Чи кожна спроба залікова?
подання заяви про перехід на ЄП
Роз’ясніть, будь ласка, чи буде розцінюватися друга і т. п. спроба подання до органу ДПС заяви про перехід на єдиний податок у 2012 році як подання протягом календарного року більше однієї заяви про перехід на спрощену систему оподаткування, якщо з якоїсь причини заяву до 25.01.2012 р. не приймуть? Наприклад, якщо працівник органу ДПС відмовляє у прийнятті заяви, оскільки обрані види діяльності згідно із КВЕД ДК 009:2005 (п. 10 Заяви) не відповідають тим видам діяльності, які зазначено у витягу з Держреєстру?
Ми розуміємо занепокоєння підприємців, які хочуть за будь ціну вчасно отримати омріяне «єдиноподаткове» свідоцтво.
Нагадаємо, що в п. 299.9 ПКУ встановлено вичерпні підстави для прийняття органом ДПС рішення про відмову у видачі суб’єкту господарювання свідоцтва платника єдиного податку. Це:
1) невідповідність такого суб’єкта господарювання вимогам ст. 291 ПКУ*;
2) наявність у суб’єкта господарювання, що створюється внаслідок реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов’язань або податкового боргу, які виникли до такої реорганізації;
3) подання протягом календарного року більше одного разу заяви про перехід на спрощену систему оподаткування.
Аналогічні підстави (щоправда, не названі вичерпними) для прийняття рішення про відмову у видачі єдиноподаткового свідоцтва наведено й у п. 4 Порядку видачі свідоцтва платника єдиного податку, затвердженого наказом Мінфіну від 20.12.2011 р. № 1675 (див. «Бухгалтер» № 1–2’2012, с. 36–37).
Що мав на увазі законодавець, коли виписував таку підставу для відмови у видачі ЄП-свідоцтва, як подання протягом календарного року більше одного разу заяви про перехід на єдиний податок? Звичайно ж, право суб’єкта господарювання протягом календарного року прийняти рішення щодо переходу в платники ЄП! Такий висновок однозначно випливає із суті абз. 1 п/п. 298.1.4 ПКУ:
«Суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм цього Кодексу, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року шляхом подання заяви до органу державної податкової служби не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу».
А скільки він разів при цьому спробує подати заяву, реалізуючи своє право на перехід,— питання суто технічне. Можливо, претендент у платники ЄП людина не дуже просунута і не з першої спроби зможе заповнити мудру заяву про застосування спрощеної системи оподаткування.
До речі, ще за часів дії єдиноподаткового Указу норма про можливість прийняття рішення про перехід на ЄП не більше одного разу за календарний рік містилася у ст. 4 Указу і Порядках видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку для ЮРЄПів і ПриПЄПів (п. 3 і п. 2 Порядків відповідно). Суперечки щодо переходу на ЄП, звісно, були, але стосувалися в основному розрахунку календарного року для цілей дотримання умов переходу**. Щоправда, за «Указних» часів не було такої грізної підстави для відмови у видачі Свідоцтва, як подання більше одного разу заяви про перехід у спрощенці. Очевидно, це лякає суб’єктів господарювання й розв’язує руки податківцям. Однак тямущий суб’єкт господарювання повинен розуміти, що кількість поданих заяв не тотожна кількості прийнятих рішень.
Водночас слід пам’ятати, що безуспішні спроби подання заяви про видачу ЄП-свідоцтва свої мінуси, безумовно, мають: вони цілком можуть відсунути можливість роботи на єдиному податку щонайменше на квартал. Але в жодному разі це не вважатиметься поданням другої і т. д. заяви про перехід на спрощену систему оподаткування.
Утім, у разі відмови у видачі свідоцтва платника ЄП орган ДПС повинен надати протягом 10 календарних днів з дня подання суб’єктом господарювання письмову мотивовану відмову. Згідно з п. 299.8 ПКУ відмова може бути оскаржена у встановленому порядку.
Бажаємо удачі!
Алла Погребняк
* Маються на увазі невідповідність умовам перебування на ЄП (кількість працівників, граничний обсяг доходу), зайняття забороненими видами діяльності, невідповідний статус тощо (детальніше щодо цього — див. «Бухгалтер» № 45’2011, с. 26–29).
** Див. лист Держпідприємництва від 13.06.2001 р. № 2-532/3628 у «Бухгалтері» № 39’2002 на с. 5т і консультацію ДПАУ з «Вісника податкової служби України» № 29/2002 там же, на с. 5т–6т.