Звіт про контрольовані операції: краще пізно, ніж ніколи

Децюра Сергій, податковий експерт
Суб’єкти господарювання подають Звіт про контрольовані операції не перший рік. Тому особливих проблем із заповненням цього Звіту у осіб, які мають застосовувати трансфертні ціни, не повинно виникати. Водночас якщо хтось забув відзвітувати про контрольовані операції, то за це порушення його можуть жорстко покарати. Сьогодні ми ще раз нагадаємо про те, хто має подавати такий Звіт і яка відповідальність передбачена за його неподання.

«Контрольовані» критерії

Звіт про контрольовані операції (далі — Звіт)* подають тільки платники податку на прибуток. Причому робити це потрібно тільки в тому випадку, коли такий платник здійснює контрольовані операції.

* Форма Звіту затверджена наказом Мінфіну від 18.01.16 р. № 8.

Згідно з п.п. 39.2.1.7 ПКУ у 2016 році (саме за цей період звітували у поточному році) господарські операції, передбачені у пп. 39.2.1.1 — 39.2.1.3 і п.п. 39.2.1.5 ПКУ, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

• річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 млн грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

• обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 млн грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

• такі операції впливають на об’єкт обкладення податком на прибуток і здійснюються з пов’язаними особами** — нерезидентами (абз. «а» п.п. 39.2.1.1 ПКУ), та/або через комісіонерів-нерезидентів (абз. «б» п.п. 39.2.1.1 ПКУ), та/або з нерезидентами, зареєстрованими у державі (на території), включеній до переліку, затвердженого розпорядженням Кабміну від 16.09.15 р. № 977-р (п.п. 39.2.1.2 ПКУ).

** Склад осіб, які належать до пов’язаних, визначено в п.п. 14.1.159 ПКУ.

Якщо хоча б один із цих критеріїв не дотримується, операція не визнається контрольованою і Звіт не подається. З цим погоджуються й податківці (лист ГУ ДФС у Запорізькій області від 12.03.16 р. № 793/10/08-01-14-04-10).

Дехто може сказати, що перелік критеріїв неправильний. Річ у тому, що коли заглянути до діючих на сьогодні норм, які визначають операції контрольованими, то там згадуються дещо інші критерії. А саме розміри річного доходу платника податків та обсяг господарських операцій з одним із вищеназваних контрагентів набагато вищий, ніж навели ми.

Змушені вас засмутити: вищенаведені нами критерії не помилкові. Хоча і ваші висновки також правильні. Річ у тім, що у 2017 році платники податку на прибуток подають Звіт про контрольовані операції за 2016 рік. А тому для них до переліку контрольованих операцій:

• по-перше, включають операції, що були здійснені у 2016 році;

• по-друге, при визначенні операції контрольованою слід брати критерії, що діяли у 2016 році.

З початку 2017 року законодавці підвищили критерії «контрольованості» операції, яку здійснює платник податку на прибуток.

Так, у 2017 році операції вважатимуться контрольованими, якщо:

• річний дохід платника від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 млн грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

• обсяг контрольованих господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 млн грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Як бачимо, після цих нововведень критерії, які роблять операцію контрольованою, зросли відповідно у три і два рази. Водночас оскільки їх зростання відбулося тільки з початку 2017 року, то і діяти вони будуть лише при визначенні операцій контрольованими при складанні Звіту за 2017 рік.

Ми ж говоримо про складання Звіту за 2016 рік. А там, як було сказано вище, діяли дещо менші «контрольовані» критерії. Тому якщо вам потрібно встановити, чи були ваші операції контрольованими у 2016 році, доведеться орієнтуватися на старі «контрольовані» критерії (50 млн грн./5 млн грн.).

Форма Звіту

Нагадаємо, що враховуючи податкові нововведення щодо контрольованих операцій, які відбулися з початку 2017 року, Мінфін наказом від 28.04.17 р. № 468 (чинний з 16.06.17 р.) вніс зміни до форми Звіту. Тому звітувати за 2016 рік потрібно за оновленою формою. На це звернули увагу і податківці (лист Офісу великих платників податків ДФСУ від 01.09.17 р. № 1784/ІПК/28-10-01-03-11).

Звіт за 2016 рік подається не до 1 травня, як у минулому році, а до 1 жовтня. Тому виходить, що у 2017 році цей Звіт слід подати не пізніше 30.09.17 р. Однак 30 вересня припадає на вихідний (субота). Тому відповідно до п. 3 Порядку складання Звіту про контрольовані операції, затвердженого наказом Мінфіну від 18.01.16 р. № 8, останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем. Отже, останнім днем для подання цього Звіту за 2016 рік є 02.10.17 р.

Звертаємо увагу! Якщо суб’єкти господарювання, за звичкою, склали і подали стару форму Звіту в старі строки (до 01.05.17 р.), вони не зобов’язані подавати цей Звіт ще раз за оновленою формою. Адже, як заявили контролери (лист Офісу великих платників податків ДФСУ від 01.09.17 р. № 1784/ІПК/28-10-01-03-11), звіти, подані до набуття чинності наказом № 468 (до 16.06.17 р.), вважаються дійсними.

Нагадаємо також і про те, що платникам податку на прибуток, які здійснюють контрольовані операції, можливо, доведеться подавати не тільки Звіт, а й документацію з трансфертного ціноутворення. Подавати її потрібно не завжди, а тільки на вимогу податківців.

Якщо так станеться, то вони направлять вам не раніше 1 травня року, що настає за календарним роком, в якому таку контрольовану операцію (операції) було здійснено, запит на подання документації з трансфертного ціноутворення (п.п. 39.4.5 ПКУ).

Після отримання такого повідомлення платнику податку доведеться надати такі документи протягом 30 днів з дня отримання запиту. Перелік вимог до такої документації шукайте в п.п. 39.4.6 ПКУ (ср. ). За її неподання вас покарають за всією суворістю закону.

Штрафи

Штрафи за неподання Звіту доволі серйозні. При цьому штрафують як за неподання, так і за несвоєчасне подання Звіту та/або документації з трансфертного ціноутворення. Розглянемо розмір штрафів у таблиці.

Трансфертні штрафи

Суть порушення

Розмір штрафу

Чим установлений

1. Неподання Звіту

300 розмірів ПМ(1)

П. 120.3 ПКУ

2. Несвоєчасне подання Звіту

1 розмір ПМ за кожен календарний день несвоєчасного подання, але не більше 300 розмірів ПМ

П. 120.4 ПКУ

3. Неподання трансфертної документації

3 % суми контрольованої операцій, щодо якої не була подана документація, але не більше 200 розмірів ПМ

П. 120.3 ПКУ

4. Несвоєчасне подання документації з трансфертного ціноутворення

2 розміри ПМ за кожен календарний день несвоєчасного подання документації, але не більше 200 розмірів ПМ

П. 120.4 ПКУ

(1) Прожитковий мінімум для працездатної особи, встановлений законом на 1 січня податкового (звітного) року. На 01.01.16 р. він складав 1378 грн.

Сплата вищезгаданих фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податків від обов’язку подання Звіту та/або документації з трансфертного ціноутворення. А якщо на підприємство буде накладено штраф за неподання Звіту та/або трансфертних документів і підприємство не подасть Звіт чи документацію після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), то йому додатково загрожує штраф у розмірі 5 прожиткових мінімумів за кожен календарний день неподання Звіту (уточнюючого Звіту) та/або документації з трансфертного ціноутворення (п. 120.3 ПКУ).

Тож краще свої обов’язки з подання Звіту та документації виконувати, а то вийде дорожче.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі