Теми статей
Обрати теми

Блокування податкових накладних: «покращення» у дії

Павленко Олексій, податковий експерт
Результати «покращення» ситуації на «ПН-блокувальному» фронті у зв’язку з прийняттям Закону № 2245* багато хто вже зміг відчути на практиці. У цьому матеріалі розповімо, що мало відбуватися на «блокувальному» фронті, що відбувається фактично і що з усім цим можна зробити.

* Закон України від 07.12.17 р. № 2245-VIII.

Закон № 2245 був опублікований 30 грудня 2017 року. Основний масив змін, що вносяться ним, у ПКУ почав застосовуватися з 1 січня.

Але при цьому починаючи з дати, що йде за датою публікації Закону № 2245, тобто з 31.12.17 р., і до початку дії нового порядку блокування, який повинен затвердити КМУ, — реєстрація ПН/РК в ЄРПН не повинна блокуватися.

Проте 31 грудня (в останній день реєстрації ПН/РК, датованих першою половиною грудня 2017 року) ДФС закрила доступ в ЄРПН, через що платники незаконно позбулися цього дня можливості «безблокувальної» реєстрації ПН (РК)!

А тепер пройдемося по іншим «(роз)блокувальним» питанням.

Що мали розблокувати 2 січня?

Розпочнемо з того, що кожен платник ПДВ повинен чітко знати, які конкретно заблоковані його ПН/РК податківці зобов’язані були зареєструвати 2 січня. Для цього платникам треба провести «інвентаризацію» своїх заблокованих ПН/РК станом на 1 грудня 2017 року.

Нагадаємо, що згідно з новим п. 571 підрозд. 20 розд. ХХ ПКУ 2 січня фіскали повинні були автоматично зареєструвати в ЄРПН усі заблоковані ПН/РК, окрім (!):

1) ПН/РК, за якими станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до п.п. 201.16.2 ПКУ;

2) ПН/РК, за якими комісія відмовила в реєстрації в ЄРПН, якщо за ними на 1 грудня 2017 року не почали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.

З аналізу цієї норми випливає, що під обов’язкову реєстрацію потрапляє незначна кількість заблокованих до 1 грудня 2017 року ПН/РК!..

Враховуючи, що комісія ДФС повинна була згадані «виправдувальні» документи розглядати в 5-денний строк, то не винесені комісією на 1 грудня рішення за поданими документами теоретично повинні бути тільки за тими документами (до ПН/РК), які були подані в останні 5 днів листопада.

За іншими документами вже рішення мали бути комісією прийняті до 1 грудня, і в реєстрації ПН/РК до цієї дати вже було відмовлено.

Для зручності читачів викладене вище (точніше — наше бачення цих проблем) згрупуємо в таблиці.

Заблоковані до 01.12.17 р. ПН/РК і їх «право» на реєстрацію 02.01.18 р.

ПН/РК, що підлягають реєстрації 2 січня

ПН/РК, що не підлягають реєстрації 2 січня

ПН/РК, за якими до 01.12.17 р. подані пояснення і копії документів(1) (що підтверджено відповідною квитанцією) і відсутнє на цю дату рішення комісії ДФС (тобто ухвала комісії про відмову в реєстрації винесена починаючи з 01.12.17 р.)

ПН/РК, за якими документи до 01.12.17 р. не були подані (у тому числі і коли намагалися їх подати, але у квитанції надійшла відмова, та/або коли подали документи вже після 01.12.17 р.)

ПН/РК, за якими до 01.12.17 р. комісія винесла відмову, але до цієї дати платник не розпочав оскарження

ПН/РК, за якими до 01.12.17 р. була розпочата і не завершена процедура адміністративного оскарження(2) (що підтверджується поштовою квитанцією про відсилання скарги або іншими документами, якщо скаргу доставляли нарочним)(3)

ПН/РК, за якими до 01.12.17 р. завершена процедура адміноскарження (від ДФС отримана відмова в задоволенні скарги) і не розпочата до цієї дати процедура судового оскарження

ПН/РК, за якими до 01.12.17 р. розпочата і не завершена процедура судового оскарження(4) (що підтверджується копією позовної заяви, апеляційної або касаційної скарги). Причому неважливо, передувало цьому адміноскарження чи ні

ПН/РК, за якими до 01.12.17 р. завершена процедура судового оскарження (набуло чинності рішення суду)

(1) Зауважимо, що Таблиця платника сюди не входить (вона подається окремо), тож той факт, прийнята чи не прийнята Таблиця, для наших цілей ролі не відіграє.

(2) Вважаємо, що в такому разі, якщо в грудні ДФСУ відмовила в задоволенні скарги, виходячи з буквального прочитання п. 571 ПКУ, фіскали все одно зобов’язані 2 січня зареєструвати ПН/РК. Хоча, швидше за все, вони будуть проти цього…

(3) Див. п. 8 Порядку розгляду скарг…, затвердженого постановою КМУ від 04.07.17 р. № 485. Тобто навіть якщо фіскали не спромоглися отримати на пошті вашу скаргу, процедура вже вважається початою.

(4) При дуже формальному прочитанні податківці повинні провести реєстрацію ПН/РК, навіть якщо суд у грудні виніс ухвалу не на користь платника. Хоча тут усе не так однозначно…

Сподіваємося, тепер вам легше буде визначитися з конкретними ситуаціями за своїми ПН/РК і з їх «правом» на «2 січня».

Згадаємо тут ще можливу проблему з можливим від’ємним реглімітом на дату такої «автоматичної» реєстрації (з урахуванням того, як вони суперналаштували СЕА), і це теж оптимізму не додасть… Та все ж не варто опускати руки, особливо якщо у ваших незареєстрованих ПН/РК є «право» на «2 січня»!

Які шляхи впливу на ситуацію?

Провівши на 01.12.17 р. повну «інвентаризацію залишків» заблокованих ПН/РК і виявивши серед них «претендентів на реєстрацію» 2 січня, рекомендуємо далі йти таким шляхом. Спочатку перевірте через електронний кабінет та/або за допомогою Витягів з ЄРПН — можливо, якісь із цих ПН/РК уже були в ЄРПН зареєстровані. Якщо для реєстрації якихось із згаданих ПН/РК у вас (навіть з урахуванням п. 2001.9 ПКУ) не вистачило регліміту, то повинна була надійти відповідна квитанція, що сума регліміту недостатня і розблоковані ПН/РК чекають на реєстрацію. Утім, у світлі того, як цього року почала працювати СЕА ПДВ, можуть бути будь-які дива, у тому числі і з лімітом, і з подібними квитанціями…

Якщо інформацію про розблокування/реєстрацію ваших ПН/РК, що підпадають під «автомат», вам знайти не вдалося, то слід подумати, яким чином впливати на фіскалів, щоб ті виконали закон (згадану норму абзацу першого п. 571 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

Вважаємо, що більшість платників, які чесно почали до 1 грудня процедуру оскарження (направили ДФСУ скаргу або подали позов до суду), напевно засмутяться, дізнавшись, що їх ПН/РК, що є «предметами» оскарження, 2 січня «автоматом» не розблокували/зареєстрували. Фіскали певно стануть лукавити — мовляв, у них відсутня інформація, що платник до 1 грудня 2017 року почав оскарження рішення про відмову в реєстрації таких ПН/РК (хоча у більшості випадків, особливо коли був поданий позов до суду, така інформація в податківців є).

Тому зацікавленим платникам варто поспішити будь-яким шляхом офіційно наділити фіскалів копіями документів, що підтверджують початок процесу оскарження саме до 1 грудня 2017 року.

На наш погляд, краще це зробити, написавши до ДФСУ (копію — до Кабміну, Мінфіну, омбудсменів тощо) лист, в якому повідомити, що ви до 1 грудня розпочали адміністративне або судове оскарження. Обов’язково додайте до листа копії відповідних документів, що підтверджують факт початку процедури оскарження (поштову квитанцію про надсилання скарги на адресу ДФСУ, копії позовної заяви до суду і подібних документів). І зажадайте від ДФСУ термінового виконання абзацу першого п. 571 ПКУ — тобто реєстрації «відмовлених» ПН/РК в ЄРПН.

Можна ще пригрозити судовим позовом про примус їх до цього і про відшкодування вам збитків (та ще й із посиланням на свіжі норми — пп. 21.3 і 21.4 ПКУ).

До речі, на наш погляд (див. вище виноски в таблиці), для цілей автоматичної реєстрації 2 січня формально не повинен мати значення той факт, що у скарзі, направленій до 1 грудня, ДФСУ в грудні вам відмовила (чи аналогічно суд відмовив у задоволенні вимог позову до фіскалів — хоча із судом тут складніше), адже з буквального прочитання ПКУ випливає, що такі ПН/РК повинні «автоматом» зареєструватися. А якщо в скарзі відмовлено (чи суд програно) вже після 1 січня цього року, то тут узагалі немає питань з правом на «автомат»!

Як бути з тим, що «випало в осад»

Заблоковані до 1 грудня: документи не подали. З перерахованих нами вище ситуацій у правій колонці таблиці (там, де йдеться про ПН/РК, що заблоковані до 01.12.17 р. і не підлягають автоматичній реєстрації), гірше за все йдуть справи з тими ПН/РК, за якими платник не зміг / не спромігся подати документи до 1 грудня, а також не зробив цього і в грудні минулого року. У такому разі шанси на їх розблокування при сьогоднішніх нормах ПКУ вже дуже низькі.

Є ще деякі сподівання на те, що незабаром депутати усвідомлять свою помилку і терміново приймуть «антидискримінаційні» зміни в ПКУ. Звернення ж платника до суду з вимогою змусити фіскалів прийняти документи до заблокованих до 1 грудня ПН/РК (використовуючи у тому числі і згадані вище аргументи) може перерости в тривалу «війну» з непередбачуваним фіналом…

На жаль, фіскали вже вхопилися за цей формальний привід і розмістили у себе на сайті інформацію* про те, що з 1 січня не прийматимуть документи і пояснення за ПН/РК, заблокованими до 01.12.2017 р., а також Таблиці платника.

* http://sfs.gov.ua/anonsi/17393.html.

Щодо Таблиці, то це, у принципі, зрозуміло, оскільки Таблиця подавалася «на майбутнє» і не впливала на поточне розблокування конкретної ПН/РК.

До речі, надію на відновлення тут справедливості зовсім не втрачаємо, бо згідно з останньою інформацією, яку ми маємо, до проекту постанови КМУ щодо нового порядку блокування збираються включити норму, яка дозволить платникам у загальному порядку подавати документи і пояснення за ПН/РК, заблокованими до 01.12.17 р.

Ну що ж, чекаємо і сподіваємося на краще.

Заблоковані до 1 грудня: документи подали у грудні. Проблеми з такими ПН/РК, документи за якими подали в грудні-2017, можуть виникати, якщо комісія рішення за ними виноситиме після 1 січня або якщо в грудні комісія надала відмову. Скаргу на таке рішення ДФСУ може спробувати відхилити (з посиланням на Закон 2245). Доведеться тільки судитися…

«Між двох вогнів». У «незатишній» ситуації виявилися і ті ПН/РК, за якими до 01.12.17 р. комісія прийняла рішення про відмову в реєстрації, але платник подав скаргу після цієї дати. Ми вважаємо, що фіскали в грудні повинні були прийняти і розглянути скаргу за такими ПН/РК, але якщо після набуття чинності Законом № 2245 раптом ДФСУ стане відмовляти в розгляді таких скарг, то, знову ж таки, вважаємо це незаконним — адже процедура оскарження (п. 56.23) в ПКУ залишилася колишньою, проте в гіршому разі тут платникові доведеться шукати правду в суді.

В інших наведених нами ситуаціях (див. там же — у правій колонці таблиці вище), за винятком випадку, коли суд програли, вважаємо, що платник має право продовжувати домагатися реєстрації ПН/РК «судово-оскаржувальними» способами.

Заблоковане у грудні — проблеми з поданням документів

На початку січня у платників виникли серйозні проблеми з «електронним спілкуванням» з фіскалами. Охочі подати пояснення і документи до ПН/РК, заблокованих у грудні, несподівано отримали відмови. Причому у квитанції № 2 як підстава для відмови фігурував Закон № 2245 (ср. ).

На наш погляд, такі дії фіскалів є справжнім свавіллям. Адже в другому абзаці п. 571 підрозд. 2 розд. ХХ, що введений у ПКУ цим Законом № 2245, було чітко сказано, що ПН/РК, заблоковані з 1 грудня 2017 року до дати набуття чинності Законом № 2245, за якими платник після 1 грудня подав пояснення і копії документів, реєструються в ЄРПН за старою процедурою. Ця норма не обмежувала строк подання таких пояснень і документів датою набуття чинності Законом № 2245, тому дії фіскалів з неприйняття з 1 січня згаданих документів абсолютно незаконні.

До речі, судячи з інформації, розміщеної фіскалами на сайті ДФСУ*, вони повинні таки почати приймати документи і пояснення за ПН/РК, заблокованими у грудні-2017.

І якщо у вас на початку січня ці документи не пройшли — подавайте знову.

Якщо ж і надалі подання в електронному вигляді буде неможливим, то надсилайте/передавайте податківцям копії документів і пояснення в паперовому вигляді, як це робили на початку «ПН-блокувальної» кампанії…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі