«Ну і запити у вас…», або Безпідставні запити податківців

Децюра Сергій, Біляєва Олена, Амброзяк Наталя
Ухвала ВАСУ від 23.02.17 р. у справі № К/800/25008/16

Суть справи. Підприємству надійшов запит від головного управління ДФС в області про надання пояснень і документального підтвердження операцій з одним із контрагентів. Причиною суперечки став той факт, що податківці не спромоглися як слід обґрунтувати направлення свого запиту. Прямо не вказали на жодну з підстав, передбачених п. 73.3 ПКУ.

Позиція податківців. Обґрунтовуючи правомірність свого запиту, фіскали стверджували, що у зв’язку з плановою виїзною перевіркою контрагента позивача їм необхідно було отримати податкову інформацію про операції з тим, хто перевіряється.

При цьому контролери напирали на відповідність звернення формальним ознакам, передбаченим усе тим же п. 73.3 ПКУ, а також упевнено стверджували, що в документі міститься підстава, яка дозволяє запитувати інформацію в позивача.

Рішення справи судом. ВАСУ став на бік підприємства і вказав на такі моменти.

По-перше, суд дійшов висновку, що в запиті податківців немає жодної прямої згадки про підстави, указані в п. 73.3 ПКУ.

По-друге, служителі Феміди відкинули твердження про те, що в цьому випадку законною підставою для направлення запиту може стати зустрічна перевірка контрагента позивача і можливі порушення останнім вимог законодавства. Аргументував суд це тим, що в «податковому посланні» не міститься жодних даних, які свідчили б про порушення позивачем-підприємством податкового законодавства.

Думка редакції. Подібна ситуація із запитами фіскалів виникає часто-густо.

Достатньо часто вартові податків і зборів що-небудь та й «забудуть». Іноді випадково, а іноді і свідомо.

Але вимоги ПКУ — це не просто формальність. Умови і порядок здійснення всіляких дій контролюючими органами встановлені Кодексом не просто так, а для дотримання балансу публічних і приватних інтересів, тобто інтересів держави та госпсуб’єктів.

Дійсно, є загальні норми, які наділяють податківців правом отримувати безкоштовно «податкову» інформацію від госпсуб’єктів, держорганів, органів місцевого самоврядування й інших «персонажів» (п.п. 20.1.2 ПКУ).

У свою чергу, платники податків зобов’язані запитувану інформацію надавати.

Саме таке положення встановлене в п.п. 16.1.7 ПКУ.

Проте ПКУ висуває певні вимоги до тексту запиту і його зовнішнього вигляду.

Підстави для направлення інформаційного запиту теж визначені ПКУ все в тому ж п. 73.3. У будь-якому випадку фіскали у своєму запиті повинні виразно сформулювати причину свого «послання» із зазначенням конкретного пункту ПКУ.

У ситуації, яку ми розглядаємо, податківці зобов’язані були чітко вказати як підставу зустрічне звіряння, проте цього не зробили.

При цьому в такому випадку варто врахувати, що якщо запит складений з порушеннями вимог абзаців першого — п’ятого п. 73.3 ПКУ, платник податків звільняється від обов’язку надавати відповідь на такий запит.

Таке правило передбачене положеннями п. 73.3 ПКУ.

Але іншою стороною «ігнору» може стати перевірка. Адже з точки зору фіскалів — це лише незаконна відсутність відповіді. Тому деякі платники податків, щоб уникнути подібної долі, як і в цьому випадку, намагалися оскаржити в судовому порядку дії контролерів з направлення «податкового» запиту. І донедавна суди нічого й чути не хотіли про такі позови*.

* Див., наприклад, ухвалу ВАСУ від 12.07.16 р. у справі № 813/3182/14 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/ 58983906).

Сучасна ж практика надає ще один шанс урегулювати ситуацію в межах правового поля.

Адже, як не крути, положеннями ПКУ рівною мірою повинні керуватися і платники податків, і контролюючі органи. Сподіваємося, що, принаймні, вищі судові інстанції й далі дотримуватимуть подібної позиції.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі