(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 21
  • № 19-20
  • № 18
  • № 17
  • № 16
  • № 15
  • № 14
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
16/23
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Травень , 2017/№ 22

«РРО-атака»: про запитання, які залишилися без відповіді

Продовжуємо говорити про наболіле — про РРО у торговців «складними» товарами*. 8 травня вже минуло. Перелік № 231** почав діяти. Водночас залишається без відповіді низка запитань, пов’язаних з переходом «на РРО». Висловимо свою точку зору.

* Передісторію знайдете в «БТ», 2017, № 12, с. 30; № 13, с. 44; № 16, с. 20.

** Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, у цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 16.03.17 р. № 231.

Чи варто купувати РРО, адже говорять, що незабаром можна буде проводити продажі через смартфон?

Купівля РРО, його експлуатація — задоволення доволі витратне.

На цьому фоні вже давно ведуться розмови про те, що потрібно лібералізувати цю сферу, надати хід сучасним технічним рішенням.

Зокрема, йдеться про «пристрої третього покоління» — розподілені комп’ютерно-касові системи, де як термінал використовується смартфон, ноутбук, планшет тощо.

Законопроект № 4117*** про такі РРО був прийнятий у першому читанні ще півроку тому. Але відтоді «переміщень» не було.

*** Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо лібералізації готівкових розрахунків від 19.02.16 р. № 4117.

У зв’язку із цим «вичікувальна» позиція формально поза законом. Перелік № 231 діє з 08.05.17 р. Відповідно продаж товарів з нього серед іншого губить «РРО-імунітет» єдиноподатника.

Робити пророцтва/ставки на те, що надалі все це «відіграють назад», звільнять від штрафів тощо — заняття невдячне.

Чи потрібен РРО, якщо продавати «складні» товари без гарантії?

Це «хіт-запитання», оскільки немало торговців продають «сіру» побутову техніку, на яку немає офіційної гарантії, надають власну гарантію або взагалі домовляються про продаж без гарантії за вигідною ціною.

Звернемося до ЦКУ. У ч. 2 ст. 675 цього Кодексу сказано: гарантійний строк «може бути встановлений» договором або законом.

Тобто не обов’язково встановлюється.

Тепер розгорнемо Закон № 1023****. Виробник (виконавець) забезпечує належну роботу (застосування, використання) продукції протягом гарантійного строку, установленого (1) нормативно-правовими актами, (2) нормативними документами або (3) договором.

**** Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Гарантійний строк — це строк, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) приймає на себе зобов’язання про здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції у зв’язку з уведенням її в обіг (п. 5 ст. 1 Закону № 1023).

А в п. 5 ст. 6 цього ж Закону зазначено, що перелік «гарантійних» товарів затверджує Кабмін.

Порівнюючи поставлене перед КМУ завдання і визначення гарантійного строку, можна дійти такого висновку:

• Кабмін саме визначає перелік «складних» побутових товарів, для яких обов’язковими є гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійна заміна;

• при цьому сама собою презумується і наявність гарантійного строку, протягом якого можна все це реалізувати.

Тобто сам собою факт відсутності гарантійних зобов’язань не може вивести товар з-під кабмінівського Переліку. Кабмін говорить: «за цими товарами — треба».

Під цим кутом вважаємо, і потрібно дивитися на Перелік № 231.

Неважливо, що розроблений він для цілей Закону про РРО.

На цьому фоні логічною виглядає норма ч. 11 ст. 8 Закону № 1023 про те, що «гарантійні» вимоги споживача розглядаються стосовно технічно складних побутових товарів після пред’явлення споживачем розрахункового документа згідно із Законом про РРО і техпаспорта (документа, що його замінює) на цей товар з позначкою про дату його продажу.

Тобто, на нашу думку, не потрібно вважати, що відсутність гарантії може надати якісь РРО-преференції продавцеві.

Цікаве питання з товарами, які продаються з уцінкою. Наприклад, некондиція, брак. На них гарантія не оформляється через об’єктивні причини. У цьому разі дійсно можна упирати на те, що такий товар не відповідає визначенню технічно складного побутового товару. Те, що ми продаємо, по суті, — некондиція, набір запчастин. Тому в такому разі вважаємо, «РРО-імунітет» не втрачається.

Але знову ж таки, якщо ви продаєте одночасно і нормальну, і «складну» побутову техніку, то РРО-питання з порядку денного не знімається.

Чи потрібно застосовувати РРО, якщо я продаю «складні» товари, але не нові, а б/в?

Теж достатньо проблематичне запитання. «Угорі» ще не вирішили, що робити з такими товарами: на «гарячій лінії» податківці говорять, що відповідь готується, але фактично її немає.

З одного боку, ні в ПКУ, ні в Законі про РРО, ні в Переліку № 231 немає розділення «складних» товарів на нові і б/в у цілях застосування РРО. Отже, на перший погляд, «РРО-імунітет» зникає при продажу «складних» товарів: як нових, так і б/в.

Але з іншого — Перелік № 231 містить товари, які підлягають гарантійному ремонту або гарантійній заміні. І застосування РРО за цими товарами, як заявляє Кабмін, уводиться саме для того, щоб захистити права споживачів при гарантійній заміні або ремонті цих товарів!

Проте якщо гарантійний строк уже минув (а при продажу б/в товарів це цілком реально), то гарантійні зобов’язання виробника закінчені (п. 6 Порядку № 506*****). Отже, немає сенсу підтверджувати право на гарантійний ремонт, тобто немає потреби ні в чеку РРО, ні в самому РРО. Тому, на наш погляд, правильніше орієнтуватися не на стан товару: новий чи б/в, а на наявність гарантії на нього:

***** Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затверджений постановою КМУ від 11.04.02 р. № 506.

якщо ви перепродаєте «складні» б/в товари, на які ще не минув гарантійний строк, установлений виробником, РРО потрібен. Адже виробник зобов’язаний забезпечити безкоштовний ремонт протягом усього гарантійного строку, тобто до того часу, поки гарантійний строк не минув, будь-який продаж (хоч перший, хоч подальші, якщо техніка — б/в) гарантію не скасовує;

• якщо ж за всіма вашими «складними» товарами гарантійний строк уже минув, напрошується висновок, що продавати їх можна без втрати «РРО-імунітету», адже гарантії за ними вже немає.

Але знову ж таки: такий висновок достатньо складно підтвердити. У зв’язку із цим тут, радше, «все погано» навіть для товарів, за якими минули гарантійні строки.

Якщо хочете «ризикнути», заздалегідь отримайте письмову індивідуальну податкову консультацію від податківців.

Чи потрібно мати прибуткові документи на товар, якщо поставив РРО?

Пункт 12 ст. 3 Закону про РРО прямо звільняє підприємців-єдиноподатників, які не є платниками ПДВ, від такого обов’язку, як «вести облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж тільки тих товарів (послуг), які відображені в такому обліку».

Відповідно і штраф, установлений ст. 20 Закону про РРО, до них не застосовується.

Якщо підприємець ставить РРО, ця норма продовжує працювати.

Утім, обережним підприємцям ми завжди рекомендуємо документи на «вхідний» товар мати.

Чи буде порушенням, якщо «складний» товар є на вітрині, але на факті його продажу підприємця не спіймали?

Чисто формальний підхід дійсно говорить про те, що без задокументованого факту продажу «складного» товару негативні наслідки наставати не можуть. Але не рекомендуємо проводити такі експерименти, оскільки реакція податківців непередбачувана.

технічно складні товари, РРО додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті