Передусім, звертаємо вашу увагу на той факт, що перевізник виплатив суму відшкодування за зіпсований товар не покупцеві (одержувачеві посилки), а продавцю.
Нагадаємо: згідно із загальними правилами з моменту передачі товару перевізникові:
• постачальник більше не несе відповідальності за товар, вона покладається на перевізника (ч. 1 ст. 334 ЦКУ);
• до покупця переходить ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару (ст. 668 ЦКУ).
Відповідно якщо товар зіпсований, то компенсацію повинен отримувати покупець.
Проте в цих правилах є винятки. Наприклад, якщо постачальник відправляє товар на умовах післяплати (покупець приймає рішення: купувати цей товар або ні у момент отримання). У такому разі право власності при транспортуванні залишається за продавцем, а у разі пошкодження товару перевізник відшкодовуватиме вартість вантажу замовникові. Що і відбулося в ситуації, описаній у запитанні.
ПДВ. На жаль, у своїх останніх роз’ясненнях, розміщених у категорії 101.07 ЗІР ДФСУ, контролери наполягають: кошти, що надходять платникові ПДВ на його поточний рахунок як відшкодування збитку за пошкоджене або знищене майно, розцінюються як компенсація вартості такого майна і відповідно включаються у базу обкладення ПДВ та підлягають обкладенню ПДВ на загальних підставах з нарахуванням ПЗ (те ж саме було сказано в листі ДФСУ від 30.12.16 р. № 28710/6/99-99-15-03-02-15).
При цьому у своїх міркуваннях фіскали посилаються на:
• п. 185.1 ПКУ (визначає об’єкти ПДВ-обкладення — у тому числі операції з поставки товарів, послуг на митній території України);
• п. 188.1 ПКУ (встановлює базу обкладення ПДВ як договірну вартість товарів/послуг, в яку включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платникові ПДВ безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг).
Тобто фіскали розцінюють отримання суми відшкодування від перевізника як звичайний продаж (!) останньому зіпсованого товару.
З таким підходом можна сперечатися, але переконати фіскалів навряд чи вдасться.
Проте якщо ви не хочете сваритися з податківцями, в ПДВ-обліку можна відобразити цю операцію таким чином.
1. На дату передачі товару перевізникові випишіть податкову накладну (ПН) на ім’я покупця на загальну суму постачання 6 тис. грн. (у тому числі ПДВ — 1 тис. грн.).
2. На дату складання акта, що підтверджує псування товару при транспортуванні, складіть «зменшуючий» РК до виписаної раніше ПН (категорія 101.16 ЗІР ДФСУ). Такий РК реєструє в ЄРПН покупець, до якого товар не доїхав (п. 192.1 ПКУ).
3. При отриманні від перевізника повної суми компенсації за зіпсований товар у розмірі 6 тис. грн. (у цю суму входить сума ПДВ — 1 тис. грн., незалежно від того, що вказав перевізник у платіжному дорученні), випишіть ПН на цю суму на ім’я перевізника і зареєструйте її в ЄРПН.
4. Оформіть передачу зіпсованого товару перевізникові, виписавши відповідну накладну.
Тобто, по суті, ви оформляєте постачання зіпсованого товару перевізникові.