Теми статей
Обрати теми

Календарі і магніти з логотипом підприємства: виробляємо, роздаємо та обліковуємо

Біляєва Олена, податковий експерт
Напередодні Нового року багато госпсуб’єктів замислюються про популярний PR-хід: роздавати існуючим та потенційним клієнтам календарики на наступний рік, магніти і інші корисні «дрібнички» зі своєю символікою. Як правильно врахувати такий «роздавальний» матеріал? Про це ви дізнаєтеся з нашої статті.

ПДФО

Тут усе залежатиме від можливості персоніфікації доходу фізичної особи:

• якщо ідентифікувати одержувача неможливо, то об’єкт обкладення ПДФО не виникає (так само висловлювалися і податківці у своїй консультації з категорії 103.23 ЗІР ДФСУ). Зрозуміло, що вартість таких подарунків у Податковому розрахунку за ф. № 1ДФ відображати не треба;

• якщо ж одержувачами виступають конкретні особи (з можливістю їх ідентифікації), то вартість подарунка є доходом фізичної особи у вигляді додаткового блага (абз. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ). Правда, тут потрібно враховувати вимоги «звільняючого» п.п. 165.1.39 ПКУ, відповідно до якого негрошові подарунки не дорожче 800 грн. (для 2017 року) під оподаткування не підпадають.

У нашому випадку навряд чи можна буде персоніфікувати кінцевого одержувача календариків, магнітів та інших дрібних сувенірів. Та і вартість таких «роздавалок» навряд чи дотягне до 800 грн. Тому про ПДФО можна забути.

ПДВ

«Компенсуючі» зобов’язання. «Вхідний» ПДВ, сплачений (нарахований) у складі вартості календариків і магнітів, а також послуг з їх розсилки, за наявності податкової накладної (ПН), зареєстрованої в ЄРПН, або її замінника — чека РРО з сумою ПДВ до 40 грн. підприємство включає до податкового кредиту (ПК) (п. 198.3 ПКУ).

Витрати на придбання календариків і магнітів, як правило, спрямовані на те, щоб створити позитивний імідж підприємства, викликати інтерес до його діяльності, встановити нові торгово-виробничі контакти тощо. Без сумніву, такі витрати носять господарську спрямованість. Тому підтвердивши первинними документами рекламний характер безкоштовного поширення матеріальних цінностей, підприємство підтверджує господарність таких операції. А якщо так, компенсаційні ПДВ-зобов’язання (ПЗ) за п.п. «г» п. 198.5 ПКУ нараховувати не треба.

Інша справа, коли витрати на створення календариків і магнітів пов’язані з діяльністю, не оподатковуваною ПДВ (ст. 196 ПКУ) або звільненою від ПДВ (ст. 197 ПКУ). Тоді нарахувати «компенсуючі» ПЗ доведеться виходячи з бази оподаткування згідно з п. 189.1 ПКУ (для товарів — не нижче вартості їх придбання). Але пов’язано це не з безгосподарністю операції, а з неоподатковуваним характером товару (послуг), що просувається.

«Постачальні» зобов’язання. Календарики і магніти придбавають (виготовляють), для того щоб донести інформацію до потенційних покупців (контрагентів) і отримати дохід від збільшення обсягів продажу інших товарів/послуг. Та і одержувач таких рекламних матеріалів використати їх, окрім як джерело інформації, ні в госпдіяльності, ні в будь-яких інших цілях не може. Тобто в такому разі взагалі не можна говорити про операцію постачання. Саме такого висновку дійшов ВАСУ в постанові від 08.04.15 р. № К/9991/11996/12 (ср. ).

Раніше і податківці у своїх консультаціях підтверджували «безПДВ-зобов’язальну» позицію (див. листи ДПАУ від 13.06.06 р. № 6421/6/16-1515-26, від 03.06.02 р. № 3428/6/15-1215-26). Але сьогоднішні реалії, на жаль, не такі райдужні.

Довести податківцям, що переданий у рекламних цілях календар з логотипом підприємства не є товаром, досить складно. Занадто вже широко п.п. 14.1.191 ПКУ прописує поняття постачання.

Тож у разі, коли право власності на товари перейшло до іншої особи, уникнути ПДВ-наслідків практично неможливо. Доказом цьому слугує «свіжий» лист ДФСУ від 03.11.17 р. № 2510/6/99-99-15-03-02-15/ІПК (коментар до нього див. у «БТ», 2017, № 47), а також роз’яснення в категорії 101.06 ЗІР ДФСУ.

Податківці наполягають, що безкоштовна передача рекламних матеріалів, які не мають самостійної цінності (буклетів, листівок, брошур, плакатів тощо), є звичайним постачанням. Причому незалежно від статусу одержувача таких матеріалів (платник або неплатник ПДВ, юрособа або фізособа) і подальшого напряму використання отриманих рекламних матеріалів (у господарській або негосподарській діяльності).

Тому такі операції слід обкладати ПДВ у загальному порядку виходячи з бази оподаткування, визначеної п. 188.1 ПКУ: для покупних товарів — не нижче ціни їх придбання, для самостійно виготовленої продукції — не нижче звичайних цін.

Податкові накладні. При нарахуванні ПЗ розповсюджувач рекламних матеріалів складає дві ПН: одну — на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання (0 грн.), другу — на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання (звичайної ціни) над фактичною ціною. Особливість складання останньої полягає в тому, що в ній потрібно:

• проставити у верхній лівій частині код типу причини. У нашому випадку — це «15» (складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання) (п. 8 Порядку № 1307*);

* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307.

• у полях для даних покупця вказати власні реквізити, оскільки така ПН одержувачеві (покупцеві) не видається (п. 15 Порядку № 1307);

• у гр. 2 «Номенклатура товарів/послуг продавця» вписати: «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання» (п. 16 Порядку № 1307).

Важливий момент! Як альтернативу п. 15 Порядку № 1307 дозволяє скласти одну зведену ПН не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснені нульові постачання, з урахуванням сум ПДВ, розрахованих із суми перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, за кожною окремою операцією постачання.

Як уникнути ПЗ. Уникнути нарахування ПЗ можна лише за однієї умови — якщо вартість придбаних (виготовлених) для рекламних цілей матеріалів включається до собівартості товарів/послуг, що постачаються підприємством в оподатковуваних ПДВ операціях. Такі безкоштовно передані рекламні матеріали обкладаються ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої вони включені, і додаткові ПДВ-зобов’язання не нараховуються.

Проте подібні ситуації трапляються досить рідко. Наприклад, у разі коли на товарах, що виробляються, розміщують свій фірмовий логотип. Але тоді тут не можна говорити про безкоштовну роздачу. Товар — носій реклами продають покупцеві у звичайному порядку.

Іншим прикладом роздачі рекламних матеріалів без нарахування ПДВ у зв’язку з включенням їх до собівартості є рекламні послуги. Тобто коли розповсюджувач рекламних матеріалів витрати на їх виробництво/придбання включає до собівартості рекламних послуг, які оплачує замовник реклами. Саме в такому разі в особи, що здійснює рекламні послуги, виконуються усі вимоги контролерів.

Якщо рекламна роздача здійснюється самостійно, то, як правило, витрати на рекламу належать до збутових витрат (п. 19 П(С)БО 16 «Витрати»). А такі витрати не включаються до собівартості реалізованої продукції (п. 17 П(С)БО 16). Тому безпечніше нарахувати ПЗ з ПДВ виходячи з мінбази.

Податок на прибуток

Для цілей визначення об’єкта обкладення податком на прибуток стосовно роздачі рекламних матеріалів, що не мають самостійної цінності, «мир та спокій». З 01.01.15 р. доводити зв’язок здійснюваних витрат з госпдіяльністю більше не треба. Рекламні операції в податковому обліку відображають виключно за бухобліковими правилами. А в бухобліку, як ми знаємо, витрати визнаються незалежно від зв’язку з госпдіяльністю. Важлива лише наявність правильно оформлених первинних документів, що підтверджують факт здійснення господарської операції. При цьому ніяких коригувань ПКУ не передбачає, у тому числі для високодохідників і малодохідників-добровольців, які зобов’язані застосовувати податкові різниці.

Але будьте уважні! ПКУ передбачає коригування фінрезультату, зокрема, на вартість товарів, наданих безкоштовно неприбутковим організаціям, неплатникам податку на прибуток (окрім фізосіб) і нульовикам (пп. 140.5.9 та 140.5.10 ПКУ).

Бухоблік

У бухобліку придбання календариків і магнітів відображаємо на субрахунку 209 «Інші матеріали», оскільки такі ресурси відповідають визначенню запасів (п. 6 П(С)БО 9 «Запаси»). Придбані (чи виготовлені) матеріали зараховуємо на баланс за первісною вартістю, яка визначається за правилами, встановленими пп. 9 і 10 П(С)БО 9.

Оскільки безкоштовна роздача календариків і магнітів носить рекламний характер, на момент вибуття (безпосередньої роздачі) списуємо їх собівартість до складу витрат на збут проводкою Дт 93 — Кт 209.

Не забудьте! Факт вибуття таких активів треба задокументувати — скласти первинні документи, якими буде задокументований факт роздачі календариків у ході рекламної акції.

Доходи підприємство не відображає, оскільки не дотримуються критерії їх визнання (п. 5 П(С)БО 15 «Дохід»): немає ні збільшення активу, ні зменшення зобов’язань.

На прикладах покажемо бухгалтерські проводки, якими відображають отримання і роздачу рекламних матеріалів.

Приклад 1. Торгове підприємство уклало з друкарнею договір про виготовлення календариків з інформацією про підприємство у кількості 1200 екземплярів. Вартість послуг друку склала 2100 грн. (у тому числі ПДВ — 350 грн.). Календарики поширюються серед відвідувачів магазину підприємства торгівлі власними силами.

В обліку виготовлення і роздачу календариків відображають таким чином (див. табл. 1).

Таблиця 1. Облік виготовлення і роздачі рекламних календариків

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Дт

Кт

1. Перераховано передоплату друкарні за виготовлення календариків

371

311

2100

2. Відображено ПК з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

644/2

350

3. Оприбутковано надруковані календарики

209

631

1750

4. Відображено ПК при отриманні рекламних матеріалів

644/2

631

350

5. Здійснено залік заборгованостей

631

371

2100

6. Відображено безкоштовну роздачу календариків

93

209

1750

7. Нараховано ПДВ-зобов’язання

949

641/ПДВ

350

Приклад 2. Підприємство уклало договір з рекламним агентством про організацію і проведення рекламної акції щодо поширення рекламних матеріалів (магнітів) з інформацією про підприємство. Вартість послуг рекламного агентства склала 5700 грн., у тому числі:

послуги з виготовлення магнітів — 2700 грн. (у тому числі ПДВ — 450 грн.);

послуги з поширення магнітів — 3000 грн. (у тому числі ПДВ — 500 грн.).

Відобразимо ці операції в обліку підприємства (див. табл. 2).

Таблиця 2. Облік поширення магнітів через рекламне агентство

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Дт

Кт

1. Підписано акт наданих послуг

93

631

4750

2. Відображено ПК з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

631

950

3. Оплачено послуги агентства

631

311

5700

Висновки

  • Роздаючи безкоштовно календарики і магніти, доведеться нарахувати ПДВ-зобов’язання виходячи з мінімальної бази за п. 188.1 ПКУ.
  • У загальному випадку для податковоприбуткових цілей коригувати бухгалтерський фінрезультат на податкові різниці при рекламних роздачах календариків і магнітів не треба. Але якщо одержувачами рекламних матеріалів виступають неприбуткові організації, неплатники податку на прибуток або нульовики, то тут можливі коригування.
  • Оскільки персоніфікувати кінцевого одержувача календариків, магнітів та інших дрібних сувенірів неможливо, то «додблагівський» ПДФО нараховувати не треба. Та і вартість таких «роздавалок» навряд чи перевищить неоподатковуваний «подарунковий» поріг 800 грн. (п.п. 165.1.39 ПКУ).
  • У бухобліку при рекламній роздачі календариків і магнітів дохід не виникає, а собівартість безкоштовно переданих рекламних матеріалів належить до складу витрат на збут.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі