільним наказом Міністерства охорони здоров’я СРСР і Міністерства торгівлі СРСР від 19.03.91 р.

Дозвільні документи

Для відкриття літніх майданчиків, які розташовані на території, прилеглій до стаціонарного об’єкта закладу ресторанного господарства, отримувати будь-які додаткові дозвільні документи, як правило, не потрібно. Адже вони вже отримані на основний стаціонарний об’єкт.

Та все ж, відкриваючи літній майданчик, ви можете стикнутися з тим, що у регіонах України місцевими правилами будуть із цього приводу встановлені свої умови. Тому щодо дозвільних документів варто поцікавитися у місцевих органів влади (для чого варто було б ознайомитися з положенням, затвердженим місцевими органами, яке регулює подібні питання, — зокрема, з місцевими правилами розміщення літніх майданчиків, якщо такі, звичайно, існують).

Наприклад, у м. Києві потрібно буде укласти з держадміністрацією договір про сплату пайової участі та отримати Інформаційний талон, який діє в період з 1 травня до 31 жовтня поточного року (п.п. 3.6 Порядку № 2027).

Дозвіл СЕС

Якщо використання літнього майданчика було передбачене ще під час відкриття стаціонарного закладу ресторанного господарства, то відповідно згода на його функціонування могла бути отримана з введенням в експлуатацію самого закладу ресторанного господарства (нагадаємо, що згідно з п. 1.6 Правил № 219 відкриття закладу ресторанного господарства погоджується з установами державної санітарно-епідеміологічної служби в установленому законодавством порядку).

У решті ж випадків необхідність погодження розміщення літнього майданчика з органами СЕС, як правило, передбачена рішеннями місцевих рад, якими затверджується порядок отримання дозволу на літні майданчики (МАФи), або правилами благоустрою.

Дозвіл пожежників

Право на початок роботи новостворених підприємств, початок використання госпсуб’єктом об’єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) надає декларація відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (ч. 2 ст. 57 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.12 р. № 5403-VI, п. 1 Порядку № 440).

Оскільки літній майданчик є частиною вже діючого закладу ресторанного господарства, окрему декларацію на нього подавати не потрібно. У цьому випадку необхідно подати нову декларацію, в якій вказати відомості не лише про стаціонарний заклад ресторанного господарства, а й про літній майданчик, що відкривається.

Декларацію подають за місцем розташування об’єкта нерухомості держадміністратору або до територіального органу Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ДСНС). ДСНС реєструє декларацію безоплатно протягом 5 робочих днів з дня її надходження та не пізніше наступного робочого дня після реєстрації передає декларацію суб’єкту господарювання з відміткою про дату і номер реєстрації (пп. 6 і 10 Порядку № 440).

Ліцензії

Якщо ви плануєте продавати товари, торгівля якими підлягає ліцензуванню, то вам обов’язково потрібна ліцензія.

Наприклад, якщо йдеться про реалізацію алкогольних напоїв і тютюнових виробів, то для торгівлі ними ви повинні мати ліцензію на роздрібну торгівлю окремо на алкогольні напої і окремо на тютюнові вироби. При цьому, оскільки на літній майданчик навряд чи таку ліцензію видадуть, то краще здійснювати розрахунки за алкогольні напої та тютюнові вироби через касовий апарат самого кафе, біля якого відкритий такий майданчик.

Крім того, реалізовуючи алкогольні напої та тютюнові вироби, ви повинні дотримуватися правил їх продажу, які приведені в  ст. 153 Закону № 481.

Асортимент продукції

Літні майданчики, організовані на базі закладів ресторанного господарства, зазвичай працюють за меню основного підприємства. Тому необхідності в розробці окремого асортиментного переліку у них не виникає.

Куточок покупця

Оскільки стаціонарний заклад ресторанного господарства, як правило, вже облаштований «Куточком покупця», то, відкриваючи прилеглий до нього літній майданчик, створювати на ньому додатковий «Куточок покупця» не потрібно. У цьому випадку достатньо буде одного «Куточка покупця» — в основному приміщенні. Щоправда, якщо це технічно не складно та дозволяють умови, у літню пору (для наближення до покупців) він може бути, наприклад, переміщений з критого приміщення до літньої зони.

РРО

Якщо літній майданчик облаштований на території, прилеглій до закладу ресторанного господарства, то, як правило, необхідності в додатковому придбанні РРО на літній майданчик не виникає. Адже розрахунки з відвідувачами в цьому випадку зазвичай проводяться у стаціонарному приміщенні, де вже є РРО.

Відповідальність

Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств і громадян — суб’єктів підприємницької діяльності в розмірі від 850 до 1700 грн. ( ст. 152 КпАП).

Міри відповідальності за порушення правил розміщення літніх майданчиків (аж до їх демонтажу) також можуть бути передбачені місцевими нормативними актами.

Висновки

  • Відкриваючи літній майданчик біля закладу ресторанного господарства, поцікавтеся у органів місцевої влади, чи потрібно отримати для цього якісь дозвільні документи.
  • При виборі місця розташування літнього майданчика дотримуйтеся вимог щодо розміщення МАФів.
  • Подайте держадміністратору або до ДСНС оновлену декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.
  • Продаж алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів здійснюйте тільки за наявності відповідної ліцензії.

Документи статті

Закон № 2807 — Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.05 р. № 2807-IV.

Закон № 481 — Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Правила № 219 — Правила роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затверджені наказом Мінекономіки від 24.07.02 р. № 219.

Правила № 198 — Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджені постановою КМУ від 30.03.94 р. № 198.

Порядок № 440 — Порядок подання і реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, затверджений постановою КМУ від 05.06.13 р. № 440.

Порядок № 2027 — Порядок розміщення майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в місті Києві, затверджений розпорядженням Виконкому Київської міськради (Київської міської державної адміністрації) від 07.11.13 р. № 2027.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі