22.01.2018

Електронний кабінет: новий дизайн чи тотальне перетворення

З 01.01.18 р. електронний сервіс «Електронний кабінет платника» (ЕКП) трансформувався в інформаційно-телекомунікаційну систему під назвою «Електронний кабінет». Загалом такі зміни не були раптовими, оскільки основні принципи роботи цієї системи вже давно були прописані в ПКУ (див. ст. 421 ПКУ). Потрібно було лише допрацювати деякі моменти. Основним з них стало затвердження Порядку № 637 (див. «БТ», 2017, № 36). Наскільки істотно змінився Електронний кабінет і його робота, ви можете дізнатися із сьогоднішньої статті.

Що таке ЕК і де його шукати?

Електронний кабінет (ЕК) — це інформаційно-телекомунікаційна система (розробка самої ДФСУ), за допомогою якої платники податків можуть взаємодіяти з контролерами.

Як і раніше, знайти його можна:

• або за адресою: http://cabinet.sfs.gov.ua;

• або у стрічці сервісів на головній сторінці ДФСУ: www. sfs.gov.ua (див. рис. 1).

Рис. 1. Розташування ЕК на головній сторінці ДФСУ

Особливості роботи ЕК:

• цей сервіс працює в режимі онлайн — не треба встановлювати програму на персональний комп’ютер (ПК);

• працювати в ЕК можна як з ПК, так і із смарт-пристроїв;

• режим роботи — «24/7», окрім часу, необхідного для технічного обслуговування ЕК (п. 421.6 ПКУ).

Увага! Технічні роботи заборонені в день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, і з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня (п. 421.6 ПКУ, п. 7 Порядку № 637);

• для входу в ЕК можна використати ЕЦП будь-якого АЦСК;

• ключі ЕЦП можна завантажувати не лише із зовнішнього носія (флешки, диска), але і безпосередньо з комп’ютера (файловий ключ).

Ну а тепер розглянемо цей сервіс детальніше.

Можливості ЕК

Як і до 01.01.18 р., ЕК включає дві функціональні частини:

• відкриту (загальнодоступну);

• особисту (особистий кабінет).

Відкрита частина ЕК. Користуватися функціоналом відкритої частини може будь-який користувач (див. рис. 2). Для цього не треба проходити ідентифікацію особи (тобто ЕЦП не знадобиться).

Рис. 2. Відкрита (загальнодоступна) частина ЕК

У відкритій частині ЕК ви можете:

• дізнатися про останні новини від ДФСУ;

• ознайомитися з бланками звітності (податковою, фінансовою), довідок, запитів і заяв (вкладка «Бланки податкової звітності»). Але! Тільки ознайомитися (тобто переглянути і роздрукувати бланк). Заповнити форми програма не дозволить;

• заповнити декларацію про майновий стан (вкладка «Декларація про майновий стан»);

• ознайомитися з договором про визнання електронних документів, а також скачати його у форматі pdf або pdf.p7s (вкладка «Договір про визнання електронних документів»);

• переглянути інформацію із загальнодоступних реєстрів (вкладка «Реєстри») (див. рис. 3).

• дізнатися про граничні строки сплати податків, зборів, обов’язкових платежів і подання звітності (вкладка «Календар»);

• переглянути контакти та адреси діючих центрів обслуговування платників (вкладка «Контакти»).

Рис. 3. Вкладка «Реєстри» відкритої частини ЕК

Корисно! У розділі «Допомога» можна знайти детальну інструкцію з малюнками щодо роботи з ЕК. І хоча вона трохи застаріла — ви зможете отримати загальне уявлення про роботу системи.

Особиста (приватна) частина. Вона не призначена для загального доступу. Скористатися нею може тільки сам платник податків за допомогою своєї ЕЦП.

Для цього:

• увійдіть до особистої частини ЕК через вкладку «Вхід» (див. рис. 4). Вона знаходиться в правому верхньому куті головної сторінки системи;

Рис. 4. Вхід до особистого кабінету ЕКП

• оберіть тип особистого електронного ключа. Це може бути або файл з електронного носія (апаратний ключ), або безпосередньо з ПК (файловий ключ);

• оберіть постачальника ключа (АЦСК, який вам видав ЕЦП) (див. рис. 5);

• завантажте ключ (вкажіть шлях до нього);

• уведіть пароль до цього ключа і натисніть кнопку «Зчитати»;

• натисніть кнопку «Увійти».

Рис. 5. Вибір ключа ЕЦП

Після того як ви зайдете в приватну частину ЕК, перед вами відкриється повніший функціонал (див. рис. 6). У цій частині ЕК можна:

• подивитися і роздрукувати особисті облікові дані (вкладка «Облікові дані платника»). Наприклад, реєстраційні дані, дані про керівників, банківські рахунки тощо;

• переглянути подану раніше звітність (вкладка «Перегляд звітності»);

• заповнити (чи завантажити наявну) і подати звітність, подати «разблокувальні» документи (вкладка «Введення звітності»). Зверніть увагу, щоб побачити увесь список звітних документів, треба натиснути внизу екрана кнопку «Load More Items»;

• переглянути відправлені та вхідні документи (вкладка «Вхідні/вихідні документи»);

• відправити лист до органу ДФС (вкладка «Листування з ДФС»). Це може бути заява, скарга, запит про консультацію тощо. До них можна також прикріпити файл (у форматі pdf не більше 2 Мб);

• подати запит або заяву (вкладка «Заяви, запити для отримання інформації»), зокрема, запит на отримання виписки з реєстру платників ПДВ, платників паливного акцизу, реєстраційну заяву платника ПДВ тощо;

• переглянути стан розрахунків з бюджетом (вкладка «Стан розрахунків з бюджетом»);

• перевірити реєстри операцій і транзакцій у системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА ПДВ) (вкладка «СЕА ПДВ») і системі електронного адміністрування реалізації пального (СЕА РП) (вкладка «СЕА РП»);

• створити або завантажити ПН/РК, а також переглянути «зменшуючі» РК, надіслані постачальником, і надіслати всі вказані документи на реєстрацію в ЄРПН, скласти акцизні накладні і направити їх на реєстрацію в Єдиний реєстр акцизних накладних (ЄРАН) (вкладка «Реєстрація ПН/РК»);

• переглянути дані про видані та отримані ПН/РК, які потрапили в ЄРПН (вкладка «ЄРПН»).

Рис. 6. Особиста частина ЕК

Договір про визнання електронних документів

Нагадаємо: 15.11.17 р. набув чинності новий Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.17 р. № 557* (далі — Порядок № 557).

* Подробиці — у консультації «Нові правила гри з електронними документами» // «БТ», 2017, № 48.

Цей документ повністю змінив порядок укладання, а також випадки розірвання Договору про визнання електронних документів. Тепер (а точніше, з 01.01.18 р.) такий договір укладається шляхом приєднання до нього за допомогою Заяви про приєднання до Договору. Форму вказаної Заяви ви можете знайти в ЕК — форма J/F1392001 (див. рис. 7).

Увага! Це не стосується:

звичайних (не самозайнятих) фізичних осіб. Вони мають право подавати електронні документи без приєднання до Договору — тільки з використанням ЕЦП;

• суб’єктів господарювання, договори яких станом на день набуття чинності Порядком № 557 залишалися діючими. Такі договори продовжують діяти до виникнення підстав для їх розірвання, визначених п. 14 розд. III Порядку № 557 (п. 4 наказу Мінфіну від 06.06.17 р. № 557).

Заповнити Заяву нескладно. Проте хочемо звернути увагу на деякі моменти. Покажемо їх на рис. 7.

Рис. 7. Особливості заповнення Заяви на приєднання до Договору

Розрахунки з бюджетом

Мабуть, один з найбільш корисних на сьогодні сервісів ЕК — перевірка розрахунків з бюджетом. Тепер не потрібно подавати жодних запитів на отримання довідок про наявність/відсутність заборгованості перед бюджетом. У розділі «Стан розрахунків з бюджетом» можна побачити все в режимі реального часу* (див. рис. 8).

* Треба дати кілька днів банківській системі і податківцям, щоб інформація потрапила в ЕК.

Рис. 8. Стан розрахунків з бюджетом

Зверніть увагу, що тут можна подивитися стан розрахунків за кожним податком, внеском, платежем, платником якого ви є (за останні 2 роки), у розрізі кожного податкового органу.

Для фізичних осіб передбачена навіть функція безпосередньої оплати податку через ЕК (кнопка ).

Зверніть увагу: зеленим кольором будуть позначені платежі, за якими відсутня інформація про податковий борг або заборгованість зі сплати єдиного внеску. Червоним — за якими є податковий борг.

Податкові накладні і СЕА ПДВ

Для платників ПДВ є вже три корисні сервіси.

1. «Реєстрація ПН/РК в ЄРПН». На сьогодні він складається з двох частин:

«Видані ПН/РК» (див. рис. 9).

Рис. 9. Розділ «Видані ПН/РК» вкладки «Реєстрація ПН/РК»

Цей розділ дозволяє створити ПН/РК або завантажити вже наявні документи, виключити їх зі списку, відредагувати, підписати і відправити на реєстрацію в ЄРПН.

До речі, тут можна переглянути інформацію про раніше сформовані і зареєстровані ПН. Для цього треба вибрати рік і місяць, за які ви хочете переглянути ПН. Після цього з’явиться перелік виданих ПН/РК. Далі їх можна відранжувати за статусом (відправлено (прийнято/не прийнято) або чернетка) і датою створення;

«Отримані РК» (див. рис. 10).

Рис. 10. Розділ «Отримані РК» вкладки «Реєстрація ПН/РК»

Цей розділ дозволяє переглянути «зменшуючі» РК, направлені вам (як покупцеві) вашими контрагентами на реєстрацію в ЄРПН. До речі, можна зробити коротку вибірку залежно від періоду складання РК, ІПН постачальника і факту реєстрації РК в ЄРПН.

Інформація, отримана за «зменшуючими» РК, буде подана у вигляді таблиці. З неї ви можете дізнатися про дату надходження РК, ІПН контрагента, його найменування, дату відправлення такого РК. Крім того, поставивши прапорець у віконці «Не відправлено», ви отримаєте список тих РК, які ще не були відправлені в ЄРПН.

Нагадаємо: після зміни граничних строків реєстрації «зменшуючих» РК в ЄРПН з 01.01.18 р. дата отримання таких РК відіграє важливу роль для покупця*.

* Детальніше — у консультації «Розрахунки коригування: коли реєструвати і відображати в ПДВ-декларації» // «БТ», 2018, № 3.

Увага! Дата надходження «зменшуючого» РК в ЕК покупця фіксується системою автоматично (як тільки РК буде доставлений покупцеві). Відкласти цю подію (отримати такий РК пізніше) не вийде.

Судячи з усього, «Дата надсилання» — це дата відправлення РК на реєстрацію в ЄРПН покупцем.

2. «СЕА ПДВ». Цей сервіс обмежується переглядом двох реєстрів: операцій і транзакцій.

У реєстрі операцій інформацію можна відсортувати за датою (періодом) операції і документа, номера документа і далі переглянути наявні дані про необхідну операцію.

Дані з реєстру транзакцій можна відсортувати за датою (періодом), а також певною ознакою.

3. «ЄРПН». Цей сервіс надає платникам ПДВ доступ до даних ЄРПН у режимі реального часу**.

** Детальніша інформація — у консультації «Як зазирнути до ЄРПН через Електронний кабінет» // «БТ», 2017, № 39.

Як і раніше, він містить дві вкладки (див. рис. 11):

«Видані ПН/РК»;

«Отримані ПН/РК».

Рис. 11. Вкладка «Отримані ПН/РК» у сервісі «ЄРПН»

У кожній з них, використовуючи фільтр, можна знайти ті ПН/РК, які:

• були зареєстровані в ЄРПН в певному періоді;

• складені в певному періоді;

• виписані або отримані на/від обраного вами контрагента.

Найголовніше — тут можна обрати статус документа, який хочете отримати з ЄРПН. Чи шукайте ви зареєстровані ПН/РК, або заблоковані, ПН/РК, за якими відмовлено в реєстрації в ЄРПН, або ті ПН/РК, які підлягають реєстрації в ЄРПН за рішенням Комісії, за результатами розгляду скарги тощо. Вам усе покаже цей сервіс.

Отримані дані ви зможе відсортувати за датою складання ПН/РК, датою їх реєстрації і реєстраційному номеру ПН/РК.

Але це ще не все. Праворуч у таблиці знаходяться дві кнопки: «pdf» і «ЕЦП» (див. рис. 12).

Рис. 12. Можливість переглянути ПН/РК у pdf-форматі

Перша з них дає можливість переглянути ПН/РК у PDF-форматі. Друга — розкриває інформацію про ЕЦП. Інакше кажучи, вона дозволяє звірити ЕЦП, яким підписана ПН/РК, і П. І. Б. підписанта. Але для цього отриманий файл спочатку треба імпортувати в бухгалтерську програму.

Крім того, кнопка «Експорт Excel» дає можливість експортувати дані про ПН/РК, отримані з ЄРПН, у форматі xls.

Кнопка «Експорт XML в zip» дає можливість вивантажити отримані з ЄРПН дані у форматі, що дозволяє «втягнути» їх у бухгалтерське програмне забезпечення (1С, Медок тощо).

Акцизні накладні і СЕАРП

Платники паливного акцизу за допомогою ЕКП можуть:

• створити і зареєструвати в ЕРАН акцизні накладні (АН) (вкладка «Реєстрація ПН/РК»).

• а також переглянути три реєстри: операцій, транзакцій і сум акцизного податку.

Реєстр операцій дозволяє відсортувати операції за датою (періодом), номером документа і також переглянути про неї наявні дані. Наприклад, об’єм палива, вказаний у документі, ліміт об’єму палива, об’єм, вказаний у виданих/ отриманих АН/РК, тощо.

Реєстр транзакцій дозволяє відсортувати операції за датою (періодом), а також певною ознакою.

У Реєстрі сум акцизного податку ви можете не лише відсортувати документи з СЕАРГ за датою, номером і типом операції, але також ознайомиться з додатковими даними за операцією і проранжувати їх (за сумою операції, сумою ліміту, загальною сумою акцизного податку, сумою поповнення і сумою овердрафту).