* Набув чинності 04.07.18 р.
Передусім зауважимо, що Закон, який коментується, має зворотну силу. Пільги, яких він торкнувся, діють з 01.05.18 р.
До речі, саме 1 травня вважається початком проведення ООС, яка прийшла на заміну АТО.
Ви вже зрозуміли, що в Законі, який коментується, йдеться далеко не про усі АТО-пільги (перелік найважливіших наведений у статті «АТО «завершена». Що з АТО- правилами?» // «БТ», 2018, № 24). А лише:
• про чотири ПДВ-пільги для спецзасобів індивідуального захисту з певними кодами УКТ ЗЕД; лікарських засобів і медвиробів цільового використання в обсягах, визначених КМУ; ліків і медвиробів цільового призначення без держреєстрації і дозвільних документів; продукції оборонного значення з певними кодами УКТ ЗЕД (див. п. 5 «супертаблиці» із згаданої статті)
• і про одне звільнення від утримання ВЗ із доходів силовиків, які беруть безпосередню участь в АТО та/або ООС (п. 8 там же).
А що ж з іншими?
На жаль, законодавець, по суті, проігнорував низку АТО-пільг, установлених п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, — «нерухому» (п. 10 таблиці), «земельну» (п. 11), з ЄП для четвертої групи (п. 12), а також п.п. 165.1.54 ПКУ щодо звільнення від ПДФО благодійної допомоги (п. 4 таблиці).
Звісно, можна припустити, що стосовно цих АТО-пільг, період дії яких установлений до кінця року завершення АТО (а останньої, ПДФОшної, ще плюс один рік), законодавець узяв тайм-аут до грудня, а тоді продовжить і їх на період ООС (якщо вона, звісно, ще не зазавершиться). Хоча може статися й інакше — по закінченню поточного року з ними доведеться розпрощатися назавжди…
Та під найбільшим знаком запитання ті АТО-пільги, період дії яких обмежений періодом проведення АТО. Серед них, передусім, ПДВ-пільга за «компенсуючими» ПЗ (див. п. 6 нашої «супертаблиці»), звільнення від коригування за податком на прибуток (п. 7 її ж), звільнення від податкових санкцій (п. 9 там же). Чи діють вони після 1 травня?
На жаль, Закон, що коментується, прямої відповіді на це запитання не надає.
Кілька слів щодо АТО-правил (позначимо їх так), установлених Законом № 1669**. У нашій «супертаблиці» ми обмежились найважливішими (див. пп. 1 та 2), але є й інші. Так от, невблаганно наближається 1 листопада, коли законодавець не зможе уникнути конкретної відповіді на запитання: а що ж з ними? Адже сам Закон № 1669 повинен втратити силу через 6 місяців з дня завершення АТО…
Осторонь стоїть питання звільнення від ЄСВ- обов’язків платників, що перебували на обліку в зоні АТО. Податківці наполягають на тому, що це звільнення не діє, причому давно (див., наприклад, свіжі листи ДФСУ від 08.06.18 р. № 2537/К/99-99-13-02-03- 14/ІПК і від 10.07.18 р. № 3024/З/99-99-13-02-01-14/ІПК, а також підкатегорію 301.04.01 ЗІР ДФСУ).
Ну і як бути платникам податків з цим усім?
У ситуації, що склалася, залишається єдине: якщо після 1 травня ви застосовували непродовжені АТО-пільги, обмежені періодом проведення АТО, домагайтеся від податківців конкретних індивідуальних податкових консультацій. Без цього застосовувати такі АТО-пільги украй ризиковано.
Та й щодо АТО-пільг, дія яких до кінця поточного року начебто безперечна, теж є сенс прояснити ситуацію так само заздалегідь.
Сподіваємося, ДФСУ при відповіді на ваші запити проявить дійсно державний підхід, якого чомусь не вистачило законодавцеві при ухваленні Закону, що коментується.