Лімітно-касова добірка популярних запитань

Шевчук Михайло, податковий експерт
Дотримання ліміту каси — надзвичайно важливе питання, адже контролери так і намагаються покарати тих, кого перевіряють, за його порушення. І оскільки далеко не всі грані питання лежать на поверхні, звернемося до нього знову. При цьому свою розповідь, з вашого дозволу, побудуємо у формі запитань-відповідей.

Чи включається залишок готівки у ящику РРО до розрахунку ліміту каси?

Спершу нагадаємо: ліміт каси (ліміт залишку готівки в касі) — це граничний розмір суми готівки, який може залишатися в касі в неробочий час (згідно з абз. 20 п. 1.2 Положення № 637*).

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.04 р. № 637.

Залишилося з’ясувати, що таке власне каса — і майже всі питання будуть вирішені. Абзац 10 п. 1.2 Положення № 637 визначає її як приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів.

Звідси висновок: РРО відповідає цьому визначенню. Звертав увагу на це і НБУ в листі від 04.10.07 р. № 11-115/3693-10119, указуючи, що для РРО підприємством може бути встановлений ліміт залишку готівки.

Тобто оскільки РРО — яка-ніяка, але теж каса, то і залишок коштів у ній повинен лімітуватися.

Як саме — це вже інше запитання, і відповідь на нього залежить від того, установлений РРО у відокремленому або невідокремленому підрозділі підприємства. І тут слід урахувати, що Положення № 637 (а саме абз. 3 п. 1.2) містить власне тлумачення відокремлених підрозділів.

Для відокремлених підрозділів установлюють окремий ліміт, тоді як залишок готівки в невідокремленому підрозділі повинен покриватися загальним (разом із головним підприємством) лімітом. Такий порядок виходить з п. 5.2 Положення № 637.

У листі від 04.10.07 р. № 11-115/3693-10119 НБУ говорив, що ліміт установлюють навіть для тих відокремлених підрозділів, де немає окремих кас (тільки РРО).

У результаті маємо, що там, де є й окрема каса, і РРО, залишок грошових коштів на кінець дня в них не повинен перевищувати ліміту, установленого на підприємстві (разом з невідокремленими підрозділами) або на відокремлений підрозділ.

Чи можна накопичувати (не виводити) готівку без обмежень у ящику РРО, не звертаючи уваги на ліміт каси?

Відповідь на це запитання ми вже частково надали вище. Ліміт каси підприємства (чи відокремленого підрозділу) повинен включати і залишок грошових коштів на кінець дня в РРО. Тому сам ящик РРО не може бути бездонним.

Інше запитання: як розподілити загальний по підприємству (чи відокремленому підрозділу) ліміт між основною касою і РРО? Або декількома РРО?

Коли уже виходимо з твердження, що РРО відповідає визначенню каси, то має сенс розподіляти загальний по підприємству ліміт на всі РРО. Як — це вже запитання вашого власного розсуду. Конкретних вимог із цього приводу Положення № 637 не містить, але краще все ж задокументувати це належним чином.

Головне в такому разі, на нашу думку, — не порушити загального по підприємству (відокремленому підрозділу) ліміту каси.

Чи можна видати понадлімітну готівку з каси у ящик РРО і таким чином уникнути перевищення ліміту каси?

Як ми вже з’ясували, ліміт по підприємству (відокремленому підрозділу) повинен включати і залишок готівки у ящику РРО. Тому від перевищення загального ліміту вказане «переміщення» не врятує. Час замислитися про інші потреби, на які можна видати готівку з каси.

Нагадаємо, що п. 5.9 Положення № 637 не відносить до понадлімітних готівкові кошти в день їх надходження, якщо вони:

а) здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, в обслуговуючі банки не пізніше наступного робочого дня банку;

б) видані для використання підприємством відповідно до законодавства* наступного дня на потреби, пов’язані з його діяльністю;

* Без попередньої здачі їх у банк і одночасного отримання з банку на вказані потреби.

в) надійшли в каси підприємств у вихідні та святкові дні і були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, в обслуговуючі банки на наступний робочий день банку і підприємства або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства* на наступний робочий день на потреби, пов’язані з діяльністю підприємства.

Що як на видатковому касовому ордері немає підпису одержувача грошових коштів або бухгалтера?

Наслідки першої з указаних помилок сумні. Згідно з п. 3.5 Положення № 637 для виведення залишку готівки в касі не приймаються видаткові касові ордери або витратні відомості, у яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача. Інакше кажучи, на суми, указані в таких витратниках, фактичний залишок готівки в касі збільшується!

Підтверджують це і податківці (питання 2 листа ДФСУ від 14.06.16 р. № 13295/6/99-99-10-02-15).

Що стосується відсутності підписів бухгалтера, то тут укажемо ось що. У тому ж листі податківці звернули увагу на п. 7.24 постанови № 637, яким передбачено, що під час перевірок з’ясовується наявність у підприємства касової книги, а також відповідність її оформлення вимогам законодавства.

Крім того, перевіряється правильність ведення касової книги, оформлення в ній касових операцій з приймання і видачі готівкових коштів (у тому числі за строками), відповідність указаних у ній сум прийнятої в касу або виданої з неї готівки даним прибуткових і видаткових касових ордерів, якість і своєчасність записів касира згідно з указаними в касовій книзі касовими документами, наявність підпису бухгалтера, що перевірив записи в касовій книзі з кількості отриманих ним касових ордерів, правильність підрахунку в касовій книзі фактичного залишку готівки в касі на кінець дня тощо.

Тішить той факт, що про збільшення ліміту каси на суми, що значаться у видаткових касових ордерах, на яких немає підпису бухгалтера, ДФСУ в цьому випадку не говорить. Хоча саме наслідкам такої відсутності і присвячено питання 2 листа.

У які строки новостворене підприємство повинне встановити «повноцінний» ліміт каси замість прогнозного?

У принципі, практично все в цьому запитанні прямо розписано в Положенні № 637, а саме в останньому абзаці п. 5.2.

Він установлює, що підприємства-новачки на перші 3 місяці їх роботи ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Установлений з урахуванням прогнозних розрахунків ліміт каси у двотижневий строк після закінчення перших 3 місяців їх роботи переглядають за фактичними показниками діяльності відповідно до вимог Положення № 637.

Корисне уточнення в цьому аспекті вніс НБУ в листі від 09.02.07 р. № 11-113/543-1414, указавши, що вести відлік перших 3 місяців своєї роботи новачки повинні з дня проведення ними першого розрахунку готівкою.

Заразом регулятор нагадав, що якщо підприємство-новачок проводило операції з готівкою, але ліміт каси не встановило (незалежно від причин), то ліміт такої каси вважається нульовим. Відповідно вся готівка, що знаходиться у його касі на кінець робочого дня, вважається понадлімітною (згідно з п. 5.9 Положення № 637). Тож часу «на розгойдування» в цьому випадку не передбачено.

Обсяги надходження готівкової виручки в касу помітно скоротилися. З якого моменту необхідно переглядати ліміт готівки в касі?

Дійсно, згідно з п. 5.11 Положення № 637 наявність відповідних чинників об’єктивного характеру (у тому числі зміни в надходженнях/витратах готівки) є сигналом для перегляду ліміту каси.

Звертав увагу на це також НБУ в листі від 01.12.09 р. № 11-113/5438-22292. Водночас регулятор зробив найважливіше уточнення: вимоги з обов’язкового перегляду встановленого ліміту каси у зв’язку зі скороченням обсягів надходження готівкової виручки в касу підприємства Положення № 637 не містить.

Тобто питання віддається на відкуп підприємства. У тому числі йому вирішувати, з якого моменту в такому разі переглядати ліміт (у разі прийняття такого рішення).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі