Теми статей
Обрати теми

Перевізник відшкодовує вартість зіпсованого товару: з ПДВ чи без?

Кравченко Дар’я
Для доставки покупцеві товару вартістю 6 тис. грн. (у тому числі ПДВ — 1 тис. грн.) постачальник — платник ПДВ скористався послугами поштової служби. Проте при транспортуванні товар був пошкоджений. Перевізник визнав свою провину і відшкодував вартість зіпсованого товару продавцеві. При цьому в призначенні платежу вказав: «сума відшкодування вартості товару за претензією (без ПДВ)». Чи треба нараховувати ПДВ на отриману суму відшкодування? Якщо так, то накручувати ПДВ «зверху» або «витягувати» його зсередини?

Передусім, звертаємо вашу увагу на той факт, що перевізник виплатив суму відшкодування за зіпсований товар не покупцеві (одержувачеві посилки), а продавцю.

Нагадаємо: згідно із загальними правилами з моменту передачі товару перевізникові:

• постачальник більше не несе відповідальності за товар, вона покладається на перевізника (ч. 1 ст. 334 ЦКУ);

• до покупця переходить ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару (ст. 668 ЦКУ).

Відповідно якщо товар зіпсований, то компенсацію повинен отримувати покупець.

Проте в цих правилах є винятки. Наприклад, якщо постачальник відправляє товар на умовах післяплати (покупець приймає рішення: купувати цей товар або ні у момент отримання). У такому разі право власності при транспортуванні залишається за продавцем, а у разі пошкодження товару перевізник відшкодовуватиме вартість вантажу замовникові. Що і відбулося в ситуації, описаній у запитанні.

ПДВ. На жаль, у своїх останніх роз’ясненнях, розміщених у категорії 101.07 ЗІР ДФСУ, контролери наполягають: кошти, що надходять платникові ПДВ на його поточний рахунок як відшкодування збитку за пошкоджене або знищене майно, розцінюються як компенсація вартості такого майна і відповідно включаються у базу обкладення ПДВ та підлягають обкладенню ПДВ на загальних підставах з нарахуванням ПЗ (те ж саме було сказано в листі ДФСУ від 30.12.16 р. № 28710/6/99-99-15-03-02-15).

При цьому у своїх міркуваннях фіскали посилаються на:

п. 185.1 ПКУ (визначає об’єкти ПДВ-обкладення — у тому числі операції з поставки товарів, послуг на митній території України);

п. 188.1 ПКУ (встановлює базу обкладення ПДВ як договірну вартість товарів/послуг, в яку включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платникові ПДВ безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг).

Тобто фіскали розцінюють отримання суми відшкодування від перевізника як звичайний продаж (!) останньому зіпсованого товару.

З таким підходом можна сперечатися, але переконати фіскалів навряд чи вдасться.

Проте якщо ви не хочете сваритися з податківцями, в ПДВ-обліку можна відобразити цю операцію таким чином.

1. На дату передачі товару перевізникові випишіть податкову накладну (ПН) на ім’я покупця на загальну суму постачання 6 тис. грн. (у тому числі ПДВ — 1 тис. грн.).

2. На дату складання акта, що підтверджує псування товару при транспортуванні, складіть «зменшуючий» РК до виписаної раніше ПН (категорія 101.16 ЗІР ДФСУ). Такий РК реєструє в ЄРПН покупець, до якого товар не доїхав (п. 192.1 ПКУ).

3. При отриманні від перевізника повної суми компенсації за зіпсований товар у розмірі 6 тис. грн. (у цю суму входить сума ПДВ — 1 тис. грн., незалежно від того, що вказав перевізник у платіжному дорученні), випишіть ПН на цю суму на ім’я перевізника і зареєструйте її в ЄРПН.

4. Оформіть передачу зіпсованого товару перевізникові, виписавши відповідну накладну.

Тобто, по суті, ви оформляєте постачання зіпсованого товару перевізникові.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі