Теми статей
Обрати теми

Готуй сани влітку, а товарні чеки (квитанції) — до перевірки

Бала Людмила, податковий експерт
Ще раз повернемось до резонансного листа ДФСУ від 20.07.18 р. № 24188/6/99-99-14-05-01-15 (далі — лист № 24188). Нагадаємо, в ньому податківці вимагають, щоб на кожен продаж за готівку підприємець-єдиноподатник виписував чек*. Для тих, хто не має наміру сперечатися з фіскалами, сьогодні розповімо: «з коли» такі чеки потрібно було б оформляти? Скільки їх потрібно оформити на кожен день? І в скількох примірниках? Готуємося до документальної перевірки заздалегідь.

* Див. статтю «Як із нічного кошмару, або Розрахунковий документ на кожен продаж» // «БТ», 2018, № 42.

Нагадаємо, що у листі № 24188 ДФСУ дала зрозуміти, що підприємець-єдиноподатник повинен виписувати товарний чек (квитанцію) на кожен продаж за готівку.

Ось цитата:

«Враховуючи викладене, ДФС вважає, що право покупця згідно з п. 15 ст. 3 Закону про РРО вимагати видати йому чек, накладну чи інший письмовий документ не скасовує необхідності фізичній особі — підприємцеві — платникові єдиного податку виписувати такий документ на кожен товар, який продається, незалежно від того, вимагається покупцем такий документ чи ні. Отже, фізичні особи — підприємці — платники єдиного податку повинні оприбутковувати готівку на підставі письмових документів, які повинні виписуватися на кожен товар (послугу), що продається, незалежно від того, вимагається покупцем чек, накладна чи інший письмовий документ».

Інакше — будуть проблеми з оприбутковуванням готівки, відповідно, контролери на місцях можуть погрожувати 5-кратним штрафом за неоприбуткування готівки.

Не вдаючись у міркування про те, чому фіскали беруть через край, зараз розповімо про те, як підготуватися до документальної перевірки. А підготуватися варто, бо — штраф великий.

Найважливіше запитання: з якої саме дати в підприємця мають бути товарні чеки (квитанції) на кожен готівковий продаж?

Відповідь: формально з 01.06.18 р. Саме з цієї дати до п. 11 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148 (далі — Положення № 148), були внесені зміни (затверджені постановою Правління НБУ від 24.05.18 р. № 54), що стосуються оприбуткування готівки в підприємців, за яких «учепилися» податківці. Таким чином, ідеальний варіант — якщо починаючи із зазначеної дати під кожен підсумковий запис у Книзі обліку доходів (і витрат) у вас є купка «ваших» примірників товарних чеків/квитанцій або купка корінців до квитанцій. Скільки було фактів готівкових розрахунків — стільки повинно бути і «папірців».

Загальна сума цієї купки відповідає підсумковій сумі готівкових надходжень у відповідний день у Книзі обліку доходів (і витрат).

При цьому скільки готівкових продажів/розрахунків було протягом дня, відомо одному лише підприємцеві. Відповідно і величина купки документів (їх кількість) буде «плаваючою». Тобто там, де це можливо, — кількість «папірців» може бути зведена до мінімуму. Але за тими ж побутовими послугами такі «хитрощі», ясна річ, не пройдуть.

Тепер поговоримо про неідеальні варіанти.

Розпочнемо з того, про що ми вже говорили в згаданій публікації. Останнім часом ДФСУ висувала на роль товарного чека аналог фіскального чека РРО, тільки без номера РРО і замість напису «Фіскальний чек» на ньому має бути напис «Товарний чек» (див. роз’яснення в категорії 109.10 ЗІР ДФСУ).

Але при цьому ніколи не йшлося про те, що товарний чек повинен виписуватися у двох примірниках. Відповідно в крайньому разі (!) можна наполягати на тому, що, так, товарні чеки виписувалися на кожен готівковий продаж. Але… я їх усі віддав покупцям на їх вимогу. І «від безвихідності» склав наприкінці дня загальний документ — «підсумковий» товарний чек/квитанцію — на підставі якого і вніс запис до Книги.

Є ще один варіант, але він уже вступає в конфлікт зі згаданим листом № 24188: наполягати на буквальному дотриманні вимог п. 24 розд. III Положення № 148 і п. 15 ст. 3 Закону про РРО. Адже п. 15 ст. 3 Закону про РРО говорить, що «документ» потрібно видавати на вимогу покупця/замовника. Ніхто не вимагав видавати — я і не виписував. А за підсумком дня склав «підсумковий» товарний чек/квитанцію, на підставі якого і вніс запис до Книги.

Але, знову ж таки, податківцям такий підхід з високою часткою ймовірності не сподобається.

Зрозуміло, що якщо на вимогу ви вже видавали комусь чек/квитанцію, зазначеним «підсумковим документом» потрібно закривати тільки різницю (наявний дохід за Книгою — сума, на яку чеки уже були видані).

Замість висновку зазначимо, що на сьогодні є проект постанови НБУ (https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=77079840), в якому пропонується внести чергові зміни до Положення № 148, у тому числі до його «злощасного» п. 11. Планується оприбуткуванням готівки для єдиноподатників вважати тільки запис у Книзі, не оглядаючись на наявність/відсутність чеків/квитанцій.

Цитата: «Оприбуткування та облік фізичними особами — підприємцями отриманих доходів здійснюється в книгах обліку доходів і витрат (або книгах обліку доходів) у порядку, визначеному Податковим кодексом України».

Коли цей проект побачить світ, в чому не доводиться сумніватися (питання лише, як довго цього доведеться чекати), питання з видачею чека кожному покупцеві, вважаємо, знову буде зняте з порядку денного. Але ж воно буде зняте тільки на майбутнє. А чи буде амністований період з 01.06.18 р. по момент набрання чинності змінами? Навряд…

Тому поки що краще дивитися в бік описаного вище «ідеального варіанта».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі