Доволі часто громадяни, які замовляють фізичній особі — підприємцю (далі — ФОП) виконання певних робіт, надають виконавцю кошти для придбання необхідних матеріалів. Як правило, на отримані кошти складають розписку.
У контролерів запитали: чи вважається розрахунковим документом розписка про отримання коштів на закупівлю матеріалів?
У листі, що коментується, фіскали, пославшись на визначення розрахункового документа із Закону про РРО, заявили: розписка не вважається розрахунковим документом у розумінні Закону про РРО.
Розписка, яка надана фізособі- громадянину ФОПом, лише підтверджує факт отримання готівкових коштів від громадянина для подальшого їх витрачання на закупівлю матеріалів, а тому не може вважатися розрахунковим документом.
Такий висновок насторожує.
З точки зору правил застосування РРО, все чудово. Якщо немає розрахункової операції, то не потрібно застосовувати РРО, навіть якщо ФОП перебуває на загальній системі, а ФОП-спрощенець наторгував за рік на мільйон чи продає технічно складні товари.
А от з точки зору податкових витрат, такий висновок може нашкодити ФОПу. Річ у тому, що доволі часто вони підтверджують свої витрати розпискою про отримання грошей (див. статтю «Зразки розрахункових документів у підприємця» // «БТ», 2017, № 45). А якщо розписку не визнавати розрахунковим документом і в цьому випадку, то ФОП не зможе включити до своїх податкових витрат суми коштів, сплачених громадянам.
На наш погляд, лояльними висновками контролерів потрібно користуватись дуже обережно.
Якщо у розписці вказані всі обов’язкові реквізити, притаманні первинному документу, які перелічені в п. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, то це повноцінний розрахунковий документ. А щоб уникнути застосування РРО, розписку краще оформляти на передачу коштів від громадянина — громадянину (а не ФОПу).