Теми статей
Обрати теми

Праце-зарплатне і не тільки: зміни та новинки

Катерина Скрипкіна, Лилия Ушакова експерти з питань оплати праці
Наша країна перетерпає черговий період реформ. «Дісталося» і законодавству про працю та про оплату праці. Нові вимоги, чималі штрафи — про все це зобов’язаний знати кожен роботодавець. Тому мета цієї статті — освітити «трудові» нововведення.
кадровик
увага!

Закон 77* з 1 січня 2015 року вніс зміни до низки законодавчих актів, зачепивши, зокрема, і сферу трудових відносин. Їх головна мета — легалізація фонду оплати праці. Зараз дізнаємося, що зробили для її досягнення законодавці.

* Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.2014 р. № 77-VIII.

Нове у трудових відносинах

Раніше трудовий договір вважався укладеним і тоді, коли наказ керівника не було видано, але працівника допустили до роботи. З 1 січня 2015 року такий номер не пройде.

Новоприйнятого працівника можна допустити до роботи тільки за дотримання двох умов:

1) укладено трудовий договір шляхом оформлення наказу (розпорядження) власника (з яким працівник ознайомлений під підпис) та у випадках, передбачених законодавством, у письмовій формі;

2) ДФСУ повідомлено про прийняття працівника на роботу. Порядок повідомлення повинен затвердити КМУ. На прийняття відповідного нормативно-правового документа Законом № 77 КМУ відведено 3 місяці. Вважаємо, що, поки він не з’явиться, повідомляти нікого не потрібно.

Причому зазначених вимог варто дотримуватися, зважаючи на чималі штрафи за їх порушення (див. розділ «Відповідальність за порушення трудового законодавства»).

Важливо! Скасовано реєстрацію в центрі зайнятості трудового договору між працівником і фізособою-підприємцем. Цілком імовірно, що це пов’язано з новою вимогою повідомляти ДФСУ про прийняття нових працівників.

img 1

Щоправда, урахуйте: як і раніше, підприємець зобов’язаний укласти трудовий договір з працівником у письмовій формі. Цю вимогу ніхто не скасував.

Згідно з усними роз’ясненнями фахівців ДЦЗ трудові договори, які були зареєстровані в центрі зайнятості до 01.01.2015 р., потрібно зняти з реєстрації в разі звільнення працівника.

Працівник, який виконував роботу без оформлення трудових відносин або працював на умовах неповного робочого часу при фактичному виконанні роботи у повний робочий час, може звернутися за захистом своїх прав до суду. У разі прийняття рішення на його користь роботодавцю доведеться нарахувати та виплатити йому зарплату в розмірі не нижче середньої зарплати за відповідним видом економічної діяльності в регіоні у відповідному періоді без урахування фактично виплаченої заробітної плати.

Відповідальність за порушення трудового законодавства

З 1 січня 2015 року введено фінсанкції для юросіб і фізосіб-підприємців за порушення законодавства про працю. КЗпП доповнили новою ст. 265, яку повністю присвячено відповідальності.

Фінансові санкції за порушення трудового законодавства мають право накладати органи Державної інспекції України з питань праці (далі — Держпраці). Порядок їх застосування має встановити КМУ. Виконувати постанови органів Держпраці буде Державна виконавча служба.

Адміністративну відповідальність за порушення законодавства про працю несуть посадові особи підприємств і фізособи-підприємці. Рішення про накладення адмінштрафів, як і раніше, приймає суд.

img 2

Сплата фінансових санкцій не звільняє роботодавця від обов’язку усунути порушення законодавства про працю.

Фінансова та адміністративна відповідальність

№ з/п

Порушення

Фінансові санкції

Адміністративні санкції

1

2

3

4

1

Допуск до роботи без оформлення трудових відносин з виплатою зарплати (винагороди) без сплати ЄСВ і податків

Штраф у розмірі 30 МЗП, установленої на момент виявлення порушення, за кожного працівника, чиї права порушено*(абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

Штраф у розмірі від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн.), при повторному порушенні протягом року, за яке на особу накладали адмінштраф, — від 1000 до 2000 нмдг (від 17000 до 34000 грн.)

(ч. 3, 4 ст. 41 КпАП)

2

Оформлення працівників на неповний робочий час при фактичному виконанні роботи повний робочий час

Штраф у розмірі від 30 до 100 нмдг (від 510 до 1700 грн.), при повторному порушенні протягом року, за яке на особу накладали адмінштраф, а також якщо порушення здійснені щодо неповнолітнього, вагітної жінки, одинокого батька, матері, особи, яка їх замінює та виховує дитину віком до 14 років або дитину-інваліда, — від 100 до 300 нмдг (від 1700 до 5100 грн.)

(ч. 1,2 ст. 41 КпАП)

3

Порушення встановлених термінів виплати зарплати більш ніж за один місяць, виплата зарплати не в повному об’ємі

Штраф у розмірі 3 МЗП, установлених на момент виявлення порушення

(абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

4

Недотримання мінімальних держгарантій в оплаті праці

Штраф у розмірі 10 МЗП, установлених на момент виявлення порушення за кожного працівника, чиї права порушено (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

5

Інші порушення трудового законодавства, крім зазначених у пп. 1 — 4

Штраф у розмірі 1 МЗП

(абз. 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

6

Допуск до роботи іноземця або особи без громадянства без дозволу на працевлаштування

Штраф за кожну таку особу в розмірі 20 МЗП, установлених на момент виявлення порушення (абз. 2 ч. 5 ст. 53 Закону про зайнятість**)

Штраф у розмірі від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн.) при повторному порушенні протягом року, за яке на особу накладали адмінштраф, — від 1000 до 2000 нмдг (від 17000 до 34000 грн.)

(ч. 3,4 ст. 41 КпАП)

*Накладається на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин з працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору і встановлення періоду такої роботи або роботи на умовах неповного робочого часу, у випадку, якщо не проводилася перевірка.

** Закон України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 р. № 5067-VI.ср.

 

Посилили кримінальну відповідальність за грубі порушення законодавства про працю (див. таблицю).

Кримінальна відповідальність

№ з/п

Порушення

Ступінь відповідальності

1

Незаконне звільнення працівника з роботи з особистих мотивів або у зв’язку з його повідомленням про порушення іншою особою вимог Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI

Штраф від 2000 до 3000 нмдг (від 34000 до 51000 грн.) або позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю строком до 3 років, або виправні роботи строком до 2 років (ч. 1 ст. 172 КК)

2

Дії, зазначені в п. 1, вчинені повторно або щодо неповнолітнього, вагітної жінки, одинокого батька, матері або особи, яка їх замінює і виховує дитину віком до 14 років або дитину-інваліда

Штраф від 3000 до 5000 нмдг (від 51000 до 85000 грн.) або позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю строком до 5 років, або виправні роботи строком до 2 років, або арешт строком до 6 місяців

(ч. 2 ст. 172 КК)

 

Дитячі радощі: путівки та подарунки

«Турботливий» законодавець ненав’язливо запропонував роботодавцям самим розбиратися з питаннями оздоровлення дітей працівників і придбання дитячих новорічних подарунків. А щоб роботодавці не змогли відмовитися від такої пропозиції, відповідні доповнення було внесено до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про колективні договори та угоди» від 01.07.93 р. № 3356-XII і ст. 24 Закону України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» від 04.09.2008 р. № 375VI. Зауважте, що Фонд соціального страхування такі заходи не фінансуватиме.

Достроковий вихід на пенсію згідно із законом про зайнятість: і не сподівайтеся

Ще в минулому році особи передпенсійного віку, які зареєструвалися в центрі зайнятості, могли розраховувати на достроковий вихід на пенсію при виконанні умов, перелічених у ст. 49 Закону про зайнятість. Тепер же про такий привілей можна забути — 1 січня законодавець відправив «у небуття» ст. 49 Закону про зайнятість.

img 3

А що буде з тими, хто встиг достроково вийти на пенсію до набуття чинності Законом № 76*? Якщо ці особи не працюватимуть, їм продовжать виплачувати пенсії. Інакше пенсія не виплачуватиметься.

* Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. № 76-VIII.

Село та молодь

Протягом тривалих років наша держава намагалася заманити молодих фахівців на роботу в села та селища. Але криза і дефіцит бюджетних коштів поставили крапку в цьому питанні. З 01.01.2015 р. із Закону про зайнятість вилучено ст. 28, що гарантувала державну підтримку молодим працівникам, залученим до роботи в селах і селищах.

Контроль за дотриманням законодавства про оплату праці

Закон № 77 звузив коло держорганів, які мають право здійснювати контроль за дотриманням роботодавцями законодавства про оплату праці. Тепер їх усього два: Держпраці та ДФСУ.

img 4

Профспілки та їх об’єднання з 1 січня 2015 року здійснюють громадський контроль за дотриманням законодавства про оплату праці (див. ч. 6 ст. 35 Закону про оплату праці**).

** Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Такі «трудові» новації. Чи допоможуть вони спільно з іншими реформами вивести країну з глибокої кризи? Поживемо — побачимо, доживемо — дізнаємося.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі