Теми статей
Обрати теми

ПДВ-«примхи» імпорту електромобіля

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Підприємство (платник податку на прибуток і ПДВ) у 2018 році імпортувало електромобіль. Послуги, супутні придбанню, містили «вхідний» податковий кредит. Вартість таких послуг не була включена до митної вартості електромобіля. Чи нараховувати «компенсуючі» ПЗ?

Супутні послуги і ПДВ

Ви вже добре знаєте, що тимчасово (протягом усього 2018 року*) законодавець звільнив від оподаткування ПДВ (у тому числі «імпортним») операції як із ввезення електромобілів (код УКТ ЗЕД 8703 90 10 10**) на територію України, так і з їх реалізації тут (п. 64 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Крім того, на такі операції і на цей же період часу поширюється звільнення від акцизного податку (п. 19 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ). Причому і ввізне мито на них нульове (див. категорію 210.01 ЗІР ДФСУ).

* ПКУ говорить про строк дії ПДВ-пільги до 31.12.18 р., але «поживемо — побачимо», можуть і продовжити…

** «Гібридів» ця пільга не стосується.

Таким чином, «імпортний» ПДВ при ввезенні будь-якого електромобіля з 01.01.18 р. сплачувати не потрібно.

Нагадаємо: базою для нарахування «імпортного» ПДВ є договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості (п. 190.1 ПКУ). Отже, супутні послуги, які входять до митної вартості електромобіля (ч. 10 ст. 58 МКУ), також «заходять» до імпортера без ПДВ. Якщо немає «вхідного» ПДВ, то й говорити про «компенсуючі» ПЗ теж не доводиться.

Інша річ, коли придбаваючи автомобіль, покупець несе витрати, які пов’язані з ввезенням автомобіля, але до його митної вартості не потрапили (ч. 11 ст. 58 МКУ), а також інші витрати, які включаються до первісної вартості автомобіля (п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби», п. 9 П(С)БО 9 «Запаси»). Тут, звісно, може бути наявним «вхідний» ПДВ.

Коли нараховують «компенсуючі» ПЗ

За загальним правилом, ПКУ передбачає нарахування «компенсуючих» ПЗ за товарами/послугами, які були придбані з «вхідним» ПДВ, якщо вони повністю або частково*** (п. 199.1 ПКУ) використовуються в пільгових, необ’єктних, негосподарських операціях.

*** Одночасно використовують частково в оподатковуваних, а частково в неоподатковуваних операціях (тобто за «подвійним» призначенням).

«Вхідний» ПДВ. Відразу виключаємо товари/послуги, які отримуються без ПДВ (у неплатника ПДВ, або як необ’єктна операція). За такими придбаннями, повторимо, жодних «компенсуючих» ПЗ не буде. Податківці з цим погоджувалися й раніше (див. листи ДФСУ від 07.08.15 р. № 29163/7/99-99-19-03-02-17 і від 09.06.16 р. № 12798/6/99-99-15-03-02-15). А з 01.01.18 р. таке застереження оселилося і в самому п. 198.5 ПКУ.

Операція «постачання». При цьому у будь-якому випадку важливо (!), щоб пільгові, необ’єктні або негосподарські операції вписувалися у визначення «постачання» (див. пп. 14.1.185 і 14.1.191 ПКУ). Так, наприклад, передача електромобіля в оренду є неоподатковуваною операцією (п.п. 196.1.2 ПКУ), але водночас не вважається постачанням, а отже, немає підстав для нарахування «компенсуючих» ПЗ.

Таким чином, ключовим для нарахування «компенсуючих» ПЗ є саме факт використання електромобіля в пільгових, необ’єктних/негосподарських операціях з постачання товарів/послуг.

При цьому нараховувати «компенсуючі» ПЗ треба:

• або на дату придбання, якщо на цю дату відомо про їх призначення для використання в пільгових/необ’єктних операціях;

• або на дату початку використання в пільгових/необ’єктних операціях, якщо на момент придбання не було відомо про напрям їх використання.

Право на ПК. Водночас нараховувати «компенсуючі» ПЗ слід не раніше звітного періоду, коли у покупця таких товарів/послуг виникли підстави для включення сум ПДВ, сплачених при їх придбанні, до складу ПК.

У загальному випадку, підставою слугує зареєстрована в ЄРПН недефектна ПН. Якщо ж у ПН припустилися помилки, то право на ПК (а відповідно, і необхідність нарахування «компенсуючих» ПЗ) виникне тільки після виправлення постачальником ПН. Само собою, для імпорту товару право на ПК виникає на дату оформлення МД.

Нагадаємо: висновок про те, що нараховувати «компенсуючі» ПЗ необхідно тільки після того, як у покупця виникне право на ПК, випливає з визначення постачання (п.п. «в» п.п. 14.1.191 ПКУ). І фіскали з цим висновком не сперечаються (див. лист ДФСУ від 23.08.17 р. № 1730/6/99-99-15-03-02-15/IПК, категорія 101.16 ЗІР ДФСУ).

Відстрочення не передбачене. Отже, якщо вищезгадані умови виконуються, то платник ПДВ зобов’язаний нарахувати «компенсуючі» ПЗ незалежно від того, скористався він своїм правом на ПК за такими придбаннями чи ні.

Загалом причина невключення ПДВ до ПК, у тому числі відстрочення відображення ПК (п. 198.6 ПКУ), ролі тут не відіграє. Адже якщо п. 198.6 ПКУ дозволяє покупцеві формувати ПК протягом 1095 днів з дати складання ПН, то в пп. 198.5 і 199.1 ПКУ про таке перенесення немає жодного слова. Аналогічну позицію висловлюють податківці (лист ДФСУ від 03.12.15 р. № 27896/5/99-99-19-03-02-16).

Тож відкласти нарахування «компенсуючих» ПЗ вже точно не вийде. Хоча можна «погратися» з тим, що на момент придбання ще не був відомий напрям використання такого електромобіля (мовляв, спочатку він отримувався для власних потреб), а з часом напрям його використання змінився. Тоді нарахувати «компенсуючі» ПЗ слід на дату початку неоподатковуваного використання автомобіля.

Облік «вхідного» ПДВ

«Компенсуючі» ПЗ до складу первісної вартості. Отже, враховуючи вищесказане, нараховувати «компенсуючі» ПЗ у частині супутніх послуг, придбаних з «вхідним» ПК, доведеться вже в періоді придбання електромобіля, якщо він:

• отримується з метою його подальшої реалізації (як товар). Як правило, такі операції здійснюють торговці автомобілями*;

* Про особливості ПДВ-обліку для таких платників податків див. статтю «Електромобіль: ані пального, ані податків» // «БТ», 2018, № 10.

• планується використати (як основний засіб) у пільгових, необ’єктних/негосподарських операціях (пп. 198.5 або 199.1 ПКУ).

У такому разі «вхідний» ПДВ можна вважати невідшкодовуваним, а для невідшкодовуваних сум непрямих податків «пряма дорога» до первісної вартості запасів (п. 9 П(С)БО 9, п. 8 П(С)БО 7, п.п. 1.4 Інструкції № 141**). Розраховувати суму «компенсуючих» ПЗ слід відштовхуючись від вартості придбання супутніх послуг (п. 189.1 ПКУ).

** Інструкція з бухгалтерського обліку ПДВ, затверджена наказом Мінфіну від 01.07.97 р. № 141.

Без «компенсуючих» ПЗ. Якщо електромобіль отримується для власних потреб, його вартість, а також витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням авто до стану, придатного до експлуатації, формують первісну вартість основного засобу (п. 8 П(С)БО 7). У такому разі якщо ви здійснюєте виключно оподатковувані ПДВ операції і плануєте використати ввезений електромобіль у своїй господарській діяльності, то про «компенсуючі» ПЗ можна не турбуватися.

«Компенсуючі» ПЗ до складу витрат. Але зауважте: якщо надалі буде прийнято рішення використати основний засіб — електромобіль повністю/частково в неоподатковуваних/негосподарських операціях або продати його в період дії ПДВ-пільги, то нарахувати «компенсуючі» ПЗ все-таки доведеться (пп. 198.5 і 199.1 ПКУ).

Причому зверніть увагу: як випливає з п.п. 1.3 Інструкції № 141, нарахований ПДВ у такому разі повинен включатися до первісної вартості ОЗ. Проте ми з цим не згодні. Адже первісну вартість ОЗ можна переглядати тільки в чітко визначених випадках, прямо прописаних стандартами бухобліку (П(С)БО 7), а нарахування «компенсуючих» ПЗ до таких випадків не належить. Тому вважаємо, що сума нарахованого ПДВ повинна все-таки потрапити до витрат звітного періоду — до дебету субрахунку 949.

Для розрахунку «компенсуючих» ПЗ орієнтуємося на базу оподаткування, що встановлюється згідно з п. 189.1 ПКУ (ср. ). У зв’язку з тим, що основний засіб — електромобіль отримувався без «вхідного» ПДВ, то нараховувати «компенсуючі» ПЗ на залишкову балансову вартість буде неправильно. Компенсувати слід тільки «вхідний» ПК у частині ПДВ, сплаченого при придбанні супутніх послуг, виходячи з вартості їх придбання.

Покажемо на бухгалтерських проводках два варіанти імпорту електромобіля:

1) як основного засобу;

2) як товару.

Бухоблік операцій з імпорту і використання електромобіля

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Дт

Кт

Варіант 1. Імпорт електромобіля як ОЗ

1

Перераховано нерезиденту передоплату за електромобіль

($30000 х 27 грн./$)

371

312

$30000

810000

2

Оплачено послуги митного брокера

685

311

12000

3

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

644/1

644/ПДВ

2000

641/ПДВ

644/1

2000

4

Оприбутковано електромобіль, придбаний для власної оподатковуваної ПДВ діяльності ($30000 х 27 грн./$)

152

632

$30000

810000(1)

5

Включено до первісної вартості послуги митного брокера

152

685

10000

6

Списано суму відображеного раніше податкового кредиту з ПДВ за послугами митного брокера

644/ПДВ

685

2000

7

Здійснено залік заборгованостей

632

371

$30000

810000

8

Оплачено послуги сервісного центру МВС

377

311

1100

9

Сплачено збір до Пенсійного фонду (810000 х 5 %)

651

311

40500

10

Включено до первісної вартості плату за послуги сервісного центру МВС

152

377

1100

11

Включено до первісної вартості пенсійний збір

152

651

40500

12

Введено в експлуатацію об’єкт ОЗ

(810000 грн. + 10000 грн. + 1100 грн. + 40500 грн.)

105

152

861600

Продаж електромобіля (ОЗ)

13

Відображено переведення об’єкта до складу необоротних активів, що утримуються для продажу

286

105

804160

14

Списано суму нарахованого зносу об’єкта

131

105

57440

15

Передано покупцеві об’єкт ОЗ

377

712

600000

16

Нараховано ПЗ згідно з п.п. «б» п. 198.5 ПКУ. Складено зведену «компенсуючу» ПН і зареєстровано її в ЄРПН

949(2)

641/ПДВ

2000

17

Списано балансову вартість електромобіля

943

286

804160

18

Отримано оплату від покупця

311

377

600000

Варіант 2. Імпорт електромобіля як товару

1

Перераховано нерезиденту передоплату за електромобіль

($30000 х 27 грн./$)

371

312

$30000

810000

2

Оплачено послуги митного брокера

685

311

12000

3

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

644/1

644/ПДВ

2000

641/ПДВ

644/1

2000

4

Відображено «компенсуючі» ПЗ у складі первісної вартості товару (електромобіля)

281

643/1

2000

5

Оприбутковано електромобіль, придбаний для подальшого продажу

($30000 х 27 грн./$)

281

632

$30000

810000

6

Включено до первісної вартості послуги митного брокера

281

685

10000

7

Списано суму відображеного раніше податкового кредиту з ПДВ за послугами митного брокера

644/ПДВ

685

2000

8

Здійснено залік заборгованостей

632

371

$30000

810000

9

Нараховано «компенсуючі» ПЗ наприкінці місяця у зведеній ПН

643/1

641/ПДВ

2000

(1) Оскільки заборгованість немонетарна, автомобіль прибуткуємо на баланс за курсом НБУ на дату здійснення передоплати і жодні курсові різниці не розраховуємо.

(2) Згідно з п. 1.3 Інструкції № 141 нарахований ПДВ у такому разі повинен включатися до первісної вартості ОЗ. Аргументи на підтримку нашої позиції див. вище.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі