Розпочнемо з того, що сьогодні говоримо виключно про юросіб, адже фізичні особи — платники податку подавати звітність за ним не зобов’язані.
Ставки податку: які розміри актуальні?
Як ви знаете1, змінився максимальний розмір ставки податку за 1 м2 бази оподаткування. Минулого року він складав 3 % розміру міінзарплати, встановленої законом на 1 січня (дорівнював 41,34 грн.). У 2017 році аналогічний показник установлений на рівні 1,5 % розміру мінзарплати (що складає 48 грн.).

1 У тому числі завдяки статті «Другий ешелон»: новації-2017 по «інших» податках» у журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 1-2.
По-хорошому прийняти/переглянути рішення про встановлення податку місцеві ради зобов’язані до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується їх застосування або зміна. До цього їх зобов’язує п.п. 12.3.4 ПКУ.
Але цього року діє особливий порядок, який пояснюється вказаними вище змінами. Завдяки п. 4 розд. ІІ Закону № 17912 вимоги п.п. 12.3.4 (а також деяких інших норм) ПКУ місцеві ради можуть не враховувати.
Крім того, з 01.01.2017 р. до прийняття місцевою радою рішення про встановлення ставок податку на нерухомість на 2017 рік установлені нею ставки податку застосовують з коефіцієнтом 0,53
3 Аналогічний порядок передбачений для ставок єдиного податку І групи і «паркувального» збору.
Приміром, минулого року діяла максимальна ставка податку (причому вона була виражена не в гривнях, а прив’язана до розміру мінзарплати на початок року).
У такому разі цього року перерахований розмір ставки за 1 м2 склав би 96 грн. Але з урахуванням змін, що відбулися, нова ставка дорівнює 48 грн. (3 % х 0,5 х 3200 грн.).
Зверніть увагу: «половинчастий» коефіцієнт слід застосовувати і в тих випадках, коли «старі» ставки в перерахунку на нову мінзарплату не перевищили б «стелі»-2017.
Тому універсальна порада: перш ніж складати і подавати декларацію, треба перевірити оновлення відповідних рішень місцевих рад. Якщо ж рішення ще не оновили, є вірогідність того, що надалі доведеться подавати уточнюючу декларацію .
+ 25 тис. грн.: чи актуально для юросіб?
Податкова реформа — 2016 «подарувала» неприємний сюрприз у вигляді додаткових 25000 грн. податку для тих, хто володіє об’єктом (об’єктами) житлової нерухомості, у тому числі його частками, загальна площа якого(их) перевищує 300 м2 (для квартири) та/або 500 м2 (для будинку).

Але «при ділах» юрособи чи? Вся річ у тому, що відповідна норма міститься в п.п. 266.7.1 ПКУ, що регулює порядок обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, що знаходяться у власності фізичних осіб.
Але є і «зворотний бік медалі» . ПКУ говорить про власників з числа як фіз-, так і юросіб. Хто б сумнівався, що за цю «рятувальну соломинку» вхопилися податківці! Зокрема, вони голосують за те, що юрособи входять в коло платників «25 тис. грн.»., у листах Міжрегіонального ГУ ДФС від 04.03.2016 р. № 4758/10/28-10-06-11 і ГУ ДФС в Київській обл. від 19.05.2016 р. № 878/14/10-36-13-04.

«Необ’єктні» об’єкти
Не усю нерухомість, на щастя, обкладають податком на нерухомість. У п.п. 266.2.2 ПКУ наведений перелік того, що не є об’єктом оподаткування.

Юросіб у цій частині може обрадувати п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ, що виводить з-під оподаткування будівлі промисловості (зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення) промислових підприємств. Але податківці акцентують увагу на тому, що скористатися поблажкою можуть лише промислові підприємства (листи ГУ ДФС в Київській обл. від 02.06.2016 р. № 1236/10/10-36-13-04 і від 04.07.2016 р. № 1517/10/10-36-13-04; категорія 106.02 ЗІР4).
4 Див. статтю «Податок на нерухомість: ДФСУ «розродилася» роз’ясненнями» (журнал «Бухгалтер 911», 2015, № 14).
А ось непромислові підприємства, що мають у власності промислові будівлі, звітувати за них зобов’язані в загальному порядку .
Схоже звільнення передбачено п.п. «ж» п.п. 266.2.2 ПКУ для будівель, споруд сільгосптоваровиробників, призначених для використання безпосередньо в сільгоспдіяльності.
АТО-пільги і пов’язаний з ними клопіт
Про радісні новини для платників із зони АТО ви вже знаете5. Зараз же поговоримо про те, чим обернеться звільнення з п.п. 38.6 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ для платників, що раніше декларували і сплачували податкові зобов’язання.
5 У тому числі завдяки статті «АТО-податки і податкова реформа» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 5).
По-перше, переплатою за цим податком.


По-друге, що стосується декларування таких об’єктів у звітності за 2017 рік, то їх показувати в декларації не треба. А якщо окрім них іншої нерухомості (на території «мирної» України) немає, то декларації і зовсім не треба подавати. Податківці в категорії 106.07 ЗІР висловлюють таку думку відносно об’єктів нерухомості, що не є об’єктом оподаткування.
По-третє, суми нарахованого і сплаченого податку, ймовірно, зіграли (1) у зменшення зобов’язання з податку на прибуток; (2) у витратах, що вплинули на зменшення фінрезультату до оподаткування.
По-хорошому, виправити таку ситуацію не так-то й просто. Для цього доведеться «включати» повноцінний бухобліково-податковоприбутковий виправний механізм. З виправленнями у фінзвітності і поданням уточнюючих декларацій з податку на прибуток. Але сподіваємося на гуманність податківців, які, можливо, запропонують «натомість» щось простіше.
Перед поданням «прибуткової» декларації — 2016 такі суми «вичистіть» у бухобліку і не надумайте відображати власне в декларації.
Подання декларації: загальні моменти

Усі розглянуті вище основоположні моменти вам стануть у нагоді при заповненні декларації. Що стосується безпосередньо цього процесу, то врахуйте: декларацію подають за формою, затвердженою наказом № 4086.
Вона включає основну частину і додаток, в якому наводять відомості про наявні об’єкти нерухомості. Сподіваємося, заповнення декларації не викличе у вас особливих труднощів, оскільки потрібними знаннями для цього ви вже озброїлися .
Звітність подається за місцем знаходження об’єкта/об’єктів нерухомості. Таким чином, якщо усі об’єкти нерухомості (житлові і нежитлові) розташовані на території однієї адміністративно-територіальної одиниці, то слід подати одну декларацію за усі об’єкти. Якщо ж вони знаходяться на території різних адміністративно-територіальних одиниць, які підконтрольні різним органам ДФСУ, то доведеться подавати окремі декларації в кожен орган ДФСУ, у віданні якого знаходиться територія, де розміщений кожен з об’єктів нерухомості.
Розрахований у ній податок сплачують за місцем розташування об’єкта(ів) оподаткування (згідно з п.п. 266.9.1 ПКУ). Причому сплату проводять щокварталу авансовими внесками.
