16.05.17 р. набула чинності постанова КМУ від 26.04.17 р. № 295, якою був затверджений Порядок держконтролю. Дійсно, цим документом не передбачено проведення Держпраці планових і позапланових перевірок роботодавців з питань дотримання ними законодавства про працю.
З цієї дати державний контроль за дотриманням законодавства про працю здійснюється інспекторами Держпраці у формі проведення інспекційних відвідувань і невиїзних інспекцій (див. на с. 11).
Водночас, як і раніше, Держпраці має право проводити перевірки суб’єктів господарювання з питань дотримання ними законодавства щодо:
• зайнятості населення в частині дотримання прав громадян при прийнятті на роботу і працівників при звільненні з роботи; використання праці іноземців і осіб без громадянства; найму працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню; здійснення діяльності з надання послуг з посередництва і працевлаштування;
• реклами стосовно дотримання суб’єктами господарювання вимог до реклами про вакансії (прийняття на роботу);
• зайнятості і працевлаштування інвалідів у частині реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подання звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів;
• охорони праці і промислової безпеки.
Перевірки з указаних питань проводяться відповідно до положень Закону № 877**.
Таким чином, якщо згідно з графіком, затвердженим органом Держпраці, предметом перевірки вашого підприємства було винятково дотримання вимог законодавства про працю, можете не хвилюватися. Перевірки не буде.
Важливо! Якщо в графіку проведення перевірок на 2017 рік була запланована перевірка підприємства за іншими напрямами, контроль за якими здійснює Держпраці, то перевірка буде проведена в установлені строки.
Та все ж порушувати трудове законодавство не радимо. Оскільки інспектор праці може завітати до вас з інспекційним відвідуванням. Підставою для його проведення може бути:
1) звернення працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;
2) звернення фізичної особи про порушення правил оформлення трудових відносин;
3) рішення керівника органу Держпраці про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийняте за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, і джерел, указаних нами у пунктах 1, 2, 4 — 7;
4) рішення суду, повідомлення правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;
5) повідомлення посадових осіб органів державного нагляду (контролю) про виявлених у ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;
6) інформація, отримана від Держстату, ДФСУ, Пенсійного фонду;
7) інформація профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлені в ході здійснення громадського контролю за дотриманням законодавства про працю.